Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Recrytera Srl (Chieti, Włochy) (przedstawiciele: F. Sciaudone, D. Fesler i G. Lovaste, lawyers)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji pozwanej o ogłoszeniu przetargu publicznego i wydaniu odpowiedniego ogłoszenia o konkursie "Ogłoszenia o zamówieniu lub koncesji - Tryb standardowy", opublikowanego w Suplemencie TED do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 16 października 2024 r., pod numerem 623940-2024, w zakresie, w jakim ta decyzja i ogłoszenie zostały zmienione "Ogłoszeniem o zamówieniu lub koncesji - Tryb standardowy - Ogłoszenie o zmianie", opublikowanym w dniu 22 października 2024 r. pod numerem ogłoszenia 638461-2024 i następnie zmienionym "Ogłoszeniem o zamówieniu lub koncesji - Tryb standardowy - Ogłoszenie o zmianie", opublikowanym 21 listopada 2024 r., pod numerem 709442-2024;
- stwierdzenie nieważności leżącej u jej podstaw decyzji pozwanej o skorzystaniu z usług - a w konsekwencji o ich zamówieniu - w zakresie nadzorowanych egzaminów organizowanych zdalnie w odniesieniu do zdecydowanej większości egzaminów, które będzie przeprowadzać EPSO, to znaczy w istocie wyłącznie, bez pozostawienia miejsca na egzaminy na miejscu równolegle i równocześnie z egzaminami zdalnymi, o której to decyzji skarżąca dowiedziała się w chwili zapoznania się z wyżej wymienioną decyzją, zmienioną w dniu 22 października 2024 r.;
- obciążenie pozwanej całością kosztów poniesionych przez skarżącą w ramach postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że zaskarżone decyzje naruszają art. 163 ust. 1 i art. 163 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. oraz pkt 17.1 Specyfikacje techniczne zawarte w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) z dnia 23 września 2024 r. 1 . z powodu nieprzestrzegania przez pozwaną zasad równego traktowania, konieczności i proporcjonalności.
- Skarżąca utrzymuje zasadniczo, że ustanawiając w ramach specyfikacji technicznych wymagania funkcjonalne ograniczające zakres stosowania oferowanych usług organizowania egzaminów na komputerach do organizowania egzaminów zdalnie, w których uczestniczą kandydaci z wybranych przez nich miejsc prywatnych i przy użyciu własnych urządzeń, a wykluczając w ten sposób usługi organizowania egzaminów na komputerach na miejscu, takie jak oferowane przez skarżącą, pozwana nie otworzyła skutecznie badanego przetargu na konkurencję i dyskryminowała skarżącą.
- W ramach pierwszej części zarzutu podnosi się, że pozwana nie oceniła, a tym bardziej nie uzasadniła swojego wyboru co do koncepcji oferty i sformułowania specyfikacji technicznych wymagających, aby usługi organizacji egzaminów były świadczone wyłącznie zdalnie. W szczególności pozwana nie wywiązała się ze spoczywającego na niej prawnego obowiązku przeprowadzenia oceny skutków dla ochrony danych w odniesieniu do rozwiązań w zakresie organizowania egzaminów zdalnie, zgodnie z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. (zwanego dalej "EUDPR") 2 , a także nie przeprowadziła zalecanej przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich oceny dostępności tych rozwiązań dla kandydatów z różnych środowisk.
- W ramach drugiej części zarzutu zaskarżone decyzje faworyzują - nadzorowane - rozwiązania w zakresie organizowania egzaminów zdalnie kosztem znacznej ingerencji w prywatność kandydatów i naruszenia praw podstawowych kandydatów wynikających z Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą").
- Skarżąca twierdzi ponadto, że biorąc pod uwagę w szczególności istnienie wykonalnych rozwiązań alternatywnych, takich jak komputerowe egzaminy na miejscu, rozpoczęty konkurs nie jest zgodny z zasadami równego traktowania, konieczności i proporcjonalności, jak przewidziano w art. 163 i w pkt 17.1 Specyfikacje techniczne w załączniku I do rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509.
2. Zarzut drugi dotyczący tego, że zaskarżone decyzje naruszają art. 20, 21, art. 15 ust. 1 i 2 Karty (część pierwsza), a także art. 5 ust. 2, art. 10, art. 26 ust. 1 i art. 39 EUDPR, a tym samym art. 7, 8 w związku z art. 52 ust. 1 Karty (część druga).
- W ramach części pierwszej zarzutu skarżąca podnosi w istocie, że zatwierdzenie na zasadzie wyłączności organizowania egzaminów zdalnie w zaskarżonych decyzjach narusza prawo kandydatów do równości, ochrony przed dyskryminacją i ich prawa do poszukiwania wybranego przez nich zatrudnienia na podstawie Karty.
- W ramach drugiej części zarzutu skarżąca podnosi, że to samo zatwierdzenie narusza szereg przepisów EUDPR, a w konsekwencji prawa kandydatów do poszanowania życia prywatnego i ochrony danych osobowych, przewidziane w Karcie, których pozwana jest zobowiązana przestrzegać.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2091 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-670/24: Skarga wniesiona w dniu 20 grudnia 2024 r. - Recrytera/Komisja |
| Data aktu: | 14/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/04/2025 |