Niniejsze zawiadomienie sporządzono w celu szczególnego wsparcia polityki i prawodawstwa UE przyczyniających się do stworzenia ekologicznego, cyfrowego i odpornego jednolitego rynku, jak również do osiągnięcia celów UE na arenie międzynarodowej.
Rola, jaką normalizacja odgrywa w polityce UE, była poruszana w szeregu dokumentów programowych Komisji, w szczególności w strategii normalizacji 2 i w strategii przemysłowej UE 3 . Normy stanowią wsparcie dla różnych obszarów polityki UE i służą zapewnieniu, aby unijne produkty i usługi były konkurencyjne w skali światowej i uwzględniały najnowsze osiągnięcia w dziedzinie bezpieczeństwa, ochrony i zdrowia oraz aktualne kwestie społeczne i środowiskowe. Ponadto są one ważnym narzędziem waloryzacji badań naukowych, prac rozwojowych i innowacji poprzez weryfikację poprawności projektów i stymulowanie wdrażania zupełnie nowych przemysłowych łańcuchów wartości w obszarach ekologii i cyfryzacji 4 .
Zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 w rocznym programie prac Unii Komisja uwzględnia również cele związane z międzynarodowym wymiarem normalizacji europejskiej.
Rola międzynarodowej współpracy w dziedzinie badań naukowych i innowacji jest istotna dla wspierania wiodącej roli UE jako podmiotu ustanawiającego normy o zasięgu światowym, jak wskazano w komunikacie dotyczącym globalnego podejścia do badań naukowych i innowacji 5 .
Załącznik do niniejszego zawiadomienia zawiera wykaz działań mających na celu opracowanie i nowelizację norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych. Działania te są konieczne i odpowiednie dla wsparcia prawodawstwa i polityki Unii, a tym samym wzmacniają wiodącą rolę, jaką UE odgrywa w tworzeniu ogólnoświatowych norm.
W rocznym programie prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej Komisja określa strategiczne priorytety polityczne w odniesieniu do normalizacji europejskiej. Od czasu opublikowania strategii normalizacji w 2022 r. w zawiadomieniach Komisji określano wykaz priorytetowych działań politycznych spośród punktów wymienionych w załączniku. Te priorytetowe dokumenty normalizacyjne wspierają kluczowe polityki UE w procesie tworzenia ekologicznego, cyfrowego i odpornego jednolitego rynku i zasługują na szczególną uwagę ze strony europejskiego systemu normalizacyjnego, w tym w postaci przyspieszonego opracowywania dokumentów normalizacyjnych.
Po przyjęciu przez Komisję decyzji 6 o ustanowieniu Forum Wysokiego Szczebla ds. Normalizacji Europejskiej - do którego doszło w styczniu 2023 r. - Komisja otrzymuje od tego forum porady dotyczące priorytetowych działań w ramach rocznego programu prac Unii. Porady te zostały uwzględnione w tegorocznym zawiadomieniu Komisji.
W tym kontekście Komisja określiła następujące działania normalizacyjne jako priorytety polityczne:
Informacje ogólne
Pełny wykaz działań w rocznym programie prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2025 r. jest podzielony na pięć głównych kategorii:
Działania dotyczące odporności mają na celu zapewnienie wsparcia w zakresie następujących kwestii:
Działania dotyczące transformacji cyfrowej mają na celu zapewnienie wsparcia w zakresie następujących kwestii 7 :
Działania dotyczące transformacji ekologicznej mają na celu zapewnienie wsparcia w zakresie następujących kwestii:
Działania dotyczące europejskiego systemu satelitarnego i infrastruktury kosmicznej mają na celu zapewnienie wsparcia w zakresie następujących kwestii:
Działania dotyczące rynku wewnętrznego produktów i usług mają na celu zapewnienie wsparcia w zakresie następujących kwestii:
- Bezpieczeństwo produktów konsumenckich (działanie nr 78) Działania na rzecz opracowania i nowelizacji norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych wspierających odporność europejskiego przemysłu | ||||
Nr ref. | Tytuł | Odniesienie | Normy europejskie / europejskie dokumenty normalizacyjne | Szczegółowe cele i polityki dotyczące norm europejskich / europejskich dokumentów normalizacyjnych |
1 | Recykling surowców krytycznych z magnesów trwałych | Rozporządzenie (UE) 2024/1252 w sprawie ustanowienia ram na potrzeby zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych |
Opracowanie norm europejskich dotyczących recyklingu magnesów trwałych. Normy te powinny: - wspierać metody, które pod względem gospodarczym są konkurencyjne względem produkcji podstawowej; - zapewniać, by procesy recyklingu były przyjazne dla środowiska; - zapewniać odzysk neodymu w postaci odpowiedniej do produkcji magnesów wysokiej jakości; - zapewniać zbieranie i sortowanie zużytych produktów zawierających magnesy neodymowe. |
Celem działania jest zabezpieczenie unijnych łańcuchów dostaw i ograniczenie wpływu na środowisko związanego z produkcją podstawową. |
2 | Surowce krytyczne | Rozporządzenie (UE) 2024/1252 w sprawie ustanowienia ram na potrzeby zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych | Opracowanie norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych wspierających poszukiwanie, wydobycie, rafinację i recykling surowców krytycznych. | Celem tego działania jest wzmocnienie unijnego łańcucha wartości surowców krytycznych z myślą o wsparciu transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz budowaniu odporności UE. |
3 | Surowce krytyczne w kontekście baterii dla pojazdów elektrycznych | Rozporządzenie (UE) 2023/1542 w sprawie baterii i zużytych baterii | Opracowanie norm europejskich dotyczących wydobycia, rafinacji, przetwarzania i recyklingu minerałów i materiałów wykorzystywanych do produkcji baterii. | Celem jest dostosowanie łańcucha wartości minerałów i materiałów wykorzystywanych do produkcji baterii do praktyk zrównoważonego środowiskowo wyboru dostawców oraz wspieranie skutecznego funkcjonowania rynków recyklingu z myślą o zwiększeniu dostępności wysokiej jakości surowców wtórnych. |
4 | Techniki obróbki przyrostowej | Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy - COM(2020) 98 final | Opracowanie norm europejskich wspierających obróbkę przyrostową, w tym drukowanie 3D/4D, obejmujących systemy produkcji oparte na metalu, polimerach, ceramice, zasobach biologicznych i innych materiałach. | Działanie to ma na celu przyczynienie się do efektywności energetycznej i zwiększenia konkurencyjności nowych artykułów wielomateriałowych oraz wielofunkcyjnych materiałów i produktów do różnych zastosowań, w tym biomedycznych, w dziedzinie obróbki przyrostowej. |
Działania na rzecz opracowania i nowelizacji norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych wspierających odporność europejskiego przemysłu | ||||
Nr ref. | Tytuł | Odniesienie | Normy europejskie / europejskie dokumenty normalizacyjne | Szczegółowe cele i polityki dotyczące norm europejskich / europejskich dokumentów normalizacyjnych |
5 | Biomateriały, bioprodukty i produkty drewnopochodne |
Zrównoważona biogospodarka dla Europy: Wzmocnienie powiązań między gospodarką, społeczeństwem i środowiskiem - COM(2018) 673 final Zrównoważony obieg węgla - COM(2021) 800 final |
Opracowanie nowych i nowelizacja istniejących norm dotyczących biomateriałów, bioproduktów i produktów drewnopochodnych. Obejmuje to zdefiniowanie terminologii, harmonizację metod badawczych na potrzeby oceny efektywności i ustanowienie kryteriów efektywności w celu zwiększenia zrównoważonego charakteru, obiegu zamkniętego i efektywnego wykorzystania zasobów, jak również, w stosownych przypadkach, odnawialności i biodegradowalności. Opracowanie zasad dotyczących kategorii produktów na potrzeby normy EN 15804 w odniesieniu do konstrukcyjnych produktów z drewna, płyt drewnopochodnych i ich wyposażenia pomocniczego. | Głównym celem jest wzmocnienie bazy przemysłowej UE poprzez rozwój nowych łańcuchów wartości oraz zrównoważonych i bardziej opłacalnych procesów przemysłowych, przy jednoczesnym utrzymaniu (i zwiększeniu skali działalności) sektorów i branż opartych na biomateriałach, przyciągnięciu inwestycji i zwiększeniu rozpowszechnienia stosownych produktów na rynku. |
Działania na rzecz opracowania i nowelizacji norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych wspierających transformację cyfrową. | |||||
Nr ref. | Tytuł | Odniesienie | Normy europejskie / europejskie dokumenty normalizacyjne | Szczegółowe cele i polityki dotyczące norm europejskich / europejskich dokumentów normalizacyjnych | |
6 | Wymogi cyberbezpieczeń- stwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi | Rozporządzenie (UE) 2024/2847 w sprawie horyzontalnych wymagań w zakresie cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi (akt o cyberodporności) |
Opracowanie norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych w zakresie zasadniczych specyfikacji cyberbezpieczeństwa określonych w akcie dotyczącym cyberodporności, a w szczególności dotyczących: (i) specyfikacji bezpieczeństwa w odniesieniu do właściwości produktów z elementami cyfrowymi oraz specyfikacji postępowania w przypadku wykrycia podatności; (ii) metodyki ustalania poziomów pewności w zakresie produktów z elementami cyfrowymi, o których mowa powyżej; (iii) metodyki oceny ryzyka w cyberprzestrzeni związanego z produktami z elementami cyfrowymi. |
Głównym celem jest stworzenie warunków dla rozwoju bezpiecznych produktów z elementami cyfrowymi przez zapewnienie, aby sprzęt i oprogramowanie były wprowadzane do obrotu z mniejszą liczbą podatności, a także aby producenci poważnie traktowali kwestię bezpieczeństwa w całym cyklu życia produktu. | |
7 | Weryfikacja wieku w internecie |
