Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Anastasia Ignatova (Moskwa, Rosja) (przedstawiciel: C. Zatschler, Senior Counsel)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2024/2456 z dnia 12 września 2024 r. zmieniającej decyzję 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi 1 w zakresie, w jakim nazwisko skarżącej pozostawiono w wykazie osób, podmiotów i organów, do których mają zastosowanie te środki ograniczające;
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2024/2455 z dnia 12 września 2024 r. wykonującego rozporządzenie Rady (UE) nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających 2 w zakresie, w jakim nazwisko skarżącej pozostawiono w wykazie osób, podmiotów i organów, do których mają zastosowanie te środki ograniczające; (zwanych dalej łącznie "zaskarżonymi aktami") oraz
- obciążenie strony pozwanej jej własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez skarżącą.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że pozwana popełniła błędy w ocenie, stosując wobec skarżącej "kryterium członka najbliższej rodziny" określone w art. 2 ust. 1 lit. g) człon drugi decyzji Rady (UE) 2014/145/WPZiB ze zmianami i w art. 3 ust. 1 lit. g) człon drugi rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 ze zmianami [dalej "drugi człon kryterium g)"].
2. Zarzut drugi dotyczący niezgodności z prawem drugiego członu kryterium g). Zarzut drugi dzieli się na pięć części: Część pierwsza dotyczy braku podstawy prawnej w art. 215 TFUE dla drugiego członu kryterium g). Część druga dotyczy niezgodności z prawem pierwszego członu kryterium g), z którym to członem drugi człon jest nierozerwalnie związany, co tym bardziej czyni go niezgodnym z prawem. Część trzecia dotyczy tego, że drugi człon kryterium g) narusza prawo do życia rodzinnego chronione na mocy art. 7 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz zasadę proporcjonalności. Część czwarta dotyczy tego, że drugi człon kryterium g) jest oczywiście nieodpowiedni do osiągnięcia zamierzonych celów i jako taki nieproporcjonalny. Część piąta dotyczy tego, że drugi człon kryterium g) narusza zasadę pewności prawa w zakresie, w jakim pozwana zmierza do nadania pojęciu "członka najbliższej rodziny" szerszego znaczenia niż to, które należy wywieść ze zwykłej wykładni tego określenia. W tym celu zgodnie z wyżej wymienionymi zasadami wymagana jest zawężająca wykładnia pojęcia "członka najbliższej rodziny".
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że przyjmując zaskarżone akty w zakresie, w jakim dotyczą one strony skarżącej, pozwana naruszyła obowiązek uzasadnienia.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.406 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-601/24: Skarga wniesiona w dniu 25 listopada 2024 r. - Ignatova/Rada |
Data aktu: | 27/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 27/01/2025 |