1. 29 maja 2018 r. Komisja przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie mechanizmu eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście transgranicznym (rozporządzenia w sprawie ECBM) 1 , który stanowił część pakietu legislacyjnego dotyczącego polityki spójności na lata 2021-2027.
2. Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko co do rozporządzenia w sprawie ECBM na sesji plenarnej 14 lutego 2019 r. w pierwszym czytaniu.
3. 13 grudnia 2023 r. Komisja przedłożyła Radzie i Parlamentowi Europejskiemu zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie ECBM 2 służący zapewnieniu ram prawnych mających zastosowanie do wszystkich państw członkowskich, aby pomóc w znalezieniu rozwiązań w odniesieniu do barier prawnych i administracyjnych, które mogą zakłócić interakcje transgraniczne i rozwój regionów transgranicznych.
4. Zmieniony wniosek zmienia pierwotny tekst z 29 maja 2018 r., którego ocena prowadzona przez Grupę Roboczą ds. Działań Strukturalnych i Regionów Najbardziej Oddalonych została przerwana 10 maja 2021 r. ze względu na obawy prawne związane z pomocniczością i proporcjonalnością zgłoszone przez państwa członkowskie i potwierdzone przez Służbę Prawną Rady w opinii wydanej 2 marca 2020 r. 3 .
5. Zmieniony wniosek jest odpowiedzią na sprawozdanie ustawodawcze z własnej inicjatywy Parlamentu Europejskiego 4 , które zostało zatwierdzone na sesji plenarnej 13 września 2023 r.
6. Komitet Regionów wydał opinię w sprawie zmienionego wniosku 17 kwietnia 2024 r. 5 .
7. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię w sprawie zmienionego wniosku 24 kwietnia 2024 r. 6 .
8. Grupa Robocza ds. Działań Strukturalnych i Regionów Najbardziej Oddalonych analizowała proponowane zmienione rozporządzenie w sprawie ECBM na kilku posiedzeniach podczas prezydencji belgijskiej i węgierskiej.
9. Służba Prawna Rady wydała drugą opinię 8 maja 2024 r. 7
10. 18 października 2024 r. Komitet Stałych Przedstawicieli zatwierdził mandat negocjacyjny.
11. Na podstawie tego mandatu prezydencja węgierska przeprowadziła negocjacje międzyinstytucjonalne. Pierwsze polityczne posiedzenie trójstronne odbyło się 25 listopada 2024 r., a drugie i ostatnie - 16 grudnia 2024 r.
12. 17 grudnia 2024 r. Komitet Stałych Przedstawicieli przeanalizował ostateczny kompromisowy tekst zmienionego wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ECBM z myślą o osiągnięciu porozumienia i potwierdził go.
13. 27 stycznia 2025 r. Komisja Rozwoju Regionalnego (REGI) Parlamentu Europejskiego zatwierdziła wynik negocjacji międzyinstytucjonalnych. 5 lutego 2025 r. przewodniczący komisji REGI skierował do prezydencji Rady pismo, w którym zaznaczył, że pod warunkiem zatwierdzenia przez Radę w pierwszym czytaniu uzgodnionego tekstu, po ostatecznej redakcji prawnojęzykowej, Parlament zatwierdziłby stanowisko Rady bez poprawek w swoim drugim czytaniu.
II. CEL
14. Celem zmienionego wniosku jest przede wszystkim rozwianie obaw Rady, które doprowadziły do impasu, oraz zapewnienie ram prawnych mających zastosowanie do wszystkich państw członkowskich, aby pomóc w znalezieniu rozwiązań w odniesieniu do barier prawnych i administracyjnych, które mogą zakłócić interakcje transgraniczne i rozwój regionów transgranicznych.
III. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
Kontekst proceduralny
15. Opierając się na wniosku Komisji, Parlament Europejski i Rada prowadziły negocjacje w celu osiągnięcia wczesnego porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu. Tekst projektu stanowiska Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty przez dwóch współprawodawców.
