Język postępowania: włoski
(C/2025/384)
(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Tribunale ordinario di Roma
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: LC
Druga strona postępowania: Commissione Territoriale per il riconoscimento della Protezione Internazionale di Roma - Sezione procedure alla frontiera II
Pytania prejudycjalne
1) Czy prawo Unii, a w szczególności art. 36, 37 i 38 dyrektywy 2013/32/UE 2 w związku z jej motywami 42, 46 i 48 i w świetle wykładni art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (oraz art. 6 i 13 EKPC), stoi na przeszkodzie temu, by ustawodawca krajowy, który jest uprawniony do zezwalania na sporządzanie wykazów bezpiecznych krajów pochodzenia oraz do regulowania kryteriów, którymi należy się kierować i źródeł, z których należy korzystać w tym celu, wskazywał również bezpośrednio, w drodze aktu prawa pierwotnego, państwo trzecie jako bezpieczny kraj pochodzenia?
2) W każdym razie czy prawo Unii, a w szczególności art. 36, 37 i 38 wspomnianej dyrektywy również w związku z jej motywami 42, 46 i 48 i w świetle wykładni art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (oraz art. 6 i 13 EKPC), stoi na przeszkodzie co najmniej temu, by ustawodawca uznał państwo trzecie za bezpieczny kraj pochodzenia bez udostępnienia i zweryfikowania źródeł uzasadniających to uznanie, uniemożliwiając w ten sposób osobie ubiegającej się o azyl zakwestionowanie - a sądowi zbadanie - ich pochodzenia, autorytatywności, wiarygodności, znaczenia, aktualności, kompletności, a w każdym razie ogólnie ich treści, oraz dokonanie własnej oceny, czy spełnione są określone w załączniku I do tej dyrektywy materialne przesłanki takiego uznania?
3) Czy prawo Unii, a w szczególności art. 36, 37 i 38 wspomnianej dyrektywy w związku z jej motywami 42, 46 i 48 i w świetle wykładni art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (oraz art. 6 i 13 EKPC), należy interpretować w ten sposób, że w ramach trybu przyspieszonego procedury granicznej [wobec osób pochodzących z] kraju pochodzenia uznanego za bezpieczny sąd może w każdym przypadku skorzystać z informacji o kraju pochodzenia, uzyskanych niezależnie od źródeł, o których mowa w art. 37 ust. 3 dyrektywy, przydatnych do ustalenia, czy zostały spełnione określone w załączniku I do tej dyrektywy materialne przesłanki takiego uznania?
4) Czy prawo Unii, w szczególności art. 36, 37 i 38 wspomnianej dyrektywy oraz załącznik I do niej w związku z motywami 42, 46 i 48 tej dyrektywy i w świetle wykładni art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (oraz art. 6 i 13 EKPC), stoi na przeszkodzie uznaniu państwa trzeciego za "bezpieczny kraj pochodzenia", jeżeli w państwie tym istnieją kategorie osób, w odniesieniu do których państwo to nie spełnia określonych w załączniku I do tej dyrektywy materialnych przesłanek takiego uznania?
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.384 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-758/24, Alace: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale ordinario di Roma (Włochy) w dniu 4 listopada 2024 r. - LC / Commissione Territoriale per il riconoscimento della Protezione Internazionale di Roma - Sezione procedure alla frontiera II |
Data aktu: | 27/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 27/01/2025 |