united kingdom
ukraine

Sprawa C-643/24: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supremo Tribunal de Justiça (Portugalia) w dniu 30 września 2024 r. - Manuel Costa Filhos, Lda./Oü Wine Port Of Paldiski

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supremo Tribunal de Justięa (Portugalia) w dniu 30 września 2024 r. - Manuel Costa Filhos, Lda./Ou Wine Port Of Paldiski
(Sprawa C-643/24)

(C/2025/145)

Język postępowania: portugalski

(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2025 r.)

Sąd odsyłający

Supremo Tribunal de Justięa

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Manuel Costa Filhos, Lda.

Druga strona postępowania: Ou Wine Port Of Paldiski

Pytania prejudycjalne

1) Czy w przypadku, w którym z proceduralnego punktu widzenia nie jest możliwe usunięcie braku przekazania standardowego formularza zawartego w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 139[3]/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 listopada [2007 r.] 1  ze względu na to, że postępowanie co do istoty zakończyło się już wydaniem prawomocnego wyroku zasądzającego, art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia stoi na przeszkodzie z uwagi naprawo do obrony adresata tego dokumentu zgodnie z wymogami rzetelnego procesu sądowego, ustanowionego w art. 47 akapit drugi Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i w art. 6 ust. 1 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzonej w Rzymie w dniu 4 listopada 1950 r., przepisom prawa krajowego stwierdzającym bezskuteczność powiadomienia listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, jeżeli nie dołączono do niego standardowego formularza zawartego w załączniku II do tego rozporządzenia?

2) Czy art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 805/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. 2 , który stanowi, że "orzeczenie, któremu nadano zaświadczenie Europejskiego Tytułu Egzekucyjnego, jest wykonywane na takich samych warunkach, jak orzeczenie wydane w państwie członkowskim wykonania", należy interpretować w ten sposób, że strona, przeciwko której prowadzona jest egzekucja, może sprzeciwić się egzekucji na podstawie Europejskiego Tytułu Egzekucyjnego, powołując się na te same podstawy, na które mogłaby się powołać w przypadku egzekucji na podstawie orzeczenia wydanego w państwie członkowskim wykonania, w szczególności podnosząc, że nie brała udziału w postępowaniu co do istoty sprawy, i że skierowane do niej powiadomienie listem poleconym za potwierdzeniem odbioru było bezskuteczne, ponieważ nie dołączono do niego standardowego formularza zawartego w załączniku II do rozporządzenia nr 139[3]/2007?

3) Mając na uwadze cele, które doprowadziły do utworzenia Europejskiego Tytułu Egzekucyjnego (art. 1 rozporządzenia nr 805/2004), oraz minimalne wymogi doręczenia, które muszą być spełnione w postępowaniu, w którym wydano orzeczenie poświadczone jako Europejski Tytuł Egzekucyjny (art. 13 i 14 tego rozporządzenia), które zgodnie z motywem 14 tego rozporządzenia charakteryzują się zapewnieniem całkowitej pewności (art. 13) lub wysokiego stopnia prawdopodobieństwa (art. 14), że doręczany dokument dotarł do adresata, czy rozporządzenie nr 805/2004 stoi na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu takiemu jak przewidziane w art. 729 lit. d) Código de Processo Civil 3  (kodeksu postępowania cywilnego) w związku z art. 696 [lit. e) ppkt (i)] tego kodeksu, z którego wynika, że strona, przeciwko której prowadzona jest egzekucja, może sprzeciwić się egzekucji na tej podstawie, że nie brała udziału w postępowaniu co do istoty, i że skierowane do niej powiadomienie listem poleconym za potwierdzeniem odbioru było bezskuteczne ze względu na brak załączenia do niego standardowego formularza zawartego w załączniku II do rozporządzenia nr 139[3]/2007?

1 Rozporządzenie nr 1393/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 listopada 2007 r. dotyczące doręczania w państwach członkowskich dokumentów sądowych i pozasądowych w sprawach cywilnych i handlowych (doręczanie dokumentów) oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1348/2000 (Dz.U. l 324 z 10.12.2007, s. 79-120).
2 Rozporządzenie (WE) nr 805/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie utworzenia Europejskiego Tytułu Egzekucyjnego dla roszczeń bezspornych (Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 15-39).
3 Código de Processo Civil - CPC, Lei n.o 41/2013, Diário da República nr 121/2013, Seria I z 26.6.2013.

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.145

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-643/24: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supremo Tribunal de Justiça (Portugalia) w dniu 30 września 2024 r. - Manuel Costa Filhos, Lda./Oü Wine Port Of Paldiski
Data aktu: 13/01/2025
Data ogłoszenia: 13/01/2025