Sprawa T-84/25: Skarga wniesiona w dniu 3 lutego 2025 r. - HP/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 3 lutego 2025 r. - HP/Komisja
(Sprawa T-84/25)

(C/2025/1893)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 7 kwietnia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: HP (przedstawiciele: L. Levi i P. Baudoux, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 13 marca 2023 r. powiadamiającej skarżącą o wykluczeniu jej z procedury certyfikacji za rok 2022/2023;

- w razie potrzeby, stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 25 października 2024 r. oddalającej zażalenie skarżącej z dnia 12 czerwca 2024 r. dotyczące wykluczenia jej z procedury certyfikacji za rok 2022/2023;

- zasądzenie od strony pozwanej na rzecz skarżącej zadośćuczynienia za doznaną krzywdę;

- obciążenie strony pozwanej całością kosztów postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia art. 45a regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej, decyzji Komisji C(2013) 68591 z dnia 22 października 2013 r. ustanawiającej ogólne przepisy wykonawcze do art. 45a regulaminu pracowniczego (zwanej dalej "ogólnymi przepisami wykonawczymi"), wytycznych dla wnioskodawców i dyrekcji generalnych/służb dotyczących procedury certyfikacji na rok budżetowy 2022/2023 (zwanych dalej "wytycznymi 2022/2023"), a także naruszenia zasad pewności prawa, równego traktowania i staranności:

- w wyżej wspomnianych zaskarżonych decyzjach z dnia 13 marca 2023 r. i 25 października 2024 r. Komisja naruszyła art. 45a regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej i zasadę równego traktowania, ponieważ wspólny komitet ds. certyfikacji (zwany dalej "komitetem ds. certyfikacji") nie wziął pod uwagę sprawozdań z oceny kandydatów przy pierwszej ocenie ich osiągnięć. Jednakże podczas drugiej ponownej oceny wniosku skarżącej (w następstwie decyzji z dnia 31 października 2023 r. uwzględniającej jej pierwsze zażalenie) komitet ds. certyfikacji zapoznał się ze sprawozdaniami z oceny skarżącej. Nie stosując tej samej metody do porównania osiągnięć kandydatów, komitet ds. certyfikacji naruszył zasadę równego traktowania;

- komitet ds. certyfikacji naruszył również zasadę równego traktowania, ponieważ podczas ponownej oceny profilu/osiągnięć skarżącej wykorzystał zmienioną siatkę ocen (odbiegającą od pierwotnej siatki ocen zastosowanej do oceny osiągnięć innych kandydatów);

- komitet ds. certyfikacji naruszył również zasadę pewności prawa, ponieważ ogólne przepisy wykonawcze nie były stosowane jednolicie;

- nie stosując zasad w sposób jednolity i nie biorąc pod uwagę sprawozdań z oceny przy pierwszej ocenie osiągnięć kandydatów, strona pozwana uchybiła również ciążącemu na niej obowiązkowi dbałości i staranności, ponieważ z powodu tej nieprawidłowości nie mogła wybrać najbardziej odpowiednich kandydatów do udziału w szkoleniu certyfikacyjnym;

- w odniesieniu do rozmowy ustnej z komitetem ds. certyfikacji ten ostatni powinien był wskazać współczynnik wagowy przypisany każdemu kryterium - ponieważ ogólne przepisy wykonawcze nakładają wymóg przejrzystości na procedurę certyfikacji.

2. Zarzut drugi, podniesiony posiłkowo, dotyczący niezgodności z prawem pkt II.5 wytycznych 2022/2023 z uwagi na to, że narusza on art. 8 ust. 3 ogólnych przepisów wykonawczych. Przy założeniu, że pozwana nie naruszyła obowiązujących przepisów, skarżąca podnosi zarzut niezgodności z prawem pkt II.5 wytycznych 2022/2023 z uwagi na to, że przepis ten nie jest zgodny z art. 8 ust. 3 ogólnych przepisów wykonawczych. Kryteria określone w pkt II.5 wytycznych 2022/2023 dotyczące siatki ocen są niezgodne z prawem, ponieważ nie odzwierciedlają w pełni kryteriów wskazanych w art. 8 ust. 3 ogólnych przepisów wykonawczych.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia i prawa do dobrej administracji. W siatce ocen komitetu ds. certyfikacji uwagi na temat osiągnięć i wyników pracy skarżącej były bardzo ogólne i nie zawierały konkretnych informacji dotyczących skarżącej i nie wyszczególniały elementów, które zostały wzięte pod uwagę przy ocenie osiągnięć skarżącej. Ponadto skarżąca nie zna współczynnika wagowego przypisanego każdemu kryterium, wobec czego nie rozumie wniosków komitetu ds. certyfikacji ani zaskarżonych decyzji wykluczających ją z procedury certyfikacji.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia prawa do bycia wysłuchanym. Zgodnie z art. 45a regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej skarżąca powinna była zostać wysłuchana przez komitet ds. certyfikacji. Komitet ds. certyfikacji nie wezwał jednak skarżącej do przedstawienia uwag przed wydaniem opinii organowi powołującemu. Gdyby skarżąca miała możliwość skutecznego skorzystania z prawa do bycia wysłuchaną, wynik byłby inny.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1893

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-84/25: Skarga wniesiona w dniu 3 lutego 2025 r. - HP/Komisja
Data aktu: 07/04/2025
Data ogłoszenia: 07/04/2025