united kingdom
ukraine

Ogłoszenie o konkursie otwartym - EPSO/AD/422/25 - Administratorzy (AD 6) w następujących dziedzinach: 1. Podatki bezpośrednie, w tym prawo podatkowe - 2. Podatki pośrednie, w tym prawo podatkowe

OGŁOSZENIE O KONKURSIE OTWARTYM
EPSO/AD/422/25 - Administratorzy (AD 6) w następujących dziedzinach: 1. Podatki bezpośrednie, w tym prawo podatkowe 2. Podatki pośrednie, w tym prawo podatkowe
(C/2025/203)

Termin składania zgłoszeń: 19 lutego 2025 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu obowiązującego w Brukseli

SPIS TREŚCI

1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

2. JAKIE BĘDĄ MOJE OBOWIĄZKI?

3. CZY SPEŁNIAM WARUNKI UDZIAŁU?

3.1. Warunki ogólne

3.2. Warunki szczegółowe - języki

3.3. Warunki szczegółowe - wykształcenie i doświadczenie

3.3.1. Dziedzina 1 - podatki bezpośrednie, w tym prawo podatkowe

3.3.2. Dziedzina 2 - podatki pośrednie, w tym prawo podatkowe

4. JAK PRZEBIEGA KONKURS?

4.1. Opis etapów konkursu

4.2. Języki używane w konkursie

4.3. Etapy konkursu

4.3.1. Składanie zgłoszeń

4.3.2. Testy

4.3.3. Ocena testów i kontrola spełniania warunków udziału

4.3.4. Sporządzenie list rezerwowych

5. RÓWNE SZANSE I RACJONALNE DOSTOSOWANIA DLA KANDYDATÓW O SZCZEGÓLNYCH POTRZEBACH

Załącznik I - Przepisy ogólne

Załącznik II - Typowe zadania

Załącznik III - Przykładowe minimalne kwalifikacje

1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

a) Europejski Urząd Doboru Kadr (EPSO) organizuje konkurs otwarty na podstawie kwalifikacji i testów w celu stworzenia list, z których instytucje, organy i agencje Unii Europejskiej (UE) będą mogły rekrutować nowych urzędników służby publicznej na stanowiska administratorów (grupa zaszeregowania AD 6).

b) Niniejsze ogłoszenie o konkursie wraz z załącznikami, w tym załącznikiem I "Przepisy ogólne", stanowi prawnie wiążące zasady tego konkursu.

c) EPSO stara się stosować język neutralny płciowo i włączający. Wszelkie odniesienia do osoby określonej płci należy rozumieć jako odniesienia do osoby dowolnej płci.

d) Niniejsze ogłoszenie o konkursie obejmuje dwie dziedziny. Kandydaci mogą zgłosić się tylko do jednej z nich.

e) Pożądaną liczbę laureatów w każdej dziedzinie wskazano w tabeli 1.

Tabela 1

Dziedzina 1 Podatki bezpośrednie, w tym prawo podatkowe 118
Dziedzina 2 Podatki pośrednie, w tym prawo podatkowe 122
2.
JAKIE BĘDĄ MOJE OBOWIĄZKI?

Informacje o typowych obowiązkach zatrudnionych laureatów konkursu podano w załączniku II.

3.
CZY SPEŁNIAM WARUNKI UDZIAŁU?

Kandydat musi spełniać wszystkie ogólne i szczegółowe warunki udziału (zob. sekcje 3.1-3.3) w dniu, w którym upływa termin składania zgłoszeń.

3.1. Warunki ogólne

Kandydat musi:

1) posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej i korzystać z pełni praw obywatelskich;

2) mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej zgodnie z przepisami prawa; oraz

3) mieć odpowiednie cechy charakteru niezbędne do wykonywania przyszłych obowiązków.

3.2. Warunki szczegółowe - języki

Kandydat musi znać przynajmniej dwa z 24 języków urzędowych UE, zgodnie z sekcją 4.2.

3.3. Warunki szczegółowe - wykształcenie i doświadczenie

Przykładowe minimalne kwalifikacje znajdują się w załączniku III.

3.3.1. Dziedzina 1 - podatki bezpośrednie, w tym prawo podatkowe

a) Aby wziąć udział w konkursie w dziedzinie 1, kandydat musi spełniać wymagania wymienione w jednym z poniższych punktów:

(i) mieć wykształcenie odpowiadające ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzone dyplomem w jednej z dziedzin wymienionych w sekcji 3.3.1 lit. b), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej czteroletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.

Wymóg dotyczący wykształcenia, o którym mowa w tym podpunkcie, zostanie uznany za spełniony również w przypadku, gdy kandydat uzyskał dyplom ukończenia studiów wyższych w innej dziedzinie, a następnie ukończył cykl studiów uniwersyteckich trwających co najmniej jeden rok akademicki i uzyskał dyplom w jednej z dziedzin wymienionych w sekcji 3.3.1 lit. b), pod warunkiem że te drugie studia są uznane za równoważne ze studiami uniwersyteckimi trwającymi co najmniej trzy lata (tj. studia uzupełniające);

(ii) mieć wykształcenie odpowiadające ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej cztery lata, potwierdzone dyplomem w jednej z dziedzin wymienionych w sekcji 3.3.1 lit. b), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej trzyletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.

Wymóg dotyczący wykształcenia, o którym mowa w tym podpunkcie, zostanie uznany za spełniony również w przypadku, gdy kandydat ukończył studia drugiego lub trzeciego stopnia (magisterskie, doktoranckie lub równoważne 1 ) w jednej z dziedzin, o których mowa w sekcji 3.3.1 lit. b), niezależnie od dziedziny wcześniejszych studiów;

(iii) mieć wykształcenie odpowiadające ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzone dyplomem w dziedzinie innej niż te wymienione w sekcji 3.3.1 lit. b), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej sześcioletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.

b) Dyplom, o którym mowa w sekcji 3.3.1 lit. a) ppkt (i) i (ii), zostanie uwzględniony, jeżeli został zdobyty w co najmniej jednej z następujących dziedzin:

(i) podatki krajowe lub międzynarodowe;

(ii) prawo;

(iii) ekonomia;

(iv) finanse;

(v) zarządzanie lub administrowanie przedsiębiorstwem;

(vi) rachunkowość.

c) Doświadczenie zawodowe, o którym mowa w sekcji 3.3.1 lit. a) ppkt (i)-(iii), zostanie uznane za odpowiednie, jeżeli spełnia oba kryteria - A i B:

A. Doświadczenie zawodowe musi być zdobyte - w sektorze publicznym, sektorze przedsiębiorstw prywatnych lub korporacji - w co najmniej jednej z następujących dziedzin:

(i) podatki bezpośrednie (podatek dochodowy od osób prawnych, podatek dochodowy od osób fizycznych itp.);

(ii) międzynarodowe podatki bezpośrednie;

(iii) ceny transferowe;

(iv) współpraca administracyjna w zakresie podatków bezpośrednich, w tym sprawozdawczość i wymiana informacji;

(v) stosowanie i egzekwowanie przepisów dotyczących podatków bezpośrednich w imieniu właściwego organu podatkowego lub sądowego;

(vi) stosowanie zasad pomocy państwa w obszarze podatków bezpośrednich.

B. Doświadczenie zawodowe musi dotyczyć co najmniej jednego z następujących obszarów:

(i) opracowywanie polityki i przepisów w dziedzinie podatków bezpośrednich;

(ii) wdrażanie, egzekwowanie, monitorowanie i ocena istniejących polityk i przepisów w dziedzinie podatków bezpośrednich;

(iii) koordynowanie, negocjowanie, reprezentowanie i kontakty z innymi zainteresowanymi stronami;

(iv) dokonywanie analiz politycznych/strategicznych, prawnych lub naukowych oraz doradzanie - obejmuje to kontakty z ekspertami/komitetami i podmiotami korporacyjnymi oraz przekładanie analiz naukowo- technicznych na odpowiednie środki polityczne, prawne lub operacyjne;

(v) monitorowanie/ocena polityki w zakresie podatków bezpośrednich (lub środków podatkowych) z perspektywy pomocy państwa;

(vi) prowadzenie badań naukowych lub nauczanie;

(vii) kontrola podatków bezpośrednich;

(viii) spory podatkowe.

3.3.2. Dziedzina 2 - podatki pośrednie, w tym prawo podatkowe

a) Aby wziąć udział w konkursie w dziedzinie 2, kandydat musi spełniać wymagania wymienione w jednym z poniższych punktów:

(i) mieć wykształcenie odpowiadające ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzone dyplomem w jednej z dziedzin wymienionych w sekcji 3.3.2 lit. b), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej czteroletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.