Cyfrowa dekada dla dzieci i młodzieży: nowa europejska strategia na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+) - COM(2022) 212 final Rozporządzenie (UE) 2024/1183 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do ustanowienia europejskich ram tożsamości cyfrowej Rozporządzenie (UE) 2022/2065 w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych (akt o usługach cyfrowych) |
Opracowanie nowej normy europejskiej w zakresie potwierdzania/weryfikacji wieku w internecie w kontekście rozporządzenia dotyczącego europejskich ram tożsamości cyfrowej oraz rozporządzenia w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych. | Głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa dzieci w internecie dzięki bezpiecznej, certyfikowanej i interoperacyjnej weryfikacji wieku (systemy dostępu do usług online w całej UE). Ma to na celu budowanie zaufania do mechanizmów weryfikacji wieku, w szczególności w celu zminimalizowania ryzyka uzyskania przez dzieci dostępu do treści nieodpowiednich dla ich wieku. | |
8 | Unijne ramy dotyczące wiarygodnych danych |
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/868 w sprawie europejskiego zarządzania danymi i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1724 (akt w sprawie zarządzania danymi) Rozporządzenie (UE) 2023/2854 w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania (akt w sprawie danych) |
Kompleksowy zbiór norm, praktyk i zasad mających zapewnić wiarygodną i zgodną z prawem wymianę danych między stronami, w tym pośrednikami w zakresie danych i organizacjami o altruistycznym podejściu do danych. Obejmuje to normy dotyczące katalogu danych na potrzeby publikacji i odkrywania zasobów danych, normy dotyczące ontologii na potrzeby integracji i wykorzystania udostępnianych danych oraz wspólne kluczowe wskaźniki wyników służące ukierunkowaniu europejskich przestrzeni danych na interoperacyjność między domenami, zwiększenie przejrzystości i wykorzystania. Wszystkie działania będą ściśle koordynowane z Europejską Radą ds. Innowacji w zakresie Danych oraz, w stosownych przypadkach, z Centrum Wsparcia Przestrzeni Danych. |
Podmioty tworzące dane i użytkownicy danych napotykają znaczne wyzwania pod względem interoperacyjności w sytuacjach łączenia danych z różnych źródeł, zarówno w obrębie poszczególnych sektorów, jak i ponad granicami różnych sektorów. Kluczowe znaczenie ma zachęcanie do przyjęcia standardowych, kompatybilnych formatów i protokołów na potrzeby gromadzenia i przetwarzania danych w różnych sektorach; można je promować poprzez kroczący plan działania na rzecz normalizacji iCt oraz wzmocnione europejskie ramy interoperacyjności. Do głównych celów należą zwiększenie możliwości znalezienia, ponownego wykorzystania oraz interoperacyjności danych - czyli podstawowych założeń leżących u podstaw tzw. zasad FAIR - w celu zwiększenia dynamiki europejskiej gospodarki opartej na danych. Poszczególne wspólne europejskie przestrzenie danych, wspierane z unijnych instrumentów finansowania takich jak programy "Horyzont Europa" i "Cyfrowa Europa", rozwijają się w swoim własnym tempie. Zasadnicze znaczenie ma zapewnienie interoperacyjności między tymi poszczególnymi przestrzeniami danych. Utoruje to drogę do opracowywania ogólnych narzędzi i ułatwiające życie przedsiębiorstwom działającym w wielu różnych środowiskach danych. |
|
9 | Interoperacyjność usług przetwarzania danych | Rozporządzenie (UE) 2023/2854 w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania (akt w sprawie danych) | Opracowanie zharmonizowanych norm na potrzeby interoperacyjności usług przetwarzania danych, które spełniają zasadnicze wymagania określone w ust. 1 i 2 aktu w sprawie danych. Mogłoby to obejmować prace prowadzone na podstawie istniejących otwartych specyfikacji interoperacyjności opracowanych przez branżę. | Głównym celem jest zapewnienie skutecznego wdrożenia rozdziału VI aktu w sprawie danych, w którym określono przepisy umożliwiające użytkownikom zmianę dostawcy usług przetwarzania danych. Aby to ułatwić, dostawcy muszą oferować klientom otwarte interfejsy umożliwiające dokonanie takiej zmiany. Skuteczna zmiana dostawcy zależy od interoperacyjności usług przetwarzania danych. Z tego względu art. 29 aktu w sprawie danych dąży do ustanowienia "wspólnego języka" w obrębie tych usług. | |
10 | Bezpieczny interoperacyjny ekosystem rzeczywistości wirtualnej i rzeczywistości rozszerzonej oraz gospodarka wirtualna | Inicjatywa UE w sprawie technologii Web 4.0 i światów wirtualnych: dobra pozycja wyjściowa na drodze ku kolejnej transformacji technologicznej - COM(2023) 442 final | Opracowanie oceny aktualnej sytuacji i przedstawienie zaleceń w odniesieniu do norm dotyczących następujących obszarów: interfejsy człowiek-komputer, technologie "spatial computing", wdrażanie aplikacji, bezpieczeństwo urządzeń i komunikacja między urządzeniami, czujniki biometryczne w urządzeniach oraz przechowywanie i wymiana modeli rzeczywistości wirtualnej i rzeczywistości rozszerzonej. Powinno to również obejmować projekty aktywów wirtualnych oraz normy na potrzeby gospodarki wirtualnej i społeczeństwa wirtualnego dotyczące takich kwestii jak identyfikacja, własność, ochrona własności intelektualnej i bezpieczeństwo dzieci. | Celem działania jest zapewnienie, aby technologia Web 4.0 i światy wirtualne opierały się na otwartych i powszechnie stosowanych technologiach i normach zapewniających interoperacyjność między platformami i sieciami oraz swobodę wyboru dla użytkowników. Centralny element rozwoju technologicznego stanowią wartości takie jak zrównoważoność, sprzyjanie włączeniu i dostępność. Wiąże się to z międzynarodowym zaangażowaniem na rzecz przestrzegania wartości i zasad UE, a także współpracą z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami przy opracowywaniu norm. | |
11 | Sztuczna inteligencja | Rozporządzenie (UE) 2024/1689 w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji (akt w sprawie sztucznej inteligencji) | Opracowanie norm zharmonizowanych i dokumentów normalizacyjnych wspierających wdrożenie aktu w sprawie sztucznej inteligencji. Te normy zharmonizowane i dokumenty normalizacyjne powinny w szczególności obejmować zasadnicze wymagania dotyczące systemów sztucznej inteligencji wysokiego ryzyka, obowiązki dostawców modeli AI ogólnego przeznaczenia, a także procesy sprawozdawczości i dokumentowania w celu poprawy zasobooszczędności systemów sztucznej inteligencji i zapewnienia energooszczędnego rozwoju modeli AI ogólnego przeznaczenia. | Zachęcanie do rozpowszechniania ukierunkowanej na człowieka i godnej zaufania sztucznej inteligencji przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i praw podstawowych zapisanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, w tym demokracji, praworządności i ochrony środowiska oraz ochrony przed szkodliwymi skutkami systemów sztucznej inteligencji w UE, a także wspieranie innowacji. | |
12 | Cyfrowe usługi pośrednie | Rozporządzenie (UE) 2022/2065 w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych (akt o usługach cyfrowych) | Opracowanie nowej normy zgodnie z art. 44 ust. 1 aktu o usług cyfrowych (rozporządzenie (UE) 2022/2065). Działanie to ma na celu wsparcie realizacji celu polityki Komisji, jakim jest zapewnienie bezpiecznego, przewidywalnego i godnego zaufania środowiska internetowego oraz poszanowania praw podstawowych w internecie przez ustanowienie obowiązków dotyczących usług pośrednich. | Głównym celem działania jest ułatwienie skutecznego i spójnego stosowania obowiązków określonych w akcie o usługach cyfrowych za pomocą znormalizowanych środków mających pomóc dostawcom usług pośrednich w przestrzeganiu przepisów - co najmniej w odniesieniu do tematów, o których mowa w art. 44. Wzmocni to bezpieczeństwo i zaufanie, zwiększy rozliczalność platform i zapewni jednolite stosowanie przepisów, a zarazem będzie wspierać spójny rynek cyfrowy w UE. | |
13 | Słowniki danych w sektorze inżynieryjnym |
Europejska strategia w zakresie danych - COM(2020/) 66 final Rozporządzenie (UE) 2023/2854 w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania (akt w sprawie danych) |
Opracowanie specyfikacji technicznych CEN (mających charakter informacyjny) w odniesieniu do słowników danych w sektorze inżynieryjnym, w tym między innymi kwalifikacji i sprawozdawczości w zakresie materiałów inżynieryjnych. | Głównym celem jest propagowanie harmonizacji danych w sektorze inżynieryjnym przez opracowanie słowników danych przez ekspertów w danej dziedzinie, a tym samym zapewnienie rozwiązania w zakresie interoperacyjności systemów niezależnego pod względem technologii, w ramach którego słowniki danych zapewniają specyfikacje dla zastosowań specyficznych dla danej technologii, takich jak bazy danych i formaty przesyłania wiadomości. | |
14 | Unijny portfel tożsamości cyfrowej |
Rozporządzenie (UE) 2024/1183 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do ustanowienia europejskich ram tożsamości cyfrowej Rozporządzenie (UE) nr 910/2014 w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (rozporządzenie elDAS) |
Opracowanie norm, specyfikacji, protokołów, interfejsów i sprawozdań technicznych, w tym wytycznych ułatwiających korzystanie z europejskich portfeli tożsamości cyfrowej i ich akceptację. | Działanie to ma na celu zapewnienie właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa środków identyfikacji elektronicznej i usług zaufania wykorzystywanych w całej UE. Umożliwi to osobom fizycznym i prawnym bezpieczne korzystanie z prawa do uczestnictwa w społeczeństwie cyfrowym oraz dostęp do publicznych i prywatnych usług online w całej UE. | |
