- uwzględniając deklarację ONZ z dnia 15 września 1995 r. zatytułowaną "Deklaracja pekińska i pekińska platforma działania" oraz wyniki jej konferencji przeglądowych,
- uwzględniając Konwencję ONZ z 1979 r. w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet,
- uwzględniając art. 21 i 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,
- uwzględniając Agendę ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, zasadę "niepozostawiania nikogo w tyle", a w szczególności cel zrównoważonego rozwoju nr 5, który ma na celu osiągnięcie równości płci,
- uwzględniając sprawozdanie Sekretarza Generalnego ONZ z 13 grudnia 2019 r. dla Komisji ds. Statusu Kobiet zatytułowane "Review and appraisal of the implementation of the Beijing Declaration and Platform for Action and the outcomes of the twenty-third special session of the General Assembly" [Przegląd i ocena realizacji deklaracji pekińskiej i pekińskiej platformy działania oraz wyniki dwudziestej trzeciej sesji specjalnej Zgromadzenia Ogólnego],
- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Bezpieczeństwa z 25 listopada 2020 r. pt. "Trzeci unijny plan działania w sprawie równości płci - ambitny program na rzecz równouprawnienia płci i wzmocnienia pozycji kobiet w działaniach zewnętrznych UE" (JOIN(2020)0017) oraz towarzyszący mu wspólny dokument roboczy z 25 listopada 2020 r. pt. "Cele i wskaźniki do oceny wdrażania trzeciego planu działania w sprawie równości płci (2021-2025)" (SWD(2020)0284),
- uwzględniając unijną strategię na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025 z 5 marca 2020 r.,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 marca 2022 r. w sprawie trzeciego unijnego planu działania w sprawie równości płci 1 ,
- uwzględniając dochodzenie Komisji ds. Likwidacji Dyskryminacji Kobiet dotyczące Polski przeprowadzone w 2024 r. na podstawie art. 8 protokołu fakultatywnego do konwencji,
- uwzględniając swoją rezolucję z 11 lutego 2021 r. w sprawie przyszłych wyzwań w dziedzinie praw kobiet w Europie: ponad 25 lat po deklaracji pekińskiej i pekińskiej platformie działania 2 ,
- uwzględniając briefing zatytułowany "Przyspieszenie postępów w realizacji celu zrównoważonego rozwoju nr 5 (cel zrównoważonego rozwoju nr 5) - osiągnięcie równości płci i wzmocnienie pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt", opublikowany 18 września 2024 r. przez Dyrekcję Generalną ds. Analiz Parlamentarnych,
- uwzględniając sprawozdanie UN Women i Departamentu Spraw Gospodarczych i Społecznych ONZ z września 2024 r. pt. "Progress on the Sustainable Development Goals: The Gender Snapshot 2024" [Postępy w realizacji celów zrównoważonego rozwoju - Opis sytuacji dotyczącej równouprawnienia za 2024 r.]
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie propozycji Parlamentu Europejskiego dotyczących zmiany traktatów 3 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 11 kwietnia 2024 r. w sprawie zapisania prawa do aborcji w Karcie praw podstawowych UE 4
- uwzględniając art. 121 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia (A10-0030/2024),
A. mając na uwadze, że równouprawnienie płci jest podstawową i uniwersalną zasadą UE, a także mając na uwadze, że działania zewnętrzne UE muszą opierać się na tej zasadzie, tak aby UE nadal dawała przykład i dalej zwiększała swoje zobowiązania w zakresie równości płci;
B. mając na uwadze, że prawa kobiet i dziewcząt w kontekście praw człowieka i równouprawnienia płci są nie tylko podstawowymi prawami człowieka, ale również warunkiem wstępnym dalszego rozwoju, edukacji i ograniczania ubóstwa, a także niezbędnym fundamentem pokoju, dobrobytu i zrównoważonego rozwoju na świecie;
C. mając na uwadze, że podczas Czwartej Światowej Konferencji w sprawie Kobiet w Pekinie w 1995 r. 189 rządów z całego świata, w tym UE i jej państwa członkowskie, zobowiązało się do działania na rzecz równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt;
