Język postępowania: polski
(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Rzeczpospolita Polska (Przedstawiciel: B. Majczyna, pełnomocnik)
Strony pozwane: Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej
Żądania strony skarżącej
- stwierdzenie nieważności art. 9 ust. 1 w związku z załącznikiem III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/3019 z dnia 27 listopada 2024 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych 1 ;
- obciążenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej kosztami postępowania.
Tytułem ewentualnym, na wypadek uznania przez Trybunał Sprawiedliwości, że zaskarżone przepisy nie mogą zostać oddzielone od pozostałych przepisów dotyczących rozszerzonej odpowiedzialności producenta bez zmiany istoty tych regulacji, Rzeczpospolita Polska wnosi o stwierdzenie nieważności wszystkich przepisów odnoszących się do rozszerzonej odpowiedzialności producenta, tj. art. 2 pkt 20), art. 9, art. 10, art. 30 ust. 1 akapit drugi lit. c) i g) oraz załącznika III do dyrektywy 2024/3019.
Zarzuty i główne argumenty
1) zarzut naruszenia zasady "zanieczyszczający płaci" wskazanej w art. 191 ust. 2 TFUE oraz zasady równego traktowania (zakazu dyskryminacji)
W ocenie Polski pozwane instytucje naruszyły zasadę "zanieczyszczający płaci" oraz zasadę równego traktowania (zakazu dyskryminacji) przez ustanowienie środków, które obciążają wyłącznie producentów produktów leczniczych oraz produktów kosmetycznych odpowiedzialnością za dodatkowe oczyszczanie wymagane w celu usunięcia mikrozanie- czyszczeń, z pominięciem innych kategorii producentów, które przyczyniają się do emisji tych zanieczyszczeń.
2) zarzut naruszenia zasady proporcjonalności wskazanej w art. 5 ust. 4 TUE, w zw. z art. 296 i art. 191 ust. 3 TFUE, przez ustanowienie środków, które powodują koszty niewspółmierne do osiągnięcia zamierzonych celów
Polska uważa, że przyjmując rozwiązanie wprowadzone w art. 9 ust. 1 w związku z załącznikiem III do zaskarżonej dyrektywy, powodujące koszty nieproporcjonalne do oczekiwanych rezultatów, pozwane instytucje naruszyły zasadę proporcjonalności. Jednocześnie nie przedstawiając należytego uzasadnienia dla wprowadzenia rozwiązań, które wywołują znaczące skutki, pozwane instytucje naruszyły obowiązek uzasadnienia przyjmowanego aktu. Ponadto przy opracowaniu projektu zaskarżonej dyrektywy nie uwzględniono w wystarczającym stopniu dostępnych danych naukowo- technicznych, potencjalnych korzyści i kosztów związanych z działaniem lub z zaniechaniem działania, a także gospodarczego i społecznego rozwoju Unii jako całości i zrównoważonego rozwoju jej regionów, co stanowi naruszenie art. 191 ust. 3 TFUE.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2189 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-193/25: Skarga wniesiona w dniu 10 marca 2025 r. - Rzeczpospolita Polska przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 22/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/04/2025 |