Wymóg dotyczący wykształcenia, o którym mowa w tym podpunkcie, również zostanie uznany za spełniony w przypadku, gdy kandydat uzyskał dyplom ukończenia studiów wyższych w innej dziedzinie, a następnie ukończył cykl studiów uniwersyteckich trwających co najmniej jeden rok akademicki i uzyskał dyplom w jednej z dziedzin wymienionych w pkt 3.3.2 lit. b), pod warunkiem że te drugie studia są uznane za równoważne ze studiami uniwersyteckimi trwającymi co najmniej trzy lata (np. studia uzupełniające);

(ii) mieć wykształcenie odpowiadające ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej cztery lata, potwierdzone dyplomem w jednej z dziedzin wymienionych w sekcji 3.3.2 lit. b), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej trzyletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.

Wymóg dotyczący wykształcenia, o którym mowa w tym podpunkcie, zostanie uznany za spełniony również w przypadku, gdy kandydat ukończył studia drugiego lub trzeciego stopnia (magisterskie, doktoranckie lub równoważne 2 ) w jednej z dziedzin, o których mowa w sekcji 3.3.2 lit. b), niezależnie od dziedziny wcześniejszych studiów,

(iii) mieć wykształcenie odpowiadające ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzone dyplomem w dziedzinie innej niż te wymienione w sekcji 3.3.2 lit. b), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej sześcioletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.

b) Dyplom, o którym mowa w sekcji 3.3.2 lit. a) ppkt (i) i (ii), zostanie uwzględniony, jeżeli został zdobyty w co najmniej jednej z następujących dziedzin:

(i) podatki krajowe lub międzynarodowe;

(ii) prawo;

(iii) ekonomia;

(iv) finanse;

(v) zarządzanie lub administrowanie przedsiębiorstwem;

(vi) rachunkowość.

c) Doświadczenie zawodowe, o którym mowa w sekcji 3.3.2 lit. a) ppkt (i)-(iii), zostanie uznane za odpowiednie, jeżeli spełnia oba kryteria - A i B:

A. Doświadczenie zawodowe musi być zdobyte - w sektorze publicznym, sektorze przedsiębiorstw prywatnych lub korporacji - w co najmniej jednej z następujących dziedzin:

(i) podatek od wartości dodanej;

(ii) współpraca administracyjna w dziedzinie podatków pośrednich i egzekwowania przepisów podatkowych;

(iii) ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego;

(iv) podatki zdrowotne (np. od alkoholu i tytoniu);

(v) opodatkowanie związane z energią i środowiskiem;

(vi) opodatkowanie samochodów;

(vii) inne podatki pośrednie;

(viii) stosowanie zasad pomocy państwa w obszarze podatków pośrednich.

B. Doświadczenie zawodowe musi dotyczyć co najmniej jednego z następujących obszarów:

(i) opracowywanie polityki w zakresie podatków i przepisów podatkowych;

(ii) wdrażanie, egzekwowanie, monitorowanie i ocena istniejących polityk i przepisów w dziedzinie podatków na poziomie krajowym lub międzynarodowym/unijnym;

(iii) negocjacje i zapewnianie reprezentacji na szczeblu międzynarodowym;

(iv) dokonywanie analiz politycznych/strategicznych, prawnych lub naukowych oraz doradzanie - obejmuje to kontakty z ekspertami/komitetami oraz przekładanie analiz naukowo-technicznych na odpowiednie środki polityczne, prawne lub operacyjne;

(v) monitorowanie/ocena polityki w zakresie podatków pośrednich (lub środków podatkowych) z perspektywy pomocy państwa;

(vi) prowadzenie badań naukowych lub nauczanie;

(vii) rachunkowość;

(viii) badanie sprawozdań finansowych lub rachunków;

(ix) kontrola podatków pośrednich;

(x) spory podatkowe.

4.
JAK PRZEBIEGA KONKURS?

4.1. Opis etapów konkursu

Konkurs składa się z następujących etapów:

- składanie zgłoszeń (zob. sekcja 4.3.1),

- testy: testy z zakresu rozumienia i analizy, test wielokrotnego wyboru związany z dziedziną konkursu wybraną przez kandydata ("test MCQ związany z dziedziną konkursu") oraz test pisemny (zob. sekcja 4.3.2),

- ocena testów i kontrola spełniania warunków udziału w konkursie (zob. sekcja 4.3.3),

- sporządzenie list rezerwowych (zob. sekcja 4.3.4).

4.2. Języki używane w konkursie

a) Regulamin pracowniczy 3  stanowi, że na urzędnika może zostać powołany jedynie ten, kto wykazuje biegłą znajomość jednego z języków Unii oraz zadowalającą znajomość innego języka Unii w zakresie niezbędnym do wykonywania swoich obowiązków.

b) W związku z tym kandydaci biorący udział w tym konkursie muszą znać biegle (na poziomie co najmniej C1) co najmniej jeden z 24 języków urzędowych UE oraz zadowalająco (na poziomie co najmniej B2) inny język wybrany spośród pozostałych 23 języków urzędowych UE. Wskazane minimalne poziomy dotyczą każdej umiejętności językowej (mówienia, pisania, czytania i słuchania) wymaganej w formularzu zgłoszeniowym. Umiejętności te odpowiadają poziomom opisanym w europejskim systemie opisu kształcenia językowego 4 .

c) Dla ułatwienia języki te będą określane jako "język 1" i "język 2".

d) Na różnych etapach konkursu języki będą stosowane zgodnie z tabelą 2.

Tabela 2

Etap konkursu Testy Język
Składanie zgłoszeń - Dowolny spośród 24 języków urzędowych UE
Testy Testy z zakresu rozumienia i analizy Język 1
Test MCQ związany z dziedziną konkursu Język 2
Test pisemny Język 2

e) Kandydaci muszą wskazać swój wybrany język testów w formularzu zgłoszeniowym.

4.3. Etapy konkursu

4.3.1. Składanie zgłoszeń

a) Aby zgłosić się do konkursu, trzeba mieć konto kandydata.

b) Kandydaci mogą składać zgłoszenia wyłącznie przez internet na stronie EPSO 5  i muszą je wysłać do

19 lutego 2025 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu obowiązującego w Brukseli.

c) Wysyłając formularz zgłoszeniowy, kandydat oświadcza, że spełnia wszystkie warunki określone w sekcji 3 "Czy spełniam warunki udziału?". Za wypełnienie i wysłanie zgłoszenia w terminie odpowiada kandydat. Po upływie terminu zgłoszeń kandydat nie może wprowadzać żadnych zmian do swojego zgłoszenia.

d) Do 16 kwietnia 2025 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu obowiązującego w Brukseli kandydat będzie musiał przedłożyć zeskanowane kopie dokumentów potwierdzających informacje podane w zgłoszeniu. Na stronie EPSO poświęconej temu konkursowi wyjaśniono, jak to zrobić.

4.3.2. Testy a) Uwagi ogólne

(i) Wszyscy kandydaci, którzy wysłali swoje zgłoszenia w terminie wskazanym w sekcji 4.3.1 lit. b), zostaną zaproszeni do serii określonych poniżej testów.

(ii) Testy będą przeprowadzane i nadzorowane (monitorowane) zdalnie. EPSO poinformuje kandydatów o warunkach przeprowadzania testów najpóźniej w zaproszeniach na testy.

b) Testy z zakresu rozumienia i analizy

(i) Testy z zakresu rozumienia i analizy to testy wielokrotnego wyboru sprawdzające umiejętności rozumienia tekstu pisanego, operowania danymi liczbowymi i myślenia abstrakcyjnego. Zostaną one zorganizowane zgodnie z tabelą 3.

Tabela 3

Testy Język Liczba pytań Czas trwania Punktacja Wymagane minimum
Test sprawdzający rozumienie tekstu pisanego Język 1 20 pytań 35 minut od 0 do 20 10/20
Test sprawdzający operowanie danymi liczbowymi 10 pytań 20 minut od 0 do 10 Łączne wymagane minimum punktów w testach sprawdzających operowanie danymi liczbowymi i myślenie abstrakcyjne: 10/20
Test sprawdzający myślenie abstrakcyjne 10 pytań 10 minut od 0 do 10

(ii) Kandydat musi uzyskać

- co najmniej 10/20 punktów w teście sprawdzającym rozumienie tekstu pisanego oraz

- łącznie co najmniej 10/20 punktów w teście sprawdzającym operowanie danymi liczbowymi i teście sprawdzającym myślenie abstrakcyjne.

c) Test MCQ związany z dziedziną konkursu

(i) Test MCQ związany z dziedziną konkursu będzie dotyczył dziedziny wybranej przez kandydata. Zostanie on zorganizowany zgodnie z tabelą 4.

Tabela 4

Test Język Liczba pytań Czas trwania Punktacja Wymagane minimum
Test MCQ związany z dziedziną konkursu Język 2 30 pytań 40 minut od 0 do 30 15/30

(ii) Kandydat musi

- uzyskać co najmniej 15/30 punktów oraz

- należeć do kandydatów, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów (zob. sekcja 4.3.3).

d) Test pisemny

(i) Test pisemny ma na celu ocenę kompetencji kandydatów w zakresie komunikacji pisemnej. Zostanie on zorganizowany zgodnie z tabelą 5.

