(C/2025/1879)
Język postępowania: węgierski
(Dz.U.UE C z dnia 7 kwietnia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Szegedi Torvenyszek
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: PQ
Druga strona postępowania: Orszagos Idegenrendeszeti Foigazgatósag Del-alfoldi Regionalis Igazgatósag, Alkotmanyvedelmi Hivatal
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 5, 12 i 13 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/115/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie wspólnych norm i procedur stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do powrotów nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich 2 (zwanej dalej "dyrektywą powrotową") w związku z art. 7, 24, 41 i 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą") należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie praktyce państwa członkowskiego polegającej na wydaniu decyzji nakazującej powrót wobec obywatela państwa trzeciego, którego członkowie rodziny (małoletnie dzieci i partnerka niepozostająca z nim w związku małżeńskim) są obywatelami państwa członkowskiego Unii i mieszkają w tym państwie, bez uprzedniego zbadania kryteriów określonych w art. 5 dyrektywy powrotowej oraz w art. 7 i 24 Karty?
2) Czy art. 5, 12 i 13 dyrektywy powrotowej w związku z art. 7, 24, art. 51 ust. 1 i art. 52 ust. 1 Karty należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie praktyce państwa członkowskiego, zgodnie z którą decyzja w sprawach cudzoziemców, nakazująca powrót, jest wydawana na podstawie nieuzasadnionego wniosku organu wyspecjalizowanego stwierdzającego jedynie, że istnieje zagrożenie lub naruszenie bezpieczeństwa narodowego, bezpieczeństwa publicznego lub porządku publicznego, który to wniosek jest wiążący dla organu do spraw cudzoziemców, ma charakter bezwzględnie obowiązujący i został wydany bez dogłębnego zbadania istnienia w danym przypadku względów bezpieczeństwa narodowego, bezpieczeństwa publicznego lub porządku publicznego, a także bez uwzględnienia sytuacji indywidualnej oraz przesłanek konieczności i proporcjonalności?
3) Czy art. 5, 12 i 13 dyrektywy powrotowej w związku z art. 47 Karty - a także, w stosownym przypadku, w związku z art. 7 i 24 Karty - należy interpretować w ten sposób, że wymagają one, aby organ państwa członkowskiego, który wydał decyzję nakazującą powrót w oparciu o podstawę związaną ze względami bezpieczeństwa narodowego, porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego, lub aby organ wyspecjalizowany, który nadał informacjom poufny charakter, zapewniły w każdym przypadku zainteresowanemu obywatelowi państwa trzeciego i jego pełnomocnikowi prawo do zapoznania się co najmniej z istotą informacji i danych poufnych lub niejawnych, na których bazuje decyzja wydana w oparciu o wspomnianą podstawę, oraz do wykorzystania tych informacji lub danych w postępowaniu dotyczącym tej decyzji, w przypadku gdy właściwy organ uzna, że ujawnienie tych informacji i danych byłoby sprzeczne ze względami bezpieczeństwa narodowego?
4) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej - co dokładnie należy rozumieć, w świetle art. 41 i 47 Karty, pod pojęciem "istoty" uznanych za poufne podstaw, na których opiera się taka decyzja?
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1879 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-26/25, Bukla: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Szegedi Törvényszék (Węgry) w dniu 17 stycznia 2025 r. - PQ/Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság Dél-alföldi Regionális Igazgatóság, Alkotmányvédelmi Hivatal |
| Data aktu: | 07/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 07/04/2025 |