Sprawa T-92/25: Skarga wniesiona w dniu 6 lutego 2025 r. - Google Ireland/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 6 lutego 2025 r. - Google Ireland/Komisja
(Sprawa T-92/25)

(C/2025/2224)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Google Ireland Ltd (Dublin, Irlandia) (przedstawiciele: Feiler, B. Hoorelbeke i C. Conte, lawyers)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji Europejskiej C(2024) 8457 final z dnia 27 listopada 2024 r. określającej opłatę nadzorczą mającą zastosowanie do Google Maps, Google Play, Google Search, Google Shopping i YouTube na podstawie art. 43 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją"), oraz załącznika do niej;

- zgodnie z art. 277 TFUE stwierdzenie nieważności i niemożności stosowania art. 2 ust. 2, art. 5 ust. 2 i art. 5 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/11271 (zwanego dalej "rozporządzeniem delegowanym") 1 ; oraz

- obciążenie Komisji kosztami oraz kosztami poniesionymi przez skarżącą w niniejszym postępowaniu.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że metoda zastosowana przez Komisję w celu obliczenia opłaty nadzorczej na podstawie art. 5 ust. 2 i art. 5 ust. 5 pkt 4 rozporządzenia delegowanego narusza art. 43 ust. 5 lit. b) i c) rozporządzenia (UE) 2022/20652 (zwanego dalej "DSA" 2 ) i powinna zostać uznana za nieważną i niemożliwą do zastosowania na podstawie art. 277 TFUE, ponieważ:

- Komisja obliczyła "Fee Cap" w odniesieniu do opłaty nadzorczej nałożonej na skarżącą na podstawie światowych zysków Alphabet Inc. (zwanej dalej "Alphabet"), a nie na podstawie światowych rocznych przychodów netto skarżącej, z naruszeniem art. 43 ust. 5 lit. c) DSA; oraz 3

- mechanizm zastosowany przez Komisję w celu redystrybucji kwot rezydualnych związanych z opłatami innych dostawców skutkował tym, że roczna opłata nadzorcza nałożona na skarżącą nie była proporcjonalna do liczby średnich miesięcznie aktywnych odbiorców skarżącej (zwanych dalej "AMAR"), z naruszeniem art. 43 ust. 5 lit. b) DSA oraz podstawowych zasad równego traktowania i proporcjonalności.

2. Zarzut drugi dotyczący tego, że metoda zastosowana przez Komisję do obliczenia "Fee Cap" została zastosowana z naruszeniem art. 5 ust. 2 rozporządzenia delegowanego, ponieważ skarżąca nie posiada skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że obliczenie AMAR jest niezgodne z prawem, ponieważ opiera się na metodzie określonej w akcie wykonawczym z naruszeniem art. 290 i 291 TFUE oraz art. 43 ust. 4 rozporządzenia delegowanego oraz na danych, do których uzyskano dostęp z naruszeniem art. 4 ust. 2 rozporządzenia delegowanego.

4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że zaskarżona decyzja narusza prawo skarżącej do uzasadnienia i jej prawo do bycia wysłuchaną, ponieważ owa decyzja nie wyjaśnia w sposób jasny i precyzyjny metody zastosowanej w celu ustalenia AMAR skarżącej.

5. Zarzut piąty dotyczący tego, że zaskarżone decyzje naruszają art. 43 ust. 2 DSA, ponieważ nakładają niezgodnie z prawem opłatę nadzorczą, która obejmuje również koszty niezwiązane z nadzorem.

1 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/1127 z dnia 2 marca 2023 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 o szczegółową metodykę i procedury dotyczące opłat nadzorczych pobieranych przez Komisję od dostawców bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych (Dz.U. 2023, L 149, s. 16).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) (Dz.U. 2022, L 277, s. 1).
3 Zgodnie z art. 43 ust. 5 lit. c) DSA dostawca "bardzo dużej platformy internetowej" lub "bardzo dużej wyszukiwarki internetowej" nie ma obowiązku uiszczenia w danym roku żadnej opłaty nadzorczej przekraczającej 0,05 % rocznego światowego zysku netto tego dostawcy w poprzednim roku obrotowym (zwanej dalej "Fee Cap").

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2224

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-92/25: Skarga wniesiona w dniu 6 lutego 2025 r. - Google Ireland/Komisja
Data aktu: 22/04/2025
Data ogłoszenia: 22/04/2025