Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 7 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: UU (przedstawiciel: S. Makoumbou, adwokat)
Strona pozwana: Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji R-7/24 komisji Sądu właściwej do orzekania w przedmiocie zażaleń (zwanej dalej "komisją ds. zażaleń") z dnia 25 października 2024 r.;
- stwierdzenie nieważności decyzji organu upoważnionego do zawierania umów o pracę z dnia 10 lipca 2024 r. utrzymanej w mocy w pierwszej zaskarżonej decyzji;
- naprawienie szkody i krzywdy, które należy ustalić ex aequo et bono, oszacowanych tymczasowo przez skarżącą na kwotę 30 000 EUR;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia prawa i naruszenia art. 19 statutu, art. 6 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności i art. 48 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą").
Zaskarżone decyzje naruszają art. 19 regulaminu pracowniczego w zakresie, w jakim nie uznano w nich istnienia w niniejszej sprawie konsekwencji karnych dla skarżącej w przypadku niemożności skutecznego skorzystania z prawa do obrony w postępowaniu karnym, w którym jest ono kwestionowane, podczas gdy przepis ten wymaga braku konsekwencji karnych dla zainteresowanego urzędnika w celu uzasadnienia odmowy zezwolenia na przedstawienie ustaleń dokonanych przez niego w ramach wykonywania obowiązków służbowych.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia art. 18, 56 i 62 konwencji stambulskiej.
Zaskarżone decyzje naruszają konwencję stambulską w zakresie, w jakim nie zapewniają, aby skarżąca, której zarzuca się zniesławienie ze względu na to, iż zgłosiła fakt bycia ofiarą przemocy, miała uczciwy proces w celu ustalenia doznanych czynów i dysponowała wszelkimi środkami dowodowymi w celu obrony.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności.
Ponieważ zaskarżone decyzje nie zezwalają na częściowe przekazanie sprawozdania z dnia 17 maja 2019 r., wykraczają poza to, co jest konieczne do ochrony prawidłowego administrowania wymiarem sprawiedliwości. Ponadto ze względu na to, że wspomniane sprawozdanie zostało już przekazane innemu sądowi, który prowadzi równoległe postępowanie, ochrona interesów Unii nie stanowi już ważnej podstawy do odmowy udzielenia takiego zezwolenia w niniejszej sprawie.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasady dobrej administracji, zasady bezstronności i art. 41 Karty.
Zaskarżone decyzje są dotknięte oczywistym błędem w ocenie, ponieważ nie uwzględniono w nich okoliczności, że interesy Unii zostały już przeanalizowane, i nie uniemożliwiły przekazania akt postępowania ostrzegawczego sądowi krajowemu w ramach spraw karnych. Co więcej, zaskarżone decyzje naruszają art. 41 Karty i zasadę dobrej administracji w zakresie, w jakim uniemożliwiają skarżącej skuteczne wysłuchanie w tych postępowaniach i utrudniają w sposób niekonieczny wyrażanie prawdy w ramach postępowań karnych. Wreszcie, naruszają one zasadę bezstronności.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1892 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-79/25: Skarga wniesiona w dniu 4 lutego 2025 r. - UU/Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 07/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 07/04/2025 |