D. mając na uwadze, że deklaracja pekińska i pekińska platforma działania są najbardziej kompleksowym globalnym programem na rzecz promowania równości płci i uważa się je za międzynarodową "kartę praw kobiet", która definiuje prawa kobiet jako prawa człowieka i wyraża wizję równych praw, wolności i szans dla wszystkich kobiet na świecie, a także mając na uwadze, że została ona potwierdzona w 2015 r. poprzez określenie celów i konkretnych działań w szeregu kwestii dotyczących kobiet i dziewcząt w ramach celu zrównoważonego rozwoju ONZ nr 5 "Osiągnięcie równości płci i wzmocnienie pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt" zgodnie z Agendą ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030;
E. mając na uwadze, że w 2017 r. Zgromadzenie ONZ uzgodniło globalne ramy wskaźników w celu standaryzacji gromadzenia danych, co jest kluczowym elementem ich porównywalności;
F. mając na uwadze, że zaledwie sześć lat przed terminem realizacji celów zrównoważonego rozwoju ONZ, który przewidziano na 2030 r., żaden ze wskaźników celu zrównoważonego rozwoju nr 5 nie został w pełni osiągnięty; mając na uwadze, że według ONZ konieczne są zdecydowane działania, aby przyspieszyć postępy i sprawić, by eliminowanie luk w ochronie prawnej i usuwanie dyskryminujących przepisów w odniesieniu do kobiet nie zajęło 286 lat;
G. mając na uwadze, że równouprawnienie płci jest zasadą przekrojową, którą należy włączyć do głównego nurtu celów zrównoważonego rozwoju;
H. mając na uwadze, że w badaniu ONZ dotyczącym oceny celu zrównoważonego rozwoju nr 5 z 2024 r. 5 podkreślono, że nadal istnieją normy społeczne, które legitymizują motywowaną płcią przemoc wobec kobiet i dziewcząt bez wystarczających i odpowiednich kar dla sprawców przestępstw, a także normy społeczne, które ograniczają dostęp do usług zdrowotnych, w tym w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego, przypisują wyłącznie kobietom powinność nieodpłatnej opieki i pracy w gospodarstwie domowym oraz ograniczają możliwości kobiet w zakresie zajmowania stanowisk kierowniczych; mając na uwadze, że kobiety i dziewczęta są nadal narażone na dyskryminację ze względu na prenatalną selekcję płciową 6 ;
I. mając na uwadze, że Zgromadzenie Ogólne ONZ wyraziło zaniepokojenie aktywnym oporem wobec osiągnięć i postępów w zakresie równouprawnienia płci oraz regresem w zakresie praw kobiet w wielu krajach; mając na uwadze, że przemoc seksualna i przemoc ze względu na płeć, a także ruchy przeciwko prawom codziennie zagrażają podstawowym prawom kobiet i dziewcząt; mając na uwadze, że istnieje wyraźna i pilna potrzeba potwierdzenia, ochrony i rozwijania rzeczywistej równości płci i praw człowieka przysługujących kobietom i dziewczętom 7 ;
J. mając na uwadze, że zawody sportowe z udziałem kobiet muszą być celebrowaniem wartości wyznawanych w sporcie; mając na uwadze, że należy spełnić wszystkie warunki, aby zapewnić uczciwość w takich zawodach, chronić zdrowie sportsmenek i zapobiegać przemocy fizycznej i psychicznej wobec nich;
K. mając na uwadze, że dokument przyjęty na Szczycie Przyszłości zawiera konkretne działania na rzecz osiągnięcia równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt jako kluczowego wkładu w postęp 8 ;
L. mając na uwadze, że rebelianci, którzy obalili reżim w Syrii, to głównie bojownicy z ugrupowania Hajat Tahrir al-Szam (HTS); mając na uwadze, że ugrupowanie HTS jest organizacją islamistyczną, która została sklasyfikowana przez UE i ONZ jako organizacja terrorystyczna; mając na uwadze, że sytuacja ta budzi poważne obawy co do bezpieczeństwa kobiet i dziewcząt w regionie;
M. mając na uwadze, że Komitet ONZ ds. Likwidacji Dyskryminacji Kobiet w badaniu dotyczącym polskiego prawa aborcyjnego stwierdził, że kryminalizacja i ograniczanie aborcji dyskryminują kobiety;
1. zaleca Radzie, by:
a) potwierdziła swoje pełne i niezachwiane zaangażowanie w deklarację pekińską i pekińską platformę działania oraz wymieniony w niej szereg działań na rzecz praw człowieka kobiet w całej ich różnorodności oraz równości płci; potwierdziła swoje zobowiązanie do działania na rzecz praw człowieka kobiet, w tym zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego i związanych z nim praw, poprzez uwzględnianie aspektu płci we wszystkich istotnych cyklach i obszarach polityki, do wdrażania konkretnych i ukierunkowanych działań na rzecz praw człowieka kobiet i równości płci oraz do zapewnienia sporządzania budżetu z właściwym uwzględnieniem aspektu płci;
