united kingdom
ukraine

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 października 2024 r. w sprawie wzmocnienia odporności Mołdawii na rosyjską ingerencję przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi i referendum konstytucyjnym w sprawie integracji z UE (2024/2821(RSP))

P10_TA(2024)0016
Wzmocnienie odporności Mołdawii na rosyjską ingerencję przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi i referendum konstytucyjnym w sprawie integracji z UE

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 października 2024 r. w sprawie wzmocnienia odporności Mołdawii na rosyjską ingerencję przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi i referendum konstytucyjnym w sprawie integracji z UE (2024/2821(RSP))

(C/2025/204)

(Dz.U.UE C z dnia 14 stycznia 2025 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Republiki Mołdawii,

- uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony 1 , który obejmuje pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu,

- uwzględniając wniosek Republiki Mołdawii o członkostwo w UE złożony 3 marca 2022 r. i przyznanie jej przez Radę Europejską 23 czerwca 2022 r. statusu kraju kandydującego,

- uwzględniając pierwszą konferencję międzyrządową w sprawie przystąpienia Mołdawii do UE, która odbyła się w czerwcu 2024 r.,

- uwzględniając art. 2 i 49 Traktatu o Unii Europejskiej,

- uwzględniając wspólne oświadczenie USA, Kanady i Zjednoczonego Królestwa z 13 czerwca 2024 r., w którym ujawniono wywrotową działalność Rosji i ingerencję wyborczą wymierzoną w Mołdawię,

- uwzględniając art. 136 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że 20 października 2024 r. w Republice Mołdawii mają odbyć się wybory prezydenckie i referendum konstytucyjne w sprawie integracji z UE, podczas gdy Rosja ingeruje i próbuje zdestabilizować sytuację polityczną oraz proces wyborczy w tym kraju;

B. mając na uwadze, że Federacja Rosyjska stosuje szantaż gospodarczy, prowokację, dezinformację, nielegalne finansowanie partii politycznych, cyberataki i inne środki hybrydowe, aby podważyć stabilność, suwerenność, porządek konstytucyjny i demokratyczne instytucje Republiki Mołdawii; mając na uwadze, że dywersyjna działalność Rosji w Mołdawii ma osłabiać poparcie społeczne dla europejskiej drogi wybranej przez naród mołdawski i podsycać destabilizację; mając na uwadze, że przewidziane aktywne działania obejmują zakładanie i promowanie fasadowych organizacji udających organizacje pozarządowe i "ośrodki kultury", sianie dezinformacji w internecie i poza nim, tworzenie silnego prorosyjskiego elektoratu politycznego i społecznego oraz przywrócenie zależności Republiki Mołdawii od rosyjskich węglowodorów;

C. mając na uwadze, że w 2023 r. UE nałożyła sankcje na czołowych mołdawskich oligarchów i prorosyjskich sympatyków, takich jak Ilan Sor, Vladimir Plahotniuc, Igor Ceaika, Gheorghe Cavaliuc i Marina Tauber, na podstawie niedawno ustanowionego systemu sankcji wobec osób odpowiedzialnych za działania mające na celu destabilizację, podważanie niezależności Republiki Mołdawii lub zagrażanie jej suwerenności; mając na uwadze, że sojusznicy Ilana Sora mieli aktywnie zachęcać ludzi do udziału w swoich protestach, organizować im kwestie logistyczne i zapewniać rekompensatę finansową; mając na uwadze, że 3 października 2024 r. ujawniono sfinansowaną przez prorosyjskiego oligarchę Ilana Sora szeroko zakrojoną operację oszustwa wyborczego w ramach której we wrześniu 2024 r. ponad 130 000 obywatelom Mołdawii uczestniczącym w tym łapownictwie wyborczym przelano ponad 15 mln USD; mając na uwadze, że 18 września 2024 r. dwie bliskie sojuszniczki Ilana §ora - posłanka Marina Tauber i gubernatorka (baszkan) Gagauzji Evghenia Gutul - spotkały się z rzeczniczką rosyjskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych Marią Zacharową, a następnie podawały fałszywe informacje na temat UE i przyszłości Republiki Mołdawii w UE;

