(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2025 r.)
ZAŁĄCZNIK II
MAKSYMALNE WYSOKOŚCI W EURO OPŁAT ZA KORZYSTANIE Z INFRASTRUKTURY, ŁĄCZNIE Z KOSZTAMI ADMINISTRACYJNYMI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 7a UST. 2
Rocznie
Maksymalnie trzy osie | Minimalnie cztery osie | |
Euro 0 | 2 198 | 3 685 |
Euro I | 1 911 | 3 190 |
Euro II | 1 653 | 2 770 |
Euro III | 1 437 | 2 399 |
Euro IV | 1 251 | 2 086 |
Euro V | 1 088 | 1 813 |
Euro VI | 990 | 1 649 |
Miesięcznie, tygodniowo i dziennie
Maksymalne stawki opłaty miesięcznej, tygodniowej i dziennej ustala się proporcjonalnie do czasu korzystania z infrastruktury.
ZAŁĄCZNIK IIIb
WARTOŚCI ODNIESIENIA OPŁATY Z TYTUŁU KOSZTÓW ZEWNĘTRZNYCH
W niniejszym załączniku określa się wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, w tym kosztów zanieczyszczenia powietrza i hałasu.
Tabela 1
Wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych dotyczące pojazdów ciężarowych
Klasa pojazdu | Cent/pojazdokilometr | Podmiejskie (1) | Międzymiastowe (2) |
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej poniżej 12 ton lub mające dwie osie | Euro 0 | 21,6 | 11,5 |
Euro I | 14,6 | 7,5 | |
Euro II | 14,5 | 7,3 | |
Euro III | 11,2 | 5,6 | |
Euro IV | 8,5 | 4,0 | |
Euro V | 5,1 | 2,1 | |
Euro VI | 2,7 | 0,6 | |
Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne | 2,4 | 0,4 | |
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 12 a 18 ton lub mające trzy osie | Euro 0 | 28,5 | 15,9 |
Euro I | 18,3 | 9,8 | |
Euro II | 18,3 | 9,8 | |
Euro III | 14,5 | 7,7 | |
Euro IV | 10,7 | 5,3 | |
Euro V | 6,5 | 3,2 | |
Euro VI | 3,3 | 0,9 | |
Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne | 2,7 | 0,4 | |
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 18 ton a 32 tony lub mające cztery osie | Euro 0 | 32,2 | 18,3 |
Euro I | 23,7 | 13,1 | |
Euro II | 23,7 | 13,0 | |
Euro III | 18,9 | 10,3 | |
Euro IV | 13,7 | 7,0 | |
Euro V | 7,7 | 4,0 | |
Euro VI | 3,6 | 1,0 | |
Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne | 2,9 | 0,4 | |
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej powyżej 32 ton lub mające pięć lub więcej osi | Euro 0 | 38,8 | 22,5 |
Euro I | 29,0 | 16,4 | |
Euro II | 28,9 | 16,1 | |
Euro III | 23,3 | 12,9 | |
Euro IV | 16,5 | 8,7 | |
Euro V | 8,8 | 4,4 | |
Euro VI | 4,0 | 1,0 | |
Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne | 3,3 | 0,4 | |
(1) "Podmiejskie" oznacza obszary o gęstości zaludnienia pomiędzy 150 a 900 mieszkańców/km2 (mediana gęstości zaludnienia 300 mieszkańców/km2). (2) "Międzymiastowe" oznacza obszary o gęstości zaludnienia poniżej 150 mieszkańców/km2. |
Wartości w tabeli 1 można pomnożyć przez współczynnik wynoszący maksymalnie 2 w przypadku obszarów górskich oraz w otoczeniu aglomeracji w zakresie, w jakim jest to uzasadnione rozproszeniem, nachyleniem dróg, wysokością lub inwersjami temperatury. Jeżeli istnieją dowody naukowe na wyższy współczynnik w obszarach górskich lub aglomeracjach, tę wartość odniesienia można zwiększyć w oparciu o szczegółowe uzasadnienie.
ZAŁĄCZNIK IIIc
WARTOŚCI ODNIESIENIA OPŁATY Z TYTUŁU KOSZTÓW ZEWNĘTRZNYCH W ODNIESIENIU DO EMISJI CO2
W niniejszym załączniku określa się wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych z uwzględnieniem kosztów emisji CO2.
Tabela 1
Wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych w odniesieniu do emisji CO2 dotyczące pojazdów ciężarowych
Klasa pojazdu | Cent/pojazdokilometr | Drogi międzymiastowe (łącznie z autostradami) | |
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej poniżej 12 ton lub mające dwie osie | 1. klasa emisji CO2 | Euro 0 | 5,3 |
Euro I Euro II Euro III Euro IV Euro V Euro VI |
4,7 | ||
2. klasa emisji CO2 | 4,4 | ||
3. klasa emisji CO2 | 4,2 | ||
Pojazd niskoemisyjny | 2,4 | ||
Pojazd bezemisyjny | 0 | ||
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 12 a 18 ton lub mające trzy osie | 1. klasa emisji CO2 | Euro 0 | 7,0 |
Euro I Euro II Euro III |
6,1 | ||
Euro IV Euro V Euro VI |
5,8 | ||
2. klasa emisji CO2 | 5,6 | ||
3. klasa emisji CO2 | 5,3 | ||
Pojazd niskoemisyjny | 2,9 | ||
Pojazd bezemisyjny | 0 | ||
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 18 ton a 32 tony lub mające cztery osie | 1. klasa emisji CO2 | Euro 0 | 9,2 |
Euro I | 8,0 | ||
Euro II | |||
Euro III | |||
Euro IV | 7,8 | ||
Euro V | |||
Euro VI | |||
2. klasa emisji CO2 | 7,5 | ||
3. klasa emisji CO2 | 7,0 | ||
Pojazd niskoemisyjny | 4,0 | ||
Pojazd bezemisyjny | 0 | ||
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej powyżej 32 ton lub mające pięć lub więcej osi | 1. klasa emisji CO2 | Euro 0 | 10,6 |
Euro I | 9,4 | ||
Euro II | |||
Euro III | |||
Euro IV | 9,3 | ||
Euro V | |||
Euro VI | |||
2. klasa emisji CO2 | 8,8 | ||
3. klasa emisji CO2 | 8,4 | ||
Pojazd niskoemisyjny | 4,7 | ||
Pojazd bezemisyjny | 0 |
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1824 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Aktualizacja załączników II, IIIb i IIIc do dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do mających zastosowanie wartości w euro zgodnie z art. 10a tej dyrektywy |
Data aktu: | 24/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 24/03/2025 |
Data wejścia w życie: | 24/03/2025 |