Język postępowania: węgierski
(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Węgry (przedstawiciele: Z. Feher, pełnomocnik)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2024)9140 final z dnia 16 grudnia 2024 r. przyjętej na podstawie art. 7 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii dotyczącej pisemnego powiadomienia Węgier w związku z art. 2 ust. 2 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2022/2506 z dnia 15 grudnia 2022 r. (zwanej dalej: "zaskarżoną decyzją" oraz
- obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Naruszenie rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2092 1 i decyzji wykonawczej Rady (UE) 2022/2506 2
W skardze rząd węgierski podnosi, że przyjmując zaskarżoną decyzję, Komisja naruszyła rozporządzenie 2020/2092 i decyzję wykonawczą 2022/2506, uznając, że ustawa przyjęta i notyfikowana przez Węgry w celu usunięcia "niedociągnięć" wskazanych w motywie 43 tej decyzji wykonawczej, które leżały u podstaw przyjęcia środka wskazanego w art. 2 ust. 2 tej decyzji wykonawczej, nie rozwiązuje sytuacji, która doprowadziła do przyjęcia tego środka.
W zaskarżonej decyzji Komisja uznała w istocie właściwe traktowanie tych "niedociągnięć" w notyfikowanej ustawie w odniesieniu do podmiotów podlegających tej ustawie, jednocześnie ustanawiając jednak szereg nowych wymogów dotyczących pozytywnej oceny przez Komisję środków zaradczych sytuacji leżącej u podstaw przyjęcia środka na podstawie art. 2 ust. 2 decyzji wykonawczej 2022/2506, które nie mają żadnego bezpośredniego lub pośredniego związku z "niedociągnięciami", o których mowa w tej decyzji wykonawczej.
Rząd węgierski podnosi, że na podstawie rozporządzenia 2020/2092 i decyzji wykonawczej 2022/2506 żaden z wymogów określonych przez Komisję jako koniecznych do dokonania przez Komisję pozytywnej oceny środków zaradczych sytuacji leżącej u podstaw przyjęcia środka na podstawie art. 2 ust. 2 decyzji wykonawczej 2022/2506 nie jest uzasadniony, w związku z czym Komisja błędnie stwierdziła, że ustawa zgłoszona przez Węgry nie zaradza, w całości lub w części "niedociągnięciom" stwierdzonym w decyzji wykonawczej 2022/2506 i w sposób niezgodny z prawem powstrzymała się od przedłożenia Radzie wniosku o dokonanie przeglądu środka przewidzianego w art. 2 ust. 2 decyzji wykonawczej 2022/2506.
2. Naruszenie zasad lojalnej współpracy i równowagi instytucjonalnej oraz nadużycie władzy
Rząd węgierski podnosi, biorąc również pod uwagę to, co zostało przedstawione w ramach zarzutu pierwszego, że przyjmując zaskarżoną decyzję, Komisja naruszyła wymogi zasad lojalnej współpracy określone w art. 4 ust. 3 TUE i równowagi instytucjonalnej zgodnie z art. 13 ust. 2 TUE i nadużyła swoich uprawnień, stwierdzając, po pierwsze, że ustawa zgłoszona przez Węgry nie zaradza w całości lub częściowo, "niedociągnięciom" stwierdzonym w decyzji wykonawczej 2022/2506, ustanawiając jednocześnie szereg nowych wymogów pozytywnej oceny przez Komisję środków zaradczych sytuacji leżącej u podstaw przyjęcia środka wskazanego w art. 2 ust. 2 decyzji wykonawczej 2022/2506, które nie mają żadnego bezpośredniego lub pośredniego związku z "niedociągnięciami", i po drugie nie przedkładając wniosku o dokonanie przeglądu środka przewidzianego w art. 2 ust. 2 decyzji wykonawczej 2022/2506.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2101 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-138/25: Skarga wniesiona w dniu 26 lutego 2025 r. - Węgry/Komisja |
| Data aktu: | 14/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/04/2025 |