INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ
"Lambrusco Salamino di Santa Croce"
PDO-IT-A0342-AM03
Data przekazania informacji: 2 stycznia 2025 r.
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. Włączenie specyfikacji kategorii
Opis:
Określono kategorię, do której należą wina "Lambrusco Salamino di Santa Croce" Spumante [musujące] ("wina musujące" lub "gatunkowe wina musujące").
Uzasadnienie:
Zmiana ta ma na celu doprecyzowanie kategorii produkowanego wina musującego.
Zmiana dotyczy pkt 1 specyfikacji produktu.
2. Poprawki redakcyjne i zmiany przepisów
Opis:
W specyfikacji produktu wprowadzono pewne poprawki redakcyjne, a odniesienia prawne zaktualizowano, podobnie jak nazwę ministerstwa.
Uzasadnienie:
Zmiana ta była konieczna ze względu na zmiany w prawodawstwie w tym sektorze oraz w nazwie ministerstwa. Wprowadzono pewne poprawki, aby poprawić literówki oraz zwiększyć przejrzystość przepisów.
Zmiana dotyczy pkt 5 ppkt 3, pkt 7 ppkt 1, pkt 8 ppkt 4 i pkt 10 specyfikacji produktu.
3. Korekta w opisie metody produkcji fermentujących w butelce win musujących i półmusujących
Opis:
Zmieniono opis metody produkcji fermentujących w butelce win musujących i półmusujących, aby uwzględnić sformułowanie "w tym za pomocą".
Uzasadnienie:
Zmianę wprowadzono w celu wyjaśnienia, że praktyka enologiczna polegająca na fermentacji win w butelce jest zawsze dozwolona w odniesieniu do win musujących i półmusujących, i niekoniecznie należy stosować określenie "metoda tradycyjna" lub "metoda klasyczna" lub "klasyczna metoda tradycyjna", jak przewidziano w art. 53 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Dodanie sformułowania "w tym za pomocą" wskazuje, że wyrażenia te należy uznać za fakultatywne, zgodnie z określonymi warunkami, a nie za zobowiązanie producentów.
Zmiana dotyczy pkt 5 ppkt 2 specyfikacji produktu.
4. Zmniejszenie wydajności przetwarzania
Opis:
Wydajność przetwarzania winogron/wina, w tym wszelkie nadwyżki produkcji wina, zmniejszono z 80 % do 75 %, bez uszczerbku dla limitu 70 % dla gotowego wina, które kwalifikuje się do objęcia chronioną nazwą pochodzenia "Lambrusco di Sorbara".
Uzasadnienie:
Zmianę tę wprowadzono, aby ograniczyć produkcję win opatrzonych nazwą odmiany Lambrusco, w tym win uzyskiwanych z nadwyżki produkcji wina o chronionej nazwie pochodzenia "Lambrusco Salamino di Santa Croce", które należy przeklasyfikować na wina rodzaju Lambrusco z typowym oznaczeniem geograficznym Emilia. Zmiana ma również na celu uniknięcie nadmiernej eksploatacji winogron.
Zmiana ta dotyczy pkt 5 ppkt 5 specyfikacji produktu.
5. Zmiana okresu fermentacji i drugiej fermentacji
Opis:
Dodano nowy podpunkt zawierający przepis, który umożliwia poddanie produktów z fazy poprzedzającej wyrób wina fermentacji i drugiej fermentacji po dniu 31 grudnia każdego roku i do dnia 30 czerwca następnego roku.
Uzasadnienie:
Zmianę tę wprowadzono, aby ujednolicić warunki produkcji na całym terytorium Emilia-Romania, z uwzględnieniem właściwości odmiany Lambrusco i tradycyjnych technik produkcji od dawna stosowanych na obszarze produkcji win, o których mowa, koncentrując się głównie na produkcji win półmusujących.
Zmiana dotyczy pkt 5 ppkt 6 specyfikacji produktu.
6. Definicja intensywności barwy
Opis:
Maksymalną intensywność barwy poszczególnych produktów określono w zależności od etapu ich produkcji, aby utrzymać barwę win i produktów z fazy poprzedzającej wyrób wina w wyraźnie określonym zakresie intensywności, zgodnym z tradycją i autentycznością win objętych ChNP "Lambrusco Salamino di Santa Croce".
Uzasadnienie:
Zmianę tę wprowadzono, ponieważ w ostatnich latach stwierdzono, że produkty objęte nazwą "Lambrusco Salamino di Santa Croce" o większej intensywności barwy niż proponowana w ramach przedmiotowej zmiany są traktowane - na etapie wprowadzania do obrotu - jedynie jako produkty uzupełniające podczas przygotowywania mieszanek do produkcji gotowych win i nigdy nie są bezpośrednio przeznaczone do butelkowania.
Zmiana dotyczy pkt 5 ppkt 7 specyfikacji produktu.
7. Korekta niektórych cech charakterystycznych w momencie wprowadzenia do obrotu
Opis:
Zaktualizowano niektóre cechy charakterystyczne w momencie wprowadzenia do obrotu w odniesieniu do istniejących rodzajów wina, natomiast w przypadku win półmusujących niektóre opisy ulepszono i zaktualizowano oraz dodano podpunkt dotyczący możliwości zmętnienia różnych rodzajów wina - z wyjątkiem win należących do kategorii "gatunkowe wino musujące" - ze względu na obecność resztek pofermentacyjnych.
