Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Cour constitutionnelle
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: - Ordre des barreaux francophones et germanophone; Académie Fiscale ASBL; UA; vzw Liga voor Mensenrechten; Ligue des droits humains ASBL; JU; LV; Ministry of Privacy
Druga strona postępowania: Premier ministre/Eerste Minister
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 15 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) 1 , w związku z art. 7, 8 i art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że:
a) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które nakładają na operatorów usług łączności elektronicznej obowiązek zatrzymywania i przetwarzania wskazanych w tych przepisach danych o ruchu w ramach udostępniania tej sieci lub świadczenia tej usługi, na okres wynoszący, zależnie od przypadku, od czterech do dwunastu miesięcy, aby podejmowali oni odpowiednie, proporcjonalne, prewencyjne i naprawcze środki pozwalające unikać oszustw i wykorzystywania ich sieci w sposób niedozwolony oraz zapobiegać ponoszeniu szkód przez użytkowników końcowych lub nękaniu ich, a także udowadniać oszustwa lub wykorzystanie sieci lub usługi w sposób niedozwolony lub identyfikować ich sprawców oraz źródło;
b) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają tym operatorom zatrzymywanie i przetwarzanie rozpatrywanych danych o ruchu po upływie wskazanych wyżej terminów w przypadku zidentyfikowania szczególnego oszustwa lub szczególnego wykorzystania sieci w sposób niedozwolony, przez czas niezbędny do jego analizy i rozstrzygnięcia sprawy albo przez czas niezbędny do analizy tego przypadku wykorzystania sieci w sposób niedozwolony;
c) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają tym operatorom zatrzymywanie i przetwarzanie danych innych niż wskazane w ustawie w celu umożliwienia wykazania oszustwa lub wykorzystania sieci lub usługi w sposób niedozwolony albo zidentyfikowania sprawcy tych czynów i ich źródła, lecz nie nakładają obowiązku uprzedniego zasięgnięcia opinii niezależnego organu lub zgłoszenia takiemu organowi;
d) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają tym operatorom zatrzymywanie i przetwarzanie przez okres dwunastu miesięcy (a w przypadku szczególnego naruszenia bezpieczeństwa sieci - przez okres niezbędny do zbadania sprawy) danych o ruchu, które uznają oni za niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego działania ich sieci i usług łączności elektronicznej, a w szczególności do wykrywania i analizowania potencjalnych lub rzeczywistych naruszeń tego bezpieczeństwa, w tym identyfikowania źródła tych naruszeń, przy czym przepisy te nie nakładają obowiązku uprzedniego zasięgnięcia opinii niezależnego organu lub zgłoszenia takiemu organowi?
2) Czy art. 15 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE w związku z art. 7, 8 i art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że:
a) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają operatorom sieci ruchomych, w ramach udostępniania tych sieci lub świadczenia tych usług, zatrzymywanie i przetwarzanie danych dotyczących lokalizacji bez dokładnego określenia, o jakie dane chodzi, przez okres czterech lub dwunastu miesięcy (zależnie od przypadku), gdy jest to niezbędne do prawidłowego działania i bezpieczeństwa sieci lub usługi albo do wykrywania lub analizowania oszustw lub przypadków wykorzystania sieci w sposób niedozwolony;
b) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają tym operatorom zatrzymywanie i przetwarzanie danych dotyczących lokalizacji po upływie wskazanych wyżej terminów w przypadku zidentyfikowania szczególnego oszustwa lub szczególnego przypadku wykorzystania sieci w sposób niedozwolony?
3) Jeżeli na podstawie odpowiedzi udzielonych na pierwsze lub drugie pytanie prejudycjalne Cour constitutionnelle (trybunał konstytucyjny) miałby dojść do wniosku, że niektóre przepisy loi du 20 juillet 2022 relative à la collecte et à la conservation des données d'identification et des métadonnées dans le secteur des communications électroniques et à la fourniture de ces données aux autorités (ustawy z dnia 20 lipca 2022 r. o zbieraniu i zatrzymywaniu danych identyfikacyjnych i metadanych w sektorze łączności elektronicznej oraz o przekazywaniu tych danych organom) naruszają jeden lub więcej z obowiązków wynikających z przepisów wskazanych w tych pytaniach, czy mógłby tymczasowo utrzymać w mocy skutki loi du 20 juillet 2022, aby uniknąć niepewności prawa i zapewnić możliwość dalszego wykorzystywania uprzednio zebranych i zatrzymywanych danych do celów określonych w ustawie?
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.376 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-661/24, Académie Fiscale i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour constitutionnelle (Belgia) w dniu 9 października 2024 r. - Ordre des barreaux francophones et germanophone; Académie Fiscale ASBL; UA; vzw Liga voor Mensenrechten; Ligue des droits humains ASBL; JU; LV; Ministry of Privacy / Premier ministre/Eerste Minister |
| Data aktu: | 27/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 27/01/2025 |