Sprawa C-196/25: Skarga wniesiona w dniu 10 marca 2025 r. - Komisja Europejska/Irlandia

Skarga wniesiona w dniu 10 marca 2025 r. - Komisja Europejska/Irlandia
(Sprawa C-196/25)

(C/2025/2369)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: N. Ruiz García i B. Cullen, w charakterze pełnomocników)

Strona pozwana: Irlandia

Żądania strony skarżącej

- stwierdzenie, że Irlandia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 6 ust. 2, 3 i 4 dyrektywy Rady 92/43/EWG 1  w odniesieniu do wydobywania torfu na specjalnych obszarach ochrony wyznaczonych w celu ochrony siedlisk torfowisk wysokich i torfowisk wierzchowinowych:

- nie przestrzegając art. 6 ust. 2 dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory poprzez niepodjęcie odpowiednich środków w celu zapobieżenia pogorszeniu się stanu ochrony siedlisk torfowisk wysokich i torfowisk wysokich zdegradowanych w wyniku działalności w zakresie pozyskiwania torfu, która wciąż miała miejsce, jak ostatnio odnotowano w sezonie pozyskiwania torfu 2023 na obszarach: Cloonmoylan Bog (kod obszaru IE0000248); Lough Lurgeen Bog/Glenamaddy Turlough (kod obszaru IE0000301); Lough Ree (kod obszaru IE0000440); Bellanagare Bog (kod obszaru 0000592); Callow Bog (kod obszaru IE0000595); Cloonchambers Bog (kod obszaru IE0000600); Corliskea/Trien/Cloonfelliv Bog (kod obszaru IE0002110); River Moy (kod obszaru IE0002298); Mouds Bog (kod obszaru 0002331); Coolrain Bog (kod obszaru 0002332); Clooneen Bog (kod obszaru IE0002348); Corbo Bog (kod obszaru IE0002349); Monivea Bog (kod obszaru IE0002352); i Ardgraigue Bog (kod obszaru E0002356);

- nie przestrzegając art. 6 ust. 2 dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory poprzez niepodjęcie odpowiednich środków w celu uniknięcia pogorszenia ochrony siedlisk torfowisk wysokich i torfowisk wysokich zdegradowanych w wyniku działalności w zakresie pozyskiwania torfu w latach 2012-2016 na obszarach Lough Corrib (kod obszaru IE0°O0297); Camberry Bog (kod obszaru IE0002347); Curraghlehanagh Bog (kod obszaru IE0002350) i Moanveanlagh Bog (kod obszaru IE0002351); działalności w zakresie pozyskiwania torfu w latach 2012-2017 na obszarze Carrownagappul Bog (kod obszaru IE0001242); działalności w zakresie pozyskiwania torfu w latach 2012-2018 na obszarach Kilsallagh Bog (kod obszaru IE0000285) i Crosswood Bog (kod obszaru IE0002337); działalności w zakresie pozyskiwania torfu w latach 2012-2019 na obszarze Moneybeg i Clareisland Bogs (kod obszaru IE0002340); działalności w zakresie pozyskiwania torfu do 2021 r. na obszarze Lisnageeragh Bog i Ballinastack Turlough (kod obszaru IE0000296) oraz działalności w zakresie pozyskiwania torfu do 2022 r. na obszarach Barroughter Bog (kod obszaru IE0000231); Flughany Bog (kod obszaru IE0000497); Ballynamona Bog i Corkip Lough (kod obszaru IE0002339) i Redwood Bog (kod obszaru IE0002353);

- nie przestrzegając art. 6 ust. 2 dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory poprzez niepodjęcie odpowiednich działań w celu uniknięcia pogorszenia stanu siedlisk torfowisk wierzchowinowych w wyniku działalności w zakresie pozyskiwania torfu na obszarach: Caha Mountains (kod obszaru IE000093); Croaghanagh Bog (kod obszaru IE0000129); Fawnboy Bog/Lough Nacung (kod obszaru IE0000140); Gannivegil Bog (kod obszaru IE0000142); Lough Nillan Bog (Carrickatlieve) (kod obszaru IE0000165); Magheradrumman Bog (kod obszaru IE0000168); Meenaguse/Ardbane Bog (kod obszaru IE0000172); Meentygrannagh Bog (kod obszaru IE0000173); Slieve League Bog (kod obszaru IE0000189); Slieve Tooney/Tormore Island/Loughros Beg Bog (kod obszaru IE0000190); West of Ardara/Maas Road (kod obszaru IE0000197); Loughatorick South Bog (kod obszaru IE0000308); Rosroe Bog (kod obszaru IE0000324); Killarney National Park (kod obszaru IE0000365); Mount Brandon (kod obszaru IE0000375); Slieve Bloom Mountains (kod obszaru IE0000412); Carrowmore Lake Complex (kod obszaru IE0000476); Glenamoy Bog Complex (kod obszaru IE0000500); Lough Gall Bog (kod obszaru IE0000522); Owenduff/Nephin Complex (kod obszaru IE0000534); Slieve Fyagh Bog (kod obszaru IE0000542); Cuilcagh - Anierin Uplands (kod obszaru IE0000584); Lough Hoe Bog (kod

