Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Verwaltungsgerichtshof
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: CIT Coin Invest AG
Druga strona postępowania: Zollamt Österreich
Pytania prejudycjalne
1) Czy artykuły 345 i 346 dyrektywy Rady 2006/112/WE 1 należy interpretować w ten sposób, że złote monety wymienione w wykazie publikowanym corocznie przez Komisję w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej należy w każdym przypadku uznać za monety spełniające kryteria określone w art. 344 dyrektywy 2006/112/WE, tak że są one objęte zwolnieniem przewidzianym w art. 346 dyrektywy 2006/112/WE, nawet jeżeli te złote monety nie spełniały kryteriów określonych w art. 344 dyrektywy 2006/112/WE w momencie ich importu?
2) Czy dla odpowiedzi na pytanie pierwsze ma znaczenie, czy te złote monety nie spełniały kryteriów określonych w art. 344 dyrektywy 2006/112/WE już w momencie ich pierwszej emisji?
3) Czy art. 345 dyrektywy 2006/112/WE należy interpretować w ten sposób, że złote monety uznaje się za ujęte w wykazie publikowanym corocznie przez Komisję w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, jeżeli mają one odpowiednią wartość nominalną określoną w tym wykazie, nawet jeżeli te złote monety nie spełniały kryteriów określonych w art. 344 dyrektywy 2006/112/WE już w momencie ich pierwszej emisji?
4) Czy dla odpowiedzi na pytanie trzecie ma znaczenie, czy te złote monety nie spełniały kryteriów określonych w art. 344 dyrektywy 2006/112/WE w momencie publikacji tego wykazu?
5) Czy art. 345 dyrektywy 2006/112/WE należy interpretować w ten sposób, że złote monety są uważane za ujęte w wykazie publikowanym corocznie przez Komisję w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, jeżeli mają odpowiednią wartość nominalną wymienioną w tym wykazie, nawet jeżeli spełniają kryteria określone w art. 344 dyrektywy 2006/112/WE, ale zostały wybite (i wyemitowane) dopiero po opublikowaniu wykazu i nie są kolejnymi emisjami złotych monet już wyraźnie wymienionych w wykazie?
6) Czy art. 344 ust. 1 pkt 2 dyrektywy 2006/112/WE należy interpretować w ten sposób, że złote monety należy uznać za prawny środek płatniczy w państwie ich pochodzenia w rozumieniu tego przepisu, jeżeli na mocy krajowych przepisów ustawowych muszą one być przyjmowane w wartości nominalnej jedynie przez skarb państwa i przez spółkę z większościowym udziałem skarbu państwa, która wybiła i wyemitowała te złote monety, lecz nie przez wszystkich wierzycieli w zwykłych transakcjach płatniczych?
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.405 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-596/24, CIT Coin Invest: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgerichtshof (Austria) w dniu 8 listopada 2024 r. - CIT Coin Invest AG/Zollamt Österreich |
| Data aktu: | 27/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 27/01/2025 |