Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: E. Sanfrutos Cano, M. Owsiany-Hornung, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Republika Francuska
Żądania strony skarżącej
Komisja wnosi do Trybunału o:
1) stwierdzenie, że:
- nie podejmując działań niezbędnych do zapewnienia zgodności wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi z minimalnymi wymogami dotyczącymi wartości parametrycznej dla azotanów w odniesieniu do 107 stacji dystrybucji wody pitnej wskazanych w skardze;
- nie podejmując jak najszybciej działań naprawczych w celu przywrócenia jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w odniesieniu do tych 107 stacji dystrybucji wody pitnej i nie przyznając pierwszeństwa ich egzekwowaniu, mając na uwadze między innymi poziom przekroczenia odpowiedniej wartości parametrycznej oraz związane z tym potencjalne niebezpieczeństwo dla zdrowia ludzi; oraz
- nie ograniczając korzystania z wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi przekraczającej długotrwale wartość parametryczną dla azotanów lub nie podejmując wszelkich innych działań niezbędnych do ochrony zdrowia ludzi i nie informując w wystarczającym stopniu konsumentów,
Republika Francuska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na podstawie art. 4 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2184 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi 1 , w związku z częścią B załącznika I do tej dyrektywy oraz art. 14 ust. 2 i 3 wspomnianej dyrektywy.
2) obciążenie Republiki Francuskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi Komisja podnosi trzy główne zarzuty.
Po pierwsze, Komisja uważa, że Republika Francuska uchybiła swoim zobowiązaniom wynikającym z art. 4 ust. 1 dyrektywy 2020/2184 w związku z częścią B załącznika I do tej dyrektywy. Artykuł 4 ust. 1 tej dyrektywy nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby woda przeznaczona do spożycia przez ludzi była zdrowa i czysta, i precyzuje, że aby uznać, iż woda ta jest zdrowa i czysta, należy spełnić szereg wymogów, w szczególności minimalne wymogi określone w części B załącznika I. W odpowiedniej pozycji tego załącznika dla azotanów ustala się maksymalną wartość wynoszącą 50 mg na litr. Komisja uważa, że w chwili upływu terminu wyznaczonego w uzasadnionej opinii 107 stacji dystrybucji wody pitnej we Francji nadal nie wywiązało się z tych obowiązków, ponieważ długotrwale przekraczało maksymalną wartość określoną dla azotanów.
Po drugie, Komisja uważa, że Republika Francuska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 14 ust. 2 dyrektywy 2020/2184, ponieważ nie podjęła jak najszybciej działań naprawczych w celu przywrócenia jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i nie przyznała pierwszeństwa ich egzekwowaniu, mając na uwadze między innymi poziom przekroczenia odpowiedniej wartości parametrycznej i związane z tym potencjalne niebezpieczeństwo dla zdrowia ludzi. Komisja twierdzi w szczególności, że długi okres niezgodności w odnośnych stacjach dystrybucji wody pitnej sam w sobie dowodzi uchybienia obowiązkowi szybkiego działania określonemu w art. 14 ust. 2 dyrektywy.
Po trzecie, Komisja uważa, że nie ograniczając korzystania z wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi stale przekraczającej maksymalną wartość określoną dla azotanów lub nie podejmując wszelkich innych działań niezbędnych do ochrony zdrowia ludzi i nie informując w wystarczającym stopniu konsumentów, Republika Francuska uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na podstawie art. 14 ust. 3 dyrektywy 2020/2184. Przepis ten zobowiązuje państwa członkowskie, w przypadku gdy zaopatrzenie w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi stanowi potencjalne niebezpieczeństwo dla zdrowia ludzkiego, do wprowadzenia zakazów lub środków ograniczających dostawy oraz do podjęcia wszelkich innych działań naprawczych niezbędnych do ochrony zdrowia ludzkiego. Ponadto wyjaśnia, że niezgodność z minimalnymi wymogami dotyczącymi wartości parametrycznych określonych w załączniku I części A i B należy uznać za potencjalne niebezpieczeństwo dla zdrowia ludzkiego, chyba że właściwy organ uzna, że dana niezgodność z wartościami parametrycznymi jest nieistotna. Komisja twierdzi, że systematyczne i długotrwałe przekraczanie maksymalnej wartości określonej dla azotanów w 107 stacjach dystrybucji wody pitnej, o których mowa w skardze, może stanowić potencjalne niebezpieczeństwo dla zdrowia ludzkiego. Tymczasem zdaniem Komisji działania podjęte przez Republikę Francuską i porady udzielane ludności nie odpowiadają w żadnym wypadku wymogom dyrektywy.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2183 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-154/25: Skarga wniesiona w dniu 21 lutego 2025 r. - Komisja Europejska/Republika Francuska |
| Data aktu: | 22/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/04/2025 |