Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 5/2024 na rok budżetowy 2024 - dostosowanie środków na płatności, aktualizacja dochodów i inne aktualizacje techniczne (14477/2024 - C10-0186/2024 - 2024/0252(BUD))

P10_TA(2024)0049
Projekt budżetu korygującego nr 5 do budżetu ogólnego na 2024 r.: Dostosowanie środków na płatności, aktualizacja dochodów i inne aktualizacje techniczne Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 5/2024 na rok budżetowy 2024 - dostosowanie środków na płatności, aktualizacja dochodów i inne aktualizacje techniczne (14477/2024 - C10-0186/2024 - 2024/0252(BUD))
(C/2025/1814)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 22 listopada 2023 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ,

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 5/2024 przyjęty przez Komisję 10 października 2024 r. (COM(2024) 0650),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2024, przyjęte przez Radę 5 listopada 2024 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu 12 listopada 2024 r. (14477/2024 - C10-0186/2024),

- uwzględniając art. 96 i 98 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A10-0017/2024),

A. mając na uwadze, że celem projektu budżetu korygującego nr 5/2024 jest dostosowanie wydatków, w szczególności środków na płatności, oraz aktualizacja dochodów w budżecie Unii;

B. mając na uwadze, że jeżeli chodzi o wydatki, projekt budżetu korygującego nr 5/2024 skutkuje wzrostem netto w przypadku środków na zobowiązania o 44,5 mln EUR i w przypadku środków na płatności o 2,95 mld EUR; mając na uwadze, że ze względu na brak marginesu w działach 2b, 5 i 7 wieloletnich ram finansowych proponuje się uruchomienie kwoty 7,2 mln EUR w ramach instrumentu elastyczności oraz dodatkowe 68,5 mln EUR do wykorzystania z modułu A jednolitego marginesu;

C. mając na uwadze, że po stronie dochodów projekt budżetu korygującego nr 5/2024 wprowadza do budżetu na 2024 r. ostateczne kwoty grzywien i kar wpłacone do października 2024 r. w łącznej wysokości 2,82 mld EUR, co oznacza, że do zaspokojenia potrzeb w zakresie płatności potrzebne są dodatkowe wkłady oparte na DNB w wysokości 139,9 mln EUR;

D. mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 5/2024 wprowadzono również nowe linie budżetowe dotyczące dochodów i wydatków mechanizmu współpracy pożyczkowej dla Ukrainy, w ramach którego wsparcie będzie udzielane w postaci pożyczek obsługiwanych i spłacanych z przyszłych dochodów z immobilizowanych rosyjskich aktywów państwowych;

1. przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 5/2024 przedstawiony przez Komisję;

2. z zadowoleniem przyjmuje większe potrzeby w zakresie płatności w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w połączeniu z potrzebami w zakresie wspólnej polityki rolnej w ramach przesunięcia zbiorczego (DEC 11/24), co świadczy o tym, że wdrażanie programów nabiera tempa po niepokojąco słabym starcie w latach 2021-2027;

3. z zadowoleniem zauważa, że zmiany w przepisach wprowadzonych przez Platformę na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP) - z wyjątkowymi płatnościami zaliczkowymi i dobrowolnym współfinansowaniem w wysokości 100 % - mają pozytywny wpływ na wdrażanie EFRR, co oznacza, że państwa członkowskie wydają pieniądze na cele związane z platformą STEP; uważa ponadto, że większe płatności w 2024 r. powinny zmniejszyć presję w zakresie płatności w latach 2025-2027;

4. zauważa, że większe potrzeby w zakresie płatności są prawie w całości pokrywane z dochodów z tytułu grzywien i kar, w szczególności z grzywny w wysokości 2,4 mld EUR nałożonej na przedsiębiorstwo Google za naruszenie zasad konkurencji;

5. podkreśla potrzebę długoterminowych stabilnych dochodów dla budżetu Unii, który w ostatnich latach był bardzo napięty, aby móc reagować na różne kryzysy; ubolewa zatem z powodu braku postępów w Radzie w zakresie reformy systemu zasobów własnych zgodnie z harmonogramem zawartym w porozumieniu międzyinstytucjonalnym; przypomina o swoim stanowisku, zgodnie z którym popiera zmienione wnioski Komisji, oraz wzywa Radę i państwa członkowskie do szybkiego przyjęcia tych wniosków w celu zwiększenia zasobów własnych dostępnych w budżecie Unii; przypomina o swoim od dawna prezentowanym stanowisku, zgodnie z którym grzywny i opłaty powinny być wykorzystywane jako dodatkowe dochody dla budżetu Unii;

6. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie linii budżetowych dotyczących dochodów i wydatków w ramach mechanizmu współpracy pożyczkowej dla Ukrainy; podkreśla znaczenie stałego wsparcia finansowego dla Ukrainy w sytuacji, gdy finansowanie w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy i obowiązujących ustaleń dotyczących pomocy makrofinansowej nie zaspokaja potrzeb;

