Język postępowania: niderlandzki
(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Alain Goetz (przedstawiciel: S. Bekaert, adwokat)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Skarżący wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2023/2768 z dnia 8 grudnia 2023 r. zmieniającej decyzję 2010/788/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Demokratycznej Republice Konga (Dz.U. L 2023/2768) w zakresie, w jakim w tej decyzji pozostawiono nazwisko Alaina Goetza w wykazie zawartym w załączniku II do decyzji 2010/788/WPZiB 1 ;
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2023/2771 z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wykonania art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1183/2005 dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją w Demokratycznej Republice Konga (Dz.U. L 2023/2771) w zakresie, w jakim w tym rozporządzeniu wykonawczym pozostawiono nazwisko Alaina Goetza w wykazie zawartym w załączniku Ia do rozporządzenia (WE) nr 1183/2005 2 ;
- orzeczenie, że stwierdzenie nieważności wyżej wymienionych środków ma zastosowanie natychmiast po wydaniu wyroku, niezależnie od wniesienia jakiegokolwiek środka odwoławczego;
- nakazanie Radzie Unii Europejskiej pokrycia własnych kosztów oraz kosztów poniesionych przez skarżącego.
Zarzuty i główne argumenty
Z wyłączeniem rozważań dotyczących arbitrażu międzynarodowego całość stanu faktycznego została opisana w czasie przeszłym. Rada ocenia skarżącego na podstawie działań, które miały mieć miejsce w przeszłości, a nie na podstawie jego postawy i zachowań, które prezentuje obecnie. Jest to sprzeczne z zabezpieczającym i tymczasowym charakterem środków ograniczających. Rada nie może dalej wyciągać na tej podstawie takich samych wniosków jak wnioski zawarte w poprzednich decyzjach utrzymujących w mocy środki ograniczające.
Rada odnosi się w czasie teraźniejszym jedynie do żądania odszkodowawczego podniesionego przez skarżącego wobec władz rwandyjskich przed Międzynarodowym Centrum Rozstrzygania Sporów Inwestycyjnych (zwanym dalej "ICBI"), które zostało stworzone w ramach Grupy Banku Światowego. Przedstawiając takie uzasadnienie utrzymania środków ograniczających, Rada narusza prawo międzynarodowe. Rada nie wykazała również, w jaki sposób żądanie odszkodowawcze podniesione przez skarżącego przed ICBI wobec władz rwandyjskich miałoby uzasadniać utrzymanie w stosunku do niego środków ograniczających i w jaki sposób miałoby przyczynić się to do realizacji celów decyzji 2010/788.
Na poparcie skargi skarżący podnosi 14 zarzutów.
1. Zarzut pierwszy: w zakresie, w jakim zaskarżone akty wiążą środki ograniczające z postępowaniem przed ICBI naruszają one:
- prawo międzynarodowe i art. 21 ust. 1 akapit pierwszy TUE;
- prawo dostępu do sądu.
2. Zarzut drugi: uzasadnienie, które odsyła do postępowania toczącego się przed ICBI, jest niezgodne z prawem, a zatem nieważne. Ponadto decyzja 2010/788 i rozporządzenie nr 1183/2005 nie stanowią dla Rady żadnej podstawy prawnej do nałożenia sankcji na tej podstawie.
3. Zarzut trzeci: uzasadnienie, które odsyła do postępowania toczącego się przed ICBI jest bezskuteczne i narusza wymóg, zgodnie z którym sankcje powinny mieć charakter tymczasowy.
4. Zarzut czwarty: Rada nie jest bezstronna lub przynajmniej można dostrzec oznaki stronniczości.
5. Zarzut piąty: uzasadnienie nie jest odpowiednie, a zaskarżone akty są oparte na błędnej ocenie.
6. Zarzut szósty: nałożone kary mają charakter represyjny i nie służą skłonieniu skarżącego do wprowadzenia zmiany w jego działalności.
7. Zarzut siódmy: Rada uniemożliwia skarżącemu i sądowi Unii dokonanie weryfikacji, czy środki ograniczające oraz decyzje i rozporządzenia, na których środki te się opierają, zostały przyjęte przy zachowaniu istotnych wymogów proceduralnych, kworum i wymaganej liczby głosów określonych w art. 24 ust. 1 TUE, art. 239 TFUE i w regulaminie wewnętrznym Rady 3 .
8. Zarzut ósmy: Rada narusza art. 31 ust. 1 TUE, który zakazuje Radzie wykonywania funkcji prawodawczych w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa.
9. Zarzut dziewiąty: zaskarżone akty naruszają zakres art. 29 TUE.
10. Zarzut dziesiąty: ograniczenia nałożone na Radę w odniesieniu do zamrożenia aktywów podlegają art. 75 TFUE. Zaskarżone akty nie spełniają przesłanek i ograniczeń przewidzianych w art. 75 TFUE.
11. Zarzut jedenasty: wykładnia, zgodnie z którą środki w postaci zamrożenia aktywów skarżącego nie muszą odpowiadać warunkom i ograniczeniom przewidzianym w art. 75 TFUE, narusza zasadę równego traktowania.
12. Zarzut dwunasty: art. 3 ust. 2 lit. g) decyzji 2010/788 i art. 2b ust. 1 lit. g) rozporządzenia nr 1183/2005, na których opierają się zaskarżone akty, zostały sformułowane zbyt szeroko.
13. Zarzut trzynasty: zaskarżone akty naruszają prawo własności oraz zasady proporcjonalności i skuteczności.
14. Zarzut czternasty: zaskarżone akty naruszają swobodę przemieszczania się i pobytu i prowadzenia działalności gospodarczej przewidzianą w art. 45 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, a także w art. 20 i 21 TFUE, a także zasady proporcjonalności i skuteczności.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2226 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-101/25: Skarga wniesiona w dniu 11 lutego 2025 r. - Goetz/Rada |
| Data aktu: | 22/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/04/2025 |