Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Banco Santander, SA (Santander, Hiszpania) (przedstawiciele: J. Rodríguez Cárcamo, C. García Vega i G. Fernández-Bravo Bernaldo de Quirós, abogados)
Strona pozwana: Europejski Bank Centralny
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji nadzorczej Europejskiego Banku Centralnego z dnia 16 października 2024 r. w sprawie prawidłowego ostrożnościowego traktowania aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego (DTA) powstałych w Banco Santander (Brasil), S.A. i włączonych do Banco Santander, S.A. na zasadzie skonsolidowanej,
- obciążenie Europejskiego Banku Centralnego kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia art. 36, 38 i 48 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 1 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 648/2012, ponieważ zgodnie z zaskarżoną decyzją Banco Santander, SA. musi (i) odliczyć od swojego kapitału podstawowego Tier I (CET 1), zgodnie z art. 36 rozporządzenia nr 575/2013, DTA powstałe w jego brazylijskiej spółce zależnej, zarówno przed, jak i po dniu 23 listopada 2016 r., (ii) określić ich kwotę zgodnie z art. 38 rozporządzenia nr 575/2013 oraz (iii) w odniesieniu do kwot zwolnionych z odliczenia, zgodnie z art. 48 ust. 4 rozporządzenia nr 575/2013, zastosować do nich wagę ryzyka 250 %, pomimo faktu, że te DTA nie zależą od przyszłych zysków.
2. Zarzut drugi dotyczący błędnej wykładni art. 39 ust. 2 rozporządzenia nr 575/2013 w odniesieniu do DTA powstałych w brazylijskiej spółce zależnej przed dniem 23 listopada 2016 r., (i) ponieważ zgodnie z lit. a) aktywa te są automatycznie i obowiązkowo zastępowane bezzwłocznie ulgą podatkową w przypadku likwidacji lub niewypłacalności podmiotu oraz (ii) ponieważ zgodnie z lit. c) stają się one bezpośrednią wierzytelnością wobec administracji centralnej państwa, w którym spółka zależna ma siedzibę (Brazylia).
3. Zarzut trzeci dotyczący błędnej wykładni art. 39 ust. 2 rozporządzenia nr 575/2013 w odniesieniu do DAT pochodzących z brazylijskiej spółki zależnej po dniu 23 listopada 2016 r., ponieważ zmiana tego przepisu na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/876 2 z dnia 20 maja 2019 r. nie miała wpływu na DAT pochodzące z państw trzecich.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.582 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-610/24: Skarga wniesiona w dniu 25 listopada 2024 r. - Banco Santander/EBC |
Data aktu: | 03/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/02/2025 |