7. przypomina, że dodatkowe pożyczki w ramach pomocy makrofinansowej będą zagwarantowane marginesem elastyczności w budżecie, i ponawia swój apel do Komisji o przekazywanie władzy budżetowej szczegółowych informacji na temat agregacji zobowiązań zabezpieczanych z marginesu elastyczności, które zależą od operacji zaciągania i udzielania pożyczek; oczekuje, że Komisja będzie przekazywać Parlamentowi i Radzie wszelkie niezbędne informacje zgodnie z oświadczeniem załączonym do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2773 6 ;

8. odnotowuje wyższą niż przewidziano w budżecie korektę wynagrodzeń za rok 2024, która wpływa zarówno na wynagrodzenia, jak i emerytury, przy czym liczba nowych emerytów w 2024 r. będzie wyższa niż zakładano, co jeszcze bardziej podnosi koszty emerytur; wyraża zadowolenie, że prawie wszystkie dodatkowe koszty ponoszone przez instytucje pokryto w drodze przesunięć wewnętrznych i że w związku z tym z jednolitego marginesu skorzystano jedynie w ograniczonym stopniu;

9. podkreśla, że dostosowanie wynagrodzeń dotyczy również agencji zdecentralizowanych zmagających się z inflacją przekraczającą 2 %, która to wartość jest podstawą do podnoszenia środków w ich budżetach rocznych, co jest szczególnie istotne, gdyż koszty personelu i koszty operacyjne stanowią znaczną część wydatków agencji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że agencje, które nie znalazły zasobów dzięki przesunięciom, mogą liczyć na wzrost wkładu Unii o 1,7 %; przypomina, że obecne traktowanie budżetów agencji zdecentralizowanych wymaga dalszej refleksji w ramach przygotowań Komisji do opracowania wieloletnich ram finansowych na okres po roku 2027;

10. odnotowuje podwyższenie środków finansowych dla Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) w celu pokrycia rosnących kosztów, choć wyraża zaniepokojenie analogicznym obniżeniem środków dla Agencji Unii Europejskiej ds. Azylu (EUAA); wyraża zadowolenie, że środki dla EUAA podwyższono w ramach śródokresowego przeglądu wieloletnich ram finansowych, aby umożliwić jej wykonywanie nowych zadań w związku z wdrażaniem paktu o migracji i azylu; wzywa Komisję do ścisłej współpracy z obiema agencjami w celu dopilnowania, by były one przygotowane do rzetelnego wykonywania swoich zadań i do absorpcji dodatkowych środków, jakie im przyznano;

11. z zadowoleniem przyjmuje dodatkowe środki dla Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) w 2024 r. w następstwie cyberataku na tę agencję w czerwcu 2024 r.; podkreśla potrzebę wyciągnięcia wniosków i udzielenia dalszego wsparcia technicznego innym agencjom i instytucjom przez Służbę ds. Cyberbezpie- czeństwa Instytucji, Organów i Jednostek Organizacyjnych Unii (CERT-UE) w związku z wysokim zagrożeniem w zakresie cyberbezpieczeństwa, a także zagwarantowania, że kolejny atak nie zagrozi agencjom ani instytucjom Unii;

12. podkreśla znaczenie nowo utworzonego Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy w zmienionych ramach na rzecz przeciwdziałania praniu pieniędzy na szczeblu Unii; w związku z tym jest głęboko zaniepokojony opóźnieniami w fazie tworzenia, zwłaszcza jeśli chodzi o rekrutację;

13. wyraża zadowolenie, że dzięki obowiązującemu już przekształceniu rozporządzenia finansowego możliwe jest uwzględnianie w budżecie dochodów ujemnych na wypłatę odsetek wyrównawczych w przegranych sprawach sądowych; zauważa, że Komisja ustala obecnie dokładną kwotę takich odsetek, i wzywa Komisję do jak najszybszego przekazania tych informacji władzy budżetowej w 2025 r.;

14. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2024;

15. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 5/2024 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L, 2024/2509 z 26.9.2024, http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj.
2 Dz.U. L, 2024/207, 22.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/budget/2024/207/oj.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/2093/oj.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2020/1222/oj
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/2053/oj.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2773 z dnia 24 października 2024 r. ustanawiające mechanizm współpracy pożyczkowej dla Ukrainy i udzielające wyjątkowej pomocy makrofinansowej Ukrainie (Dz.U., 2024/2773, 28.10.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2773/oj).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1814

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 5/2024 na rok budżetowy 2024 - dostosowanie środków na płatności, aktualizacja dochodów i inne aktualizacje techniczne (14477/2024 - C10-0186/2024 - 2024/0252(BUD))
Data aktu: 27/11/2024
Data ogłoszenia: 04/04/2025