D. mając na uwadze, że jednym z narzędzi wykorzystywanych przez państwo rosyjskie jest finansowana przez państwo telewizja RT (wcześniej Russia Today), która rozszerzyła działalność poza media i zaczęła aktywnie uczestniczyć w cyberoperacjach, wywieraniu ukrytego wpływu, zamówieniach wojskowych i walce informacyjnej w różnych regionach; mając na uwadze, że w czerwcu 2024 r. Stany Zjednoczone, Zjednoczone Królestwo i Kanada ujawniły, że Rosja usiłowała podejmować działania wywrotowe przeciwko Republice Mołdawii i ingerować w tamtejsze wybory;

E. mając na uwadze, że we wrześniu 2024 r. Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na trzy podmioty i dwie osoby za zaangażowanie w destabilizujące działania Rosji za granicą, w tym w Republice Mołdawii; mając na uwadze, że w tych ukrytych działaniach uczestniczył personel RT, który udzielał bezpośredniego wsparcia ukrywającemu się mołdawskiemu oligarsze Ilanowi Sorowi, głównemu sprawcy skandalu z 2014 r. związanego z oszustwami bankowymi na kwotę 1 mld USD; mając na uwadze, że - według Departamentu Stanu USA - RT i jej personel, w tym redaktor naczelna Margarita Simonyan, bezpośrednio koordynowali z Kremlem wspieranie wysiłków rządu rosyjskiego służących wywarciu wpływu na wybory prezydenckie w Mołdawii w październiku 2024 r., najwyraźniej z myślą o wywołaniu niepokojów w Republice Mołdawii;

F. mając na uwadze, że służby bezpieczeństwa i wywiadu Republiki Mołdawii zgłosiły bezprecedensowo intensywne działania Rosji mające zakotwiczyć Mołdawię w jej sferze wpływów; mając na uwadze, że to hybrydowe zagrożenie jest ukierunkowane na procesy demokratyczne i podważa integrację europejską, ponieważ polega na wzmacnianiu radykalnych tendencji separatystycznych na południu kraju, zwłaszcza w Gagauzji (UTAG), wykorzystywaniu propagandy, manipulacji przestrzenią informacyjną, ingerencji w proces wyborczy i przeprowadzaniu operacji wywrotowych; mając na uwadze, że mołdawskie służby bezpieczeństwa narodowego stwierdziły, że Rosja finansuje kampanię "głosuj na nie", przeznaczając około 100 mln EUR na prorosyjskie grupy polityczne i rozpowszechnia dezinformację w mediach społecznościowych, aby zasiać wątpliwość co do legalności procesu wyborczego; mając na uwadze, że w 2023 r. ukraińskie służby wywiadowcze poinformowały, że przechwyciły rosyjski plan przeprowadzenia zamachu stanu i obalenia prezydentki Mołdawii Mai Sandu;

G. mając na uwadze, że Republika Mołdawii podjęła kroki w celu zwalczania rosyjskiej ingerencji, w tym zakazała działalności prorosyjskich partii politycznych działających poza prawem, nałożyła sankcje na oligarchów, zawiesiła działalność mediów rozpowszechniających dezinformację oraz nasiliła kontrole celne; mając na uwadze, że w zaktualizowanej strategii bezpieczeństwa narodowego Mołdawii jest mowa o tym, że za różnymi kampaniami dezinformacyjnymi i innymi atakami hybrydowymi stoi Rosja;

H. mając na uwadze, że niesprowokowana, nieuzasadniona i nielegalna wojna napastnicza Federacji Rosyjskiej przeciw Ukrainie ma wielki wpływ na bezpieczeństwo i stabilność w regionie oraz zagraża sytuacji makroekonomicznej, stabilności finansowej, rozwojowi demokratycznemu i spójności społecznej Republiki Mołdawii, co jeszcze bardziej zwiększa ryzyko i skalę ubóstwa, inflacji i emigracji; mając na uwadze, że Rosja, we współpracy z krajowymi podmiotami, które sponsoruje, pobudza i wykorzystuje wynikającą z tego powszechną niepewność gospodarczą i geopolityczną oraz niepewność w zakresie bezpieczeństwa do delegitymizacji proeuropejskiej polityki rządu i wspierania sprzeciwu wobec niej;

