Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 20 stycznia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Deutsche Umwelthilfe eV (Radolfzell, Niemcy), Aurelia Stiftung (Berlin, Niemcy) (przedstawiciele: R. Klinger i C. Douhaire, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji pozwanej Ares(2024)4619143 z dnia 26 czerwca 2024 r., a przekazanej w języku niemieckim w dniu 13 września 2024 r., w zakresie, w jakim oddalono w niej jako bezzasadny wniosek skarżących z dnia 24 stycznia 2024 r. o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2660 1 w sprawie odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej glifosat;
- obciążenie pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi podane niżej zarzuty.
1. Zarzut pierwszy: naruszenie art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 3 lit. e) ppkt (iii) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 2 oraz zasady ostrożności ze względu na niewystarczające uwzględnienie niedopuszczalnego pośredniego wpływu na różnorodność biologiczną.
Pozwana błędnie uznała, że Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przeprowadził ocenę ryzyka, że przeprowadzono kompleksową ocenę pośredniego wpływu na różnorodność biologiczną oraz że nie stwierdzono w tym względzie żadnego konkretnego ryzyka ani obaw.
Pozwana również błędnie uznała, że dane przedstawione przez spółki będące wnioskodawcą ("Glyphosate Renewal Group") w celu dokonania oceny pośredniego wpływu na różnorodność biologiczną miały wystarczającą jakość.
Przewidziane przez pozwaną zarządzanie ryzykiem w odniesieniu do pośrednich skutków dla różnorodności biologicznej jest niewystarczające. Dotyczy to przede wszystkim wezwania wnioskodawcy do dostarczenia informacji potwierdzających potencjalny pośredni wpływ na różnorodność biologiczną poprzez interakcje troficzne, ale również szczególne przepisy nałożone na państwa członkowskie w celu uwzględnienia pośrednich skutków dla różnorodności biologicznej nie stanowią skutecznego zarządzania ryzykiem.
2. Zarzut drugi: naruszenie art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 3 lit. e) ppkt (ii) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz zasady ostrożności ze względu na niewystarczające uwzględnienie niedopuszczalnego (bezpośredniego) wpływu na owady
W ocenie ryzyka nie uwzględniono w wystarczającym stopniu nowych ustaleń dotyczących wysoce toksycznego bezpośredniego wpływu glifosatu na owady.
3. Zarzut trzeci: naruszenie art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 3 lit. e) ppkt (i) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz zasady ostrożności ze względu na niewystarczające uwzględnienie niedopuszczalnego wpływu na wodę
W odniesieniu do rozprzestrzeniania się glifosatu w wodach powierzchniowych pozwana oparła się na błędnym kryterium oceny ryzyka. Ponadto niesłusznie uznała, że zarządzanie ryzykiem w odniesieniu do zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych było wystarczające.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.270 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-578/24: Skarga wniesiona w dniu 12 listopada 2024 r. - Deutsche Umwelthilfe i Aurelia Stiftung/Komisja |
Data aktu: | 20/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 20/01/2025 |