Tabela 5

Test Język Czas trwania Punktacja Wymagane minimum
Test pisemny Język 2 40 minut od 0 do 10 5/10

(ii) Kandydaci będą musieli rozwiązać zadania testowe w oparciu o dokumenty związane z dziedzinami konkursu. Dokumenty zostaną udostępnione na stronie internetowej EPSO przed datą testu. Podczas testu kandydaci otrzymają te same dokumenty, wraz z opartymi na nich zadaniami.

(iii) Test pisemny nie jest testem znajomości języka. Ocena będzie oparta na konkretnych kryteriach opublikowanych na stronie internetowej EPSO 6 .

4.3.3. Ocena testów i kontrola spełniania warunków udziału

a) Uwagi ogólne

(i) Wyniki testów zostaną wykorzystane zgodnie z tabelą 6.

Tabela 6

Test Wykorzystanie wyników testów
Testy sprawdzające rozumienie tekstu pisanego, operowanie danymi liczbowymi i myślenie abstrakcyjne Testy zostaną ocenione, aby sprawdzić, czy kandydat uzyskał wymagane minimum punktów.
Test MCQ związany z dziedziną konkursu Wyniki kandydatów, którzy uzyskali wymagane minimum punktów, zostaną wykorzystane do stworzenia rankingu.
Test pisemny Test zostanie oceniony, aby sprawdzić, czy kandydat uzyskał wymagane minimum punktów.

(ii) Jeżeli w jednym z testów kandydat nie uzyska wymaganego minimum punktów, jego udział w konkursie zostanie zakończony. Dalsze udzielone przez tego kandydata odpowiedzi i rozwiązane przez niego zadania nie będą sprawdzane i nie zostanie on objęty kontrolą spełniania warunków udziału w konkursie.

(iii) Kandydaci zostaną powiadomieni o wynikach testów dopiero po zakończeniu konkursu (zob. sekcja 4.3.4 lit. d)), niezależnie od etapu, do jakiego udało im się zakwalifikować.

b) Ocena testów z zakresu rozumienia i analizy oraz testu MCQ związanego z dziedziną konkursu

(i) Testy z zakresu rozumienia i analizy będą oceniane w pierwszej kolejności. Następnie ocenione zostaną testy MCQ związane z dziedziną konkursu tych kandydatów, którzy uzyskali wymagane minimum w testach z zakresu rozumienia i analizy.

(ii) Kandydaci, którzy uzyskali wymagane minimum punktów w teście MCQ związanym z dziedziną konkursu, zostaną umieszczeni w rankingu dla każdej dziedziny w porządku malejącym według ich wyników. Ranking ten zostanie wykorzystany do wyłonienia kandydatów, których test pisemny zostanie oceniony i którzy zostaną objęci kontrolą spełniania warunków udziału w konkursie (zob. sekcja 4.3.3 lit. c)).

c) Ocena testu pisemnego i kontrola spełniania warunków udziału w konkursie

(i) Ocena testu pisemnego i kontrola spełniania warunków udziału w konkursie (ta ostatnia przeprowadzona zgodnie z ppkt (ii) poniżej) zostaną przeprowadzone równocześnie dla każdej dziedziny w porządku malejącym według rankingu, o którym mowa w sekcji 4.3.3 lit. b) ppkt (ii). Komisja konkursowa przeprowadzi taką ocenę i kontrolę jedynie wobec ograniczonej liczby kandydatów (maksymalnie półtora raza większej niż pożądana liczba laureatów w danej dziedzinie).

(ii) Kontrola spełniania warunków udziału w konkursie obejmuje sprawdzenie, czy kandydat spełnia warunki udziału określone w sekcji 3 ("Czy spełniam warunki udziału?"). Komisja konkursowa zdecyduje, czy kandydat spełnia warunki udziału w konkursie, po porównaniu a) informacji podanych w formularzu zgłoszeniowym oraz b) dokumentów przedstawionych przez kandydata zgodnie z sekcją 2.4 pkt 1-3 przepisów ogólnych w celu potwierdzenia tych informacji.

(iii) Jeżeli kandydat nie znajdzie się wśród kandydatów, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów zgodnie z ppkt (i) powyżej, jego udział w konkursie zostanie zakończony. Test pisemny tego kandydata nie będzie sprawdzany i kandydat nie zostanie objęty kontrolą spełniania warunków udziału w konkursie.

4.3.4. Sporządzenie list rezerwowych

a) Po zakończeniu procedur, o których mowa w sekcji 4.3.3 lit. c), komisja konkursowa umieści na odpowiednich listach rezerwowych nazwiska kandydatów, którzy (i) uzyskali wymagane minimum punktów w każdym z testów i najwyższą liczbę punktów w teście MCQ związanym z dziedziną konkursu wśród kandydatów, o których mowa w sekcji 4.3.3 lit. c) ppkt (i), oraz którzy (ii) spełniają warunki udziału w konkursie. Nazwiska zostaną umieszczone w porządku malejącym według rankingu, o którym mowa w sekcji 4.3.3 lit. b) ppkt (ii), do momentu osiągnięcia pożądanej liczby laureatów w każdej dziedzinie lub wyczerpania listy kandydatów spełniających kryteria określone w niniejszym podpunkcie.

b) Wszyscy kandydaci, którzy uplasowali się na ostatnim miejscu z jednakowym wynikiem, zostaną wpisani na listę rezerwową.

c) Nazwiska na listach rezerwowych zostaną podane w kolejności alfabetycznej. Listy rezerwowe zostaną udostępnione służbom prowadzącym rekrutację.

d) Kandydaci zostaną powiadomieni o uzyskanych wynikach (testów lub oceny spełnienia warunków udziału w konkursie), chyba że udzielone przez nich odpowiedzi lub rozwiązane przez nich zadania nie zostały sprawdzone lub kandydaci nie zostali poddani kontroli spełniania warunków udziału w konkursie z powodów wskazanych w niniejszym ogłoszeniu.

e) Umieszczenie na liście rezerwowej nie daje kandydatom żadnej gwarancji ani prawa do zatrudnienia.

5.
RÓWNE SZANSE I RACJONALNE DOSTOSOWANIA DLA KANDYDATÓW O SZCZEGÓLNYCH POTRZEBACH

a) EPSO dokłada starań, aby stosować politykę równości szans wobec wszystkich kandydatów.

b) Kandydaci, którym niepełnosprawność lub stan zdrowia mogą utrudniać udział w testach, proszeni są o zaznaczenie tego w formularzu zgłoszeniowym i skorzystanie z procedury wystąpienia o racjonalne dostosowania opisanej na stronie internetowej EPSO 7 . Po przeanalizowaniu wniosku i odpowiednich dokumentów potwierdzających EPSO może w razie konieczności przyznać racjonalne dostosowania.

ZAŁĄCZNIK  I

Przepisy ogólne

1.
Postanowienia podstawowe

1) O ile ogłoszenie o konkursie nie stanowi inaczej, zastosowanie mają niniejsze przepisy ogólne.

2) Na konta kandydatów przesyłane są informacje, na które trzeba zareagować w określonym terminie. Kandydaci powinni sprawdzać swoje konto kandydata co najmniej co trzy dni kalendarzowe, aby śledzić przebieg konkursu oraz uniknąć niedotrzymania terminu.

Jeżeli kandydat nie jest w stanie sprawdzić swojego konta kandydata z powodu problemów technicznych leżących po stronie EPSO, jest zobowiązany bezzwłocznie zgłosić ten fakt EPSO za pośrednictwem formularza kontaktowego online 8 .

3) Wszyscy kandydaci, którzy na którymkolwiek etapie konkursu uplasowali się na ostatnim miejscu z jednakowym wynikiem, zostaną dopuszczeni do następnego etapu konkursu. Wszyscy kandydaci, którzy uplasowali się na ostatnim miejscu listy rezerwowej z jednakowym wynikiem, zostaną wpisani na tę listę rezerwową.

4) Każdy kandydat ponownie dopuszczony do udziału w konkursie po pozytywnym rozpatrzeniu jego wniosku, skargi lub odwołania zostanie - w zależności od przypadku - albo a) ponownie włączony do konkursu na etapie, na którym został z niego wykluczony, albo b) wpisany na listę rezerwową.

5) EPSO kontaktuje się z kandydatem za pośrednictwem konta kandydata lub emailem w jednym z języków, co do których kandydat zadeklarował znajomość na poziomie B2 lub wyższym 9  w polu "Czytam i rozumiem" sekcji "Znajomość języków" w formularzu zgłoszeniowym (zob. również sekcja 2.1 niniejszych przepisów ogólnych).

6) Kandydaci mogą skontaktować się z EPSO za pomocą formularza kontaktowego online dostępnego na stronie internetowej EPSO 10 . Przed skontaktowaniem się z EPSO kandydaci powinni zapoznać się z sekcją "Najczęściej zadawane pytania" na stronie EPSO 11 .

