Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji
Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) jest centralnym organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w unii bankowej. Wspólnie z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uczestniczących państw członkowskich tworzy jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Jednolita Rada ściśle współpracuje z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, z Komisją Europejską, Europejskim Bankiem Centralnym, Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i właściwymi organami krajowymi. Przyczynia się do ochrony stabilności finansowej.
Jej misją jest zapewnienie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków znajdujących się w trudnej sytuacji przy minimalnych skutkach dla gospodarki realnej i finansów publicznych uczestniczących państw członkowskich i innych państw. W związku z tym Jednolitej Radzie przydzielono konkretne zadania i obowiązki w zakresie przygotowania i przeprowadzenia restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wobec banków będących na progu upadłości lub zagrożonych upadłością.
Jednolita Rada odpowiada również za zarządzanie jednolitym funduszem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, który został ustanowiony na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 2 (rozporządzenie w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji) w celu zapewnienia dostępności wsparcia finansowego średnioterminowego w przypadku, gdyby takie wsparcie okazało się potrzebne przy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub rozwiązywaniu banku.
Jednolita Rada to samofinansująca się agencja Unii Europejskiej.
Komisja odwoławcza Jednolitej Rady
Zgodnie z art. 85 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Jednolita Rada ustanowiła komisję odwoławczą w celu rozpatrywania odwołań od niektórych decyzji Jednolitej Rady. Zgodnie z ust. 3 dowolna osoba fizyczna lub prawna, w tym organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, mogą odwołać się od decyzji Jednolitej Rady, która:
- ogranicza istotne przeszkody w przeprowadzeniu skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 10 ust. 10 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
- stosuje uproszczone obowiązki w odniesieniu do sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wobec niektórych podmiotów lub znosi obowiązek sporządzenia tych planów zgodnie z art. 11 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
- ustala minimalny wymóg w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (MREL) zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
- nakłada grzywnę zgodnie z art. 38-41 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
- pobiera składki na rzecz wydatków administracyjnych Jednolitej Rady zgodnie z art. 65 ust. 3 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
- pobiera nadzwyczajne składki ex post zgodnie z art. 71 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oraz
- odmawia dostępu do dokumentów na podstawie przepisów o publicznym dostępie do dokumentów, o którym mowa w art. 90 ust. 3 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Komisja odwoławcza podejmuje decyzję większością głosów swoich członków (ust. 4). Komisja odwoławcza uzasadnia swoje decyzje i powiadamia o nich strony (ust. 9). Komisja odwoławcza może potwierdzić decyzję podjętą przez Jednolitą Radę lub przekazać jej sprawę do ponownego rozstrzygnięcia. Decyzja komisji odwoławczej jest wiążąca dla Jednolitej Rady, która przyjmuje zmienioną decyzję dotyczącą odnośnej sprawy (ust. 8). Od decyzji podjętej przez komisję odwoławczą może zostać wniesiona skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (art. 86 ust. 1 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji). Komisja odwoławcza przyjęła swój regulamin wewnętrzny zgodnie z art. 85 ust. 10 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (por. https://srb.europa.eu/en/content/procedure). Komisję odwoławczą w jej pracy wspiera niezależny sekretariat.
Skład komisji odwoławczej
Na podstawie art. 85 ust. 2 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w skład komisji odwoławczej wchodzi pięciu członków i dwóch zastępców, będących wysoko cenionymi osobami pochodzącymi z państw członkowskich, z sektora prywatnego lub publicznego, mającymi udokumentowaną odpowiednią wiedzę i doświadczenie zawodowe w zakresie bankowości lub innych usług finansowych, w tym w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Jednolita Rada mianuje członków komisji odwoławczej i dwóch zastępców na pięcioletnią kadencję, którą można jednokrotnie odnowić, po opublikowaniu publicznego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania. Nie są oni związani żadnymi instrukcjami.
Ogólny skład komisji odwoławczej powinien odzwierciedlać zrównoważony i zróżnicowany zakres wykształcenia i doświadczenia zawodowego dostosowany do charakteru zadań komisji odwoławczej.
Obecny skład komisji odwoławczej dostępny jest pod adresem: https://srb.europa.eu/en/content/composition.
Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania mianowaniem w charakterze członka komisji odwoławczej
Niniejsze zaproszenie ma na celu wyłonienie pięciu (5) kandydatów na stanowisko członka komisji odwoławczej. Członków mianuje i powołuje Jednolita Rada na pięcioletnią kadencję, którą można jednokrotnie odnowić. Członkowie i zastępcy są powoływani do występowania we własnym imieniu, w związku z czym nie mogą delegować swoich obowiązków na innych członków lub osoby trzecie.