15 | Cyfryzacja informacji o wyrobach budowlanych | Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych, zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020 i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 305/2011 - COM(2022) 144 final | Opracowanie norm europejskich w celu zapewnienia wytycznych mających zastosowanie do wszystkich materiałów dotyczących cyfryzacji informacji związanych z rozporządzeniem w sprawie wyrobów budowlanych zastępującym rozporządzenie (UE) nr 305/2011. | Głównym celem jest opracowanie wytycznych dotyczących cyfryzacji informacji technicznych związanych z wyrobami budowlanymi w kontekście mającego zastosowanie podejścia do cyfryzacji przewidzianego w rozporządzeniu. | |
16 | Dostosowanie oferty medialnej na urządzeniach i w interfejsach użytkownika | Rozporządzenie (UE) 2024/1083 w sprawie ustanowienia wspólnych ram dla usług medialnych na rynku wewnętrznym (europejski akt o wolności mediów) | Zachęcanie do opracowywania norm zharmonizowanych związanych z projektowaniem urządzeń lub interfejsów użytkownika kontrolujących dostęp do usług medialnych polegających na dostarczaniu audycji i korzystanie z nich lub zarządzających dostępem do tych usług i korzystaniem z nich w celu dostosowania oferty medialnej do zainteresowań lub preferencji użytkownika zgodnie z prawem Unii lub do sygnałów cyfrowych przenoszonych przez takie urządzenia. | Głównym celem jest zapewnienie równych szans w zakresie świadczenia różnorodnych usług medialnych polegających na dostarczaniu audycji w obliczu rozwoju technologicznego na rynku wewnętrznym oraz zapewnienie sprawiedliwego dostępu do usług medialnych w całej ich różnorodności. Opracowanie wspólnych norm zharmonizowanych pomogłoby uniknąć rozbieżnych norm technicznych, które stwarzają bariery i dodatkowe koszty dla branży i konsumentów, oraz zachęciłoby do opracowania rozwiązań służących realizacji obowiązków dotyczących usług medialnych określonych w europejskim akcie o wolności mediów. | |
17 | Lokalne cyfrowe bliźniaki i inteligentne miasta |
Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2024/459 z dnia 1 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury cyfrowej dla projektu Networked Local Digital Twins Towards CitiVerse (LDT CitiVERSE EDIC) Rozporządzenie (UE) 2024/903 w sprawie ustanowienia środków na rzecz wysokiego poziomu interoperacyjności sektora publicznego na terytorium Unii (akt w sprawie Interoperacyjnej Europy) |
Opracowanie norm europejskich w celu osiągnięcia wysokiej interoperacyjności między platformami danych dotyczących miast i rozwiązaniami wspierającymi lokalne cyfrowe bliźniaki specyficzne dla danej dziedziny (np. mobilności, efektywności energetycznej, miejskiego planowania przestrzennego, zbiórki odpadów) w oparciu o wspólną architekturę referencyjną i zestaw mechanizmów minimalnej interoperacyjności. | Głównym celem jest wspieranie uczciwej konkurencji między dostawcami technologii, zwłaszcza w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, co umożliwi im opracowywanie lub dostosowywanie rozwiązań w celu zaspokojenia konkretnych potrzeb miast. | |
18 | Multimodalne i obejmujące wielu operatorów systemy sprzedaży biletów | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 454/2011 w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Aplikacje telematyczne dla przewozów pasażerskich" transeuropejskiego systemu kolei | Opracowanie europejskich norm dotyczących interfejsów programowania aplikacji (API) na potrzeby dystrybucji biletów na transport, kodów kreskowych umożliwiających interoperacyjną sprzedaż biletów oraz unijnego profilu taryfowego. | Celem jest wspieranie interoperacyjności różnych systemów i umożliwienie dystrybucji większej liczby wariantów i biletów multimodalnych. | |
Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/490 z dnia 29 listopada 2023 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/1926 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do świadczenia ogólnounijnych usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych | |||||
19 | Normy przyczyniające się do rozwoju technologii kwantowej i wdrażania protokołów kryptografii postkwantowej |
Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie - COM(2021) 118 final Zalecenie Komisji (UE) 2024/1101 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie skoordynowanego planu wdrożenia dotyczącego przejścia na kryptografię postkwantową - C(2024) 2393 Rozporządzenie (UE) 2024/2847 w sprawie horyzontalnych wymagań w zakresie cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi (akt o cyberodporności) |
Opracowanie norm europejskich i dokumentów normalizacyjnych w celu wsparcia rozwoju technologii kwantowych i kryptografii postkwantowej zgodnie z polityką i celami strategicznymi UE. | Celem działania jest zapewnienie, aby UE pozostała liderem w opracowywaniu norm w zakresie technologii kwantowych i kryptografii postkwantowej. W przypadku kryptografii postkwantowej działania powinny koncentrować się na zwiększeniu roli UE w normalizacji międzynarodowej, a także na połączeniu rozdrobnionych działań na rzecz normalizacji na szczeblu UE w celu rozszerzenia ich wpływu. Działanie ma również na celu wzmocnienie powiązania między normalizacją, badaniami naukowymi i innowacjami przy jednoczesnym wspieraniu europejskiej konkurencyjności i autonomii strategicznej oraz europejskiego bezpieczeństwa gospodarczego. | |
Działania na rzecz opracowania i nowelizacji norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych wspierających transformację ekologiczną | |||||
Nr ref. | Tytuł | Odniesienie | Normy europejskie / europejskie dokumenty normalizacyjne | Szczegółowe cele i polityki dotyczące norm europejskich / europejskich dokumentów normalizacyjnych | |
20 | Technologie wodorowe i ich komponenty | Wniosek dotyczący ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie rynków wewnętrznych gazów ze źródeł odnawialnych i gazu ziemnego oraz wodoru - COM(2021) 804 final | Opracowanie norm europejskich dotyczących jakości, technologii i bezpieczeństwa w zakresie produkcji i wykorzystania wodoru. | Działanie to ma na celu poprawę rozwoju i utrzymania infrastruktury wodorowej i elementów technologicznych na jednolitym rynku. | |
Dyrektywa (UE) 2023/2413 zmieniająca dyrektywę (UE) 2018/2001, rozporządzenie (UE) 2018/1999 i dyrektywę 98/70/WE w odniesieniu do promowania energii ze źródeł odnawialnych oraz uchylająca dyrektywę Rady (UE) 2015/652 |
|||||
21 | Transport i składowanie wodoru |
Rozporządzenie (UE) 2022/869 w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej Dyrektywa (UE) 2024/1788 w sprawie wspólnych zasad rynków wewnętrznych gazu odnawialnego, gazu ziemnego i wodoru |
Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm europejskich dotyczących jakości i bezpieczeństwa wodoru - istotnych dla wprowadzania wodoru do specjalnej sieci oraz dla zastosowań końcowych, w tym paliw opartych na wodorze. | Umożliwienie i promowanie rozwoju metod transportu i składowania wodoru, co ułatwi zastąpienie paliw kopalnych i surowców w sektorach, w których trudno jest obniżyć emisyjność. | |
22 | Transport i trwałe składowanie dwutlenku węgla | Rozporządzenie (UE) 2024/1735 w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie | Opracowanie nowych norm europejskich dotyczących transportu dwutlenku węgla rurociągami, statkami, pociągami i samochodami ciężarowymi oraz jego trwałego składowania geologicznego. | Głównym celem jest zapewnienie dużego stopnia interoperacyjności powstającej infrastruktury służącej do transportu dwutlenku węgla oraz powstających zdolności trwałego składowania. | |
23 | Ekoprojekt w odniesieniu do pomp do wody |
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 547/2012 z dnia 25 czerwca 2012 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla pomp do wody Rozporządzenie Komisji (UE) nr 547/2012 z dnia 25 czerwca 2012 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla pomp do wody |
Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących metod pomiaru i obliczeń wykorzystywanych do określania specyfikacji ekoprojektu pomp do wody. | Głównym celem jest zmniejszenie zużycia energii w przypadku pomp do wody, biorąc pod uwagę rozszerzone podejście do produktu, potencjalnie z uwzględnieniem innych aspektów, np. związanych z gospodarką o obiegu zamkniętym. | |
24 | Ekoprojekt wentylatorów przemysłowych | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 327/2011 z dnia 30 marca 2011 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla wentylatorów napędzanych silnikiem elektrycznym o poborze mocy od 125 W do 500 kW | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm, aby umożliwić rozszerzone podejście do produktu, w szczególności poprzez określenie wystarczającej liczby punktów operacyjnych oraz metody interpolacji/obliczania lub krzywej charakterystycznej. Uzupełnienie bezpośrednich metod pomiarowych odpowiednimi metodami obliczeniowymi/interpolacji i określenie ich ważności. Ustanowienie metod dla wentylatorów wirnikowych i dużych wentylatorów przenośnych oraz dla dużych wentylatorów, np. przez ekstrapolację z modeli skalowanych. | Zapewnienie powtarzalnych, odtwarzalnych, opłacalnych i istotnych z punktu widzenia praktyki metod badawczych do pomiaru zużycia energii przez wentylatory przemysłowe w celu zmniejszenia wskaźnika strat energii, a tym samym przyczynienia się do funkcjonowania jednolitego rynku i oszczędności energii. | |
25 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne kotłów na paliwo stałe |
Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1187 z dnia 27 kwietnia 2015 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla kotłów na paliwo stałe i zestawów zawierających kocioł na paliwo stałe, ogrzewacze dodatkowe, regulatory temperatury i urządzenia słoneczne |
Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących metod pomiaru i obliczeń w specyfikacjach ekoprojektu i etykietowania energetycznego kotłów na paliwo stałe. | Głównym celem jest zmniejszenie zużycia energii oraz dalsze ograniczenie wpływu środowiskowego w przypadku kotłów na paliwo stałe. | |
26 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne urządzeń do gotowania | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 66/2014 z dnia 14 stycznia 2014 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla domowych piekarników, płyt grzejnych i okapów nadkuchennych | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących urządzeń do gotowania. | Głównym celem jest zmniejszenie zużycia energii w przypadku urządzeń do gotowania. | |
27 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych |
Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2022 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1016/2010 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2017 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (Ue) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych i uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1059/2010 |
Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących metod pomiaru i obliczeń w specyfikacjach ekoprojektu i etykietowania energetycznego zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych. | Głównym celem jest zmniejszenie zużycia energii i zwiększenie zasobooszczędności zmywarek. | |
28 | Ekoprojekt elektrycznych i elektronicznych urządzeń gospodarstwa domowego i urządzeń biurowych | Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/826 z dnia 17 kwietnia 2023 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 i (WE) nr 107/2009 | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących elektrycznych i elektronicznych urządzeń gospodarstwa domowego i urządzeń biurowych. | Zmniejszenie zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia przy podłączeniu do sieci. | |
29 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń | Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1188 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm w celu poprawy efektywności energetycznej i ograniczenia emisji miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń. | Zmniejszenie zużycia energii i dalsze ograniczenie wpływu miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na środowisko. | |
Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1186 z dnia 24 kwietnia 2015 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykietowania energetycznego miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń | |||||
30 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne ogrzewaczy pomieszczeń |
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 813/2013 z dnia 2 sierpnia 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla ogrzewaczy pomieszczeń i ogrzewaczy wielofunkcyjnych Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 811/2013 z dnia 18 lutego 2013 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla ogrzewaczy pomieszczeń, ogrzewaczy wielofunkcyjnych, zestawów zawierających ogrzewacz pomieszczeń, regulator temperatury i urządzenie słoneczne oraz zestawów zawierających ogrzewacz wielofunkcyjny, regulator temperatury i urządzenie słoneczne |
Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących ogrzewaczy pomieszczeń i ogrzewaczy wielofunkcyjnych w celu wsparcia pomiaru odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe. | Standaryzacja specyfikacji dotyczących zużycia energii, poziomu mocy akustycznej oraz emisji cząstek stałych i tlenku azotu w odniesieniu do ogrzewaczy pomieszczeń i ogrzewaczy wielofunkcyjnych w całej UE. Powinno to przyczynić się do poprawy funkcjonowania jednolitego rynku i poprawy efektywności środowiskowej tych produktów. | |
31 | Ekoprojekt miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe | Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1185 z dnia 24 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe. | Zmniejszenie zużycia energii i dalsze ograniczenie wpływu miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe na środowisko. | |
32 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne produktów fotowoltaicznych (moduły i falowniki) |
Rozporządzenie Komisji PLAN/2020/7002 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów fotowoltaicznych (moduły, falowniki i systemy) Rozporządzenie delegowane Komisji PLAN/2020/7007 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (Ue) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego produktów fotowoltaicznych (modułów, falowników i systemów) |
Opracowanie nowych norm dla produktów fotowoltaicznych (modułów i falowników) w celu wsparcia pomiaru i obliczania odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe. | Głównym celem środka jest zapewnienie powtarzalnych, odtwarzalnych, opłacalnych i istotnych z punktu widzenia praktyki metod badawczych na potrzeby pomiaru odpowiednich parametrów modułów i falowników fotowoltaicznych w celu zwiększenia ich wydajności, a tym samym przyczynienia się do funkcjonowania jednolitego rynku i oszczędności energii. | |
33 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne podgrzewaczy wody |
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 814/2013 z dnia 2 sierpnia 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 812/2013 z dnia 18 lutego 2013 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla podgrzewaczy wody, zasobników ciepłej wody użytkowej i zestawów zawierających podgrzewacz wody i urządzenie słoneczne |
Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej w celu wsparcia pomiaru odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe. | Standaryzacja specyfikacji dotyczących zużycia energii, poziomów mocy akustycznej i emisji tlenku azotu w odniesieniu do podgrzewaczy wody oraz specyfikacji dotyczących strat stojących przez zasobniki ciepłej wody użytkowej w całej UE. Powinno to przyczynić się do poprawy funkcjonowania jednolitego rynku i poprawy efektywności środowiskowej tych produktów. | |
34 | Ekoprojekt klimatyzatorów typu powietrze- powietrze i pomp ciepła | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 206/2012 z dnia 6 marca 2012 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla klimatyzatorów i wentylatorów przenośnych, zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/2282 z dnia 30 listopada 2016 r. | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dla klimatyzatorów typu powietrze-powietrze i pomp ciepła za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznany najnowszy stan wiedzy. | Zmniejszenie zużycia energii przez klimatyzatory typu powietrze-powietrze i pompy ciepła w fazie użytkowania, a także innych powiązanych skutków środowiskowych oraz ich poziomu mocy akustycznej. | |
35 | Ekoprojekt zasilaczy zewnętrznych | Rozporządzenie Komisji (UE).../... z dnia XXX r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zasilaczy zewnętrznych, ładowarek bezprzewodowych, bezprzewodowych podkładek ładujących, ładowarek do baterii przenośnych ogólnego stosowania i kabli USB typu C zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1782 | Nowelizacja istniejących norm i opracowanie nowych metod badawczych w celu oceny efektywności energetycznej zasilaczy adaptacyjnych oraz uwzględnienie nowych wymogów dotyczących ekoprojektu, takich jak interoperacyjność i trwałość. | Celem tego działania jest zmniejszenie wskaźników strat energii w całej UE oraz przyczynienie się do funkcjonowania jednolitego rynku i do oszczędności energii. Obejmuje ono również opracowanie metod badawczych w celu zapewnienia zgodności z nowymi wymogami dotyczącymi ekoprojektu. | |
36 | Ekoprojekt wentylatorów przemysłowych | Rozporządzenie Komisji (UE) 2024/1834 z dnia 3 lipca 2024 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla wentylatorów napędzanych silnikiem o elektrycznej mocy wejściowej od 125 W do 500 kW oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 327/2011 | Opracowanie nowych norm europejskich lub dostosowanie istniejących norm dotyczących badania wentylatorów napędzanych silnikami o elektrycznej mocy wejściowej od 125 W do 500 kW. | Zapewnienie powtarzalnych, odtwarzalnych, opłacalnych i istotnych z punktu widzenia praktyki metod badawczych do pomiaru zużycia energii i innych istotnych parametrów wentylatorów przemysłowych w celu zwiększenia ich efektywności, a tym samym przyczynienia się do funkcjonowania jednolitego rynku i oszczędności energii. | |
37 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne odkurzaczy |
PLAN/2019/5366 - Środek regulacyjny w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla odkurzaczy (przegląd rozporządzenia (UE) nr 666/2013) PLAN/2019/5367 - Środek regulacyjny w odniesieniu do wymogów dotyczących etykietowania energetycznego dla odkurzaczy |
Opracowanie norm europejskich w zakresie wymogów dotyczących ekoprojektu i etykietowania energetycznego odkurzaczy, zharmonizowanych przez przytoczenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. | Głównym celem jest uzyskanie odtwarzalnych i odzwierciedlających rzeczywiste wykorzystanie norm zharmonizowanych dotyczących odkurzaczy. Dotyczy m.in. liczby suwów podwójnych przy odkurzaniu, szerokości dyszy oraz definicji częściowo załadowanego pojemnika. Innym celem jest uzyskanie norm wspierających zasadę prawa do naprawy. | |
38 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne dla smartfonów, telefonów komórkowych innych niż smartfony, telefonów bezprzewodowych i komputerów typu slate |
Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/1670 z dnia 16 czerwca 2023 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla smartfonów, telefonów komórkowych innych niż smartfony, telefonów bezprzewodowych i komputerów typu slate na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) 2023/826 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/1669 z dnia 16 czerwca 2023 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego smartfonów i komputerów typu slate |
Opracowanie nowej normy europejskiej dotyczącej pomiaru i obliczania efektywności energetycznej, wydajności, trwałości i parametrów w zakresie obiegu zamkniętego w przypadku smartfonów, telefonów komórkowych innych niż smartfony, telefonów bezprzewodowych i komputerów typu slate. | Głównym celem środka jest zapewnienie powtarzalnych, odtwarzalnych, opłacalnych i istotnych z punktu widzenia praktyki metod badawczych na potrzeby pomiaru efektywności energetycznej i innych odpowiednich parametrów w przypadku smartfonów, telefonów komórkowych innych niż smartfony, telefonów bezprzewodowych i komputerów typu slate w celu zwiększenia ich wydajności, a tym samym przyczynienia się do funkcjonowania jednolitego rynku i oszczędności energii. | |
39 | Ekoprojekt dla serwerów i produktów do przechowywania danych | Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/424 z dnia 15 marca 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla serwerów i produktów do przechowywania danych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 617/2013 | Opracowanie nowej normy europejskiej dotyczącej pomiaru i obliczania efektywności, wydajności oraz zapotrzebowania na energię elektryczną serwerów i produktów do przechowywania danych. | Głównym celem środka jest zapewnienie powtarzalnych, odtwarzalnych, opłacalnych i istotnych z punktu widzenia praktyki metod badawczych na potrzeby pomiaru efektywności energetycznej i innych odpowiednich parametrów serwerów i produktów do przechowywania danych. Celem jest zwiększenie ich wydajności, a tym samym przyczynienie się do funkcjonowania jednolitego rynku i do oszczędności energii. | |
40 | Ekoprojekt transformatorów elektroenergetycznych małej, średniej i dużej mocy | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 548/2014 z dnia 21 maja 2014 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do transformatorów elektroenergetycznych małej, średniej i dużej mocy | Opracowanie nowych norm europejskich dotyczących pomiaru i obliczeń efektywności energetycznej i wydajności transformatorów elektroenergetycznych małej, średniej i dużej mocy. | Głównym celem środka jest zapewnienie powtarzalnych, odtwarzalnych, opłacalnych i istotnych z punktu widzenia praktyki metod badawczych na potrzeby pomiaru efektywności energetycznej i innych odpowiednich parametrów transformatorów elektroenergetycznych małej, średniej i dużej mocy. Celem jest zwiększenie ich wydajności, a tym samym przyczynienie się do funkcjonowania jednolitego rynku i do oszczędności energii. | |
41 | Recykling i ponowne wykorzystanie materiałów z pojazdów wycofanych z eksploatacji | Wniosek dotyczący ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie wymogów w zakresie obiegu zamkniętego w odniesieniu do projektowania pojazdów oraz zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji, zmieniającego rozporządzenia (UE) 2018/858 i 2019/1020 oraz uchylającego dyrektywy 2000/53/WE i 2005/64/WE - COM(2023) 451 final | Opracowanie norm europejskich usprawniających procesy projektowania pod kątem obiegu zamkniętego, produkcji, ponownego wykorzystania i recyklingu pojazdów i ich części. Normy te obejmują usprawnienia w zakresie projektowania pod kątem recyklingu części z tworzyw sztucznych, a także przetwarzania pojazdów wycofanych z eksploatacji w celu zwiększenia odzysku surowców krytycznych oraz jakości złomu stali i aluminium, jak również metody obliczania i pomiaru jakości sortowanych, poddanych recyklingowi i odzyskanych materiałów motoryzacyjnych. | Działanie to ma na celu zwiększenie recyklingu i ponownego wykorzystania materiałów z pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz ograniczenie wytwarzania odpadów z tych pojazdów. | |
42 | Jakość powietrza - metody pomiaru na potrzeby monitorowania wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w powietrzu | Art. 4 ust. 1, 8 i 13 oraz załącznik V do dyrektywy 2004/107/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu | Opracowanie norm dotyczących metod pomiaru stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w powietrzu. | Zadbanie o to, by analiza wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w powietrzu była wystarczająco dokładna, wiarygodna i porównywalna w całej UE. | |
43 | Jakość powietrza atmosferycznego - oceny oparte na modelowaniu |
Art. 6, 7, 9 i 10 oraz załącznik I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy |
Opracowanie norm zapewniających obiektywną, wiarygodną i porównywalną ocenę jakości powietrza opartą na modelowaniu oraz o jakości wystarczającej do generowania wiarygodnych informacji na temat stężeń zanieczyszczeń powietrza w powietrzu. | Zapewnienie, aby zebrane informacje na temat zanieczyszczenia powietrza były wystarczająco reprezentatywne i porównywalne w całej UE. | |
44 | Jakość powietrza - skuteczność opartych na czujnikach systemów do pomiaru zanieczyszczenia powietrza |
Art. 6, 7, 9 i 10 oraz załącznik I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy |
Opracowanie zatwierdzonej normy lub zatwierdzonych norm badań w celu oceny działania opartych na czujnikach systemów do pomiaru zanieczyszczenia powietrza. Norma posłuży do oceny, czy systemy oparte na czujnikach są zgodne z celami w zakresie jakości danych określonymi w dyrektywie 2008/50/WE. | Poprawa ocen jakości powietrza przez ocenę stopnia, w jakim systemy oparte na czujnikach spełniają cele dotyczące jakości danych określone w dyrektywie 2008/50/WE. Umożliwi to również szersze stosowanie tej metody monitorowania oraz ulepszenie oceny jakości powietrza. | |
45 | Jakość powietrza - liczbowy rozkład wielkości cząstek | Dyrektywa (UE) 2024/2881 w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy | Opracowanie nowych norm europejskich dotyczących pomiaru liczbowego rozkładu wielkości cząstek. | Głównym celem jest poprawa jakości powietrza dzięki ulepszonej bazie danych i większej wiedzy naukowej na temat wpływu cząstek ultradrobnych na zdrowie i środowisko. Dla osiągnięcia tego celu kluczowe znaczenie ma zapewnienie wystarczająco precyzyjnego, wiarygodnego i porównywalnego w całej UE pomiaru cząstek ultradrobnych poprzez analizę liczbowego rozkładu cząstek stałych w powietrzu. W dyrektywie (UE) 2024/2881 wprowadzono obowiązek monitorowania tej nieuregulowanej nowej substancji zanieczyszczającej powietrze, przy czym wymogi w zakresie pomiaru cząstek ultradrobnych dotyczą w szczególności środowiska miejskiego. | |
46 | Emisje przemysłowe | Dyrektywa (UE) 2024/1785 w sprawie zmiany dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) i dyrektywy Rady 1999/31/WE w sprawie składowania odpadów | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm w celu wsparcia zmienionej dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych, w tym w zakresie okresowych pomiarów formaldehydu, całkowitej rtęci w stanie gazowym poprzez długoterminowe pobieranie próbek z częstymi analizami, emisji rozproszonych amoniaku (np. pochodzących z intensywnego chowu) oraz substancji peri polifluoroalkilowych (PFAS) w wodzie i powietrzu, przy jednoczesnym ustanowieniu najlepszych dostępnych technik ("BAT"). | Celem działania jest poprawa pomiaru zanieczyszczeń, wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i uwzględnienie najlepszych dostępnych technik, a tym samym ochrona zdrowia ludzi i środowiska, przy jednoczesnym umożliwieniu stosowania zrównoważonych praktyk przemysłowych i rolniczych. | |
47 | Emisje metanu w sektorze energetycznym | Rozporządzenie (UE) 2024/1787 w sprawie redukcji emisji metanu |
Opracowanie nowych i nowelizacja istniejących norm europejskich dotyczących ilościowego określania emisji metanu z działalności związanej ze złożami ropy naftowej, gazu i węgla, w tym w przypadku aktywów nieaktywnych, zaczopowanych, zamkniętych i nieczynnych. Opracowanie nowych i nowelizacja istniejących norm europejskich w zakresie badań mających na celu wykrywanie wycieków metanu i naprawę nieszczelności w przypadku działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu. Opracowanie nowych norm europejskich dotyczących sprzętu, który umożliwia unikanie uwalniania do atmosfery zgodnie z projektem. |
Celem jest wspieranie operatorów energetycznych w wypełnianiu obowiązków związanych z pomiarem i ograniczaniem emisji metanu w sposób porównywalny w całej Unii. Zapewni to równe szanse wśród operatorów, dostęp do porównywalnych informacji oraz zharmonizowany poziom skuteczności w ograniczaniu emisji metanu. | |
48 | Mikrodrobiny plastiku | Wniosek dotyczący ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie zapobiegania utraty granulatu z tworzyw sztucznych w celu ograniczenia zanieczyszczenia mikrodrobinami plastiku - COM(2023) 645 final | Opracowanie norm europejskich wspierających środki przeciwdziałania zanieczyszczeniu spowodowanemu przez mikrodrobiny plastiku (cząstki tworzyw sztucznych o średnicy zazwyczaj mniejszej niż 5 mm), które są uwalniane do środowiska w sposób niezamierzony (np. z granulatów i tekstyliów syntetycznych). | Celem tego działania jest ograniczenie uwalniania mikrodrobin plastiku do środowiska, a tym samym zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska i potencjalnego zagrożenia dla zdrowia ludzkiego. | |
