Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie powołania stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony oraz stałej Komisji Zdrowia Publicznego (2024/2115(RSO))

P10_TA(2024)0064

Zmiana załącznika VI - Uprawnienia stałych komisji parlamentarnych

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie powołania stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony oraz stałej Komisji Zdrowia Publicznego (2024/2115(RSO))

(C/2025/1980)

(Dz.U.UE C z dnia 11 kwietnia 2025 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając projekt decyzji Konferencji Przewodniczących,

- uwzględniając swoją decyzję z dnia 15 stycznia 2014 r. w sprawie uprawnień stałych komisji parlamentarnych 1 ,

- uwzględniając art. 212, 218 i 219 Regulaminu,

1. postanawia powołać stałą Komisję Bezpieczeństwa i Obrony oraz rozwiązać Podkomisję Bezpieczeństwa i Obrony; postanawia, że w związku z tym zmieni się też zakres uprawnień Komisji Spraw Zagranicznych;

2. postanawia, że zakres uprawnień stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony obejmuje integrację i współpracę w dziedzinie bezpieczeństwa UE i obrony UE, w tym kwestie związane z Europejską Agencją Obrony, stałą współpracę strukturalną, kontrolę wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO), europejski przemysł obronny i finansowanie europejskiego przemysłu obronnego, jeżeli przyczynia się ono do realizacji celów WPBiO, oraz powiązane środki obronne Unii Europejskiej;

3. postanawia powołać stałą Komisję Zdrowia Publicznego oraz rozwiązać Podkomisję Zdrowia Publicznego; postanawia, że w związku z tym zmieni się też nazwa i zakres uprawnień Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności;

4. postanawia zmienić tekst załącznika VI do Regulaminu następująco:

1) część I akapit pierwszy pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB);"

2) dodaje się część Ia w brzmieniu:

"Ia. Komisja Bezpieczeństwa i Obrony

Komisja ma uprawnienia w zakresie propagowania, realizacji i monitorowania wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz powiązanych unijnych środków obronnych, zgodnie z art. 42 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, w tym:

1. zdarzeń zagrażających integralności terytorialnej Unii i jej państw członkowskich oraz bezpieczeństwu obywateli Unii;

2. zdolności i zasobów na potrzeby cywilnych i wojskowych misji WPBiO poza Unią, środków uzupełniających w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF) oraz innych linii budżetowych i instrumentów finansowych bezpośrednio wspierających ramy WPBiO lub przyczyniających się do nich;

3. wykonywania i regularnego przeglądu strategicznych decyzji i polityk obronnych;

4. stopniowego kształtowania wspólnej polityki obronnej Unii prowadzącego do utworzenia wspólnej unii obrony oraz dostosowania instrumentów WPBiO do innych unijnych instrumentów finansowych, przepisów i polityk;

5. zdolności do monitorowania zagrożeń hybrydowych pochodzących spoza Unii i przeciwdziałania im, w tym zagranicznych manipulacji informacjami i ingerencji w informacje (FIMI), cyberobrony i powiązanych kwestii, takich jak ochrona aktywów kosmicznych i bezpieczeństwo krytycznej infrastruktury obronnej w granicach WPBiO i powiązanych środków obronnych Unii;

6. zdolności obronnych, gotowości i odporności Unii i jej państw członkowskich, w tym badań naukowych, rozwoju i innowacji w dziedzinie obronności, wspólnej produkcji i zarządzania cyklem życia;

7. środków, działań i instrumentów związanych z integracją i współpracą w dziedzinie przemysłu obronnego Unii w dążeniu do stworzenia jednolitego rynku obrony;

8. infrastruktury mobilności wojskowej istotnej dla gotowości obronnej Unii i jej państw członkowskich oraz zdolności do ochrony tej infrastruktury przed zagrożeniami zewnętrznymi, z wyjątkiem projektów związanych z TEN-T i infrastrukturą transportową podwójnego zastosowania, w przypadku których komisja udziela, w stosownych przypadkach, porad Komisji Transportu i Turystyki, właściwej w tym zakresie;

9. nadzoru parlamentarnego nad unijnymi instytucjonalnymi strukturami i agencjami związanymi z obronnością, w szczególności:

- Dyrekcją Generalną Sztabu Wojskowego UE,

- Europejskim Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony,

- Europejską Agencją Obrony (EDA),

- stałą współpracą strukturalną (PESCO),

- Centrum Satelitarnym UE w granicach WPBiO i przy tworzeniu Europejskiej Unii Obrony, oraz

- strukturą WPBiO Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych;

10. inicjatyw, programów i polityk mających na celu wzmocnienie europejskiej bazy technologicznej i przemysłowej w dziedzinie obronności oraz konsolidację współpracy w dziedzinie przemysłu obronnego, stworzonych wyłącznie z myślą o wykorzystaniu do celów wojskowych przez państwa członkowskie, oraz odpowiednich zdolności Unii;