Nakład pracy
Od członków i ich zastępców oczekuje się aktywnego i regularnego uczestnictwa. W tym celu od mianowanej osoby oczekuje się uczestniczenia w posiedzeniach regularnych i ad hoc. Komisja odwoławcza zbiera się mniej więcej cztery razy w roku na regularne jednodniowe posiedzenia w siedzibie Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji w Brukseli (w Belgii). W razie potrzeby posiedzenia Komisji można organizować częściej. Kandydaci powinni wziąć pod uwagę fakt, że posiedzenia zwykle wymagają przygotowania. Powinni również być gotowi do pracy z mediami elektronicznymi w celu zarządzania dokumentami i ich wymiany. Dokumenty robocze są sporządzane w języku angielskim. Posiedzenia również są prowadzone w języku angielskim. Dlatego niezbędna jest bardzo dobra znajomość języka angielskiego.
Diety i uprawnienia
Członkowie i zastępcy otrzymują wynagrodzenie proporcjonalne do zadań powierzonych im na podstawie umowy o świadczenie usług, ale nie są stałymi pracownikami Jednolitej Rady. Członkowie i zastępcy członków komisji odwoławczej mogą być zatem zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy, jeżeli jest to zgodne z ich dyspozycyjnością do rozpatrywania odwołań w krótkim terminie (por. Niezależność).
Członkowie i zastępcy otrzymują wynagrodzenie w wysokości 125 EUR za godzinę, na członka lub zastępcę, a maksymalnie 12 000 EUR za każdą sprawę, w formie zryczałtowanego wynagrodzenia. W wyjątkowych sytuacjach, na podstawie uzasadnionego oświadczenia o ogólnej złożoności sprawy, kwota ryczałtowa może zostać zwiększona do 15 000 EUR na odwołanie. Ponadto członkowie lub zastępcy otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach związanych z odwołaniami, w regularnych posiedzeniach komisji odwoławczej, a także w specjalnych konferencjach, w wysokości do 1 000 EUR na dzień posiedzenia na członka lub zastępcę. Poziom aktywności komisji odwoławczej będzie zależał od liczby odwołań od decyzji Jednolitej Rady.
Koszty podróży, zakwaterowania i utrzymania członków lub zastępców zostaną pokryte przez Jednolitą Radę zgodnie z jej decyzją w sprawie zasad zwrotu kosztów dla komisji odwoławczej.
Szczegółowe warunki powoływania członków i zastępców członków komisji odwoławczej zostaną odrębnie określone przez nich i Jednolitą Radę.
Kryteria kwalifikowalności
Kandydaci muszą spełniać poniższe wymagania, w przeciwnym razie ich zgłoszenia nie zostaną uwzględnione.
W dniu upływu terminu składania zgłoszeń kandydat:
- musi być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
- nie może być obecnym członkiem personelu Jednolitej Rady,
- nie może być obecnym pracownikiem organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ani innych krajowych lub unijnych instytucji, organów i jednostek organizacyjnych zaangażowanych w wykonywanie zadań powierzonych Jednolitej Radzie na mocy rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
- musi:
a) mieć pomyślnie zakończony pełny cykl studiów uniwersyteckich (potwierdzony dyplomem), najlepiej z zakresu prawa, ekonomii lub innego przedmiotu związanego z pracą komisji odwoławczej Jednolitej Rady, którego zwykły czas trwania wynosi co najmniej cztery (4) lata, uprawniający do podjęcia studiów podyplomowych; lub
b) być pomyślnie zakwalifikowany do wykonywania działalności zawodowej prawnika w państwie członkowskim,
- posiada odpowiednią wiedzę i co najmniej dziesięć(10) lat doświadczenia zawodowego w ciągu ostatnich dwunastu (12) lat, w tym doświadczenie w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w dziedzinie bankowości lub innych usług finansowych (nabyte przed upływem terminu składania zgłoszeń wskazanym w niniejszym zaproszeniu do wyrażenia zainteresowania), oraz
- znać język angielski na poziomie zaawansowanym, z potwierdzoną umiejętnością redagowania pism i zadowalającą znajomością co najmniej jednego innego języka urzędowego Unii Europejskiej.
Niezależność
Wszyscy kandydaci zostaną poddani kontroli wstępnej pod kątem potencjalnego konfliktu interesów zgodnie z obowiązującymi przepisami. W tym celu wszyscy kandydaci muszą złożyć wraz ze swoim zgłoszeniem formularz deklaracji interesów, wyjaśniony poniżej, w pełni wypełniony i należycie podpisany. Każdy ujawniony bezpośredni konflikt interesów będzie skutkować wykluczeniem z procesu rekrutacji.
Członkowie i zastępcy członków komisji odwoławczej działają niezależnie i w interesie publicznym i nie są związani żadnymi instrukcjami. Składają jawną deklarację dotyczącą zobowiązań oraz jawną deklarację wskazującą wszelkie bezpośrednie lub pośrednie interesy, które mogłyby zostać uznane za szkodzące ich niezależności, lub brak takich interesów.
