Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: Laurent Merlin i in. (biorąc pod uwagę liczbę wnoszących odwołanie, zostali oni wymienieni w przypisie 1 ) (przedstawiciele: F.-C. Laprévote, F. de Bure i T. Otmani, adwokaci)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska
Żądania wnoszących odwołanie
Wnoszący odwołanie wnoszą do Trybunału o:
- uchylenie, na podstawie art. 263 TFUE, art. 56 statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i art. 167 regulaminu postępowania przed Trybunałem, pkt 2 sentencji wyroku wydanego przez Sąd Unii Europejskiej w dniu 13 listopada 2024 r., Merlin i in./Komisja Europejska (T-141/23, ECLI:EU:T:2024:818), oddalającego skargę w zakresie, w jakim zmierza ona do stwierdzenia bezczynności Komisji w odniesieniu do zakwestionowanego finansowania w ramach Europejskiego Funduszu Rybackiego (EFR) i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR) oraz
- uwzględnienie żądań przedstawionych przez skarżących w pierwszej instancji i stwierdzenie, że Komisja bezprawnie zaniechała wydania, po zbadaniu ich skarg do Komisji dotyczących domniemanej niezgodnej z prawem pomocy państwa przyznanej w ramach Europejskiego Funduszu Rybackiego (EFR) i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR), decyzji na podstawie rozporządzenia 2015/1589 2 oraz
- obciążenie Komisji całością kosztów postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie odwołania wnoszący odwołanie podnoszą trzy zarzuty.
Po pierwsze, Sąd naruszył prawo i przeinaczył okoliczności faktyczne, uznając, że Komisja zajęła jasne i ostateczne stanowisko w przedmiocie ich wezwania do działania na podstawie testu polegającego na błędnej ocenie istnienia takiego zajęcia stanowiska wyłącznie w świetle korespondencji z Komisją poprzedzającej wezwanie do działania, i to pomimo tego, że pismo zawierające odpowiedź na wezwanie do działania nie rozstrzygało w przedmiocie żądań wnoszących odwołanie (skarżących w pierwszej instancji).
Po drugie, Sąd przeinaczył okoliczności faktyczne niniejszej sprawy, uznając, że Komisja odniosła się w swoim piśmie zawierającym odpowiedź na wezwanie do działania do jakoby wcześniejszych stanowisk zajętych w pismach poprzedzających wezwanie do działania, przy czym zdaniem Sądu same te odniesienia pozwalały na określenie stanowiska zajętego przez Komisję.
Po trzecie, Sąd naruszył prawo i dopuścił się braku uzasadnienia, nie orzekając w przedmiocie zastosowania rozporządzenia, co doprowadziło do naruszenia prawa podstawowego stron do skutecznej kontroli sądowej chronionego przez art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1536 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-69/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (ósma izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 13 listopada 2024 r. w sprawie T-141/23, Merlin i in./Komisja, wniesione w dniu 31 stycznia 2025 r. przez Laurenta Merlina i in |
Data aktu: | 17/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 17/03/2025 |