49 | Ocena usług ekosystemowych | Rozporządzenie (UE) 2024/3024 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 691/2011 dotyczącej wprowadzenia nowych modułów rachunków ekonomicznych środowiska | Opracowanie norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych, innych niż standardy sprawozdawczości finansowej i standardy statystyczne, w celu wsparcia oceny usług ekosystemowych. Dane dotyczące usług ekosystemowych stanowią podstawę sprawozdawczości w zakresie różnorodności biologicznej, zmiany klimatu oraz zdrowia ekosystemów lądowych i morskich. W normach tych określone zostaną elementy techniczne, które należy uwzględnić przy wyborze procedur i modeli służących do szacowania i gromadzenia danych. | Głównym celem tego działania jest poprawa jakości danych w ramach europejskiego systemu rachunków dotyczącego usług ekosystemowych, tak aby zapewnić lepsze informacje na potrzeby Europejskiego Zielonego Ładu. | |
50 | Produkty nawozowe | Rozporządzenie (UE) 2019/1009 ustanawiające przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE | Opracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich w odniesieniu do metod badania służących do określania obecności zanieczyszczeń, zanieczyszczeń organicznych, mikroorganizmów oraz do określania innych szczególnych parametrów istotnych dla skuteczności agronomicznej i bezpieczeństwa produktów nawozowych UE, określonych w rozporządzeniu (UE) 2019/1009. | Celem tego działania jest zapewnienie, by producenci, organy nadzoru rynku i jednostki notyfikowane mogli, do celów oceny zgodności produktów nawozowych UE z wymogami rozporządzenia (UE) 2019/1009, polegać na metodach badania objętych normami zharmonizowanymi. Na podstawie wniosku o normalizację M/564 cEn pracuje obecnie nad opracowaniem norm zharmonizowanych dotyczących produktów nawozowych UE. Planuje się | |
nowy wniosek o normalizację, w którym CEN ma zostać poproszony o opracowanie dodatkowych norm zharmonizowanych dotyczących metod badania niezbędnych w celu uzupełnienia nowych przepisów włączonych niedawno do przedmiotowego aktu. | |||||
51 | Odporność na zmianę klimatu i dekarbonizacja infrastruktury transportowej | Rozporządzenie (UE) 2024/1679 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej |
Opracowanie nowych norm europejskich w odniesieniu do odporności na zmianę klimatu i dekarbonizacji budowy infrastruktury transportowej w następujący sposób: - znormalizowana ocena cyklu życia oraz rozliczanie emisji dwutlenku węgla w całym cyklu życia i odporność na zmianę klimatu jako podstawowy element procesu projektowania; - wspólna metodyka obliczania, monitorowania i raportowania emisji dwutlenku węgla w całym cyklu życia na poziomie robót inżynieryjnobudowlanych, która ma być stosowana do oceny kosztów cyklu życia w przetargach objętych zakresem dyrektyw UE w sprawie zamówień publicznych. |
Główne cele działania obejmują wsparcie: - rozwoju zielonej, zrównoważonej i odpornej na zmianę klimatu infrastruktury, z uwzględnieniem aktywnych środków transportu, oraz propagowania nowych technologii mających na celu dekarbonizację budowy infrastruktury transportowej; - odpowiedniego uwzględnienia odporności sieci transportowej oraz jej infrastruktury i usług, zwłaszcza na odcinkach transgranicznych, w odniesieniu do zmieniającego się klimatu i kontekstu geopolitycznego. |
|
52 | Elektryczne zasilanie z lądu dla statków żeglugi śródlądowej |
Rozporządzenie (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE NAIADES III:Rozwój europejskiej żeglugi śródlądowej dostosowanej do przyszłych wyzwań - COM(2021) 324 final |
Nowelizacja norm EN 15869-2:2019 i EN 16840:2017 mająca na celu zwiększenie kompatybilności między systemami uziemienia, potencjalne uwzględnienie specyfikacji w zakresie wymogów dotyczących mocy między 125 A a 250 A oraz uwzględnienie funkcji takich jak interoperacyjność, sekwencja czasu połączenia oraz zewnętrzne mechanizmy resetowania w przypadku awarii połączenia. | Celem działania jest wspieranie transformacji europejskich systemów transportowych w kierunku mobilności bezemisyjnej przez ograniczenie emisji z żeglugi śródlądowej podczas postoju w porcie. | |
53 | Projektowanie pod kątem obiegu zamkniętego i recykling narzędzi połowowych | Dyrektywa (UE) 2019/904 w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko | Opracowanie nowej normy europejskiej na potrzeby dyrektywy (UE) 2019/904 dotyczącej opracowania norm zharmonizowanych odnoszących się do projektowania narzędzi połowowych pod kątem obiegu zamkniętego, by zachęcać do przygotowania tych narzędzi do ponownego użycia i ułatwiać zdatność do recyklingu po zakończeniu eksploatacji. | Celem działania jest wykorzystanie prac CEN/TC 466 w ramach zlecenia normalizacji M/574 w celu dalszego rozwoju norm dotyczących projektowania narzędzi połowowych pod kątem obiegu zamkniętego. Obejmuje to dostosowanie istniejących norm w celu odzwierciedlenia rozwoju polityki i innowacji, w szczególności ustanowienia systemów rozszerzonej odpowiedzialności producenta, postępów w gospodarowaniu odpadami oraz integracji surowców wtórnych, takich jak polimery biodegradowalne. Normy te powinny również uwzględniać rozwój technologiczny w dziedzinie produkcji narzędzi połowowych i zapewniać możliwość dostosowania norm do przyszłych innowacji. | |
54 | Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych | Rozporządzenie (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE |
Opracowanie nowych norm europejskich w odniesieniu do: (i) dostępności stacji ładowania dla użytkowników z niepełnosprawnościami; (ii) unijnego systemu zarządzania danymi uwierzytelniającymi infrastruktury klucza publicznego na potrzeby funkcji "plug and charge" ("podłącz i ładuj") w sektorze elektromobilności; (iii) interfejsu programowania aplikacji (API) na potrzeby wymiany danych między operatorami punktów ładowania i tankowania paliw a krajowymi punktami dostępu i użytkownikami danych w państwach członkowskich; (iv) komunikacji między punktem ładowania a systemem zarządzania stacją ładowania; (v) komunikacji między operatorem punktu ładowania, dostawcami usług elektromobilności i platformami do e-roamingu. |
Głównym celem jest zapewnienie wdrożenia cyfrowej i interoperacyjnej infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb w zakresie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Oczekuje się, że normy te uzupełnią trwające prace w ramach mandatu M/581 na rzecz bezpośredniego wsparcia załącznika II (Specyfikacje techniczne) do rozporządzenia (UE) 2023/1804. |
|
55 | Kwalifikacja materiałów w kontekście małych reaktorów modułowych |
Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1214 z dnia 9 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2139 w odniesieniu do działalności gospodarczej w niektórych sektorach energetycznych oraz rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2178 w odniesieniu do publicznego ujawniania szczególnych informacji w odniesieniu do tych rodzajów działalności gospodarczej Rozporządzenie (UE) 2024/1735 w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1724 |
Opracowanie nowych norm europejskich istotnych dla małych reaktorów modułowych określonych w akcie w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie, obejmujących korozję i kwalifikację mechaniczną materiałów strukturalnych oraz termofizyczną i chemiczną kwalifikację chłodziw. | Celem działania jest zwiększenie konkurencyjności przemysłowej UE w sektorze energii jądrowej, wspieranie innowacji w dziedzinie czystych technologii energetycznych, podniesienie bezpieczeństwa i niezawodności reaktorów oraz przyczynienie się do osiągnięcia celów UE w zakresie neutralności emisyjnej przez propagowanie zrównoważonych i odpornych systemów energetycznych. | |
56 | Monitorowanie jakości powietrza |
Dyrektywa 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy Dyrektywa (UE) 2024/2881 w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy |
Opracowanie nowych i nowelizacja istniejących norm europejskich w celu wsparcia pomiarów prekursorów ozonu przez uwzględnienie większej liczby lotnych związków organicznych. | Głównym celem pomiarów prekursorów ozonu jest analiza wszelkich trendów w zakresie prekursorów ozonu, sprawdzanie skuteczności strategii redukcji emisji, kontrola spójności bilansów emisji, wspieranie zrozumienia procesów powstawania ozonu i rozprzestrzeniania się prekursorów, a także stosowania modeli fotochemicznych, oraz wspieranie łączenia obserwowanych stężeń zanieczyszczeń z konkretnymi źródłami emisji. | |
57 | Dokumentacja techniczna w elektronice |
Dyrektywa 2011/65/UE w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 768/2008/WE z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie wspólnych ram dotyczących wprowadzania produktów do obrotu, uchylająca decyzję Rady 93/465/EWG |
Opracowanie nowych norm europejskich w celu lepszej oceny zgodności sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz poprawy komunikacji w całym łańcuchu dostaw. Obejmuje to nowelizację normy EN IEC 63000 określającej dokumentację techniczną, którą producenci muszą sporządzić, aby zadeklarować zgodność z obowiązującymi ograniczeniami dotyczącymi substancji. | Głównym celem działania jest poprawa dokumentacji technicznej, która ma ułatwić podmiotom gospodarczym ocenę zgodności sprzętu elektrycznego i elektronicznego z odpowiednimi przepisami. | |
58 | Zrównoważony unijny sektor alg |
W kierunku silnego i zrównoważonego unijnego sektora alg - COM(2022) 592 final |