obszaru IE0000633); Lough Nabrickkeagh Bog (kod obszaru IE0000634); Galtee Mountains (kod obszaru IE0000646); Coolvoy Bog (kod obszaru IE001107); Dunragh Loughs/Pettigo Plateau (kod obszaru IE0001125); Keeper Hill (kod obszaru IE001197); Arroo Mountain (kod obszaru IE0001403); Derryclogher (Knockboy) Bog (kod obszaru IE0001873); Glanmore Bog (kod obszaru IE0001879); Maulagowna Bog (kod obszaru IE0001881); Glendree Bog (kod obszaru IE0001912); Sonnagh Bog (kod obszaru IE0001913); Bellacorick Bog Complex (kod obszaru IE0001922); Mweelrea/Sheeffry/Erriff Complex (kod obszaru IE0001932); Croaghaun/Slievemore (kod obszaru IE0001955); Tamur Bog (kod obszaru IE0001992); Ox Mountains Bogs (kod obszaru IE0002006); Maumturk Mountains (kod obszaru IE0002008); Twelve Bens/Garraun Complex (kod obszaru IE0002031); Boleybrack Mountain (kod obszaru IE0002032); Connemara Bog Complex (kod obszaru IE0002034); Ballyhourne Mountains (kod obszaru IE0002036); Cloghernagore Bog i Glenveagh National Park (kod obszaru IE0002047); Wicklow Mountains (kod obszaru IE0002122); Lough Golagh i Breesy Hill (kod obszaru IE0002164); Slieve Mish Mountains (kod obszaru IE0002185); River Finn (kod obszaru IE0002301) i Slieve Bernagh Bog (kod obszaru IE0002312);

- nie przestrzegając przepisów dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, zgodnie z jej wykładnią dokonaną przez Trybunał, poprzez niezapewnienie odtworzenia terenów w wyniku szkód wyrządzonych wszystkim istniejącym terenom mającym znaczenie dla Wspólnoty wyznaczonym w celu ochrony siedlisk torfowisk wysokich, zdegradowanych torfowisk wysokich i torfowisk wierzchowinowych w okresie, w którym miały one zostać zaproponowane do wyznaczenia w dniu 10 czerwca 1995 r. lub ewentualnie od dnia, w którym Irlandia formalnie zaproponowała Komisji każdy obszar w celu wyznaczenia;

- nie przestrzegając wymogów art. 6 ust. 3 i 4 dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, poprzez brak kontroli nad wydobyciem torfu w terminie wyznaczonym w dodatkowej uzasadnionej opinii w odniesieniu do następujących terenów torfowisk wysokich i zdegradowanych torfowisk wysokich mających znaczenie dla Wspólnoty: Barroughter Bog (kod obszaru IE0000231); Lough Ree (kod obszaru IE0000440; Ballygar (Aghrane) Bog (kod obszaru 0002199); Derragh Bog (kod obszaru 0002201); River Moy (kod obszaru IE0002298); Tullaher Lough and Bog (IE0002343); Derrinlough (Cloonkeenleananode) Bog (kod obszaru IE0002197); Aughrim (Aghrane) Bog (kod obszaru IE0002200); Jessop Bog (kod obszaru IE0002202); Girley (Drewstown) Bog (kod obszaru IE0002205); Wooddown Bog (kod obszaru IE0002205); Scohaboy (Sopwell) Bog (kod obszaru IE0002206); Arragh More (Derrybreen) Bog (kod obszaru IE0002207);

