Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Viatcheslav Moshe Kantor (Herclijja, Izrael) (przedstawiciele: T. Bontinck, M. Bresart i F. Patuelli, adwokaci)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Skarżący wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2024/2456 z dnia 12 września 2024 r. zmieniającej decyzję 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi w zakresie, w jakim na jej mocy nazwisko skarżącego umieszczone w pozycji 896 załącznika do decyzji 2014/145/WPZiB zmienionej decyzją (WPZiB) 2022/582 z dnia 8 kwietnia 2022 r. nadal ma w nim figurować - z tych samych powodów co w owej ostatniej decyzji;
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2024/2455 z dnia 12 września 2024 r. wykonującego rozporządzenie (UE) nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających w zakresie, w jakim na jego podstawie nazwisko skarżącego umieszczone w pozycji 896 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2014/269 zmienionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2022/581 z dnia 8 kwietnia 2022 r. nadal ma w nim figurować - z tych samych powodów co w owym ostatnim rozporządzeniu;
- tytułem żądania ewentualnego, stwierdzenie niezgodności z prawem kryterium, o którym mowa w art. 1 ust. 1 lit. g) i art. 2 ust. 1 lit. g) zmienionej decyzji Rady 2014/145/WPZiB z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi oraz w art. 3 ust. 1 lit. g) zmienionego rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 z dnia 17 marca 2014 r. w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających, dotyczącego wiodących przedsiębiorców lub przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze gospodarczym zapewniającym istotne źródło dochodów rządowi Federacji Rosyjskiej;
- obciążenie Rady kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżący podnosi trzy zarzuty:
1. Zarzut pierwszy, dotyczący błędu w ocenie.
- Skarżący uważa, że Rada popełniła błędy w ocenie, gdy zastosowała wobec niego kryterium g) oraz określone w art. 1 ust. 1 lit. d) decyzji 2014/145 i w art. 3 ust. 1 lit. d) rozporządzenia nr 269/2014 kryterium dotyczące osób, które wspierają rosyjskich decydentów lub czerpią z tego korzyści. Skarżący twierdzi ponadto, że w świetle przedstawionych przez niego dowodów Rada nie oparła się na aktualnych, precyzyjnych i spójnych poszlakach.
2. Zarzut drugi, dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności i praw podstawowych.
- Skarżący twierdzi, że zaskarżone akty stanowią nieproporcjonalne naruszenie jego prawa własności oraz wolności zgromadzania się i zrzeszania się. Skarżący uważa, że zaskarżone akty nie są ani niezbędne, ani odpowiednie do osiągnięcia celu realizowanego przez środki ograniczające, a także, iż nie są spójne ze wspomnianym celem. Skarżący twierdzi ponadto, że zaskarżone akty nie mają charakteru tymczasowego - zasadniczego z punktu widzenia ich proporcjonalności. Wreszcie skarżący uważa, że zaskarżone akty wywołują nadmierne negatywne skutki wobec osób trzecich.
3. Tytułem żądania ewentualnego skarżący powołuje się na zarzut dotyczący niezgodności z prawem podniesiony wobec kryterium g).
- Skarżący twierdzi, że pierwsza część kryterium g) jest niezgodna z prawem, ponieważ ustanawia niewzruszalne domniemanie, jest bezzasadna i nie opiera się na regułach wynikających z ogólnego doświadczenia. Ponadto druga część tego kryterium jest niezgodna z prawem, ponieważ jest sprzeczna z zasadami pewności prawa, legalności i proporcjonalności oraz z celami środków ograniczających.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.398 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-579/24: Skarga wniesiona w dniu 13 listopada 2024 r. - Kantor/Rada |
Data aktu: | 27/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 27/01/2025 |