b) wyraziła najgłębszy sprzeciw wobec faktu, że w tym roku dorocznemu posiedzeniu Komisji ds. Statusu Kobiet przewodniczy Arabia Saudyjska, i potępiła wszelkie formy instrumentalizacji politycznej, jako że sytuacja tego kraju w zakresie praw kobiet jest katastrofalna, a wiele jego strategii politycznych jest sprzecznych z mandatem i celami Komisji ds. Statusu Kobiet; poruszyła kwestię systemowej dyskryminacji kobiet i prześladowania osób działających na rzecz praw kobiet w Arabii Saudyjskiej;
c) zapewniła, aby równość płci i prawa kobiet i dziewcząt były w pełni i z dumą wdrażane jako podstawowy element działań zewnętrznych Unii dzięki odpowiednio finansowanemu, ukierunkowanemu na aspekt równości płci, sprzyjającemu włączeniu społecznemu i przekrojowemu podejściu, z uwzględnieniem kobiet z grup zmarginalizowanych i kobiet znajdujących się w trudnej sytuacji, również ze względu na wzrost finansowania ruchów antygenderowych na całym świecie 9 ;
d) zagwarantowała pełne uczestnictwo Parlamentu i jego Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia w procesie podejmowania decyzji dotyczących stanowiska UE na 69. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (1025 marca 2025 r.); dopilnowała, aby Parlament był odpowiednio, regularnie i terminowo informowany i miał dostęp do dokumentu dotyczącego stanowiska UE przed negocjacjami; zapewniła terminowe przekazanie stanowiska Parlamentu zespołowi negocjacyjnemu UE oraz zadbała o dalszą poprawę współpracy międzyinsty- tucjonalnej i nieformalnych konsultacji, w tym przed negocjacjami i w ich trakcie, tak aby odpowiednio uwzględnić priorytety Parlamentu;
e) dokonała właściwej oceny rocznej postępów poczynionych w realizacji deklaracji pekińskiej i pekińskiej platformy działania oraz napotkanych przy tym trudności;
f) zadeklarowała zdecydowane poparcie dla prac UN Women, która jest centralnym podmiotem w systemie ONZ na rzecz wspierania praw kobiet, a jednocześnie zobowiązała się do zapewnienia jej finansowania, a także zwiększenia finansowania na rzecz równości płci;
g) ożywiła wysiłki UE na rzecz przezwyciężenia pozostałych wyzwań i przyspieszenia pełnego wdrożenia deklaracji pekińskiej i pekińskiej platformy działania, ponieważ jest to dokument uniwersalny, a państwa członkowskie UE są dalekie od osiągnięcia wszystkich celów; zadbała o to, by UE dawała przykład, wprowadzając solidne strategie polityczne, w połączeniu z odpowiednim finansowaniem, mające na celu zapobieganie rozmaitym formom nierównego traktowania kobiet i mężczyzn, eliminowanie takich form nierówności i ich zwalczanie, wzmocnienie pozycji kobiet w całej ich różnorodności we wszystkich państwach UE, a także zapewnienie realizacji ich praw;
h) stale podkreślała, że UE ma do odegrania ważną rolę w osiąganiu równości płci na świecie poprzez dawanie przykładu i wspieranie krajów partnerskich w eliminowaniu wszelkich form bezpośredniej i pośredniej dyskryminacji oraz przemocy ze względu na płeć; przypomniała o znaczeniu konwencji stambulskiej, wezwała pozostałe pięć państw członkowskich, które jeszcze nie ratyfikowały i nie wdrożyły konwencji stambulskiej, aby uczyniły to w jak najkrótszym terminie, a także wezwała inne państwa do poczynienia postępów na drodze do jej podpisania i ratyfikowania;
i) opowiadała się za równym dostępem i szansami we wszystkich dziedzinach życia, aby umożliwić kobietom w całej ich różnorodności wykorzystanie swojego potencjału, w szczególności również w procesie decyzyjnym, w tym przy podejmowaniu decyzji politycznych, gospodarczych, finansowych, akademickich, kulturalnych lub związanych ze zdrowiem i sportem, co jest też istotne dla dobrego sprawowania rządów i kształtowania polityki; zachęcała do inicjatyw promujących przywództwo polityczne i udział kobiet w życiu politycznym, aby wzmocnić praktyki demokratyczne i inspirować przyszłe pokolenia kobiet;
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1971 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | P10_TA(2024)0075 - Zalecenie dla Rady w sprawie priorytetów UE na 69. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet - Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 19 grudnia 2024 r. dla Rady w sprawie priorytetów UE na 69. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (2024/2057(INI)) |
| Data aktu: | 19/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 11/04/2025 |