- nie przestrzegając wymogów art. 6 ust. 3 i 4 dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory w odniesieniu do kontroli działalności w zakresie pozyskiwania torfu do spalania domowego w odniesieniu do wszystkich 55 terenów torfowisk mających znaczenie dla Wspólnoty: Caha Mountains (kod obszaru IE000093); Croaghanagh Bog (kod obszaru IE0000129); Fawnboy Bog/Lough Nacung (kod obszaru IE0000140); Gannivegil Bog (kod obszaru IE0000142); Lough Nillan Bog (Carrickatlieve) (kod obszaru IE0000165); Magheradrumman Bog (kod obszaru IE0000168); Meenaguse/Ardbane Bog (kod obszaru IE0000172); Meentygrannagh Bog (kod obszaru IE0000173); Slieve League (kod obszaru IE0000189); Slieve Tooney/Tormore Island/Loughros Beg Bog (kod obszaru IE0000190); West of Ardara/Maas Road (kod obszaru IE0000197); Loughatorick South Bog (kod obszaru IE0000308); Rosroe Bog (kod obszaru IE0000324); Killarney National Park (kod obszaru IE0000365); Mount Brandon (kod obszaru IE0000375); Slieve Bloom Mountains (kod obszaru IE0000412); Carlingford Mountain (kod obszaru IE0000453); Carrowmore Lake Complex (kod obszaru IE0000476); Glenamoy Bog Complex (kod obszaru IE0000500); Lough Gall Bog (kod obszaru IE0000522); Owenduff/Nephin Complex (kod obszaru IE0000534); Slieve Fyagh Bog (kod obszaru IE0000542); Cuilcagh - Anierin Uplands (kod obszaru IE0000584); Ben Bulben, Gleniff i Glenade Complex (kod obszaru IE0000623); Lough Hoe Bog (kod obszaru IE0000633); Lough Nabrickkeagh Bog (kod obszaru IE0000634); Galtee Mountains (kod obszaru IE0000646); Coolvoy Bog (kod obszaru IE001107); Dunragh Loughs/Pettigo Plateau (kod obszaru IE0001125); Keeper Hill (kod obszaru IE001197); Arroo Mountain (kod obszaru IE0001403); Derryclogher (Knockboy) Bog (kod obszaru IE0001873); Glanmore Bog (kod obszaru IE0001879); Maulagowna Bog (kod obszaru IE0001881); Mullaghanish Bog (kod obszaru IE0001890); Glendree Bog (kod obszaru IE0001912); Sonnagh Bog (kod obszaru IE0001913); Bellacorick Bog Complex (kod obszaru IE0001922); Mweelrea/Sheeffry/Erriff Complex (kod obszaru IE0001932); Comeragh Mountains (kod obszaru IE0001952); Croaghaun/Slievemore (kod obszaru IE0001955); Tamur Bog (kod obszaru IE0001992); Ox Mountains Bogs (kod obszaru IE0002006); Maumturk Mountains (kod obszaru IE0002008); Twelve Bens/Garraun Complex (kod obszaru IE0002031); Boleybrack Mountain (kod obszaru IE0002032); Connemara Bog Complex (kod obszaru IE0002034); Ballyhourne Mountains (kod obszaru IE0002036); Cloghernagore Bog i Glenveagh National Park (kod obszaru IE0002047); Wicklow Mountains (kod obszaru IE0002122); Polllangoona Bog (kod obszaru IE0002126); Lough Golagh i Breesy Hill (kod obszaru IE0002164); Slieve Mish Mountains (kod obszaru IE0002185); River Finn (kod obszaru IE0002301) i Slieve Bernagh Bog (kod obszaru IE0002312); oraz

- nie ustanawiając systemu monitorowania zgodnego z art. 6 ust. 3 i 4 dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory w celu kontrolowania działalności w zakresie wydobycia torfu, w tym pozyskiwania do celów innych niż w gospodarstwach domowych, w terminie wyznaczonym w dodatkowej uzasadnionej opinii dla następujących terenów torfowisk wierzchowinowych: Magheradrumman Bog (kod obszaru IE0000168); West Ardara/Maas Road (kod obszaru IE0000197); Killarney National Park (kod obszaru IE0000365); Mount Brandon (kod obszaru IE0000375); Glenamoy Bog Complex (kod obszaru IE0000500); Owenduff/Nephin Complex (kod obszaru IE0000534); Bellacorick Bog Complex (kod obszaru IE0001922); Mweelrea/Sheeffry/Erriff Complex (kod obszaru IE0001932); Comeragh Mountains (kod obszaru IE0001952); Twelve Bens/Garraun Complex (kod obszaru IE0002031); Connemara Bog Complex (kod obszaru IE0002034); Cloghernagore Bog i Glenveagh National Park (kod obszaru IE0002047); Wicklow Mountains (kod obszaru IE0002122) i River Finn (kod obszaru IE0002301).

