(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2025 r.)
ZAŁĄCZNIK II
MAKSYMALNE WYSOKOŚCI W EURO OPŁAT ZA KORZYSTANIE Z INFRASTRUKTURY, ŁĄCZNIE Z KOSZTAMI ADMINISTRACYJNYMI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 7a UST. 2
Rocznie
| Maksymalnie trzy osie | Minimalnie cztery osie | |
| Euro 0 | 2 198 | 3 685 |
| Euro I | 1 911 | 3 190 |
| Euro II | 1 653 | 2 770 |
| Euro III | 1 437 | 2 399 |
| Euro IV | 1 251 | 2 086 |
| Euro V | 1 088 | 1 813 |
| Euro VI | 990 | 1 649 |
Miesięcznie, tygodniowo i dziennie
Maksymalne stawki opłaty miesięcznej, tygodniowej i dziennej ustala się proporcjonalnie do czasu korzystania z infrastruktury.
ZAŁĄCZNIK IIIb
WARTOŚCI ODNIESIENIA OPŁATY Z TYTUŁU KOSZTÓW ZEWNĘTRZNYCH
W niniejszym załączniku określa się wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, w tym kosztów zanieczyszczenia powietrza i hałasu.
Tabela 1
Wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych dotyczące pojazdów ciężarowych
| Klasa pojazdu | Cent/pojazdokilometr | Podmiejskie (1) | Międzymiastowe (2) |
| Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej poniżej 12 ton lub mające dwie osie | Euro 0 | 21,6 | 11,5 |
| Euro I | 14,6 | 7,5 | |
| Euro II | 14,5 | 7,3 | |
| Euro III | 11,2 | 5,6 | |
| Euro IV | 8,5 | 4,0 | |
| Euro V | 5,1 | 2,1 | |
| Euro VI | 2,7 | 0,6 | |
| Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne | 2,4 | 0,4 | |
| Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 12 a 18 ton lub mające trzy osie | Euro 0 | 28,5 | 15,9 |
| Euro I | 18,3 | 9,8 | |
| Euro II | 18,3 | 9,8 | |
| Euro III | 14,5 | 7,7 | |
| Euro IV | 10,7 | 5,3 | |
| Euro V | 6,5 | 3,2 | |
| Euro VI | 3,3 | 0,9 | |
| Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne | 2,7 | 0,4 | |
| Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 18 ton a 32 tony lub mające cztery osie | Euro 0 | 32,2 | 18,3 |
| Euro I | 23,7 | 13,1 | |
| Euro II | 23,7 | 13,0 | |
| Euro III | 18,9 | 10,3 | |
| Euro IV | 13,7 | 7,0 | |
| Euro V | 7,7 | 4,0 | |
| Euro VI | 3,6 | 1,0 | |
| Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne | 2,9 | 0,4 | |
| Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej powyżej 32 ton lub mające pięć lub więcej osi | Euro 0 | 38,8 | 22,5 |
| Euro I | 29,0 | 16,4 | |
| Euro II | 28,9 | 16,1 | |
| Euro III | 23,3 | 12,9 | |
| Euro IV | 16,5 | 8,7 | |
| Euro V | 8,8 | 4,4 | |
| Euro VI | 4,0 | 1,0 | |
| Mniej zanieczyszczające niż klasa Euro VI, w tym pojazdy bezemisyjne | 3,3 | 0,4 | |
|
(1) "Podmiejskie" oznacza obszary o gęstości zaludnienia pomiędzy 150 a 900 mieszkańców/km2 (mediana gęstości zaludnienia 300 mieszkańców/km2). (2) "Międzymiastowe" oznacza obszary o gęstości zaludnienia poniżej 150 mieszkańców/km2. | |||
Wartości w tabeli 1 można pomnożyć przez współczynnik wynoszący maksymalnie 2 w przypadku obszarów górskich oraz w otoczeniu aglomeracji w zakresie, w jakim jest to uzasadnione rozproszeniem, nachyleniem dróg, wysokością lub inwersjami temperatury. Jeżeli istnieją dowody naukowe na wyższy współczynnik w obszarach górskich lub aglomeracjach, tę wartość odniesienia można zwiększyć w oparciu o szczegółowe uzasadnienie.
ZAŁĄCZNIK IIIc
WARTOŚCI ODNIESIENIA OPŁATY Z TYTUŁU KOSZTÓW ZEWNĘTRZNYCH W ODNIESIENIU DO EMISJI CO2
W niniejszym załączniku określa się wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych z uwzględnieniem kosztów emisji CO2.
Tabela 1
Wartości odniesienia opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych w odniesieniu do emisji CO2 dotyczące pojazdów ciężarowych
| Klasa pojazdu | Cent/pojazdokilometr | Drogi międzymiastowe (łącznie z autostradami) | |
| Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej poniżej 12 ton lub mające dwie osie | 1. klasa emisji CO2 | Euro 0 | 5,3 |
|
Euro I Euro II Euro III Euro IV Euro V Euro VI |
4,7 | ||
| 2. klasa emisji CO2 | 4,4 | ||
| 3. klasa emisji CO2 | 4,2 | ||
| Pojazd niskoemisyjny | 2,4 | ||
| Pojazd bezemisyjny | 0 | ||
| Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 12 a 18 ton lub mające trzy osie | 1. klasa emisji CO2 | Euro 0 | 7,0 |
|
Euro I Euro II Euro III |
6,1 | ||
|
Euro IV Euro V Euro VI |
5,8 | ||
| 2. klasa emisji CO2 | 5,6 | ||
| 3. klasa emisji CO2 | 5,3 | ||
| Pojazd niskoemisyjny | 2,9 | ||
| Pojazd bezemisyjny | 0 | ||
| Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej między 18 ton a 32 tony lub mające cztery osie | 1. klasa emisji CO2 | Euro 0 | 9,2 |
| Euro I | 8,0 | ||
| Euro II | |||
| Euro III | |||
| Euro IV | 7,8 | ||
| Euro V | |||
| Euro VI | |||
| 2. klasa emisji CO2 | 7,5 | ||
| 3. klasa emisji CO2 | 7,0 | ||
| Pojazd niskoemisyjny | 4,0 | ||
| Pojazd bezemisyjny | 0 | ||
| Pojazdy ciężarowe o maksymalnej masie całkowitej powyżej 32 ton lub mające pięć lub więcej osi | 1. klasa emisji CO2 | Euro 0 | 10,6 |
| Euro I | 9,4 | ||
| Euro II | |||
| Euro III | |||
| Euro IV | 9,3 | ||
| Euro V | |||
| Euro VI | |||
| 2. klasa emisji CO2 | 8,8 | ||
| 3. klasa emisji CO2 | 8,4 | ||
| Pojazd niskoemisyjny | 4,7 | ||
| Pojazd bezemisyjny | 0 | ||
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1824 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Aktualizacja załączników II, IIIb i IIIc do dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do mających zastosowanie wartości w euro zgodnie z art. 10a tej dyrektywy |
| Data aktu: | 24/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 24/03/2025 |