Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: XH (przedstawiciel: K. Górny, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji nr R/91/24 z dnia 27 maja 2024 r. o nieumieszczeniu nazwiska skarżącej na liście urzędników awansowanych w 2023 r., zawartej w piśmie z dnia 10 listopada 2023 r. (IA No 38-2023);
- zasądzenie odszkodowania na rzecz skarżącej;
- obciążenie pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu skargi skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia prawa i nieprawidłowości w postępowaniu w sprawie awansu za 2023 r.
- Skarżąca podnosi, że organ powołujący naruszył decyzję C(2013) 8968 ustanawiającą ogólne przepisy wykonawcze do art. 45 regulaminu pracowniczego oraz naruszył art. 45 ust. 1 regulaminu pracowniczego w związku z art. 7 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. W postępowaniu w sprawie awansu za 2023 r. nie przeprowadzono prawidłowego i pogłębionego porównania osiągnięć, co było spowodowane utrzymywaniem się nieskorygowanych nieprawidłowości wynikających z postępowania w sprawie awansu za 2017 r. Pomimo wydania przez Sąd wyroku w sprawie T-511/18 1 , w którym nałożono obowiązek sprostowania akt dotyczących kariery skarżącej, organ powołujący nie wykonał tego wyroku, co spowodowało inne uchybienia proceduralne w postępowaniu w sprawie awansu za 2023 r., a to uniemożliwiło należyte uwzględnienie skarżącej do celów awansu. Organ powołujący popełnił oczywisty błąd, ponieważ zastosował kryteria awansu określone w art. 45 regulaminu pracowniczego, pominął osiągnięcia skarżącej i nie zapewnił właściwego porównania. Zdaniem skarżącej doprowadziło to do rygorystycznego i błędnego zastosowania zasady dwuletniego stażu pracy, bez należytego uwzględnienia innych istotnych czynników wynikających z karty praw podstawowych (art. 7) i przepisów ogólnych wdrażających art. 45 regulaminu pracowniczego. Brak skorygowania błędów stwierdzonych w postępowaniu w sprawie awansu za 2017 r. pogorszył sytuację skarżącej w 2023 r., co doprowadziło do oczywiście błędnej oceny jej osiągnięć i ścieżki kariery zawodowej.
2. Zarzut drugi dotyczący odszkodowania i zadośćuczynienia z powodu nieprawidłowości oraz spóźnionej korekty.
- Skarżąca odsyła w tym miejscu do swojego żądania naprawienia szkody majątkowej i krzywdy, jakie miały zostać poniesione w wyniku braku skorygowania przez organ powołujący nieprawidłowości w jej aktach dotyczących awansu, ustalonych we wspomnianym wyroku w sprawie T-511/18, oraz późniejszego nieprawidłowego przeprowadzenia postępowania w sprawie awansu za 2023 r. Istnienie nieprawdziwych informacji w aktach dotyczących awansu skarżącej w połączeniu z oczywistym błędem w ocenie doprowadziło zdaniem skarżącej do braku obiektywnego porównania osiągnięć i do braku odpowiedniego powtórzenia postępowania w sprawie awansu za 2017 r. zgodnie ze wspomnianym wyrokiem. Miało to bezpośredni negatywny wpływ na postępowanie w sprawie awansu za 2023 r., powodując zarówno szkodę finansową, jak i wizerunkową dla skarżącej. Skarżąca wnosi o odszkodowanie na podstawie art. 268 i 340 TFUE.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.395 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-313/24: Skarga wniesiona w dniu 27 września 2024 r. - XH/Komisja |
| Data aktu: | 27/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 27/01/2025 |