11. w zależności od treści i zakresu, umów międzynarodowych związanych z obronnością dotyczących bezpieczeństwa i obrony, zewnętrznego wymiaru walki z terroryzmem, cyberobrony, wywozu broni, kontroli zbrojeń, rozbrojenia i nieproliferacji;

12. stosunków z partnerami Unii w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, w tym z NATO, Departamentem ONZ ds. Operacji Pokojowych, Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) i z innymi organizacjami międzynarodowymi oraz organami międzyparlamentarnymi w sprawach wchodzących w zakres uprawnień Komisji Bezpieczeństwa i Obrony;

13. nadzoru politycznego i koordynacji działań z pracami Delegacji do spraw Stosunków ze Zgromadzeniem Parlamentarnym NATO oraz ewentualnych przyszłych delegacji właściwych w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony;

14. wielostronnych ram bezpieczeństwa, wywozu broni, kontroli zbrojeń i nieproliferacji, zewnętrznego wymiaru walki z terroryzmem, dobrych praktyk zwiększających skuteczność bezpieczeństwa i obrony oraz zmian prawnych i instytucjonalnych zachodzących w Unii w tych dziedzinach w granicach WPBiO i powiązanych środków obronnych Unii;

15. wspólnych konsultacji, posiedzeń i konferencji organizowanych regularnie w celu wymiany informacji z Radą, Europejską Służbą Działań Zewnętrznych i Komisją w ramach kompetencji Komisji Bezpieczeństwa i Obrony.";

3) część VIII otrzymuje brzmienie:

"VIII. Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Klimatu i Bezpieczeństwa Żywności

Komisja ma uprawnienia w zakresie:

1. polityki dotyczącej środowiska naturalnego i klimatu oraz środków ochrony środowiska i klimatu, w szczególności w odniesieniu do:

a) zmiany klimatu, dostosowania się do niej, odporności i gotowości;

b) polityki dotyczącej środowiska naturalnego pod kątem ochrony zdrowia publicznego;

c) zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody, gospodarowania odpadami i ich powtórnego wykorzystania, poziomu hałasu i ochrony bioróżnorodności;

d) chemikaliów, substancji i produktów niebezpiecznych, pestycydów i najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości oraz kosmetyków,

e) trwałego rozwoju;

f) działań i porozumień na poziomie międzynarodowym i regionalnym podjętych w celu ochrony środowiska;

g) naprawiania szkód powstałych w środowisku;

h) obrony cywilnej;

i) Europejskiej Agencji Środowiska i Europejskiej Agencji Chemikaliów;

2. kwestii związanych z bezpieczeństwem żywności, w szczególności:

a) znakowania i bezpieczeństwa produktów spożywczych;

b) przepisów weterynaryjnych dotyczących ochrony zdrowia ludzkiego przed zagrożeniami; kontroli produktów spożywczych i systemów produkcji spożywczej pod kątem zdrowia publicznego;

c) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz działającej w ramach Komisji Dyrekcji ds. Audytów i Analiz w zakresie Zdrowia i Żywności."

4) dodaje się część VIIIa w brzmieniu:

"VIIIa. Komisja Zdrowia Publicznego

Komisja ma uprawnienia w zakresie zdrowia publicznego w odniesieniu do:

1. produktów farmaceutycznych i wyrobów medycznych;

2. programów i działań szczególnych w dziedzinie zdrowia publicznego;

3. gotowości i reagowania na kryzysy zdrowotne;

4. zdrowia psychicznego i praw pacjentów;

5. aspektów bioterroryzmu związanych ze zdrowiem;

6. Europejskiej Agencji Leków i Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób;

7. stosunków ze Światową Organizacją Zdrowia w powyższych kwestiach.";

5. postanawia, że zarówno w skład stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony, jak i stałej Komisji Zdrowia Publicznego wchodzi 43 członków;

6. postanawia, że stała Komisja Bezpieczeństwa i Obrony współpracuje z innymi komisjami w myśl zasady dobrej i lojalnej współpracy, w szczególności z Komisją Spraw Zagranicznych;

7. postanawia - w odniesieniu do decyzji Konferencji Przewodniczących z dnia 30 czerwca 2019 r. i z dnia 9 stycznia 2020 r. dotyczących składu prezydiów komisji i podkomisji - że w skład prezydiów stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony oraz stałej Komisji Zdrowia Publicznego może wchodzić maksymalnie czworo wiceprzewodniczących;

8. postanawia, że niniejsza decyzja wchodzi w życie pierwszego dnia najbliższej sesji miesięcznej;

9. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji do wiadomości Radzie i Komisji.

1 Dz.U. C 482 z 23.12.2016, s. 160.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1980

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie powołania stałej Komisji Bezpieczeństwa i Obrony oraz stałej Komisji Zdrowia Publicznego (2024/2115(RSO))
Data aktu: 18/12/2024
Data ogłoszenia: 11/04/2025