Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: XH (przedstawiciel: K. Górny, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji nr R/91/24 z dnia 27 maja 2024 r. o nieumieszczeniu nazwiska skarżącej na liście urzędników awansowanych w 2023 r., zawartej w piśmie z dnia 10 listopada 2023 r. (IA No 38-2023);
- zasądzenie odszkodowania na rzecz skarżącej;
- obciążenie pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu skargi skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia prawa i nieprawidłowości w postępowaniu w sprawie awansu za 2023 r.
- Skarżąca podnosi, że organ powołujący naruszył decyzję C(2013) 8968 ustanawiającą ogólne przepisy wykonawcze do art. 45 regulaminu pracowniczego oraz naruszył art. 45 ust. 1 regulaminu pracowniczego w związku z art. 7 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. W postępowaniu w sprawie awansu za 2023 r. nie przeprowadzono prawidłowego i pogłębionego porównania osiągnięć, co było spowodowane utrzymywaniem się nieskorygowanych nieprawidłowości wynikających z postępowania w sprawie awansu za 2017 r. Pomimo wydania przez Sąd wyroku w sprawie T-511/18 1 , w którym nałożono obowiązek sprostowania akt dotyczących kariery skarżącej, organ powołujący nie wykonał tego wyroku, co spowodowało inne uchybienia proceduralne w postępowaniu w sprawie awansu za 2023 r., a to uniemożliwiło należyte uwzględnienie skarżącej do celów awansu. Organ powołujący popełnił oczywisty błąd, ponieważ zastosował kryteria awansu określone w art. 45 regulaminu pracowniczego, pominął osiągnięcia skarżącej i nie zapewnił właściwego porównania. Zdaniem skarżącej doprowadziło to do rygorystycznego i błędnego zastosowania zasady dwuletniego stażu pracy, bez należytego uwzględnienia innych istotnych czynników wynikających z karty praw podstawowych (art. 7) i przepisów ogólnych wdrażających art. 45 regulaminu pracowniczego. Brak skorygowania błędów stwierdzonych w postępowaniu w sprawie awansu za 2017 r. pogorszył sytuację skarżącej w 2023 r., co doprowadziło do oczywiście błędnej oceny jej osiągnięć i ścieżki kariery zawodowej.
2. Zarzut drugi dotyczący odszkodowania i zadośćuczynienia z powodu nieprawidłowości oraz spóźnionej korekty.
- Skarżąca odsyła w tym miejscu do swojego żądania naprawienia szkody majątkowej i krzywdy, jakie miały zostać poniesione w wyniku braku skorygowania przez organ powołujący nieprawidłowości w jej aktach dotyczących awansu, ustalonych we wspomnianym wyroku w sprawie T-511/18, oraz późniejszego nieprawidłowego przeprowadzenia postępowania w sprawie awansu za 2023 r. Istnienie nieprawdziwych informacji w aktach dotyczących awansu skarżącej w połączeniu z oczywistym błędem w ocenie doprowadziło zdaniem skarżącej do braku obiektywnego porównania osiągnięć i do braku odpowiedniego powtórzenia postępowania w sprawie awansu za 2017 r. zgodnie ze wspomnianym wyrokiem. Miało to bezpośredni negatywny wpływ na postępowanie w sprawie awansu za 2023 r., powodując zarówno szkodę finansową, jak i wizerunkową dla skarżącej. Skarżąca wnosi o odszkodowanie na podstawie art. 268 i 340 TFUE.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.395 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-313/24: Skarga wniesiona w dniu 27 września 2024 r. - XH/Komisja |
Data aktu: | 27/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 27/01/2025 |