Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Prokuratura Europejska (przedstawiciele: L. De Matteis i E. Farhat, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Europejski Trybunał Obrachunkowy
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, przekazanej Prokuraturze Europejskiej w dniu 9 grudnia 2024 r., dotyczącej wniosku Prokuratury Europejskiej z dnia 26 września 2024 r. o uchylenie poufności w stosunku do urzędników Unii Europejskiej, którzy mieli być przesłuchani w charakterze świadków w ramach postępowania przygotowawczego prowadzonego przez Prokuraturę Europejską.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący nadużycia władzy w odniesieniu do art. 19 regulaminu pracowniczego. W zaskarżonej decyzji Trybunał Obrachunkowy oparł się wyłącznie na względach innych niż konieczność ochrony interesów Unii, a zatem dopuścił się nadużycia władzy.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia art. 13 ust. 2 TUE.
- Zaskarżona decyzja nie jest zdarzeniem odosobnionym, lecz raczej wynikiem szeregu decyzji Trybunału Obrachunkowego, z których wszystkie miały na celu pozbawienie Prokuratury Europejskiej możliwości wykonywania jej wynikającego z traktatów (art. 86 TFUE) zadania polegającego na prowadzeniu postępowań przygotowawczych w przedmiocie przestępstw mających wpływ na budżet Unii.
- Jako takie, nieuwzględnienie wniosku na podstawie art. 19 regulaminu pracowniczego i wynikająca z tego niemożność kontynuowania przez Prokuraturę Europejską jej zadania obejmującego "dąż[enie] do uzyskania wszelkich istotnych dowodów, niezależnie od tego, czy mają charakter obciążający czy uniewinniający", stanowią nieuzasadnioną ingerencję w uprawnienia przyznane Prokuraturze Europejskiej na mocy traktatów, a tym samym naruszenie obowiązku lojalnej współpracy.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia obowiązku zachowania poufności postępowań przygotowawczych.
- Składając wniosek o wyrażenie zgody na uchylenie poufności w celu przesłuchania świadka, wnioskodawca musi dostarczyć danej instytucji Unii niezbędne informacje umożliwiające jej sprawdzenie, czy nie szkodzi to poważnie interesom Unii.
- Kontrola ta nie przyznaje jednak danej instytucji nieograniczonego prawa dostępu do informacji zawartych w aktach postępowania przygotowawczego. Akty te są bowiem objęte tajemnicą postępowań przygotowawczych, o czym przypomina art. 108 rozporządzenia 2017/1939.
- Starając się wielokrotnie uzyskać bezpośredni lub pośredni dostęp do informacji znajdujących się w posiadaniu Prokuratury Europejskiej w kontekście toczącego się postępowania przygotowawczego - zwracając się w szczególności o zorganizowanie spotkań na szczeblu technicznym z urzędnikami nieuprawnionymi do posiadania wiadomości o prowadzonym postępowaniu przygotowawczym - Trybunał Obrachunkowy przekroczył granice swoich kompetencji i naruszył obowiązki ciążące na nim na mocy prawa Unii, w szczególności obowiązek zachowania poufności postępowań przygotowawczych.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia niezależności Prokuratury Europejskiej w ramach prowadzenia postępowań przygotowawczych.
- Prowadzenie postępowań przygotowawczych jest prerogatywą o charakterze czysto sądowym, leżącą wyłącznie w gestii Prokuratury Europejskiej i właściwych organów krajowych w odniesieniu do ochrony interesów finansowych Unii.
- Procedura przewidziana w art. 19 regulaminu pracowniczego nie pozwala instytucji, do której wpłynął wniosek, na żądanie prawa wglądu w odniesieniu do prowadzenia postępowań przygotowawczych.
- Trybunał Obrachunkowy podnosi, że w niniejszej sprawie nie doszło do przestępstwa. Zastępując swoją własną oceną ocenę Prokuratury Europejskiej, Trybunał Obrachunkowy również odmówił udzielenia zgody na tej podstawie, że jego zdaniem sprawa powinna zostać umorzona.
- W tym kontekście Europejski Trybunał Obrachunkowy uporczywie starał się wpłynąć na prowadzenie postępowania przygotowawczego, proponując i uzależniając swoją ewentualną współpracę od uprzedniego zorganizowania "spotkań" z centralnymi służbami Prokuratury Europejskiej.
5. Zarzut piąty dotyczący błędnego zastosowania protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów.
- Immunitet przewidziany w protokole w sprawie przywilejów i immunitetów nie obejmuje świadków, którzy nie korzystają ze szczególnego immunitetu na mocy prawa Unii. Ich przesłuchanie musi być jedynie uprzednio objęte zezwoleniem, jak to przewiduje art. 19 regulaminu pracowniczego.
- Osoby, których dotyczy wniosek o przesłuchanie, nie są tymi samymi osobami, w odniesieniu do których Prokuratura Europejska złożyła wniosek o uchylenie ich immunitetu. Wobec tego nie ma sprzeczności w podejściu Prokuratury Europejskiej i w żaden sposób nie wpływa to na immunitet przysługujący innym uczestnikom postępowania.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2403 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-99/25: Skarga wniesiona w dniu 10 lutego 2025 r. - Prokuratura Europejska/Trybunał Obrachunkowy |
| Data aktu: | 28/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/04/2025 |