7) EPSO zastrzega sobie prawo do nieodpowiadania na wszelką niestosowną korespondencję (pisma powtarzalne, obraźliwe lub bezprzedmiotowe).

2.
Wykształcenie, doświadczenie 12 , dokumenty potwierdzające

2.1. Sekcja "Moje CV" na koncie kandydata

Przed zgłoszeniem się do konkursu kandydat musi wypełnić sekcję "Moje CV" na swoim koncie kandydata. Zgłaszając się do różnych konkursów, kandydat nie musi każdorazowo wprowadzać informacji z sekcji "Moje CV" do formularza zgłoszeniowego. Dane z sekcji "Moje CV" zostaną automatycznie załączone do formularza zgłoszeniowego w chwili przesyłania zgłoszenia przez kandydata. Kandydat odpowiada za to, aby sekcja "Moje CV" była aktualna w momencie załączania danych.

2.2. Wykształcenie

1) Stopnie naukowe, dyplomy lub świadectwa, otrzymane zarówno w krajach UE, jak i w krajach nienależących do UE, muszą być uznane przez właściwy organ w jednym z państw członkowskich UE.

2) Podczas oceny, czy kandydat ma kwalifikacje wymagane w ogłoszeniu o konkursie, uwzględniane będą różnice między krajowymi systemami kształcenia, a szczególnie różnice między nazwami stopni naukowych, dyplomów i świadectw.

2.3. Doświadczenie zawodowe

1) Aby doświadczenie zawodowe zostało uwzględnione, musi spełniać następujące warunki ogólne:

a) zostało zdobyte po uzyskaniu minimalnego wykształcenia wymaganego w ogłoszeniu o konkursie;

b) zostało zdobyte podczas wykonywania rzeczywistej i efektywnej pracy;

c) zostało zdobyte podczas wykonywania pracy za wynagrodzeniem;

d) zostało zdobyte w ramach stosunku zawodowego, tj. pracy w strukturze organizacyjnej lub świadczenia usługi;

e) jest istotne, czyli spełnia kryteria dotyczące powiązania z charakterem przyszłych obowiązków, określone w ogłoszeniu o konkursie. Jeżeli tylko część zadań wykonywanych w danym okresie doświadczenia zawodowego można uznać za istotne, zastosowanie mają następujące zasady:

(i) jeżeli ponad 75 % zadań było istotnych, za istotny uznaje się cały okres doświadczenia zawodowego;

(ii) jeżeli ponad 50 %, lecz nie więcej niż 75 % zadań było istotnych, za istotne uznaje się 75 % okresu doświadczenia zawodowego;

(iii) jeżeli 25-50 % zadań było istotnych, za istotne uznaje się 50 % okresu doświadczenia zawodowego;

(iv) jeżeli mniej niż 25 % zadań było istotnych, okresu doświadczenia zawodowego nie uznaje się za istotny.

2) Określone poniżej doświadczenie zawodowe również będzie uwzględniane w świetle szczególnych zasad obejmujących pewne wyjątki od wymogów, o których mowa w pkt 1 powyżej:

a) W przypadku wolontariatu przez "wynagrodzenie" rozumie się każdą otrzymaną rekompensatę finansową, w tym zwrot kosztów i ubezpieczenie. Ponadto praca w ramach wolontariatu musi obejmować podobną liczbę godzin tygodniowo i być świadczona w podobnym wymiarze czasu jak w przypadku klasycznego zatrudnienia.

b) W przypadku staży przez "wynagrodzenie" rozumie się każdą otrzymaną rekompensatę finansową, w tym zwrot kosztów i ubezpieczenie. Obowiązkowy staż będący częścią studiów może zostać uwzględniony, jeżeli (i) odbywa się po uzyskaniu minimalnego wykształcenia wskazanego w ogłoszeniu o konkursie oraz (ii) jest wynagradzany.

c) Obowiązkowy staż, który jest częścią programu prowadzącego do zarejestrowania się w stowarzyszeniu zawodowym lub warunkiem takiej rejestracji w celu uzyskania prawa do wykonywania zawodu (np. przyjęcie do izby adwokackiej), może zostać uwzględniony niezależnie od tego, czy był wynagradzany. Jeżeli staż nie był wynagradzany, okres stażu może zostać uwzględniony wyłącznie pod warunkiem pomyślnego ukończenia programu i uzyskania prawa do wykonywania zawodu. We wszystkich przypadkach uwzględnia się jedynie minimalny obowiązkowy czas trwania.

d) Obowiązkowa służba wojskowa odbyta przed uzyskaniem minimalnego wykształcenia wymaganego w ogłoszeniu o konkursie lub po jego uzyskaniu zostanie uwzględniona, również wtedy, gdy nie spełnia kryteriów dotyczących powiązania z charakterem przyszłych obowiązków określonych w ogłoszeniu o konkursie, ale jedynie w wymiarze nieprzekraczającym ustawowego czasu jej trwania w danym państwie członkowskim.

e) Urlop macierzyński, ojcowski, adopcyjny lub rodzicielski można uwzględnić, jeżeli miał miejsce w okresie objętym umową o pracę.

f) W przypadku studiów doktoranckich jako doświadczenie zawodowe można uwzględnić okres maksymalnie trzech lat, o ile kandydat uzyskał stopień doktora i niezależnie od tego, czy praca była wynagradzana.

g) W przypadku pracy w niepełnym wymiarze godzin okres uwzględniany jako doświadczenie zawodowe jest przeliczany proporcjonalnie, np. praca na pół etatu przez sześć miesięcy zostanie zaliczona jako trzy miesiące.

2.4. Dokumenty potwierdzające

1) Kandydat będzie musiał załadować do swojego konta kandydata kopie dokumentów potwierdzających informacje podane w formularzu zgłoszeniowym (zob. również sekcja 2.1 niniejszych przepisów ogólnych). Kandydat będzie musiał to zrobić w terminie określonym w ogłoszeniu o konkursie lub - jeżeli w ogłoszeniu nie określono daty - w terminie wskazanym przez EPSO.

2) Skutkiem nieprzedstawienia przez kandydata dokumentów potwierdzających w wyżej określonym terminie może być uznanie go za niespełniającego warunków udziału w konkursie lub nieuwzględnienie elementów jego wykształcenia lub doświadczenia.

3) Na każdym etapie procedury kandydat może zostać poproszony o dostarczenie dodatkowych informacji lub dokumentów.

4) Kandydat będzie musiał załadować między innymi kopię dowodu tożsamości lub paszportu, który musi być ważny w dniu, w którym upływa termin składania zgłoszeń. Na żądanie kandydat będzie musiał przedstawić oryginał dowodu tożsamości lub paszportu.

5) Aby poświadczyć swoje wykształcenie, kandydat będzie musiał przedstawić co najmniej:

a) kopie dyplomów lub świadectw poświadczających wykształcenie uprawniających do udziału w konkursie (zob. sekcja "Czy spełniam warunki udziału w konkursie?" w ogłoszeniu o konkursie);

b) w przypadku dyplomów lub świadectw wydanych w państwie nienależącym do UE - zaświadczenie o uznaniu dyplomu za równoważny wydane przez właściwy organ w jednym z państw członkowskich UE.

6) Wszystkie okresy działalności zawodowej należy potwierdzić następującymi dokumentami lub ich poświadczonymi kopiami:

a) dokumenty od byłych lub obecnych pracodawców: umowy o pracę wskazujące daty rozpoczęcia i zakończenia zatrudnienia lub pierwsze i ostatnie odcinki wypłaty. Dokumenty te powinny wskazywać charakter i poziom pełnionych obowiązków oraz zawierać ich szczegółowy opis, powinny być opatrzone odpowiednim nagłówkiem i pieczęcią firmową oraz imieniem, nazwiskiem i podpisem osoby odpowiedzialnej;

b) w przypadku działalności zawodowej bez stałego wynagrodzenia, tj. osób pracujących na własny rachunek, wykonujących wolne zawody itp.: faktury lub zamówienia z wyszczególnieniem wykonanych zadań lub wszelkie inne stosowne urzędowe dokumenty potwierdzające charakter i okres wykonywania obowiązków lub świadczenia usług;

c) w przypadku zewnętrznych tłumaczy pisemnych: dokumenty poświadczające przepracowane okresy i liczbę przetłumaczonych stron;

d) w przypadku zewnętrznych tłumaczy ustnych: dokumenty poświadczające liczbę przepracowanych dni oraz języki, z których i na które kandydat tłumaczył.

3.
Rola komisji konkursowej

1) Komisja konkursowa decyduje o stopniu trudności testów konkursowych i zatwierdza ich treść, ocenia, czy kandydaci spełniają warunki udziału w konkursie, porównuje osiągnięcia kandydatów i wybiera najlepszych kandydatów w świetle wymogów określonych w ogłoszeniu o konkursie.