- obciążenie Irlandii kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Naruszenia dyrektywy 92/43/EWG są dwojakie.

Po pierwsze, z naruszeniem art. 6 ust. 2 dyrektywy Irlandia nie położyła kresu pogarszaniu się stanu czynnych żywych torfowisk wysokich, zdegradowanych torfowisk wysokich i torfowisk wierzchowinowych; nie wdrożyła środków zapobiegawczych, aby zapobiec takiemu pogorszeniu; oraz nie wdrożyła środków odtworzeniowych w celu naprawienia szkód wyrządzonych dotkniętym torfowiskom.

Artykuł 6 ust. 2 dyrektywy stanowi, że państwa członkowskie podejmują odpowiednie działania w celu uniknięcia na specjalnych obszarach ochrony pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków, jak również w celu uniknięcia niepokojenia gatunków, dla których zostały wyznaczone takie obszary, o ile to niepokojenie może mieć znaczenie w stosunku do celów tej dyrektywy. W art. 6 ust. 2 dyrektywy zobowiązano państwa członkowskie do podjęcia środków zapobiegawczych w celu uniknięcia pogorszenia stanu i istotnego niepokojenia specjalnych obszarów ochrony. Obejmuje to również obowiązek przywrócenia stanu siedlisk w przypadku pogorszenia stanu siedlisk lub znaczącego niepokojenia gatunków.

Irlandia nie chroniła ani nie odtworzyła swoich torfowisk w następstwie szkodliwych działań. Pomimo wejścia w życie dyrektywy ponad 30 lat temu wydobycie torfu na torfowiskach w Irlandii - poprzez odwadnianie i pozyskiwanie torfu - odbywało się i nadal odbywa się na poziomach powodujących niedopuszczalne szkody zarówno w odniesieniu do torfowisk wysokich (czynnych żywych i zdegradowanych), jak i torfowisk wierzchowinowych. Fakt, że Irlandia nie zaprzestała niszczenia i pogorszenia stanu torfowisk, narusza art. 6 ust. 2 dyrektywy. Wynikające z tego szkody na tych obszarach ochrony od wielu lat, w których zezwolono na pozyskiwanie torfu, naruszają spoczywający na Irlandii obowiązek odtworzenia utraconych siedlisk lub, w przypadku gdy odtworzenie nie jest możliwe, naprawienia szkód spowodowanych pozyskiwaniem torfu.

Chociaż Irlandia rozpoczęła prace odtworzeniowe na niektórych (ale nie na wszystkich) obszarach torfowisk wysokich, nie podjęła żadnych działań w odniesieniu do obszarów torfowisk wierzchowinowych. Biorąc pod uwagę, że Irlandia z opóźnieniem zaproponowała tereny mające znaczenie dla Wspólnoty do wyznaczenia w celu ochrony zarówno siedlisk torfowisk wysokich, jak i torfowisk wierzchowinowych, i umożliwiła dalsze wydobycie torfu w sposób niekontrolowany, obowiązek odtworzenia ma zastosowanie od dnia, w którym tereny te powinny były zostać wyznaczone na podstawie art. 4 ust. 1 dyrektywy (10 czerwca 1995 r.), a przynajmniej od dnia, w którym Irlandia zaproponowała Komisji tereny w celu ich wyznaczenia jako tereny mające znaczenie dla Wspólnoty na podstawie art. 4 ust. 5 dyrektywy.

Po drugie, Irlandia nie wdrożyła skutecznego systemu regulacyjnego kontrolującego pozyskiwanie torfu na obszarach torfowisk wysokich lub torfowisk wierzchowinowych za pomocą wymogu systematycznej i kompleksowej zgody. Nawet jeśli wprowadzono system częściowej zgody, nigdy nie został on wdrożony. Irlandia nie oceniła również odpowiednio znaczącego wpływu, jaki pozyskiwanie torfu i związane z nim czynności, takie jak odwadnianie, mogą mieć (lub miały) na torfowiska. Irlandia uchybiła zatem zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 6 ust. 3 i 4 dyrektywy.

1 Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz.U. 1992, L 206, s. 7).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2369

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-196/25: Skarga wniesiona w dniu 10 marca 2025 r. - Komisja Europejska/Irlandia
Data aktu: 28/04/2025
Data ogłoszenia: 28/04/2025