Opracowanie norm europejskich w celu wsparcia znormalizowanych protokołów, metod analitycznych, wytycznych, najlepszych praktyk i definicji dla sektora alg, obejmujących uprawę, przetwarzanie i kontrolę jakości produktów na bazie alg w celu zapewnienia ich bezpieczeństwa, jakości i zrównoważonego charakteru w odniesieniu do żywności, paszy i innych zastosowań. | Ustanowienie norm ułatwi zarządzanie, zwiększy świadomość społeczną i uznanie na rynku, a także poprawi otoczenie biznesowe w odniesieniu do alg i produktów na bazie alg w UE. |
Działania na rzecz opracowania i nowelizacji norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych wspierających europejskie system satelitarny i infrastrukturę kosmiczną | ||||
Nr ref. | Tytuł | Odniesienie | Normy europejskie / europejskie dokumenty normalizacyjne | Szczegółowe cele i polityki dotyczące norm europejskich / europejskich dokumentów normalizacyjnych |
59 | Integralność i dokładność danych kosmicznych | Rozporządzenie (UE) 2021/696 ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego | Proponowane działanie wspierałoby Unijny program kosmiczny. Byłoby również wyrazem wsparcia dla listu intencyjnego przewodniczącej Komisji Europejskiej z dnia 13 września 2023 r. skierowanego do przewodniczącej Parlamentu Europejskiego i przewodniczącego Rady UE w sprawie ustanowienia unijnej strategii w zakresie gospodarki opartej na danych satelitarnych. | Głównym celem jest zapewnienie integralności danych satelitarnych, co oznacza utrzymanie i zapewnienie spójności, dokładności i wiarygodności danych w całym cyklu ich życia, a także zapewnienie dokładności danych. Dokładność danych w kontekście obserwacji Ziemi odnosi się do stopnia, w jakim obserwowane dane odpowiadają rzeczywistym obserwacjom terenowym. Ma ona zasadnicze znaczenie dla niezawodnych zastosowań w dziedzinach takich jak rolnictwo, modelowanie klimatu i urbanistyka. Powinno to obejmować rygorystyczne normy w zakresie informacji na temat niepewności (takie jak marginesy błędu lub przedziały ufności). |
60 | Projektowanie bezzałogowych statków powietrznych niskiego ryzyka | Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych z państw trzecich | Opracowanie nowych lub nowelizacja istniejących europejskich norm zharmonizowanych w celu wsparcia integracji bezzałogowych statków powietrznych w przestrzeni powietrznej w ramach operacji niższego ryzyka. | Głównym celem jest wspieranie bezpiecznej integracji operacji niższego ryzyka z użyciem bezzałogowych statków powietrznych z jednolitą europejską przestrzenią powietrzną przez zapewnienie wprowadzania do obrotu w UE wyłącznie zgodnych z wymogami systemów bezzałogowych statków powietrznych. |
61 | Zarządzanie ruchem kosmicznym | Rozporządzenie (UE) 2021/696 ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego | Opracowanie wytycznych i norm dotyczących zarządzania ruchem w przestrzeni kosmicznej w celu określenia obowiązków i zasad eksploatacji, oceny ryzyka oraz ustanowienia procedur bezpieczeństwa mających na celu zapobieganie przyszłym zagrożeniom związanym z zatorami w środowisku kosmicznym. | Zrównoważony rozwój środowiska kosmicznego pozostaje pilną kwestią, którą należy się zająć na poziomie europejskim poprzez normalizację. Przyjęcie wspólnego podejścia wspieranego przez normy pozwoli uniknąć zatorów w przestrzeni kosmicznej w przyszłości i usunie bariery ograniczające innowacje w europejskiej branży kosmicznej. |
62 | Bezpieczeństwo, odporność izrównoważony charakter działalności kosmicznej |
WSPÓLNY KOMUNIKAT DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY Strategia kosmiczna UE na rzecz bezpieczeństwa i obrony - JOIN(2023) 9 final PLAN/2023/214 - Unijne prawo kosmiczne: Bezpieczna, odporna i zrównoważona działalność kosmiczna |
Opracowanie norm europejskich dotyczących określonych obszarów objętych unijnym prawem kosmicznym, takich jak usługi i operacje w przestrzeni kosmicznej, komponenty elektryczne, elektroniczne i elektromechaniczne (EEE) do zastosowań kosmicznych, identyfikowalność danych i usług wykorzystujących przestrzeń kosmiczną oraz odporność i bezpieczeństwo infrastruktury i działalności kosmicznej. | Normy te mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności operacji kosmicznych, zwiększenia interoperacyjności i podniesienia odporności krytycznych łańcuchów dostaw. Przyjęcie norm wzmocni czołową pozycję Europy w sektorze kosmicznym, zwiększy globalną konkurencyjność oraz zapewni bezpieczne i odporne usługi kosmiczne. |
Działania na rzecz opracowania i nowelizacji norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych wspierających rynek wewnętrzny usług i produktów | ||||
Nr ref. | Tytuł | Odniesienie | Normy europejskie / europejskie dokumenty normalizacyjne | Szczegółowe cele i polityki dotyczące norm europejskich / europejskich dokumentów normalizacyjnych |
63 | Wyroby medyczne i wyroby medyczne do diagnostyki in vitro |
Rozporządzenie (UE) 2017/745 w sprawie wyrobów medycznych Rozporządzenie (UE) 2017/746 w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro |
Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm europejskich dotyczących projektowania i produkcji: - wyrobów medycznych objętych rozporządzeniem (UE) 2017/745 (MDR); - wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro objętych rozporządzeniem (UE) 2017/746 (IVDR). |
Zapewnienie sprawnego funkcjonowania jednolitego rynku w odniesieniu do wyrobów medycznych przez ustanowienie wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa dla wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro. Powinny one uwzględniać wspólne problemy bezpieczeństwa w odniesieniu do takich produktów, zapewniając w ten sposób wysoki poziom ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pacjentów, użytkowników i innych osób. |
Normy te będą miały zastosowanie do projektowania i produkcji, zarządzania ryzykiem oraz obowiązków podmiotów gospodarczych i sponsorów, w tym dotyczących: - systemów zarządzania jakością; - zarządzania ryzykiem; - badań klinicznych i badań wydajności; - oceny klinicznej. |
||||
64 | Przyrządy do ważenia i pomiaru |
Dyrektywa 2014/31/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku wag nieautomatycznych Dyrektywa 2014/32/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku przyrządów pomiarowych |
Opracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich w celu wspierania najnowocześniejszych technologii w dziedzinie wag i przyrządów pomiarowych: |
(i) ochrona ludności przed nieprawidłowymi wynikami operacji ważenia za pomocą wag nieautomatycznych wykorzystywanych do niektórych kategorii zastosowań; (ii) wspieranie prawidłowych i identyfikowalnych przyrządów pomiarowych, które mogą być wykorzystywane do różnych zadań pomiarowych, które mają bezpośredni i pośredni wpływ na codzienne życie ludzi na wiele sposobów. Zadania te są realizowane ze względów interesu publicznego, zdrowia publicznego, bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony środowiska, ochrony konsumentów, nakładania podatków i ceł oraz uczciwego handlu. Mogą one wymagać stosowania przyrządów pomiarowych podlegających kontroli prawnej. |
65 | Interoperacyjność systemu kolei | Dyrektywa (UE) 2016/797 w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej | Opracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych w celu wsparcia stosowania dyrektywy (UE) 2016/797. | Głównym celem jest zapewnienie wysokiego poziomu interoperacyjności systemu kolei z uwzględnieniem postępu technologicznego (cyfrowego) i ograniczeń ekologicznych. |
66 | Urządzenia niskiego napięcia | Dyrektywa 2014/35/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm na potrzeby zasadniczych wymogów określonych w dyrektywie 2014/35/UE. | Należy zapewnić, by normy zharmonizowane opracowane na potrzeby zapewnienia zgodności z zasadniczymi wymogami dyrektywy o niskim napięciu (2014/35/UE) były aktualne i odzwierciedlały najnowszy stan techniki. Spełnianie tych norm zharmonizowanych, do których odniesienia zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zapewni domniemanie zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymogami. W ten sposób zostanie zagwarantowane, że sprzęt elektryczny nie zagraża zdrowiu ani bezpieczeństwu osób lub zwierząt domowych ani nie stanowi zagrożenia dla mienia w przypadku, gdy jest właściwie zainstalowany i konserwowany oraz gdy jest używany do celów, do których został zaprojektowany. |
67 | Słownik danych na potrzeby sprawozdawczości wobec organów nadzoru sektora finansowego |
Strategia dotycząca danych nadzorczych w dziedzinie usług finansowych w UE - COM(2021) 798 final Rozporządzenie (UE) 2019/876 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do wskaźnika dźwigni, wskaźnika stabilnego finansowania netto, wymogów w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych, ryzyka kredytowego kontrahenta, ryzyka rynkowego, ekspozycji wobec kontrahentów centralnych, ekspozycji wobec przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, dużych ekspozycji, wymogów dotyczących sprawozdawczości i ujawniania informacji, a także rozporządzenie (UE) nr 648/2012 |
Opracowanie nowej normy europejskiej dotyczącej opisu treści i formy danych przekazywanych przez podmioty działające w sektorze finansowym właściwym organom do celów nadzoru finansowego oraz danych ujawnianych publicznie na podstawie różnych ram legislacyjnych. Norma ta powinna zapewnić, aby dane były opisane w uporządkowany, kompleksowy, spójny i jednoznaczny sposób z wykorzystaniem terminologii osadzonej w obowiązujących przepisach, aby ustanowić wyraźny związek między gromadzonymi lub ujawnianymi pozycjami danych a odpowiednimi specyfikacjami prawnymi. |