Kryteria wyboru
Oceny zgłoszeń z wyrażeniem zainteresowania dokonuje się na podstawie:
- udokumentowanej odpowiedniej wiedzy i doświadczenia zawodowego na wystarczająco wysokim poziomie w dziedzinie bankowości, innych usług finansowych lub prawa, które mogą obejmować doświadczenie w zakresie regulacji usług finansowych,
- doświadczenia w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w sektorze bankowym,
- pracy w zakresie ekonomii, prawa lub pracy akademickiej związanej z restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją,
- bardzo dobrej znajomości i zrozumienia prawodawstwa UE w dziedzinie bankowości i innych usług finansowych,
- bardzo dobrej znajomości i zrozumienia procedur stosowanych w kontekście procedur odwoławczych,
- dyspozycyjności w krótkim terminie w celu rozpatrywania odwołań od decyzji Jednolitej Rady, oraz
- możliwości wystąpienia konfliktów interesów, które mogłyby ograniczyć zdolność kandydata do rozpatrywania odwołań, oraz
- udokumentowanej zdolności do pracy i interakcji w kontekście kolegialnym na podstawie obiektywnych przesłanek dotyczących dotychczasowych osiągnięć, oraz
- atutów: dobrej znajomości i zrozumienia postępowania sądowego przed sądami krajowymi lub unijnymi.
Procedura i termin składania zgłoszeń
Zgłoszenie musi zawierać:
a) podpisany list motywacyjny;
b) podpisany formularz deklaracji interesów https://www.srb.europa.eu/system/files/media/document/2024-03-18_SRB- Declaration-of-commitments-and-interest_Form.pdf;
c) życiorys.
Na obecnym etapie nie należy wysyłać poświadczonych kopii dyplomów, referencji, dokumentów potwierdzających doświadczenie zawodowe itp., ale na żądanie muszą one zostać przedłożone na późniejszym etapie procedury.
Ponieważ głównym językiem roboczym Jednolitej Rady jest język angielski, kandydaci muszą zgłaszać swoje kandydatury w języku angielskim.
Zgłaszając się, kandydaci akceptują procedury i warunki opisane w niniejszym zaproszeniu oraz w dokumentach, których zaproszenie dotyczy. Przy sporządzaniu zgłoszeń kandydaci nie mogą w żadnym wypadku odwoływać się do dokumentów złożonych w ramach wcześniejszych zgłoszeń (np. kserokopie poprzednich zgłoszeń nie będą przyjmowane). Przedstawienie nieprawdziwych informacji może prowadzić do wykluczenia z udziału w niniejszym zaproszeniu.
Termin składania zgłoszeń upływa dnia 16 czerwca 2025 r.
Kompletne zgłoszenie należy przesłać drogą elektroniczną najpóźniej do dnia 16 czerwca 2025 r. do godziny 23.59 na poniższy adres: SRB-RECRUITMENT@srb.europa.eu.
Temat wiadomości e-mail powinien zawierać numer referencyjny zaproszenia do wyrażenia zainteresowania: SRB/2025/001 (https://srb.europa.eu/en/vacancies).
Mianowanie i powołanie kandydatów ma zakończyć się do końca września 2025 r.
Aby uzyskać więcej informacji na temat niniejszego zaproszenia, należy skontaktować się z SRB-RECRUITMENT@sr- b.europa.eu, podając w temacie wiadomości e-mail numer referencyjny zaproszenia: SRB/2025/001.
Procedura powołania
Wszyscy kandydaci, którzy odpowiedzą na niniejsze zaproszenie do wyrażenia zainteresowania, zostaną poinformowani o wynikach procedury wyboru.
Jednolita Rada sporządza listę kandydatów w oparciu o kryteria wyboru wymienione powyżej.
Równość szans i ochrona danych osobowych
Jednolita Rada wprowadza politykę równych szans i przyjmuje zgłoszenia bez dyskryminacji ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię, opinie polityczne lub wszelkie inne opinie, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.
Celem przetwarzania danych przekazanych przez kandydatów jest ocena zgłoszeń pod kątem ewentualnej rekrutacji w Jednolitej Radzie. Jednolita Rada zapewni przetwarzanie danych osobowych, o które zwrócono się do kandydatów, w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych. W tym zakresie należy zapoznać się z oświadczeniem o ochronie prywatności (https://www.srb.europa.eu/system/files/media/document/20250317_PrivacyStatementProcedu re_selectionSRBAppeal Panel.pdf). Składając zgłoszenie zainteresowania stanowiskiem członka komisji odwoławczej, kandydaci wyrażają zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów niniejszej procedury naboru.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1844 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Publiczne zaproszenie do wyrażenia zainteresowania powołaniem na stanowisko członka komisji odwoławczej Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) (SRB/2025/001) |
| Data aktu: | 31/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2025 |