Streszczenie najważniejszych zagadnień
16. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu zawiera następujące kluczowe elementy, co do których współprawodawcy osiągnęli porozumienie:
- państwa trzecie są wyłączone z zakresu stosowania rozporządzenia, jednak rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla możliwości ustanowienia przez państwa członkowskie równoważnych ram proceduralnych na mocy prawa krajowego, by identyfikować i usuwać transgraniczne bariery prawne i administracyjne występujące we współpracy z państwami trzecimi,
- tworzenie transgranicznych punktów koordynujących jest dobrowolne, a państwa członkowskie mogą swobodnie decydować, jak i czy chcą usuwać bariery transgraniczne,
- osoby fizyczne nie mogą być inicjatorami składającymi wnioski w sprawach transgranicznych; obowiązek przekazywania szczegółowych informacji na temat poszczególnych wniosków w sprawach transgranicznych spoczywa wyłącznie na państwach członkowskich, które utworzyły transgraniczne punkty koordynujące, w związku z czym zniesiono wymóg ustanowienia krajowych publicznych rejestrów wniosków w sprawach transgranicznych. Zamiast tego Komisja ustanowi i będzie prowadzić unijny publiczny rejestr wniosków w sprawach transgranicznych,
- obowiązki państw członkowskich, które nie tworzą transgranicznych punktów kontaktowych, ograniczają się do (i) przekazywania informacji na temat odpowiedniego organu, z którym można się kontaktować i który może otrzymywać informacje od transgranicznego punktu koordynującego z sąsiadującego państwa członkowskiego rozpatrującego wniosek w sprawie transgranicznej, oraz (ii) przekazywania informacji na temat ewentualnych dobrowolnych działań następczych wyłącznie w odpowiedzi na bariery transgraniczne, którymi zajmuje się również transgraniczny punkt koordynujący z innego państwa członkowskiego.
17. Stanowisko negocjacyjne Parlamentu Europejskiego zawierało następujące kluczowe elementy, co do których współprawodawcy osiągnęli porozumienie:
- tytuł rozporządzenia zmieniono na "instrument na rzecz rozwoju i wzrostu regionów przygranicznych - BRIDGEforEU",
- utrzymano zastosowanie przepisów do granic morskich. Wypracowano jednak kompromis między stanowiskami współprawodawców i nie wprowadzono obowiązku ustanowienia transgranicznych punktów koordynujących w odniesieniu do granic morskich, nawet jeśli państwa członkowskie ustanowiły je dla granic lądowych, oraz zwolniono z jakiegokolwiek obowiązku w tym zakresie wyspiarskie państwa członkowskie, które mają tylko granice morskie z innymi państwami członkowskimi.
18. Stanowisko negocjacyjne Parlamentu Europejskiego zawierało następujące główne elementy, których nie uwzględniono w ostatecznym kompromisie:
- zgodnie z wnioskiem Komisji Parlament Europejski chciał, aby osoby fizyczne mogły być inicjatorami składającymi wnioski w sprawach transgranicznych,
- wykraczając poza wniosek Komisji, Parlament Europejski dążył do tego, by zakres stosowania rozporządzenia rozszerzyć też na usuwanie transgranicznych barier prawnych i administracyjnych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi.
IV. PODSUMOWANIE
19. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w pełni wyraża kompromis osiągnięty podczas negocjacji między Parlamentem Europejskim i Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji.
20. W związku z powyższym Rada uważa, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu stanowi zrównoważone odzwierciedlenie wyniku negocjacji i że instrument BRIDGEforEU, gdy zostanie przyjęty, pomoże znaleźć rozwiązania w odniesieniu do barier prawnych i administracyjnych, które mogą zakłócić interakcje transgraniczne i rozwój regionów transgranicznych.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2433 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 3/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie instrumentu na rzecz rozwoju i wzrostu regionów przygranicznych (BRIDGEforEU) |
| Data aktu: | 25/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 25/04/2025 |