Aktualizacja załączników II, IIIb i IIIc do dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do mających zastosowanie wartości w euro zgodnie z art. 10a tej dyrektywy

Aktualizacja załączników II, IIIb i IIIc do dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1  w odniesieniu do mających zastosowanie wartości w euro zgodnie z art. 10a tej dyrektywy

(C/2025/1824)

(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2025 r.)

ZAŁĄCZNIK II

MAKSYMALNE WYSOKOŚCI W EURO OPŁAT ZA KORZYSTANIE Z INFRASTRUKTURY, ŁĄCZNIE Z KOSZTAMI ADMINISTRACYJNYMI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 7a UST. 2

Rocznie

Maksymalnie trzy osie Minimalnie cztery osie
Euro 0 2 198 3 685
Euro I 1 911 3 190
Euro II 1 653 2 770
Euro III 1 437 2 399
Euro IV 1 251 2 086
Euro V 1 088 1 813
Euro VI 990 1 649

Miesięcznie, tygodniowo i dziennie

Maksymalne stawki opłaty miesięcznej, tygodniowej i dziennej ustala się proporcjonalnie do czasu korzystania z infrastruktury.

ZAŁĄCZNIK IIIb

WARTOŚCI ODNIESIENIA OPŁATY Z TYTUŁU KOSZTÓW ZEWNĘTRZNYCH

W niniejszym załączniku określa się wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, w tym kosztów zanieczyszczenia powietrza i hałasu.

Tabela 1

Wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych dotyczące pojazdów ciężarowych

Klasa pojazdu Cent/pojazdokilometr Podmiejskie (1) Międzymiastowe (2)
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej poniżej 12 ton lub mające dwie osie Euro 0 21,6 11,5
Euro I 14,6 7,5
Euro II 14,5 7,3
Euro III 11,2 5,6
Euro IV 8,5 4,0
Euro V 5,1 2,1
Euro VI 2,7 0,6
Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne 2,4 0,4
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 12 a 18 ton lub mające trzy osie Euro 0 28,5 15,9
Euro I 18,3 9,8
Euro II 18,3 9,8
Euro III 14,5 7,7
Euro IV 10,7 5,3
Euro V 6,5 3,2
Euro VI 3,3 0,9
Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne 2,7 0,4
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 18 ton a 32 tony lub mające cztery osie Euro 0 32,2 18,3
Euro I 23,7 13,1
Euro II 23,7 13,0
Euro III 18,9 10,3
Euro IV 13,7 7,0
Euro V 7,7 4,0
Euro VI 3,6 1,0
Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne 2,9 0,4
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej powyżej 32 ton lub mające pięć lub więcej osi Euro 0 38,8 22,5
Euro I 29,0 16,4
Euro II 28,9 16,1
Euro III 23,3 12,9
Euro IV 16,5 8,7
Euro V 8,8 4,4
Euro VI 4,0 1,0
Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne 3,3 0,4
(1) "Podmiejskie" oznacza obszary o gęstości zaludnienia pomiędzy 150 a 900 mieszkańców/km2 (mediana gęstości zaludnienia 300 mieszkańców/km2).

(2) "Międzymiastowe" oznacza obszary o gęstości zaludnienia poniżej 150 mieszkańców/km2.

Wartości w tabeli 1 można pomnożyć przez współczynnik wynoszący maksymalnie 2 w przypadku obszarów górskich oraz w otoczeniu aglomeracji w zakresie, w jakim jest to uzasadnione rozproszeniem, nachyleniem dróg, wysokością lub inwersjami temperatury. Jeżeli istnieją dowody naukowe na wyższy współczynnik w obszarach górskich lub aglomeracjach, tę wartość odniesienia można zwiększyć w oparciu o szczegółowe uzasadnienie.

ZAŁĄCZNIK IIIc

WARTOŚCI ODNIESIENIA OPŁATY Z TYTUŁU KOSZTÓW ZEWNĘTRZNYCH W ODNIESIENIU DO EMISJI CO2

W niniejszym załączniku określa się wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych z uwzględnieniem kosztów emisji CO2.

Tabela 1

Wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych w odniesieniu do emisji CO2 dotyczące pojazdów ciężarowych

Klasa pojazdu Cent/pojazdokilometr Drogi międzymiastowe (łącznie z autostradami)
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej poniżej 12 ton lub mające dwie osie 1. klasa emisji CO2 Euro 0 5,3
Euro I Euro II Euro III Euro IV Euro V

Euro VI

4,7
2. klasa emisji CO2 4,4
3. klasa emisji CO2 4,2
Pojazd niskoemisyjny 2,4
Pojazd bezemisyjny 0
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 12 a 18 ton lub mające trzy osie 1. klasa emisji CO2 Euro 0 7,0
Euro I

Euro II

Euro III

6,1
Euro IV

Euro V

Euro VI

5,8
2. klasa emisji CO2 5,6
3. klasa emisji CO2 5,3
Pojazd niskoemisyjny 2,9
Pojazd bezemisyjny 0
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 18 ton a 32 tony lub mające cztery osie 1. klasa emisji CO2 Euro 0 9,2
Euro I 8,0
Euro II
Euro III
Euro IV 7,8
Euro V
Euro VI
2. klasa emisji CO2 7,5
3. klasa emisji CO2 7,0
Pojazd niskoemisyjny 4,0
Pojazd bezemisyjny 0
Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej powyżej 32 ton lub mające pięć lub więcej osi 1. klasa emisji CO2 Euro 0 10,6
Euro I 9,4
Euro II
Euro III
Euro IV 9,3
Euro V
Euro VI
2. klasa emisji CO2 8,8
3. klasa emisji CO2 8,4
Pojazd niskoemisyjny 4,7
Pojazd bezemisyjny 0
1 Dyrektywa 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz.U. L 187 z 20.7.1999, s. 42, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1999/ 62/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1824

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Aktualizacja załączników II, IIIb i IIIc do dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do mających zastosowanie wartości w euro zgodnie z art. 10a tej dyrektywy
Data aktu: 24/03/2025
Data ogłoszenia: 24/03/2025
Data wejścia w życie: 24/03/2025