2) Prace komisji konkursowej są tajne.

3) EPSO wspiera prace komisji konkursowej.

4.
Konflikt interesów

1) Imiona i nazwiska członków komisji konkursowej publikowane są na stronie internetowej EPSO 13 .

2) Kandydaci, członkowie komisji konkursowej i pracownicy EPSO pomagający w organizacji danego konkursu są zobowiązani do zgłaszania wszelkich konfliktów interesów, które mogą wystąpić, szczególnie przypadków powiązań rodzinnych lub bezpośrednich stosunków zawodowych. Sytuację, która może stanowić konflikt interesów, należy zgłosić EPSO bezzwłocznie po stwierdzeniu jej wystąpienia. EPSO oceni każdy przypadek indywidualnie i podejmie odpowiednie kroki.

3) Aby zagwarantować niezależność komisji konkursowej, kandydatom oraz wszystkim osobom spoza komisji surowo zabrania się wszelkich prób nawiązania kontaktu z członkami komisji w kwestiach związanych z konkursem lub pracami komisji, z wyjątkiem wyraźnie określonych przypadków.

4) Kandydaci, którzy chcą przedstawić swoją sprawę komisji konkursowej, muszą to zrobić na piśmie, przesyłając korespondencję za pośrednictwem swojego konta kandydata.

5) Naruszenie którejkolwiek z wyżej wymienionych zasad może spowodować wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec członków komisji konkursowej lub personelu EPSO lub wykluczenie kandydata z konkursu (zob. sekcja 6).

5.
Testy

1) EPSO poinformuje kandydatów o zasadach przeprowadzania testów oraz przekaże im wszelkie inne konieczne informacje i instrukcje najpóźniej w zaproszeniach na testy.

2) W stosownym przypadku po otrzymaniu instrukcji od EPSO kandydat musi zarezerwować termin testów zgodnie z tymi instrukcjami. Czas na zarezerwowanie terminu i okresy przeprowadzania testów są ograniczone.

3) Kandydaci muszą przeprowadzić wszystkie wymagane kroki, o których mowa w instrukcjach przekazanych im przed testami, takie jak zainstalowanie oprogramowania komputerowego, przeprowadzenie wymaganej synchronizacji, przetestowanie połączenia, test technicznych warunków wstępnych oraz kontrola systemu lub przystąpienie do testu próbnego. Zastosowanie się do instrukcji pozwala sprawdzić, czy środowisko informatyczne kandydata jest przygotowane do testów, czy jego urządzenie jest kompatybilne z platformą lub aplikacją do testowania. Niewykonanie obowiązkowych kroków może uniemożliwić kandydatowi zdawanie testów i utrudni osobom lub podmiotom obsługującym procedurę testowania skuteczne rozwiązywanie problemów technicznych, jakie kandydat może napotkać podczas testów.

4) Jeżeli kandydat nie zarezerwuje terminu, nie weźmie udziału lub nie ukończy jednego lub kilku testów, jego udział w konkursie zostanie uznany za zakończony, chyba że będzie on w stanie udowodnić, że niezarezerwowanie terminu, niewzięcie udziału lub nieukończenie testu wynikają z okoliczności niezależnych od niego lub z działania siły wyższej. W takiej sytuacji kandydat powinien jak najszybciej skontaktować się z EPSO, najlepiej przed rozpoczęciem testu, i przedstawić konieczne uzasadnienie, w tym, w stosownych przypadkach, dowód, że skontaktował się z działem wsparcia technicznego.

5) Nieprzestrzeganie zasad przeprowadzania testów określonych w instrukcjach i informacjach udostępnionych kandydatom nie będzie uznawane za okoliczność niezależną od kandydata ani za działanie siły wyższej.

6) Na stronie internetowej EPSO 14  kandydaci mogą zapoznać się z procedurami naboru EPSO, w tym z ogólnymi wymogami przeprowadzania testów.

6.
Wykluczenie z konkursu

1) Kandydat może zostać wykluczony na dowolnym etapie konkursu, jeżeli:

a) utworzy więcej niż jedno konto kandydata;

b) zgłosi się do konkursu za pośrednictwem kilku kanałów, jeżeli jest to zabronione w ogłoszeniu o konkursie;

c) poda informacje niezgodne z prawdą lub niepoparte odpowiednimi dokumentami;

d) oszukuje podczas testów, nagrywa testy online lub próbuje manipulować uczciwym przebiegiem testów lub narusza integralność procesu konkursu w jakikolwiek inny sposób;

e) nawiązuje lub próbuje nawiązać kontakt z członkiem komisji konkursowej w niedopuszczalny sposób;

f) nie informuje EPSO o potencjalnym konflikcie interesów z członkiem komisji konkursowej lub pracownikiem

EPSO;

g) podpisuje lub opatruje odróżniającym znakiem testy pisemne lub praktyczne, wbrew otrzymanym instrukcjom.

2) Od kandydatów biorących udział w rekrutacji organizowanej przez instytucje UE oczekuje się najwyższej uczciwości, zgodnie z art. 27 akapit pierwszy i art. 28 lit. c) regulaminu pracowniczego. W przypadku oszustwa lub próby oszustwa EPSO może zdecydować, że przez określony czas dany kandydat nie będzie mógł brać udziału w konkursach.

7.
Problemy i środki odwoławcze

7.1. Kwestie techniczne i organizacyjne

1) Jeśli na jakimkolwiek etapie procedury naboru kandydat napotka poważne problemy techniczne lub organizacyjne, powinien poinformować o tym EPSO za pośrednictwem swojego konta kandydata.

2) W przypadku problemów z kontem kandydata lub formularzem zgłoszeniowym należy skontaktować się z EPSO bezzwłocznie, a w każdym razie przed upływem terminu składania zgłoszeń.

3) W przypadku wystąpienia problemu podczas testów kandydat musi zarówno:

a) niezwłocznie zgłosić problem, ściśle przestrzegając instrukcji przekazanych w zaproszeniach na testy,

jak i

b) w ciągu 3 dni kalendarzowych od dnia (wliczając ten dzień) następującego po dniu, w którym kandydat wziął udział w testach, skontaktować się z EPSO za pośrednictwem swojego konta kandydata, podając szczegółowy opis problemu. Kandydat powinien również załączyć dowód działań podjętych w celu jego rozwiązania (np. numer zgłoszenia do działu pomocy lub działu wsparcia technicznego, zapisy czatów, raport dotyczący próby rozwiązania problemu itp.). Tego rodzaju dokumenty są niezbędne, aby EPSO mogło zbadać sytuację. Dalsze wymagania i instrukcje dotyczące zgłaszania problemów, jakie wystąpiły podczas testów, mogą znajdować się w zaproszeniach na testy.

Obowiązek informowania EPSO ma zastosowanie we wszystkich przypadkach, nawet jeżeli osoby lub podmioty obsługujące procedurę testowania już zajęły się skargą złożoną przez kandydata.

4) Skargi otrzymane po terminie określonym w tej sekcji zostaną uznane za niedopuszczalne.

5) Skargi dotyczące kwestii technicznych złożone przez kandydatów, którzy nie wykonali kroków, o których mowa w sekcji 5 pkt 3, zostaną uznane za niedopuszczalne, chyba że kandydat będzie w stanie udowodnić, iż niewykonanie niezbędnych kroków wynikało z okoliczności niezależnych od kandydata lub z działania siły wyższej.

6) Roszczenia przekazane w kontekście skarg, o których mowa w sekcjach 7.2.2 i 7.3.1, i oparte na rzekomych kwestiach technicznych lub organizacyjnych, które nie zostały zgłoszone zgodnie z sekcją 7.1 w związku z sekcją 5, zostaną uznane za niedopuszczalne.

7.2. Wewnętrzne procedury odwoławcze

7.2.1. Skargi dotyczące testów wielokrotnego wyboru

1) Jeśli kandydat uważa, że ma uzasadnione powody, by sądzić, że błąd w jednym lub kilku pytaniach w testach wielokrotnego wyboru wpłynął na jego zdolność do udzielenia prawidłowej odpowiedzi, może zwrócić się o weryfikację tego pytania.

2) Komisja konkursowa może podjąć decyzję o zastosowaniu procedury "neutralizacji" pytania zawierającego błąd, czyli anulować to pytanie oraz rozdzielić punkty za to pytanie między pozostałe pytania w przeprowadzonym teście. Ponowne przeliczenie punktów będzie dotyczyło tylko tych kandydatów, którzy w swoim zestawie mieli to pytanie. Punktacja za testy określona w odpowiednich sekcjach ogłoszenia o konkursie pozostaje niezmieniona.

3) Aby złożyć skargę dotyczącą testów wielokrotnego wyboru, kandydat powinien:

a) skontaktować się z EPSO za pośrednictwem swojego konta kandydata w ciągu trzech dni kalendarzowych od dnia (wliczając ten dzień) następującego po dniu, w którym zdawał test;

b) jak najdokładniej opisać zakwestionowane pytanie; oraz

c) wyjaśnić, na czym polegał zarzucany błąd.