I. mając na uwadze, że mimo dramatycznych skutków wojny w Ukrainie i tych prób destabilizacji Republika Mołdawii zdołała znacznie umocnić demokrację, podążać ścieżką reform i zacieśniać relacje z UE; mając na uwadze, że reforma systemu demokratycznego tego kraju znalazła odzwierciedlenie w pozytywnych zmianach różnych wskaźników międzynarodowych; mając na uwadze, że intensywne wdrażanie istniejących porozumień przez rząd Mołdawii dowodzi jego zaangażowania w ściślejszą współpracę i integrację z UE;

J. mając na uwadze, że Republika Mołdawii jest bliskim i cenionym partnerem UE; mając na uwadze, że jej wniosek o członkostwo w UE oraz decyzja Rady Europejskiej o przyznaniu jej statusu kraju kandydującego pod warunkiem zrealizowania dziewięciu kroków wskazanych w opinii Komisji świadczą o dużych wspólnych ambicjach szybkiej integracji z UE; mając na uwadze, że poprzez układ o stowarzyszeniu oraz pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu, obowiązujące od 2016 r., UE i Mołdawia zobowiązały się promować stowarzyszenie polityczne i osiągnąć integrację gospodarczą;

K. mając na uwadze, że 3 marca 2022 r. Republika Mołdawii złożyła wniosek o członkostwo w UE, a 23 czerwca 2022 r. uzyskała status kraju kandydującego za jednomyślną zgodą wszystkich 27 państw członkowskich UE; mając na uwadze, że UE rozpoczęła negocjacje akcesyjne z Republiką Mołdawii podczas pierwszej konferencji akcesyjnej na szczeblu ministerialnym, która odbyła się w Luksemburgu 25 czerwca 2024 r., w następstwie decyzji Rady Europejskiej z 14-15 grudnia 2023 r. o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z tym krajem oraz zatwierdzenia przez Radę ram tych negocjacji 21 czerwca 2024 r.; mając na uwadze, że przystąpienie do UE pozostaje procesem opartym na wynikach, który wymaga spełnienia kryteriów członkostwa w UE;

L. mając na uwadze, że każde suwerenne państwo ma niezbywalne prawo do obrony i do inwestowania w swoje zdolności obronne i w odporność, a takie działania są w pełni zgodne ze statusem Republiki Mołdawii jako państwa neutralnego;

M. mając na uwadze, że od 2021 r. Rada przyjęła w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju środki pomocy dla sił zbrojnych Republiki Mołdawii o wartości 137 mln EUR;

N. mając na uwadze, że 24 kwietnia 2023 r. UE ustanowiła misję partnerską w Republice Mołdawii (EUPM Moldova) w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony, aby zwiększyć odporność sektora bezpieczeństwa w obszarach zarządzania kryzysowego, zagrożeń hybrydowych, w tym cyberbezpieczeństwa, oraz przeciwdziałania zagranicznym manipulacjom informacjami i ingerencjom w informacje; mając na uwadze, że 21 maja 2024 r. Mołdawia - jako pierwszy kraj - podpisała partnerstwo w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony z UE, co pomoże zacieśnić współpracę w polityce bezpieczeństwa i obrony między UE a Mołdawią;

O. mając na uwadze, że według kilku doniesień wielu księży Metropolii Kiszyniowa i Całej Mołdawii udało się do Rosji, gdzie otrzymało środki z przeznaczeniem na cele wyborcze w Republice Mołdawii;

1. wyraża solidarność z narodem mołdawskim i ponownie deklaruje niezachwiane poparcie dla niepodległości, suwerenności i integralności terytorialnej Republiki Mołdawii w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową;

2. zdecydowanie potępia eskalację szkodliwych działań, ingerencji i operacji hybrydowych Rosji, prorosyjskich oligarchów i sponsorowanych przez Rosję podmiotów lokalnych, które mają na celu podważenie procesów wyborczych, bezpieczeństwa, suwerenności i fundamentów demokratycznych Republiki Mołdawii, wspieranie podziałów w społeczeństwie mołdawskim i zmianę proeuropejskiej trajektorii kraju przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi i referendum konstytucyjnym w sprawie integracji z UE;

