Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: International and European Public Services Organisation (IPSO) (Frankfurt nad Menem, Niemcy) (przedstawiciele: S. Pappas i A. Pappas, adwokaci)
Strona pozwana: Europejski Bank Centralny
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Europejskiego Banku Centralnego z dnia 31 października 2024 r. oddalającej wniosek skarżącego o udzielenie publicznego dostępu do dokumentów związanych z doradztwem prawnym udzielonym w ramach konsultacji w sprawie zmiany okólnika administracyjnego 1/2019 z dnia 23 lipca 2019 r. w sprawie zasad wyborczych do wybieralnych komitetów (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją"); oraz
- obciążenie pozwanej kosztami postępowania oraz kosztami poniesionymi przez skarżącą w związku z niniejszym postępowaniem.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi następujące zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że zaskarżona decyzja nie zawiera niezbędnego uzasadnienia, ponieważ:
- EBC oddalił wniosek skarżącej o udzielenie dostępu do pięciu wskazanych dokumentów zawierających porady prawne, twierdząc in abstracto, że doradztwo prawne jest chronione na podstawie Memorandum of Understanding between the ECB and IPSO on Recognition, Information-sharing and Consultation (protokołu ustaleń między EBC a IPSO w sprawie uznawania, wymiany informacji i konsultacji), uzupełnionego aneksem z dnia 23 marca 2011 r. (zwanego dalej "umową ramową"), oraz jej zasad przewodnich, i że ujawnienie tych dokumentów stanowi wyjątek od prawa skarżącej do informacji i konsultacji na podstawie umowy ramowej; oraz
- EBC nie przedstawił zatem niezbędnego uzasadnienia zaskarżonej decyzji, naruszając w ten sposób obowiązek uzasadnienia przewidziany w art. 296 TFUE i art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
2. Zarzut drugi dotyczący tego, że zaskarżona decyzja narusza prawo skarżącej do informacji i konsultacji, ponieważ w zaskarżonej decyzji błędnie stwierdzono, że doradztwo prawne jest wyłączone z zakresu stosowania umowy ramowej i że porady prawne nie są przeznaczone do ujawnienia przedstawicielom pracowników lub ogółowi pracowników.
3. Zarzut trzeci, podniesiony pomocniczo, dotyczący nieproporcjonalnego charakteru zaskarżonej decyzji. Zakładając bowiem, że celem EBC była ochrona porad prawnych zawartych w pięciu wskazanych dokumentach, EBC mógł uznać owe dokumenty za poufne, co stanowiłoby bardziej proporcjonalne rozwiązanie. W ten sposób mógłby on przekazać wspomniane dokumenty przedstawicielom skarżącej bez ryzyka ich ujawnienia ogółowi pracowników.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1545 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-16/25: Skarga wniesiona w dniu 10 stycznia 2025 r. - IPSO/EBC |
Data aktu: | 17/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 17/03/2025 |