4) Nie będą brane pod uwagę skargi złożone po terminie ani skargi, w których nie opisano precyzyjnie zakwestionowanych pytań lub zarzucanych błędów. Nie będą brane pod uwagę w szczególności skargi dotyczące wyłącznie rzekomych błędów tłumaczeniowych i nieokreślające jasno problemu.

5) Roszczenia przekazane w kontekście skarg, o których mowa w sekcji 7.3.1, i dotyczące rzekomych problemów w testach wielokrotnego wyboru, które to problemy nie zostały zgłoszone zgodnie z sekcją 7.2.1, zostaną odrzucone.

7.2.2. Wnioski o weryfikację

1) Kandydat może złożyć wniosek o weryfikację podjętej przez komisję konkursową decyzji ustalającej wynik kandydata, dopuszczającej go lub nie do następnego etapu konkursu czy też w inny sposób wpływającej na jego status prawny jako kandydata.

2) Celem procedury weryfikacyjnej jest umożliwienie komisji konkursowej zmiany kwestionowanej decyzji w uzasadnionych przypadkach (np. błąd w ocenie). W ramach procedury weryfikacyjnej komisja konkursowa zweryfikuje swoją ocenę osiągnięć kandydata i albo potwierdzi swoje pierwotne wnioski, albo przedstawi zmienioną ocenę.

3) Komisja konkursowa nie ustosunkuje się do żadnych argumentów prawnych, bez względu na to, czy dotyczą one kwestionowanej oceny, czy też nie. Wszelkie argumenty o charakterze prawnym i skargi dotyczące ram prawnych konkursu można przedstawiać w drodze zażalenia (zob. sekcja 7.3.1).

4) Sam fakt, że kandydat nie zgadza się z dokonaną przez komisję konkursową oceną wyników uzyskanych przez niego w testach, jego wykształcenia lub doświadczenia, nie oznacza, że komisja konkursowa popełniła błąd w ocenie. Komisja konkursowa dysponuje szerokim marginesem swobody przy dokonywaniu wartościującej oceny wyników, wykształcenia i doświadczenia kandydatów.

5) Nie ma możliwości złożenia wniosku o weryfikację w odniesieniu do wyników testu wielokrotnego wyboru.

6) Aby złożyć wniosek o weryfikację, kandydat musi:

a) skontaktować się z EPSO za pośrednictwem swojego konta kandydata w ciągu pięciu dni kalendarzowych od dnia (wliczając ten dzień) następującego po opublikowaniu kwestionowanej decyzji na koncie kandydata;

b) wyraźnie wskazać kwestionowaną decyzję oraz uzasadnić swój wniosek.

7) Kandydat otrzyma automatyczne potwierdzenie odbioru. Komisja konkursowa rozpatrzy wniosek o weryfikację i jak najszybciej poinformuje kandydata o swojej decyzji.

8) Wnioski o weryfikację otrzymane po terminie wskazanym w pkt 6 lit. a) powyżej zostaną uznane za niedopuszczalne i nie będą rozpatrywane, chyba że kandydat jest w stanie udowodnić działanie siły wyższej.

7.3. Inne procedury odwoławcze

7.3.1. Zażalenia na podstawie art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego

1) Kandydat może złożyć zażalenie przeciwko działaniu (decyzji lub jej braku), jeżeli:

a) uważa, że naruszono zasady dotyczące procedur konkursowych; i

b) kwestionowane działanie ma dla niego niekorzystne skutki, tj. bezpośredni i natychmiastowy wpływ na jego status prawny jako kandydata (tj. ustala jego wyniki, dopuszcza go lub nie do następnego etapu konkursu, czy też w inny sposób wpływa na jego status prawny jako kandydata).

2) Zażalenie może dotyczyć braku decyzji w tych przypadkach, w których w regulaminie pracowniczym określono wymagany termin podjęcia decyzji.

3) Kandydat, który złożył wniosek o weryfikację (zob. sekcja 7.2.2), musi poczekać, aż otrzyma powiadomienie o odpowiedzi na ten wniosek, zanim podejmie decyzję o wniesieniu zażalenia. W takich przypadkach termin na wniesienie zażalenia rozpoczyna bieg od dnia powiadomienia o decyzji komisji konkursowej w sprawie wniosku o weryfikację.

4) Zażalenia są rozpatrywane przez Dyrektora EPSO działającego jako organ powołujący na podstawie art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego.

5) Celem procedury zażaleń jest sprawdzenie, czy przestrzegano ram prawnych konkursu. Kandydaci powinni pamiętać, że Dyrektor EPSO nie może unieważnić oceny wartościującej dokonanej przez komisję konkursową i nie ma uprawnień do zmiany treści decyzji komisji konkursowej. Jeżeli Dyrektor EPSO stwierdzi błąd proceduralny lub oczywisty błąd w ocenie, sprawa zostanie odesłana do komisji konkursowej do ponownego rozpatrzenia.

6) Aby złożyć zażalenie, kandydat powinien:

a) skontaktować się z EPSO za pośrednictwem swojego konta kandydata w terminie określonym w art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego, tj. w ciągu trzech miesięcy, licząc od (i) dnia powiadomienia o zaskarżonej decyzji albo (ii) dnia, w którym taka decyzja powinna była zostać podjęta;

oraz

b) wskazać kwestionowaną decyzję lub brak decyzji oraz uzasadnić swój wniosek.

7) Zażalenia otrzymane po terminie określonym w art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego zostaną uznane za niedopuszczalne.

7.3.2. Skargi do Sądu

1) Zgodnie z art. 270 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 91 regulaminu pracowniczego kandydat ma prawo wnieść skargę do Sądu.

2) Wniesienie skargi do Sądu od decyzji podjętej przez EPSO (nie dotyczy to decyzji podjętej przez komisję konkursową) jest dopuszczalne tylko pod warunkiem, że kandydat wykorzystał już możliwość złożenia zażalenia na podstawie art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego (zob. sekcja 7.3.1 powyżej).

3) Wszystkie informacje na temat skarg do Sądu można znaleźć na stronie internetowej Sądu 15 .

7.3.3. Skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich

1) Wszyscy obywatele i mieszkańcy UE mogą złożyć skargę do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie niewłaściwego administrowania.

2) Przed złożeniem skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich kandydat musi najpierw wyczerpać wewnętrzne środki odwoławcze przewidziane przez EPSO (zob. sekcje 7.1 i 7.2 powyżej).

3) Skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich nie mają skutku zawieszającego w odniesieniu do terminów składania wniosków, zażaleń lub skarg do Sądu, o których mowa w niniejszych zasadach.

4) Wszystkie informacje na temat skarg do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich można znaleźć na specjalnej stronie internetowej 16 .

Koniec ZAŁĄCZNIKA I. Kliknij tutaj, aby wrócić do tekstu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  II

Typowe zadania

Dziedzina 1 - Podatki bezpośrednie, w tym prawo podatkowe

1. Opracowywanie polityki i prawodawstwa w dziedzinie podatków bezpośrednich, lub

2. Wdrażanie, monitorowanie i ocena istniejących polityk i przepisów w dziedzinie podatków bezpośrednich, w tym egzekwowanie unijnych przepisów dotyczących podatków bezpośrednich, lub

3. Ocena przepisów podatkowych w państwach członkowskich UE i jurysdykcjach państw trzecich z punktu widzenia dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych i zgodności z prawem unijnym i międzynarodowym, lub

4. Analizowanie zapytań, skarg, pytań parlamentarnych i petycji w dziedzinie podatków bezpośrednich, lub

5. Przygotowywanie opinii prawnych, uwag i dokumentów procesowych na potrzeby postępowań sądowych i arbitrażowych, w tym postępowań przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej, lub

6. Przygotowywanie postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w dziedzinie podatków bezpośrednich i prowadzenie takich postępowań, lub

7. Egzekwowanie zasad pomocy państwa w dziedzinie podatków bezpośrednich, lub

8. Ułatwianie wymiany informacji i współpracy administracyjnej poprzez przygotowywanie wniosków ustawodawczych, koordynowanie działań organów podatkowych państw członkowskich, zapewnianie wytycznych i wymiany najlepszych praktyk. Nadzorowanie opracowywania i zapewnianie spójności politycznej narzędzi informatycznych służących wdrażaniu przepisów prawnych w ścisłej współpracy z innymi departamentami Komisji Europejskiej i państwami członkowskimi, lub

9. Koordynowanie, negocjowanie i zapewnianie reprezentacji, w tym na szczeblu międzynarodowym, w dziedzinie podatków bezpośrednich, lub

10. Dokonywanie analiz politycznych/strategicznych, prawnych lub naukowych oraz doradzanie w dziedzinie podatków bezpośrednich. Obejmuje to kontakty z ekspertami lub komitetami oraz przekładanie analiz naukowo-technicznych na odpowiednie środki polityczne, prawne lub operacyjne, lub