3. ponownie apeluje do władz rosyjskich, aby szanowały niepodległość, suwerenność i integralność terytorialną Republiki Mołdawii oraz zaprzestały prowokacji i prób destabilizacji kraju oraz podważania jego porządku konstytucyjnego i instytucji demokratycznych; ponownie apeluje do Rosji o wycofanie sił zbrojnych i sprzętu wojskowego z terytorium Republiki Mołdawii, o całkowite zniszczenie - pod nadzorem międzynarodowym - amunicji i sprzętu znajdującego się w składach w Kiełbaśnej oraz o wspieranie pokojowego rozwiązania konfliktu naddniestrzańskiego, zgodnie z zasadami prawa międzynarodowego i z deklaracją ze szczytu Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, który odbył się w Stambule w 1999 r.;

4. apeluje do UE i jej państw członkowskich o udzielenie Republice Mołdawii wszelkiej niezbędnej pomocy, która umożliwi jej wzmocnienie mechanizmów instytucjonalnych i zwiększenie potencjału reagowania na zagrożenia hybrydowe; apeluje o zwiększenie wsparcia UE dla Mołdawii w przeciwdziałaniu dezinformacji, zagrożeniom hybrydowym i cyberatakom; podkreśla, że powinno to obejmować zwiększenie zdolności Mołdawii do zwalczania dezinformacji, wzmocnienie infrastruktury cyberbezpieczeństwa i zwiększenie odporności na zewnętrzne wrogie wpływy; podkreśla szczególne znaczenie przeciwdziałania fałszywym rosyjskim narracjom, a jednocześnie zwraca uwagę na złośliwe ingerencje tych narracji w Republice Mołdawii oraz ich wykorzystywanie do uzasadniania rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie;

5. apeluje do Rady o przyjęcie dodatkowych ukierunkowanych sankcji wobec osób i podmiotów odpowiedzialnych za wspieranie lub prowadzenie działań podważających suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii, a także demokrację, stabilność lub bezpieczeństwo tego kraju oraz praworządność, lub im zagrażających; apeluje do UE i organów krajowych, aby zadbały o należyte wdrożenie tych sankcji; ponownie wzywa goszczące państwa i terytoria do ekstradycji Ilana Sora, Vladimíra Plahotniuca i innych osób poszukiwanych w celu odbycia procesu w Republice Mołdawii;

6. podkreśla ważną rolę, jaką odgrywa EUPM Moldova; zwraca się do UE i jej państw członkowskich o dopilnowanie, by misja EUPM Moldova działała jak najlepiej - należy podsumować postępy i w razie potrzeby dostosować jej operacje, aby były one jak najskuteczniejsze - a jednocześnie proponuje przedłużenie jej mandatu na okres po maju 2025 r., dostosowanie jej zakresu oraz zwiększenie zasobów; apeluje do instytucji UE i państw członkowskich, by zwiększyły wsparcie dla mołdawskiego Centrum ds. Komunikacji Strategicznej i Zwalczania Dezinformacji; wzywa Komisję do przedstawienia sprawozdania z wyników unijnego pakietu wsparcia dla Mołdawii z czerwca 2023 r., w szczególności z deklarowanych celów przeciwdziałania zagranicznej manipulacji informacją i ingerencji oraz budowania zdolności niezależnych mediów, społeczeństwa obywatelskiego i młodzieży;

7. pochwala zdecydowane poparcie Republiki Mołdawii dla Ukrainy od początku wojny napastniczej Rosji; wyraża uznanie dla Republiki Mołdawii za przyjęcie 1,5 mln ukraińskich uchodźców wojennych, z których według szacunków w kraju pozostaje ok. 125 000; wzywa UE i jej państwa członkowskie do zapewnienia Mołdawii i jej mieszkańcom stałego wsparcia w radzeniu sobie z wyzwaniami stojącymi przed tym krajem w wyniku rosyjskiej

wojny przeciwko Ukrainie, w tym dużą liczbą uchodźców, inflacją, zagrożeniami dla dostaw energii i naruszeniami przestrzeni powietrznej;

