united kingdom
ukraine

Sprawa C-59/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba) wydanego w dniu 20 listopada 2024 r. w sprawie T-733/19 Zhejiang Sunflower Light Energy Science & Technology i Sunowe Solar/Komisja wniesione w dniu 29 stycznia 2025 r. przez Zhejiang Sunflower Great Health Co. Ltd, dawniej Zhejiang Sunflower Light Energy Science & Technology Ltd, Sunowe Solar

Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba) wydanego w dniu 20 listopada 2024 r. w sprawie T-733/19 Zhejiang Sunflower Light Energy Science & Technology i Sunowe Solar/Komisja wniesione w dniu 29 stycznia 2025 r. przez Zhejiang Sunflower Great Health Co. Ltd, dawniej Zhejiang Sunflower Light Energy Science & Technology Ltd, Sunowe Solar
(Sprawa C-59/25 P)

(C/2025/1534)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2025 r.)

Strony

Wnosząca odwołanie: Zhejiang Sunflower Great Health Co. Ltd, dawniej Zhejiang Sunflower Light Energy Science & Technology Ltd, Sunowe Solar GmbH (przedstawiciele: J. Cornelis i M. Van Luchene, advocaten)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska i Rada Unii Europejskiej

Żądania

Wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:

- uchylenie zaskarżonego wyroku;

- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1329 1  z dnia 6 sierpnia 2019 r. unieważniającego faktury wystawione przez Zhejiang Sunflower Light Energy Science& Technology Ltd z naruszeniem zobowiązania uchylonego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1570; oraz

- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania odwoławczego oraz postępowania przed Sądem w sprawie T-733/19;

- tytułem żądania ewentualnego, przekazanie sprawy Sądowi do ponownego rozpoznania; oraz

- rozstrzygnięcie o kosztach postępowania przed Sądem i odwoławczego w orzeczeniu kończącym postępowanie.

Zarzuty i główne argumenty

W uzasadnieniu odwołania strona wnosząca odwołanie podnosi sześć zarzutów.

Po pierwsze, zaskarżony wyrok nie uwzględnił zasady proporcjonalności uznając, że Komisja może zgodnie z prawem nakazać unieważnienie faktur i pobranie ceł antydumpingowych i wyrównawczych po wygaśnięciu rozporządzeń wykonawczych, które nałożyły te cła antydumpingowe i wyrównawcze i które stanowiły podstawę porozumienia w sprawie zobowiązania.

Po drugie, zaskarżony wyrok dokonał błędnej wykładni art. 8 ust. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 2  z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej ("podstawowego rozporządzenia antydumpingowego") oraz art. 13 ust. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 3  z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej ("podstawowego rozporządzenia antysubsydyjnego"), a także błędnie zastosował ustalenia Trybunału Sprawiedliwości zawarte w wyrokach Komisja/Jiangsu Seraphim Solar System i Rada/Jiangsu Seraphim Solar System i Komisja (C-439/20 P i C-441/20 P, EU:C:2023:211) stwierdzając, że Komisja może zgodnie z prawem nakazać pobranie ceł antydumpingowych i wyrównawczych po wygaśnięciu rozporządzeń wykonawczych.

Po trzecie, zaskarżony wyrok przeinaczył okoliczności faktyczne uznając, że klauzula 5.18 zobowiązania miała zastosowanie do sprzedaży dokonanej na rzecz dwóch podmiotów z siedzibą we Włoszech, na podstawie błędnego ustalenia, że podmioty te były powiązane z wnoszącą odwołanie.

Po czwarte, zaskarżony wyrok naruszył podstawowe zasady prawa i nie uwzględnił zasad ustanowionych przez Trybunał Sprawiedliwości stwierdzając, że sprzedaż powiązanym stronom przed wrześniem 2014 r. na potrzeby budowy elektrowni słonecznych może zostać unieważniona.

Po piąte, zaskarżony wyrok nie uwzględnił ustaleń Trybunału Sprawiedliwości zawartych w wyroku European Bicycle Manufacturers Association (EBMA)/Giant (China) (C-61/16 P, EU:C:2017:968) uznając, że naruszenie zobowiązania może zostać stwierdzone na podstawie teoretycznego/hipotetycznego ryzyka.

Po szóste, zaskarżony wyrok naruszył zasadę proporcjonalności orzekając, że faktury dotyczące towarów, które pozostawały w magazynie, stanowiły naruszenie zobowiązania.

1 Dz. U. 2019, L 207, s. 12.
2 Dz. U. 2016, L 176, s. 21.
3 Dz. U. 2016, L 176, s. 55.

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1534

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-59/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba) wydanego w dniu 20 listopada 2024 r. w sprawie T-733/19 Zhejiang Sunflower Light Energy Science & Technology i Sunowe Solar/Komisja wniesione w dniu 29 stycznia 2025 r. przez Zhejiang Sunflower Great Health Co. Ltd, dawniej Zhejiang Sunflower Light Energy Science & Technology Ltd, Sunowe Solar
Data aktu: 17/03/2025
Data ogłoszenia: 17/03/2025