11. Zarządzanie aspektami budżetowymi lub finansowymi oraz zarządzanie projektami w dziedzinie podatków bezpośrednich.

Dziedzina 2 - Podatki pośrednie, w tym prawo podatkowe

1. Opracowywanie polityki i prawodawstwa w dziedzinie podatków pośrednich, lub

2. Wdrażanie, stosowanie, monitorowanie i ocena istniejących polityk i przepisów w dziedzinie podatków pośrednich, w tym egzekwowanie unijnych przepisów dotyczących podatków pośrednich, lub

3. Analizowanie zapytań, skarg, pytań parlamentarnych i petycji w dziedzinie podatków pośrednich, lub

4. Przygotowywanie opinii prawnych i uwag na potrzeby postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w dziedzinie podatków pośrednich oraz prowadzenie takich postępowań, lub

5. Egzekwowanie zasad pomocy państwa w dziedzinie podatków pośrednich, lub

6. Planowanie, przeprowadzanie i monitorowanie kontroli zasobów własnych opartych na VAT w państwach członkowskich oraz wykonywanie innych zadań związanych z działalnością kontrolną, lub

7. Koordynowanie, negocjowanie i zapewnianie reprezentacji, w tym na szczeblu międzynarodowym, w dziedzinie podatków pośrednich, lub

8. Dokonywanie analiz politycznych/strategicznych, prawnych lub naukowych oraz doradzanie w dziedzinie podatków pośrednich. Obejmuje to kontakty z ekspertami lub komitetami oraz przekładanie analiz naukowo-technicznych na odpowiednie środki polityczne, prawne lub operacyjne, lub

9. Zarządzanie aspektami budżetowymi, finansowymi lub rachunkowymi oraz zarządzanie projektami w dziedzinie podatków pośrednich.

Koniec ZAŁĄCZNIKA II. Kliknij tutaj, aby wrócić do tekstu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  III

Przykładowe minimalne kwalifikacje

(Przykładowe minimalne kwalifikacje dla państw członkowskich i Zjednoczonego Królestwa, w podziale na grupy zaszeregowania, zasadniczo odpowiadające wymogom ogłoszeń o konkursach)

Wersję przykładów w przystępnym do czytania formacie zamieszczono tutaj.

KRAJ Od AST-SC 1 do AST-SC 6

Od AST 1 do AST 7

Od AST 3 do AST 11 Od AD 5 do AD 16
Wykształcenie średnie (dające dostęp do kształcenia pomaturalnego) Wykształcenie pomaturalne (szkoła pomaturalna lub krótki cykl studiów uniwersyteckich trwających co najmniej 2 lata) Wykształcenie na poziomie studiów uniwersyteckich (trwających co najmniej 3 lata) Wykształcenie na poziomie studiów uniwersyteckich (trwających co najmniej 4 lata)
Belgique - België - Belgien Certificat de l'enseignement secondaire supérieur (CESS)/Diploma secundair onderwijs Diplôme d'aptitude à accéder à l'enseignement supérieur (DAES)/Getuigschrift van hoger secundair onderwijs

Diplôme d'enseignement professionnel/Getuigschrift van het beroepssecundair onderwijs

Candidature/Kandidaat

Graduat/Gegradueerde

Bachelor/Professioneel gerichte Bachelor

Bachelor académique (180 crédits) Academisch gerichte Bachelor (180 ECTS) Licence/Licentiaat

Master

Diplôme d'études approfondies (DEA)

Diplôme d'études spécialisées (DES)

Diplôme d'études supérieures spécialisées (DESS)

Gediplomeerde in de Voortgezette Studies (GVS)

Gediplomeerde in de Gespecialiseerde

Studies (GGS)

Gediplomeerde in de Aanvullende Studies (GAS)

Agrégation/Aggregaat

Ingénieur industriel/Industrieel ingenieur Doctorat/Doctoraal diploma

Bmrapua PunnoMa 3a 3aBipmeHo cpegHO o6pa3OBaHue C^e^ua^ucT no .. PunnoMa 3a Bucme o6pa3OBaHue

EaKanaBip

Marucnp

Cesko Vysvëdceni o maturitni zkousce Vysvedceni o absolutoriu (Absolutorium) + diplomovany specialista (DiS.) Diplom o ukonceni bakalarského studia (Bakalar) Diplom o ukonceni vysokoskolského studia

Magistr

Doktor

Danmark Bevis for:

Studentereksamen

H0jere Forberedelseseksamen (HF)

H0jere Handelseksamen (HHX)

H0jere Afgangseksamen (HA) Bac pro: Bevis for H0jere Teknisk Eksamen (HTX)

Videregaende uddannelser = Bevis for = Eksamensbevis som (erhvervsakademiuddannelse AK) Bachelorgrad (BA eller BS) Professionsbachelorgrad Diplomingeni0r Kandidatgrad/Candidatus

Master/Magistergrad (mag.art)

Licenciatgrad ph.d.-grad

Deutschland Abitur/Zeugnis der allgemeinen Hochschulreife Fachabitur/Zeugnis der Fachhochschulreife Fachhochschulabschluss Bachelor Hochschulabschluss/

Fachhochschulabschluss/Master Magister Artium/Magistra Artium Staatsexamen/Diplom

Erstes Juristisches Staatsexamen Doktorgrad

Eesti Gümnaasiumi loputunnistus + riigieksamitunnistus Loputunnistus kutsekeskhariduse omandamise kohta Tunnistus keskhariduse baasil kutsekeskhariduse omandamise kohta Bakalaureusekraad (min 120 ainepunkti) Bakalaureusekraad (< 160 ainepunkti) Rakenduskörghariduse diplom Bakalaureusekraad (160 ainepunkti) Magistrikraad

Arstikraad

Hambaarstikraad

Loomaarstikraad

Filosoofiadoktor

Doktorikraad (120-160 ainepunkti)

Éire/Ireland Ardteistiméireacht, Grad D3, I 5 abhar/Leaving Certificate Grade D3 in 5 subjects Gairmchlar na hArdteistiméireachta (GCAT)/Leaving Certificate Vocational Programme (LCVP) Teastas Naisiunta/National Certificate Gnathcheim bhaitsileara/Ordinary bachelor degree

Dioploma naisiunta (ND, Dip.)/National diploma (ND, Dip.)

Ardteastas (120 ECTS)/Higher Certificate (120 ECTS)

Céim onoracha bhaitsiléara (3 bliana/180 ECTS) (BA, B.Sc, B.Eng)/Honours bachelor degree (3 years/180 ECTS) (BA, B.Sc, B.Eng) Ceim onoracha bhaitsileara

(4 bliana/240 ECTS)/Honours bachelor degree (4 years/240 ECTS)

Ceim ollscoile/University degree

Ceim mhäistir (60-120 ECTS)/

Master's degree (60-120 ECTS)

Dochtuireacht/Doctorate

EXXáSa AnoXuTqpio Fevikoú Aukeíou

AnoXurqpio KXaoiKoú Aukeíou

AnoXurqpio Texvikoú EnaYyEXpaTiKoú Aukeíou

AnoXuTqpio Eviaíou noXuKXaSiKoú

Aukeíou

AnoXuTqpio Eviaíou Aukeíou

AnoXuTqpio TexvoXoyikoú EnayyEXpaTiKoú EKnaiSEuTnpíou

AinXwua EnayyEXpaTiKqç KaTÙpTionç (IEK) niuyío AEI (navEniornpou, noXuTEXVEíou, TEI) METanTuyiaKÓ AinXwua EiSíKEuoní (2oç kùkXoç)

AiSaKTopiKÔ AinXwua (3oç kùkXoç)

España Bachillerato + Curso de Orientación

Universitaria (COU)

Bachillerato

BUP

Diploma de Técnico especialista

FP grado superior (Técnico superior) Diplomado/Ingeniero técnico Licenciatura

Máster

Ingeniero

Título de Doctor

France Baccalauréat

Diplôme d'accès aux études universitaires (DAEU) Brevet de technicien

Diplôme d'études universitaires générales (DEUG)

Brevet de technicien supérieur (BTS) Diplôme universitaire de technologie (DUT)

Diplôme d'études universitaires scientifiques et techniques (DEUST)

Licence Maîtrise

Maîtrise des sciences et techniques (MST), maîtrise des sciences de gestion (MSG), diplôme d'études supérieures techniques (DEST), diplôme de recherche technologique (DRT), diplôme d'études supérieures spécialisées (DESS), diplôme d'études approfondies (DEA), master 1, master 2 professionnel, master 2 recherche Diplôme des grandes écoles Diplôme d'ingénieur

Doctorat

Hrvatska Svjedodzba o drzavnoj maturi

Svjedodzba o zavrsnom ispitu

Strucni pristupnik/pristupnica Baccalaureus/Baccalaurea (sveucilisni prvostupnik/ prvostupnica) Baccalaureus/Baccalaurea (sveucilisni prvostupnik/prvostupnica)

