(C/2025/1741)
(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: PT (przedstawiciel: S. Orlandi, avocat)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska, Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej
Żądania wnoszącego odwołanie
Wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:
- uchylenie wyroku z dnia 25 września 2024 r. wydanego w sprawie PT/Komisja, T-367/22;
- stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 4 października 2021 r., na mocy której organ upoważniony do zawierania umów obliczył i wypłacił uprawnienia emerytalne skarżącej w zakresie, w jakim uprawnienia emerytalne skarżącej przeniesione do SERUE, które nie mają wpływu na jej emeryturę, nie zostały jej zwrócone;
- obciążenie Komisję Europejską kosztami postępowania w obu instancjach.
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu odwołania wnosząca je podnosi, że zaskarżony wyrok jest obarczony licznymi naruszeniami prawa; owe naruszenia dotyczą głównie:
- analizy zarzutu niezgodności z prawem,
- pominięcia podstawowych celów przeniesienia uprawnień emerytalnych,
- nieprawidłowego stosowania podstawowych zasad równego traktowania, proporcjonalności i dobrej administracji.
Zdaniem wnoszącej odwołanie Sąd nie wziął pod uwagę podstawowych celów przeniesienia uprawnień emerytalnych, a mianowicie:(1) zapewnienia swobodnego przepływu urzędników Unii Europejskiej,(2) zwiększenia atrakcyjności służby publicznej Unii Europejskiej poprzez ochronę praw nabytych.
Stwierdzając, że pracownicy, którzy przenieśli swoje uprawnienia, powinni "pogodzić się z wszystkimi konsekwencjami" tego wyboru, Sąd nie wykazał zgodności tego stanowiska z wyżej wymienionymi celami.
Sąd błędnie uznał, że przeniesione uprawnienia emerytalne miały wpływ na wysokość emerytury w ramach minimum socjalnego, mimo że stały się w tym kontekście całkowicie nieistotne i nie mają żadnego konkretnego skutku. Sąd ustanowił hierarchię między głównym wyliczeniem uprawnień emerytalnych (uprawniających do emerytury lat służby zaliczanych w ramach przeniesienia/lat służby) a pomocniczym zastosowaniem minimum socjalnego (tylko lat służby), z naruszeniem zasad uzasadnienia i spójności.
W chwili przeniesienia skarżąca nie została poinformowana o skutkach reguły minimum socjalnego. Nie można zatem twierdzić, że zaakceptowałaby ryzyko utraty praw w przypadku zastosowania tej zasady.
Odmowa zwrotu przeniesionych uprawnień, które stały się zbędne, stanowi nieproporcjonalną szkodę dla skarżącej, bez wyraźnego uzasadnienia prawnego lub na gruncie regulaminu pracowniczego.
Zachowanie praw przeniesionych przez Unię, bez świadczenia wzajemnego, oznacza bezpodstawne wzbogacenie sprzeczne z podstawowymi zasadami słuszności i sprawiedliwości.
Sąd nie uwzględnił prawidłowo analogii z sytuacją skarżących w sprawie Barroso Truta i in., w której pracownicy znajdujący się w porównywalnej sytuacji otrzymali zwrot przeniesionych uprawnień emerytalnych. Sąd odrzucił argumentację wnoszącej odwołanie ze względu na brak dowodów, bez uwzględnienia okoliczności uniemożliwiających przedstawienie tych dowodów.
Zaskarżona decyzja wprowadza nieuzasadnione rozróżnienie między pracownikami znajdującymi się w porównywalnej sytuacji, z naruszeniem zasad równości i dobrej administracji.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1741 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-836/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (dziesiąta izba) wydanego w dniu 25 września 2024 r. w sprawie T-367/22, PT/Komisja, wniesione w dniu 5 grudnia 2024 r. przez PT |
| Data aktu: | 31/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2025 |