Język postępowania: niderlandzki
(C/2025/1648)
(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Królestwo Niderlandów (przedstawiciele: M. Bulterman, J. Langer i C. Schillemans, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2024/2879 z dnia 13 listopada 2024 r. (Dz.U. L 2024/2879, s. 1) w zakresie, w jakim jest ona skierowana do Królestwa Niderlandów i wyłącza z finansowania Unii w odniesieniu do roku budżetowego 2021 kwotę 20 793 658,03 EUR dotyczącą wydatków poniesionych przez akredytowane agencje płatnicze państw członkowskich i zadeklarowanych w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji;
- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy: naruszenie obowiązku uzasadnienia w zakresie, w jakim w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji nie podaje się podstawy, którą Komisja Europejska uważa za właściwą zgodnie z art. 54 ust. 5 rozporządzenia nr 1306/2013 1 , ponieważ decyzja oparta jest na art. 54 ust. 5 lit. b) tego rozporządzenia, podczas gdy w szczególności z okoliczności faktycznych wynika, że Komisja opiera swoją decyzję wyłącznie na art. 54 ust. 5 lit. c) tego rozporządzenia.
2. Zarzut drugi: zaskarżona decyzja opiera się na błędnym zastosowaniu art. 54 ust. 5 lit. c) rozporządzenia nr 1306/2013:
- Komisja Europejska opiera swoje twierdzenie, że brak odzyskania spornej wierzytelności wynika z zaniedbania Niderlandów, na błędnej interpretacji art. 152 i 153 rozporządzenia nr 1308/2013 2 . Dokonując wykładni tych przepisów, Komisja niesłusznie wymaga, aby poszczególni członkowie organizacji producentów mogli być pociągani do odpowiedzialności (w całości) za długi organizacji producentów.
- Zaskarżona decyzja nie zawiera żadnej podstawy faktycznej na poparcie zarzucanego przez Komisję zaniedbania.
- Do tej pory Niderlandy uczyniły wszystko co w ich mocy, aby odzyskać nienależnie wypłacone dotacje, i tym samym nie dopuściły się zaniedbania.
- Nie istnieje związek przyczynowy między zarzucanym przez Komisję zaniedbaniem a nieodzyskaniem w terminie ośmiu lat.
3. Zarzut trzeci: zaskarżona decyzja nie została wydana z należytą starannością i jest nieracjonalna, ponieważ w 2021 r. nie zezwolono na żadne przedłużenie terminu na odzyskanie należności na podstawie art. 54 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia nr 1306/2013, co skutkuje tym, że środki przyjęte przez władze niderlandzkie po 2021 r. nie zostają uwzględnione.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1648 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-47/25: Skarga wniesiona w dniu 23 stycznia 2025 r. - Niderlandy/Komisja |
Data aktu: | 24/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 24/03/2025 |