8. potwierdza swoje poparcie dla przyszłego członkostwa Republiki Mołdawii w UE; uważa, że członkostwo tego kraju w UE stanowiłoby wzajemnie korzystną inwestycję w zjednoczoną i silną Europę; z zadowoleniem przyjmuje powszechne poparcie mołdawskiego społeczeństwa dla integracji europejskiej tego kraju; podkreśla, że integracja europejska Mołdawii stanowi nie tylko drogę do większego dobrobytu gospodarczego, lecz także gwarancję stabilności politycznej i bezpieczeństwa w obliczu zagrożeń zewnętrznych;

9. apeluje o przyspieszenie procesu przeglądu i terminową organizację kolejnych konferencji międzyrządowych, na których należy rozpocząć negocjacje w sprawie klastra 1 dotyczącego kwestii podstawowych; apeluje do UE o odpowiednie wspieranie reform związanych z przystąpieniem i opracowanie solidnych i elastycznych instrumentów finansowych dostosowanych do szczególnych potrzeb Republiki Mołdawii, aby kraj ten mógł skutecznie sprostać wyzwaniom gospodarczym i strukturalnym, a jednocześnie pozostał odporny i zdolny do wdrożenia niezbędnych reform w całym procesie przystąpienia do UE; postuluje przyspieszenie stopniowej integracji Mołdawii z UE i jednolitym rynkiem przez umożliwienie uczestnictwa w nowych inicjatywach i programach UE, które przyniosą wymierne korzyści społeczno-gospodarcze w konkretnych obszarach jeszcze przed formalnym przystąpieniem tego kraju do UE; ponawia w związku z tym apel do UE o podjęcie szybkich i znaczących kroków w kierunku trwałej liberalizacji kontyngentów taryfowych;

10. apeluje o bardziej spójne wsparcie dla Republiki Mołdawii w procesie przystąpienia do UE, w tym o zwiększenie pomocy technicznej przez wysłanie dodatkowych doradców UE do władz mołdawskich, co pomoże w budowaniu zdolności;

11. apeluje o przyjęcie nowego planu wzrostu gospodarczego dla Mołdawii, tak aby odpowiednio finansować i wspierać Mołdawię w osiąganiu konwergencji gospodarczej z UE; uważa, że plan ten powinien finansować inwestycje w infrastrukturę, kapitał ludzki oraz transformację cyfrową i ekologiczną, co ułatwi zrównoważony wzrost gospodarczy; apeluje o pełne włączenie Republiki Mołdawii do unijnej inicjatywy roamingu do końca 2025 r.;

12. w związku z tym wzywa Komisję, by objęła Republikę Mołdawii finansowaniem z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej oraz by we wniosku dotyczącym kolejnych wieloletnich ram finansowych (2028-2034) priorytetowo traktowała finansowanie dla krajów kandydujących, tak aby ułatwić im drogę do członkostwa w UE;

13. z zadowoleniem przyjmuje znaczne postępy Republiki Mołdawii we wdrażaniu reform związanych z przystąpieniem do UE i zachęca władze mołdawskie do kontynuowania ambitnych reform w zakresie demokracji i praworządności; apeluje do UE i jej państw członkowskich, aby priorytetowo traktowały działania na rzecz wspierania praworządności i reform antykorupcyjnych w Republice Mołdawii oraz przeznaczyły na to dodatkowe zasoby w celu wyeliminowania słabych punktów, które mogłyby umożliwić rosyjską ingerencję i dezinformację, w tym związanych z korupcją w sektorze bezpieczeństwa, wymiarze sprawiedliwości, administracji publicznej i mediach; zachęca mołdawski rząd do dalszej współpracy z wszystkimi zainteresowanymi stronami nad trwałą i kompleksową reformą wymiaru sprawiedliwości i reformą antykorupcyjną, zgodnie z zaleceniami UE i Komisji Weneckiej;

14. podkreśla, że Mołdawia musi przyspieszyć reformy, aby poprawić poziom życia, w szczególności najsłabszych grup społecznych, oraz zapewnić młodszym pokoleniom atrakcyjne perspektywy na życie i pracę w kraju, co zwiększyłoby odporność społeczną na ataki hybrydowe i pozwoliłoby zmniejszyć liczbę osób opuszczających kraj w poszukiwaniu lepszych warunków życia w Europie; podkreśla potrzebę lepszego uwzględnienia dorobku socjalnego w ocenach i zaleceniach Komisji;