Strucni specijalist

Magistar struke

Magistar inzenjer/magistrica inzenjerka

(mag. ing)

Doktor struke

Doktor umjetnosti

Italia Diploma di maturita (vecchio ordinamento)

Perito ragioniere

Diploma di superamento dell'esame di Stato conclusivo dei corsi di studio di istruzione secondaria superiore

Diploma universitario (DU) Certificato di specializzazione técnica superiore

Attestato di competenza (4 semestri)

Diploma di laurea - L (breve) Diploma di laurea (DL) Laurea specialistica (LS) Master di I livello Dottorato di ricerca (DR)
Kùnpoç AnoXurqpio AinXwua = Programmes offered by Public/Private Schools of Higher Education (for the latter accreditation is compulsory)

Higher Diploma

navcmoTnpaw nTuyio/Bachelor

Master

Doctorat

Latvija Atestats par visparcjo vidcjo izglitibu Diploms par profesionalo vidcjo izglitibu Diploms par pirma limeña profesionalo augstako izglitibu Bakalaura diploms (min. 120 kreditpunktu) Bakalaura diploms (160 kredftpunktu)

Profesionälä bakalaura diploms

Magistra diploms

Profesionälä magistra diploms

Doktora gräds

Lietuva Brandos atestatas Aukstojo mokslo diplomas

Aukstesniojo mokslo diplomas

Profesinio bakalauro diplomas Aukstojo mokslo diplomas Aukstojo mokslo diplomas Bakalauro diplomas Magistro diplomas Daktaro diplomas Meno licenciato diplomas
Luxembourg Diplôme de fin d'études secondaires et techniques BTS

Brevet de maîtrise

Brevet de technicien supérieur

Diplôme de premier cycle universitaire

(DPCU)

Diplôme universitaire de technologie (DUT)

Bachelor

Diplôme d'ingénieur technicien

Master

Diplôme d'ingénieur industriel DESS en droit européen

Magyarország Gimnaziumi érettségi bizonyitvany Szakkozépiskolai érettségi-képesitô bizonyitvany Felsofokú szakképesítést igazoló bizonyítvány (Higher Vocational Programme) Foiskolai oklevél

Alapfokozat (Bachelor degree 180 credits)

Egyetemi oklevél

Alapfokozat (Bachelor degree 240 credits) Mesterfokozat (Master degree) (Osztatlan mesterképzés)

Doktori fokozat

Malta Advanced Matriculation or GCE Advanced level in 3 subjects (2 of them grade C or higher) Matriculation certificate (2 subjects at Advanced level and 4 at Intermediate level including Systems of Knowledge with overall grade A-C) + Passes in the Secondary Education Certificate examination at Grade 5 2 A Levels (passes A-C) + a number of subjects at Ordinary level, or equivalent MCAST diplomas/certificates Higher National Diploma Bachelor's degree Bachelor's degree Master of Arts Doctorate
Nederland Diploma VWO

Diploma Staatsexamen (2 diploma's)

Diploma Staatsexamen voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (Diploma staatsexamen VWO)

Diploma staatsexamen hoger algemeen voortgezet onderwijs (Diploma staatsexamen HAVO)

Kandidaatsexamen

Associate degree (AD)

Bachelor (WO)

HBO bachelor degree Baccalaureus of "Ingenieur"

HBO/WO Master's degree

Doctoraal examen/Doctoraat

Österreich Matura/Reifeprüfung Reife- und Diplomprüfung Berufsreifeprüfung Kollegdiplom/Akademiediplom Fachhochschuldiplom/

Bakkalaureus/Bakkalaurea

Universitätsdiplom

Fachhochschuldiplom

Magister/Magistra

Master

Diplomprüfung, Diplom-Ingenieur

Magisterprüfungszeugnis Rigorosenzeugnis Doktortitel

Polska Świadectwo dojrzałości

Świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego

Dyplom ukończenia kolegium nauczycielskiego

Świadectwo ukończenia szkoły policealnej

Licencjat/Inżynier Magister/Magister inżynier Dyplom doktora
Portugal Diploma de Ensino Secundário Certificado de Habilitaęoes do Ensino Secundário Bacharel Licenciado Licenciado Mestre Doutorado
România Diploma de bacalaureat Diploma de absolvire (colegiu universitar) Învâtâmânt preuniversitar Diploma de licenta Diploma de licenta

Diploma de inginer

Diploma de urbanist

Diploma de master

Certificat de atestare (studii academice postuniversitare)

Diploma de doctor

Slovenija Maturitetno spricevalo (spricevalo o poklicni maturi) (spricevalo o zakljucnem izpitu) Diploma visje strokovne sole Diploma o pridobljeni visoki strokovni izobrazbi Univerzitetna diploma Magisterij Specializacija Doktorat
Slovensko Vysvedcenie o maturitnej skúske Absolventsky diplom Diplom o ukoncení bakalárskeho stúdia (Bakalár) Diplom o ukoncení vysokoskolského stúdia

Bakalár (Bc.)

Magister

Magister/Inzinier

ArtD.

Suomi/Finland Ylioppilastutkinto tai peruskoulu + kolmen vuoden ammatillinen koulutus - Studentexamen eller grundskola + treârig yrkesinriktad utbildning

Todistus yhdistelmäopinnoista (Betyg över kombinationsstudier)

Ammatillinen opistoasteen tutkinto - Yrkesexamen pâ institutnivâ Kandidaatin tutkinto - Kandidatexamen/ Ammattikorkeakoulututkinto - Yrkeshögskoleexamen (min. 120 opintoviikkoa - studieveckor) Maisterin tutkinto - Magisterexamen/ Ammattikorkeakoulututkinto - Yrkeshögskoleexamen

(min. 160 opintoviikkoa - studieveckor) Tohtorin tutkinto (Doktorsexamen) joko 4 vuotta tai 2 vuotta lisensiaatin tutkinnon jälkeen - antingen 4 âr eller 2 âr efter licentiatexamen

Lisensiaatti/Licentiat

Sverige Slutbetyg fran gymnasieskolan (3-arig gymnasial utbildning) Hogskoleexamen (80 poang) Hogskoleexamen, 2 ar, 120 hogskolepoang

Yrkeshogskoleexamen/Kvalificerad yrkeshogskoleexamen, 1-3 ar

Kandidatexamen (akademisk examen omfattande minst 120 poang, varav 60 poang fordjupade studier i ett amne + uppsats motsvarande 10 poang) Meriter pa grundniva: Kandidatexamen, 3 ar, 180 hogskolepoang (Bachelor) Magisterexamen (akademisk examen omfattande minst 160 poäng, varav 80 poäng fördjupade studier i ett ämne + uppsats motsvarande 20 poäng eller tva uppsatser motsvarande 10 poäng vardera) - Licentiatexamen - Doktorsexamen

Meriter pa avancerad niva:

- Magisterexamen, 1 ar, 60 högskolepoäng - Masterexamen, 2 ar, 120 högskolepoäng Meriter pa forskarniva:

- Licentiatexamen, 2 ar, 120 högskolepoäng - Doktorsexamen, 4 ar, 240 högskolepoäng

United Kingdom General Certificate of Education Advanced level - 2 passes or equivalent (grades A to E) BTEC National Diploma General National Vocational Qualification (GNVQ), advanced level

Advanced Vocational Certificate of Education, A level (VCE A level)

Higher National Diploma/Certificate (BTEC)/SCOTVEC

Diploma of Higher Education (DipHE) National Vocational Qualifications (NVQ) Scottish Vocational Qualifications (SVQ) level 4

(Honours) Bachelor degree NB: Master's degree in Scotland Honours Bachelor degree

Master's degree (MA, MB, MEng, MPhil, MSc)

Doctorate

NOTE:

UK diplomas awarded in 2020 (until 31 December 2020) are accepted without an equivalence. UK diplomas awarded as from 1 January 2021 must be accompanied by an equivalence issued by a competent authority of an EU Member State.

Koniec ZAŁĄCZNIKA III. Kliknij tutaj, aby wrócić do tekstu ogłoszenia.

1 Uznane za takie przez właściwy organ państwa członkowskiego.
2 Uznane za takie przez właściwy organ państwa członkowskiego.
3 Rozporządzenie nr 31 (EWG), 11 (EWEA) ustanawiające regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. 45 z 14.6.1962, s. 1385). Tekst skonsolidowany: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A01962R0031-20240101.
12 Do celów tego konkursu wyrażenia "doświadczenie" i "doświadczenie zawodowe" są stosowane zamiennie.

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.203

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Ogłoszenie o konkursie otwartym - EPSO/AD/422/25 - Administratorzy (AD 6) w następujących dziedzinach: 1. Podatki bezpośrednie, w tym prawo podatkowe - 2. Podatki pośrednie, w tym prawo podatkowe
Data aktu: 17/01/2025
Data ogłoszenia: 17/01/2025