Język postępowania: niderlandzki
(C/2025/1648)
(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Królestwo Niderlandów (przedstawiciele: M. Bulterman, J. Langer i C. Schillemans, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2024/2879 z dnia 13 listopada 2024 r. (Dz.U. L 2024/2879, s. 1) w zakresie, w jakim jest ona skierowana do Królestwa Niderlandów i wyłącza z finansowania Unii w odniesieniu do roku budżetowego 2021 kwotę 20 793 658,03 EUR dotyczącą wydatków poniesionych przez akredytowane agencje płatnicze państw członkowskich i zadeklarowanych w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji;
- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy: naruszenie obowiązku uzasadnienia w zakresie, w jakim w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji nie podaje się podstawy, którą Komisja Europejska uważa za właściwą zgodnie z art. 54 ust. 5 rozporządzenia nr 1306/2013 1 , ponieważ decyzja oparta jest na art. 54 ust. 5 lit. b) tego rozporządzenia, podczas gdy w szczególności z okoliczności faktycznych wynika, że Komisja opiera swoją decyzję wyłącznie na art. 54 ust. 5 lit. c) tego rozporządzenia.
2. Zarzut drugi: zaskarżona decyzja opiera się na błędnym zastosowaniu art. 54 ust. 5 lit. c) rozporządzenia nr 1306/2013:
- Komisja Europejska opiera swoje twierdzenie, że brak odzyskania spornej wierzytelności wynika z zaniedbania Niderlandów, na błędnej interpretacji art. 152 i 153 rozporządzenia nr 1308/2013 2 . Dokonując wykładni tych przepisów, Komisja niesłusznie wymaga, aby poszczególni członkowie organizacji producentów mogli być pociągani do odpowiedzialności (w całości) za długi organizacji producentów.
- Zaskarżona decyzja nie zawiera żadnej podstawy faktycznej na poparcie zarzucanego przez Komisję zaniedbania.
- Do tej pory Niderlandy uczyniły wszystko co w ich mocy, aby odzyskać nienależnie wypłacone dotacje, i tym samym nie dopuściły się zaniedbania.
- Nie istnieje związek przyczynowy między zarzucanym przez Komisję zaniedbaniem a nieodzyskaniem w terminie ośmiu lat.
3. Zarzut trzeci: zaskarżona decyzja nie została wydana z należytą starannością i jest nieracjonalna, ponieważ w 2021 r. nie zezwolono na żadne przedłużenie terminu na odzyskanie należności na podstawie art. 54 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia nr 1306/2013, co skutkuje tym, że środki przyjęte przez władze niderlandzkie po 2021 r. nie zostają uwzględnione.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1648 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-47/25: Skarga wniesiona w dniu 23 stycznia 2025 r. - Niderlandy/Komisja |
| Data aktu: | 24/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/03/2025 |