Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 października 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2024 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 - zapisanie nadwyżki z roku budżetowego 2023 (12081/2024 - C10-0107/2024 - 2024/0089(BUD))

P10_TA(2024)0023
Projekt budżetu korygującego nr 2/2024 do budżetu ogólnego 2024 - Zapisanie nadwyżki z roku budżetowego 2023 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 października 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2024 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 - zapisanie nadwyżki z roku budżetowego 2023 (12081/2024 - C10-0107/2024 - 2024/0089(BUD))

(C/2025/490)

(Dz.U.UE C z dnia 29 stycznia 2025 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 2 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 22 listopada 2023 r. 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 4 ,

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 5 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 6 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 2/2024 przyjęty przez Komisję 9 kwietnia 2024 r. (COM(2024)0920),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2024 przyjęte przez Radę dnia 13 września 2024 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 16 września 2024 r. (12081/2024 - C10-0107/2024),

- uwzględniając art. 96 i 98 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A10-0005/2024),

A. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 2/2024 ma na celu wprowadzenie do budżetu na rok 2024 nadwyżki z roku budżetowego 2023 wynoszącej 633 mln EUR;

B. mając na uwadze, że główne czynniki tej nadwyżki to dodatni wynik po stronie dochodów w wysokości 238,7 mln EUR oraz niewykorzystanie środków w wysokości 393,9 mln EUR;

C. mając na uwadze, że po stronie dochodów głównymi czynnikami decydującymi o wielkości nadwyżki są dochody finansowe w wysokości 1 766 mln EUR, odsetki za zwłokę i grzywny pomniejszone o należności celne w wysokości 1 649 mln EUR, których wbrew oczekiwaniom nie uzyskano; mając na uwadze, że nadwyżka dochodów administracyjnych w wysokości 107 mln EUR wynika głównie z wyższej niż przewidywano składki emerytalnej oraz z pośredniej aktualizacji wynagrodzeń w styczniu 2023 r., która zwiększyła wpływy z tytułu podatków i opłat oraz składek emerytalnych;

D. mając na uwadze, że po stronie wydatków Komisja nie wykorzystała środków na płatności w łącznej wysokości 70 mln EUR (0,1 % zatwierdzonych środków na płatności); mając na uwadze, że pozostałe instytucje anulowały 48 mln EUR w środkach na płatności, utrzymując w ten sposób niski wskaźnik niepełnego wykorzystania środków z budżetu na 2022 r.;

E. mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 2/2024 roczne ryczałtowe obniżki wkładów opartych na DNB, z których to obniżek korzystają Niemcy, Niderlandy, Dania, Szwecja i Austria, wynoszą około 5,4 mld EUR netto;

F. mając na uwadze, że jeżeli chodzi o marginesy i elastyczność w budżecie Unii, sytuacja pozostaje bardzo napięta pomimo przeglądu wieloletnich ram finansowych i wprowadzenia nowego instrumentu EURI w celu pokrycia zwiększonych kosztów finansowania zewnętrznego w związku z Instrumentem Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy, które są z natury nieprzewidywalne i wprowadzają do budżetu element niepewności; mając na uwadze, że w tym trudnym kontekście potrzeby budżetowe rosną;

1. odnotowuje przedstawiony przez Komisję projekt budżetu korygującego nr 2/2024, który ma na celu wpisanie do budżetu nadwyżki środków budżetowych z 2023 r. wynoszącej 633 mln EUR zgodnie z art. 18 ust. 3 rozporządzenia finansowego;

2. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że nadwyżka w 2023 r. jest znacznie niższa niż nadwyżka z 2022 r., co wskazuje na poprawę prognozowania budżetowego i zarządzania budżetem przez Komisję;

3. podkreśla, że nadwyżka obniża łączny wkład państw członkowskich w finansowanie budżetu na 2024 r. w czasie, gdy potrzeby finansowe pozostają wysokie, a pole manewru w budżecie Unii jest bardzo ograniczone; podkreśla, że budżet musi zachować wystarczającą elastyczność, aby umożliwić Unii radzenie sobie z nieprzewidzianymi wydarzeniami i pojawiającymi się nowymi priorytetami;

4. przypomina swoje długoletnie stanowisko, zgodnie z którym grzywny i opłaty powinny być wykorzystywane jako dodatkowy dochód dla budżetu Unii i nie powinny skutkować obniżeniem wkładów opartych na DNB;

5. przyjmuje do wiadomości obliczenia dotyczące skorygowanych rocznych ryczałtowych obniżek wkładów opartych na DNB w przypadku pięciu państw członkowskich będących beneficjentami, które to obniżki wynoszą około 5,4 mld EUR netto; podkreśla, że korekty te są powiązane z inflacją i w związku z tym wzrastają w większym stopniu niż pułapy wieloletnich ram finansowych, które są corocznie dostosowywane na podstawie deflatora w wysokości 2 %; podkreśla, że owa anomalia zwiększa obciążenie dla innych państw członkowskich;

6. podkreśla potrzebę trwałych dochodów w budżecie Unii; w związku z tym ubolewa z powodu braku postępów w Radzie w zakresie reformy systemu zasobów własnych zgodnie z harmonogramem zawartym w porozumieniu międzyinstytucjonalnym; przypomina o swoim stanowisku, zgodnie z którym popiera zmienione wnioski Komisji, i wzywa Radę do szybkiego przyjęcia tych wniosków w celu zwiększenia zasobów własnych dostępnych w budżecie Unii;

7. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2024;

8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 3/2024 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

9. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, jak również pozostałym instytucjom i właściwym organom oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1046/oj.
2 Dz.U. L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj.
3 Dz.U. L, 2024/207, 22.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/budget/2024/207/oj.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/2093/oj.
5 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2020/1222/oj.
6 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.490

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 października 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2024 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 - zapisanie nadwyżki z roku budżetowego 2023 (12081/2024 - C10-0107/2024 - 2024/0089(BUD))
Data aktu: 22/10/2024
Data ogłoszenia: 29/01/2025