Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Cour constitutionnelle
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: - Ordre des barreaux francophones et germanophone; Académie Fiscale ASBL; UA; vzw Liga voor Mensenrechten; Ligue des droits humains ASBL; JU; LV; Ministry of Privacy
Druga strona postępowania: Premier ministre/Eerste Minister
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 15 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) 1 , w związku z art. 7, 8 i art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że:
a) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które nakładają na operatorów usług łączności elektronicznej obowiązek zatrzymywania i przetwarzania wskazanych w tych przepisach danych o ruchu w ramach udostępniania tej sieci lub świadczenia tej usługi, na okres wynoszący, zależnie od przypadku, od czterech do dwunastu miesięcy, aby podejmowali oni odpowiednie, proporcjonalne, prewencyjne i naprawcze środki pozwalające unikać oszustw i wykorzystywania ich sieci w sposób niedozwolony oraz zapobiegać ponoszeniu szkód przez użytkowników końcowych lub nękaniu ich, a także udowadniać oszustwa lub wykorzystanie sieci lub usługi w sposób niedozwolony lub identyfikować ich sprawców oraz źródło;
b) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają tym operatorom zatrzymywanie i przetwarzanie rozpatrywanych danych o ruchu po upływie wskazanych wyżej terminów w przypadku zidentyfikowania szczególnego oszustwa lub szczególnego wykorzystania sieci w sposób niedozwolony, przez czas niezbędny do jego analizy i rozstrzygnięcia sprawy albo przez czas niezbędny do analizy tego przypadku wykorzystania sieci w sposób niedozwolony;
c) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają tym operatorom zatrzymywanie i przetwarzanie danych innych niż wskazane w ustawie w celu umożliwienia wykazania oszustwa lub wykorzystania sieci lub usługi w sposób niedozwolony albo zidentyfikowania sprawcy tych czynów i ich źródła, lecz nie nakładają obowiązku uprzedniego zasięgnięcia opinii niezależnego organu lub zgłoszenia takiemu organowi;
d) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają tym operatorom zatrzymywanie i przetwarzanie przez okres dwunastu miesięcy (a w przypadku szczególnego naruszenia bezpieczeństwa sieci - przez okres niezbędny do zbadania sprawy) danych o ruchu, które uznają oni za niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego działania ich sieci i usług łączności elektronicznej, a w szczególności do wykrywania i analizowania potencjalnych lub rzeczywistych naruszeń tego bezpieczeństwa, w tym identyfikowania źródła tych naruszeń, przy czym przepisy te nie nakładają obowiązku uprzedniego zasięgnięcia opinii niezależnego organu lub zgłoszenia takiemu organowi?
2) Czy art. 15 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE w związku z art. 7, 8 i art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że:
a) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają operatorom sieci ruchomych, w ramach udostępniania tych sieci lub świadczenia tych usług, zatrzymywanie i przetwarzanie danych dotyczących lokalizacji bez dokładnego określenia, o jakie dane chodzi, przez okres czterech lub dwunastu miesięcy (zależnie od przypadku), gdy jest to niezbędne do prawidłowego działania i bezpieczeństwa sieci lub usługi albo do wykrywania lub analizowania oszustw lub przypadków wykorzystania sieci w sposób niedozwolony;
b) stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które umożliwiają tym operatorom zatrzymywanie i przetwarzanie danych dotyczących lokalizacji po upływie wskazanych wyżej terminów w przypadku zidentyfikowania szczególnego oszustwa lub szczególnego przypadku wykorzystania sieci w sposób niedozwolony?
3) Jeżeli na podstawie odpowiedzi udzielonych na pierwsze lub drugie pytanie prejudycjalne Cour constitutionnelle (trybunał konstytucyjny) miałby dojść do wniosku, że niektóre przepisy loi du 20 juillet 2022 relative à la collecte et à la conservation des données d'identification et des métadonnées dans le secteur des communications électroniques et à la fourniture de ces données aux autorités (ustawy z dnia 20 lipca 2022 r. o zbieraniu i zatrzymywaniu danych identyfikacyjnych i metadanych w sektorze łączności elektronicznej oraz o przekazywaniu tych danych organom) naruszają jeden lub więcej z obowiązków wynikających z przepisów wskazanych w tych pytaniach, czy mógłby tymczasowo utrzymać w mocy skutki loi du 20 juillet 2022, aby uniknąć niepewności prawa i zapewnić możliwość dalszego wykorzystywania uprzednio zebranych i zatrzymywanych danych do celów określonych w ustawie?
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.376 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-661/24, Académie Fiscale i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour constitutionnelle (Belgia) w dniu 9 października 2024 r. - Ordre des barreaux francophones et germanophone; Académie Fiscale ASBL; UA; vzw Liga voor Mensenrechten; Ligue des droits humains ASBL; JU; LV; Ministry of Privacy / Premier ministre/Eerste Minister |
Data aktu: | 27/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 27/01/2025 |