Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: FC (przedstawiciel: G. Mayer, adwokat)
Strona pozwana: Europejski Fundusz Inwestycyjny
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji komisji selekcyjnej Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego (EFI) prowadzącej nabór na stanowisko "(Senior) Writer/Storyteller - Job Opening 109991", doręczonej skarżącej pocztą elektroniczną, odrzucającej jej kandydaturę na to stanowisko;
- zasądzenie od EFI, po pierwsze, odpowiedniego zadośćuczynienia za krzywdę, której miała doznać skarżąca, w szczególności ze względu na to, że EFI nie zareagował na uzasadniony wniosek skarżącej o udzielenie informacji lub na obawy skarżącej co do nieprzestrzegania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) 1 i wymogu przejrzystości, co doprowadziło do konieczności prowadzenia przez nią długotrwałej korespondencji; zadośćuczynienie z tego tytułu powinno wynosić 10 000 EUR;
- zasądzenie od EFI, po drugie, odpowiedniej kwoty tytułem odszkodowania za utratę szansy uzyskania stanowiska Senior Writer/Storyteller na podstawie umowy na czas nieokreślony, z dużym prawdopodobieństwem zaszeregowania na wyższym szczeblu w grupie 5; oraz, tytułem wstępnym, zobowiązanie pozwanej ujawnienia wszelkich istotnych informacji wewnętrznych niezbędnych do pełnego i dokładnego określenia wysokości szkody majątkowej poniesionej w wyniku niezgodnego z prawem wykluczenia z postępowania w sprawie naboru na opublikowane stanowisko;
- obciążenie EFI kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący pośredniej dyskryminacji ze względu na wiek.
- w ramach tego zarzutu skarżąca podnosi w szczególności, że skoro pozwana faworyzowała kandydatów na stanowisko w wieku od 29 do 31 lat, faktycznie wykluczyła z rezerwy kandydatów na to stanowisko zdecydowaną większość osób w wieku od 32 do 64 lat, w tym ją. Ponieważ wyłączenie to jest pozbawione podstawy prawnej, stanowi ono przejaw dyskryminacji pośredniej ze względu na wiek, co stanowi naruszenie art. 21 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, zgodnie z którym zakazana jest wszelka dyskryminacja między innymi ze względu na wiek.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia zasady równego traktowania.
- skarżąca powołuje się na niespójne praktyki zatrudnienia EFI w odniesieniu do pułapu doświadczenia zawodowego, które zdaniem skarżącego nie jest zgodne z praktykami Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) i prowadzi do nierównego traktowania kandydatów na stanowiska w tej samej grupie zaszeregowania i do tego samego zaszeregowania płacowego.
- zdaniem skarżącej, traktując porównywalne sytuacje w różny sposób, EFI naruszył ogólną zasadę równego traktowania, którą Trybunał Sprawiedliwości konsekwentnie uznawał za mającą ogólne zastosowanie.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.572 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-471/24: Skarga wniesiona w dniu 18 listopada 2024 r. - FC / EFI |
Data aktu: | 03/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/02/2025 |