15. ponownie wyraża poparcie dla ściślejszej współpracy między UE a Republiką Mołdawii w zakresie polityki bezpieczeństwa i obrony; wyraża uznanie dla Republiki Mołdawii za to, że jako pierwszy kraj zawarła z UE partnerstwo w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, i apeluje o przełożenie tego partnerstwa na konkretne działania; apeluje zatem, aby stopniowo włączać Republikę Mołdawii do przyszłych inicjatyw ustawodawczych i programów związanych z europejskim bezpieczeństwem i obroną; popiera dalsze prace w ramach dialogu na wysokim szczeblu na temat polityki i bezpieczeństwa między UE a Republiką Mołdawii w celu zacieśnienia współpracy w zakresie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa;

16. apeluje do państw członkowskich o zwiększenie finansowania z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju dla Republiki Mołdawii w celu dalszego zwiększenia zdolności obronnych tego kraju;

17. ponawia apel do UE i jej państw członkowskich o dalsze wspieranie wysiłków władz Mołdawii na rzecz utrzymania stabilności makroekonomicznej i zwiększenia jej bezpieczeństwa energetycznego przez wspieranie budowy nowych elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych z krajami sąsiadującymi; apeluje do UE i jej państw członkowskich o wsparcie finansowe projektów w zakresie efektywności energetycznej i energii ze źródeł odnawialnych jako czystego i zrównoważonego sposobu zmniejszenia zapotrzebowania Mołdawii na energię i dywersyfikacji jej dostaw, przy zapewnieniu przystępności cenowej energii, zwłaszcza dla najsłabszych grup społecznych;

18. wzywa UE i jej państwa członkowskie do dalszego zacieśniania współpracy z Mołdawią za pomocą ukierunkowanych środków w celu zwiększenia odporności tego kraju na zagrożenia hybrydowe, w tym przez poprawę komunikacji strategicznej na temat UE, wspieranie dziennikarzy i społeczeństwa obywatelskiego w przeciwdziałaniu dezinformacji, promowanie niezależnych treści medialnych w języku rosyjskim oraz zwiększanie umiejętności korzystania z informacji publicznej; apeluje o dodatkowe zasoby i wiedzę techniczną w celu wsparcia komunikacji strategicznej rządu mołdawskiego, koordynacji wewnętrznej i budowania zdolności w zakresie przeciwdziałania atakom hybrydowym i dezinformacji; pochwala wysiłki mołdawskiego społeczeństwa obywatelskiego na rzecz wspierania walki rządu mołdawskiego z dezinformacją i promowania wartości demokratycznych; apeluje do Komisji i państw członkowskich, aby dalej wspierały umiejętności korzystania z mediów i niezależność mediów, a także wzmacniały krytyczną infrastrukturę cyfrową Mołdawii, w tym przez zastąpienie systemów technologii informacyjno- komunikacyjnych pochodzenia rosyjskiego; apeluje do UE i jej państw członkowskich, aby rozszerzyły i zintensyfikowały bezpośrednie zaangażowanie obywateli Mołdawii, włączając ich w różne programy i projekty unijne i dwustronne, np. konsultacje z obywatelami, oraz aby wspierały kontakty międzyludzkie;

19. apeluje do Komisji, aby wspierała rząd Mołdawii w wywieraniu nacisku na platformy mediów społecznościowych w celu skutecznego postępowania z dezinformacją;

20. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, prezydentce, rządowi i parlamentowi Republiki Mołdawii, Organizacji Narodów Zjednoczonych, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, Radzie Europy i władzom rosyjskim.

1 Dz.U. L 260 z 30.8.2014, s. 4.

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.204

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 października 2024 r. w sprawie wzmocnienia odporności Mołdawii na rosyjską ingerencję przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi i referendum konstytucyjnym w sprawie integracji z UE (2024/2821(RSP))
Data aktu: 09/10/2024
Data ogłoszenia: 14/01/2025