Uzasadnienie:
Zmiana ta wynika z faktu, że podczas zmiany specyfikacji okazało się, iż niektóre cechy charakterystyczne w momencie wprowadzenia do obrotu zawierały określenia, które były nieprawidłowe, nieprecyzyjne lub niezgodne z kategorią produktu, w szczególności w odniesieniu do win musujących, które zawierały określenia odnoszące się do pozostałości cukru właściwych dla kategorii "wina półmusujące", z naruszeniem przepisów załącznika III do rozporządzenia (UE) 2019/33 mających zastosowanie do różnych kategorii "win musujących". Dodano również podpunkt dotyczący możliwości zmętnienia win półmusujących i musujących - z wyjątkiem win należących do kategorii "gatunkowe wino musujące" - ze względu na obecność resztek pofermentacyjnych. Jest to związane z powrotem do techniki produkcji, która polega na poddaniu wina drugiej fermentacji w butelce bez usuwania osadu fermentacyjnego.
Zmiana dotyczy pkt 6 specyfikacji oraz sekcji "Opis wina lub win" w jednolitym dokumencie.
8. Skreślenie przepisu dotyczącego rozporządzenia ministerialnego zmieniającego limity minimalne kwasowości ogólnej i ekstraktu bezcukrowego
Opis:
Skreślono podpunkt, który przewidywał możliwość wydania przez ministerstwo rozporządzenia zmieniającego limity kwasowości ogólnej i ekstraktu bezcukrowego.
Uzasadnienie:
Przepis ten zastąpiono obowiązującymi przepisami.
Zmiana dotyczy pkt 6 specyfikacji produktu.
9. Sprostowanie tekstu dotyczącego wymogu wskazania zawartości cukru na etykiecie
Opis:
W przypadku win musujących i gatunkowych win musujących skreśla się wymóg podawania zawartości cukru.
Uzasadnienie:
Przepis ten powtarza obowiązek ustanowiony już w obowiązującym prawodawstwie UE.
Zmiana dotyczy pkt 7 ppkt 2 specyfikacji produktu.
10. Sprostowanie tekstu, aby rozszerzyć stosowanie określenia "rosé" (wino różowe) jako alternatywy dla określenia "rosato" w celu uwzględnienia rodzaju "Rosato Frizzante" (wino czerwone półmusujące)
Opis:
Możliwość stosowania określenia "rosé" jako alternatywy dla określenia "rosato", wcześniej dozwolonego jedynie dla rodzaju "Rosato Spumante", rozszerzono na rodzaj "Rosato Frizzante".
Uzasadnienie:
Zmianę wprowadzono, aby zaspokoić potrzeby rynku i producentów.
Zmiana dotyczy pkt 7 ppkt 3 specyfikacji produktu.
11. Możliwość stosowania na etykiecie określenia "rifermentazione in bottiglia" (druga fermentacja w butelce)
Opis:
Dodano podpunkt umożliwiający stosowanie na etykiecie określenia "rifermentazione in bottiglia".
Uzasadnienie:
Zmianę tę wprowadzono w celu odpowiedniego informowania konsumentów o stosowaniu techniki produkcji z zastosowaniem metody drugiej fermentacji w butelce, którą ponownie wprowadzono w ostatnich latach w celu uzyskiwania win półmusujących. Często z tych win nie usuwa się osadu fermentacyjnego, a obecność tych pozostałości często sprawia, że wino wydaje się "mętne".
Zmiana ta dotyczy pkt 7 ppkt 4 specyfikacji produktu.
12. Zmiana maksymalnej pojemności butelek, w których wina dopuszcza się do konsumpcji
Opis:
Zmieniono tekst w celu ustalenia maksymalnej pojemności szklanych butelek na poziomie 9 litrów, z wyłączeniem 5-litrowej "damy", aby zachować tradycyjny kształt butelki.
Uzasadnienie:
Zmiana ta jest konieczna ze względu na fakt, że konsumenci niekiedy zgłaszają zapotrzebowanie na większe butelki, głównie na spotkania towarzyskie i inne szczególne wydarzenia.
Zmiana ta zapewnia również producentom więcej możliwości rynkowych.
Zmiana dotyczy tylko pkt 8 ppkt 1 specyfikacji produktu.
13. Sprostowanie tekstu, aby jasno określić dozwolone systemy zamykania butelek
Opis:
Podpunkt dotyczący dozwolonych systemów zamykania zaktualizowano i przeformułowano w sposób szczegółowy, wraz z odrębnymi przepisami dotyczącymi win musujących.
Uzasadnienie:
Poprawka ta była konieczna, aby zapewnić jasność co do dozwolonych systemów zamykania butelek, w szczególności w odniesieniu do stosowania nakrętek, kapsli i związanych sznurkiem korków grzybków. Ma to na celu poprawę brzmienia, uniknięcie sprzecznych wykładni i ewentualnego pomylenia rodzajów półmusujących i musujących.
Zmiana dotyczy pkt 8 ppkt 3 i 4 specyfikacji produktu.
14. Aktualizacja związku ze środowiskiem geograficznym
Opis:
Punktu dotyczącego związku ze środowiskiem geograficznym nie zmieniono, ale postanowiono przeredagować sekcję "Związek z obszarem geograficznym" jednolitego dokumentu.
Uzasadnienie:
Celem było włączenie do jednolitego dokumentu informacji zawartych już w specyfikacji produktu. Zmiana ta ma zatem charakter czysto redakcyjny.
Zmiana dotyczy sekcji "Związek z obszarem geograficznym" jednolitego dokumentu.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1991 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina na podstawie art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
Data aktu: | 28/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 28/03/2025 |