(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(C/2025/1681)
(Dz.U.UE C z dnia 19 marca 2025 r.)
1. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z definicją rynku właściwego przedstawioną przez Komisję w projekcie decyzji jako rynek octanu glatirameru w Belgii, Czechach, Niemczech, Włoszech, Niderlandach, Polsce i Hiszpanii.
2. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że przedsiębiorstwo Teva zajmowało pozycję dominującą na rynku octanu glatirameru w Belgii, Czechach, Niemczech, Włoszech, Niderlandach, Polsce i Hiszpanii w odpowiednich ramach czasowych wskazanych w projekcie decyzji.
3. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że - jak wskazano w projekcie decyzji - przedsiębiorstwo Teva nadużyło swojej pozycji dominującej na właściwych rynkach octanu glatirameru w Belgii, Czechach, Niemczech, Włoszech, Niderlandach, Polsce i Hiszpanii, z naruszeniem art. 102 TFUE, tworząc wiele patentów częściowych o podobnej treści, celowo rozkładając w czasie składanie wniosków w tej sprawie oraz wielokrotnie i strategicznie wycofując te wnioski w celu przedłużenia braku pewności prawa, co mogło zatem utrudnić lub opóźnić wejście na rynek konkurencyjnego octanu glatirameru i upowszechnianie go na tych rynkach krajowych.
4. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji zawartą w projekcie decyzji w odniesieniu do czasu trwania nadużywania przez przedsiębiorstwo Teva patentów częściowych, z naruszeniem art. 102 TFUE, w Belgii, Czechach, Niemczech, Włoszech, Niderlandach, Polsce i Hiszpanii.
5. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że - jak określono w projekcie decyzji - przedsiębiorstwo Teva nadużyło swojej pozycji dominującej na właściwych rynkach octanu glatirameru w Belgii, Czechach, Niemczech, Włoszech, Niderlandach, Polsce i Hiszpanii, z naruszeniem art. 102 TFUE, poprzez rozpowszechnianie wśród płatników i pracowników służby zdrowia (określonych w projekcie decyzji) obiektywnie wprowadzających w błąd informacji mogących zdyskredytować octan glatirameru przedsiębiorstwa Synthon (zgodnie z definicją zawartą w projekcie decyzji) oraz utrudniać lub opóźniać jego wejście na rynek i upowszechnianie na tych rynkach krajowych.
6. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji zawartą w projekcie decyzji w odniesieniu do czasu trwania stosowania przez przedsiębiorstwo Teva wyłączających praktyk zniechęcających, stanowiącego naruszenie art. 102 TFUE, w Belgii, Czechach, Niemczech, Włoszech, Niderlandach, Polsce i Hiszpanii.
7. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że dwa naruszenia art. 102 TFUE objęte projektem decyzji stanowią jednolite i ciągłe naruszenie tego samego artykułu.
8. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że na adresatów projektu decyzji należy nałożyć grzywnę.
9. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją co do ostatecznej kwoty grzywien na podstawie wytycznych z 2006 r. w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych na mocy art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia nr 1/2003.
10. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zaleca publikację niniejszej opinii w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1681 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu 29 października 2024 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie AT.40588 - Teva Copaxone - Spotkanie w formie wideokonferencji - za pośrednictwem Skype for Business - Sprawozdawca: Rumunia |
| Data aktu: | 19/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 19/03/2025 |