Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 7 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: HO (przedstawiciel: S. Orlandi, adwokat)
Strona pozwana: Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji dyrektor wykonawczej z dnia 8 kwietnia 2024 r. o nieprzedłużeniu ze skarżącym umowy o pracę;
- obciążenie EUROPOL kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżący podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący braku właściwości organu, który wydał zaskarżony akt:
- Dyrektor wykonawcza (DW) znajdowała się w sytuacji konfliktu interesów.
- Te okoliczności zewnętrzne miały wpływ na drugie zalecenie sprzeczne z pierwszym [sformułowanym przez zastępcę dyrektora wykonawczego (DWDW)]. Należało wziąć pod uwagę jedynie pierwsze zalecenie przemawiające za przedłużeniem umowy.
- Okoliczności te powodują nieważność decyzji wydanej przez niewłaściwy organ ze względu na brak bezstronności i brak dowodów i wynikają z działania osób lub organów [DWDW lub Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD)] zdolnych do oceny szczególnych potrzeb w zakresie ochrony danych i, bardziej ogólnie, przestrzegania przepisów (takich jak dział zasobów ludzkich).
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przepisów wewnętrznych i oczywistych niespójności:
- Nie została zachowana procedura przedłużania umów o pracę w charakterze członka personelu tymczasowego określona w decyzji wewnętrznej (wydanie "nowego" zalecenia negatywnego, bez nowych faktów ani prawidłowego ponownego rozważenia wszystkich istotnych elementów).
- Skarżący podnosi, że po zmianie stanowiska przez DWDW nie było żadnych ponownych konsultacji z działem zasobów ludzkich ani okoliczności obiektywnie uzasadniających "pilne potrzeby" o innym profilu.
- Zaskarżona decyzja jest dotknięta błędami i sprzecznościami w uzasadnieniu (przykłady zdarzeń już znanych, których nie można przypisać skarżącemu).
3. Zarzut trzeci dotyczący oczywistych błędów w ocenie i nadużycia władzy:
- Powody uzasadniające nieprzedłużenie umowy (wzmocnienie przestrzegania przepisów, ochrona danych itp.) są sztuczne lub niespójne z bardzo pozytywnymi ocenami skarżącego.
- Administracja wykorzystała swoje uprawnienia w sposób niezgodny z prawem, pozbywając się dobrze funkcjonującego pracownika z przyczyn niezwiązanych z interesem służby.
- Podnoszone zdarzenia (nieprawidłowe płatności, problemy związane z przestrzeganiem przepisów) nie mają związku z odpowiedzialnością skarżącego i nie mogą uzasadniać nagłego wycofania propozycji przedłużenia z nim umowy.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia prawa do bycia wysłuchanym:
- Rzeczywiste powody nie zostały wyraźnie podane do wiadomości skarżącego, przez co nie miał on możliwości skutecznego przedstawienia swojego stanowiska przed wydaniem ostatecznej decyzji.
- Wprowadzenie przez DW nowych argumentów i wymogów nieprzedstawionych wcześniej (np. dyplomu w dziedzinie prawa) uniemożliwiło przeprowadzenie sprawiedliwej debaty kontradyktoryjnej, w szczególności na podstawie opinii działu zasobów ludzkich.
- Nieuwzględnienie uwag skarżącego i chronologia komunikacji wewnętrznej wskazują na naruszenie przysługującego mu prawa podstawowego do dobrej administracji i naruszenie prawa do bycia wysłuchanym.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1891 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-76/25: Skarga wniesiona w dniu 31 stycznia 2025 r. - HO/Europol |
| Data aktu: | 07/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 07/04/2025 |