Długoterminowym celem jest modernizacja sprawozdawczości nadzorczej w UE i wprowadzenie systemu, który będzie dostarczał organom nadzoru na szczeblu unijnym i krajowym dokładnych, spójnych i terminowych danych, minimalizując jednocześnie łączne obciążenia sprawozdawcze dla wszystkich zainteresowanych stron. Standaryzacja danych i wspólne rozumienie danych gromadzonych i ujawnianych na podstawie różnych ram legislacyjnych ułatwi korzystanie z technologii cyfrowych i uprości przekazywanie, zatwierdzanie i analizę danych. |
68 |
Kwestie antropometryczne dotyczące bezpieczeństwa maszyn |
Rozporządzenie (UE) 2023/1230 w sprawie maszyn | Prowadzenie badań antropometrycznych, takich jak gromadzenie danych antropometrycznych reprezentatywnych dla populacji UE, lub prowadzenie warsztatów z udziałem producentów, użytkowników i organów normalizacyjnych w celu wyeliminowania lub zmniejszenia do możliwego minimum dyskomfortu, zmęczenia oraz stresu fizycznego i psychicznego, na jakie narażony jest operator, przy uwzględnieniu zmienności warunków fizycznych operatora, jego siły i wytrzymałości. Takie dane powinny również obejmować wymiary części ciała, w szczególności kończyn, aby zapobiec ryzyku kontaktu z maszyną przez otwory. | Głównym celem jest przeprowadzenie badań antropometrycznych, np. aktualizacja istniejących i zebranie brakujących danych antropometrycznych reprezentatywnych dla populacji UE, lub przeprowadzenie warsztatów z udziałem użytkowników, producentów i organów normalizacyjnych. Dane te są niezbędne do opracowania norm, a ostatecznie maszyn, z których zdecydowana większość operatorów w UE mogłaby bezpiecznie korzystać. |
69 |
Kwestie antropometryczne dotyczące środków ochrony indywidualnej |
Rozporządzenie (UE) 2016/425 w sprawie środków ochrony indywidualnej | Prowadzenie badań antropometrycznych, takich jak gromadzenie danych antropometrycznych reprezentatywnych dla populacji UE, lub prowadzenie warsztatów z udziałem producentów, użytkowników i organów normalizacyjnych, aby umożliwić dostosowanie środków ochrony indywidualnej do budowy ciała jak największej liczby użytkowników w UE za pomocą wszystkich odpowiednich środków, takich jak odpowiednie systemy regulacji i mocowania lub zapewnienie odpowiedniego zakresu rozmiarów. | Głównym celem jest przeprowadzenie badań antropometrycznych, na przykład aktualizacja istniejących i zebranie brakujących danych antropometrycznych reprezentatywnych dla populacji UE, lub przeprowadzenie warsztatów z udziałem użytkowników, producentów i organów normalizacyjnych. Dane te są niezbędne do opracowania norm, a ostatecznie produktów, z których zdecydowana większość użytkowników w UE mogłaby bezpiecznie korzystać. |
70 | Środki ochrony indywidualnej | Rozporządzenie (UE) 2016/425 w sprawie środków ochrony indywidualnej | Opracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich w celu wspierania najnowocześniejszych technologii w dziedzinie środków ochrony indywidualnej. | Głównym celem jest zapewnienie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa użytkowników oraz swobodnego przepływu środków ochrony indywidualnej na rynku wewnętrznym. Ponadto dostępność zharmonizowanych norm europejskich ułatwi dostęp do rynku, w szczególności dla MśP. |
71 | Wyroby budowlane | Rozporządzenie (UE) 2024/3110 w sprawie ustanowienia zharmonizowanych zasad wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych |
Opracowanie i aktualizacja norm europejskich w zakresie oceny właściwości użytkowych następujących wyrobów budowlanych: - wyroby ze szkła płaskiego, profilowanego i bloków szklanych; - kominy, przewody kominowe i wyroby specjalne; - wyroby do izolacji cieplnej oraz złożone zestawy i systemy do izolacji cieplnej; - cementy, wapna budowlane i inne spoiwa hydrauliczne; - drzwi, okna, okiennice, bramy i powiązane z nimi okucia budowlane; - stal zbrojeniowa i sprężająca do betonu (i wyroby pomocnicze) - zestawy zakotwień i cięgien. |
Głównym celem jest aktualizacja norm, by odpowiadały nowym ramom regulacyjnym, oraz uwzględnienie właściwości użytkowych wyrobów w odniesieniu do podstawowych wymagań dotyczących obiektów budowlanych określonych w rozporządzeniu, w tym oceny zrównoważenia środowiskowego. |
72 |
Emisje i promieniowanie substancji niebezpiecznych z wyrobów budowlanych |
Rozporządzenie (UE) 2024/3110 w sprawie ustanowienia zharmonizowanych zasad wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych | Opracowanie metod badawczych na potrzeby oceny uwalniania i emisji substancji niebezpiecznych z wyrobów budowlanych, promieniowania emitowanego przez wyroby budowlane oraz zawartości substancji niebezpiecznych w tych wyrobach. | Głównym celem jest ustalenie metod określania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych w odniesieniu do uwalniania, emisji i zawartości substancji niebezpiecznych i promieniowania. |
73 | Narażenie elewacji budynków na działanie ognia | Rozporządzenie (UE) 2024/3110 w sprawie ustanowienia zharmonizowanych zasad wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych | Opracowanie metod badawczych na potrzeby oceny narażenia elewacji na działanie ognia zewnętrznego. | Głównym celem jest określenie metod oceny odporności elewacji na działanie ognia zewnętrznego. Zdefiniowane zostaną dwie metody: badania elewacji na średnią i dużą skalę. Metoda badawcza posłuży co najmniej do oceny rozprzestrzeniania się ognia na elewacji i spadających z niej części. |
74 | Infrastruktura rowerowa i planowanie mobilności | Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/1926 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do świadczenia ogólnounijnych usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych (zmienione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2024/490 z dnia 29 listopada 2023 r.) | Opracowanie norm europejskich dotyczących sieci tras rowerowych, w tym cech takich jak jakość nawierzchni i możliwość jazdy obok siebie; dotyczących danych pomiarowych (np. lokalizacji liczników, rodzaju infrastruktury, liczonych trybów, kierunku i liczby przejazdów); dotyczących danych odnoszących się do zachowań rowerzystów (np. wyboru natychmiastowego skrętu, wyboru trasy, prędkości jazdy i czasu oczekiwania) oraz dotyczących parkingów rowerowych - z zapewnieniem zgodności z odpowiednimi ramami wymiany danych i modelowania transportu. | Głównym celem jest wspieranie planowania tras w czasie rzeczywistym, optymalizacja infrastruktury rowerowej i poprawa zarządzania ruchem przez standaryzację danych dotyczących sieci tras rowerowych, parkingów i zachowań rowerzystów. Będzie to stanowić pomoc dla podmiotów, które sporządzają plany dotyczące mobilności, twórców tras i modeli transportowych. |
Europejska deklaracja w sprawie transportu rowerowego (C/2024/2377) | ||||
75 | Bezpieczeństwo zabawek |
Dyrektywa 2009/48/WE w sprawie bezpieczeństwa zabawek Wniosek dotyczący ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie bezpieczeństwa zabawek i uchylającego dyrektywę 2009/48/WE - COM(2023) 462 final |
Opracowanie nowych norm obejmujących specyfikacje techniczne świateł LED w zabawkach objętych dyrektywą 2009/48/WE. Opracowanie nowych norm zharmonizowanych na potrzeby proponowanego rozporządzenia. |
Celem działania jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dzieci podczas zabawy zabawkami, a także swobodnego przepływu zabawek w Unii. |
76 | Kompatybilność elektromagnetyczna | Dyrektywa 2014/30/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm na potrzeby zasadniczych wymogów określonych w dyrektywie 2014/30/UE. | Należy zapewnić, by normy zharmonizowane opracowane na potrzeby zapewnienia zgodności z zasadniczymi wymogami dyrektywy 2014/30/UE były aktualne i odzwierciedlały najnowszy stan techniki. |
77 | Urządzenia radiowe | Dyrektywa 2014/53/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych | Opracowanie nowych i nowelizacja istniejących norm na potrzeby dyrektywy 2014/53/UE. | Należy zapewnić, by normy zharmonizowane opracowane na potrzeby zapewnienia zgodności z zasadniczymi wymogami dyrektywy 2014/53/UE były aktualne i odzwierciedlały najnowszy stan techniki. |
78 | Bezpieczeństwo produktów konsumenckich | Rozporządzenie (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów | Opracowanie lub nowelizacja norm europejskich na potrzeby rozporządzenia (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, przy skoncentrowaniu uwagi na produktach dla dzieci, sprzęcie gimnastycznym, zapalniczkach i innych produktach objętych zakresem rozporządzenia, we współpracy z grupą ekspertów Komisji, tj. Siecią ds. Bezpieczeństwa Konsumentów. Obejmuje to zwiększenie bezpieczeństwa dzieci w przypadku zasłon wewnętrznych, zasłon okiennych ze sznurkami oraz urządzeń zabezpieczających, jak również zwiększenie bezpieczeństwa sprzętu gimnastycznego i wyposażenia stacjonarnego oraz urządzeń blokujących okna i drzwi balkonowe. | Głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa produktów na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów przez zapewnienie, aby obecne normy uwzględniały najnowszą wiedzę naukową i były zgodne z zasadniczymi wymaganiami prawodawstwa. |
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
Grażyna J. Leśniak 20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
Grażyna J. Leśniak 20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
Grażyna J. Leśniak 19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1818 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Zawiadomienie Komisji - Roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2025 r. |
Data aktu: | 27/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 27/03/2025 |