(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Rechtbank Den Haag, zittingsplaats Roermond
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: K
Druga strona postępowania: Minister van Asiel en Migratie
Pytania prejudycjalne
1) Czy zgodna z prawem Unii jest krajowa praktyka, w myśl której art. 4 ust. 5 dyrektywy 2011/95 2 stosuje się w taki sposób, że oświadczeń leżących u podstaw wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej nie uznaje się za wiarygodne, jeżeli wnioskodawca nie może ich w pełni poprzeć autentycznymi lub obiektywnie możliwymi do zweryfikowania dokumentami lub informacjami z obiektywnych źródeł i nie spełnia wszystkich z wymienionych w ust. 5 warunków, czy też art. 4 ust. 5 dyrektywy 2011/95 w związku z art. 4 ust. 1-4 dyrektywy 2011/95, art. 10 ust. 3 lit. b) dyrektywy 2013/32 3 oraz art. 4 i 18 Karty praw podstawowych należy interpretować w ten sposób, że dokonując oceny faktów i okoliczności leżących u podstaw wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej, organ wydający decyzję musi współpracować z wnioskodawcą oraz uwzględnić każdy dowód i element na poparcie takiego wniosku w ramach badania i oceny potrzeb w zakresie ochrony oraz że jeżeli wnioskodawca może swoje oświadczenia poprzeć dowodami w stopniu wystarczającym lub jeżeli wnioskodawca spełnia wyżej wspomniane warunki, to jego oświadczenia nie wymagają dalszego potwierdzenia, a zatem są wiarygodne?
2) Czy art. 46 ust. 3 dyrektywy 2013/32 w związku z art. 4, 18 i 47 Karty praw podstawowych należy interpretować w ten sposób, że sąd krajowy pierwszej instancji, do którego wniesiono o zbadanie zgodności z prawem decyzji o bezzasadności wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej, ma obowiązek, w razie potrzeby z urzędu, dokonać pełnego rozpatrzenia ex nunc zarówno okoliczności faktycznych, jak i kwestii prawnych, w tym zbadać potrzebę udzielenia ochrony międzynarodowej zgodnie z dyrektywą 2011/95 na podstawie przedstawionych mu danych zawartych w aktach sprawy, uzupełnionych lub wyjaśnionych w następstwie przeprowadzonego postępowania kontradyktoryjnego?
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2056 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-7/25, Ramadi: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez rechtbank Den Haag, zittingsplaats Roermond (Niderlandy) w dniu 7 stycznia 2025 r. - K/Minister van Asiel en Migratie |
| Data aktu: | 14/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/04/2025 |