Język postępowania: bułgarski
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: Cv. Georgieva, M. Mataija, G. Meeßen)
Strona pozwana: Republika Bułgarii
Żądania strony skarżącej
Komisja wnosi do Trybunału o:
1) stwierdzenie, że utrzymując w prawie krajowym przepis określający w sposób abstrakcyjny maksymalny czas trwania czasowego transgranicznego świadczenia usług społecznych, Republika Bułgarii uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 16 dyrektywy 2006/123/WE 1 oraz art. 56 i 57 TFUE.
2) obciążenie Republiki Bułgarii kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Sprawa dotyczy wniosku złożonego na podstawie art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Komisja uważa, że Republika Bułgarii uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 16 dyrektywy 2006/123/WE oraz art. 56 i 57 TFUE w odniesieniu do transgranicznego świadczenia usług społecznych przez usługodawców mających siedzibę w innym państwie członkowskim lub w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Republika Bułgarii przyjęła w swoim ustawodawstwie krajowym przepisy określające maksymalny czas trwania czasowego transgranicznego świadczenia usług społecznych, niezgodnie z prawem Unii.
Skarga opiera się na dwóch następujących podstawach.
Po pierwsze, zdaniem Komisji Zakon za sociałnite usługi (ustawa o usługach społecznych) ogranicza czasowe świadczenie usług społecznych bez prowadzenia działalności gospodarczej do sześciu miesięcy w danym roku kalendarzowym. Wymóg ten ogranicza swobodne świadczenie usług, zgodnie z art. 16 dyrektywy 2006/123/WE. Usługodawcy zamierzający świadczyć usługi społeczne przez okres dłuższy niż sześć miesięcy w ciągu roku kalendarzowego są zobowiązani do prowadzenia działalności na terytorium Republiki Bułgarii, co wymaga uzyskania licencji w rozumieniu ustawodawstwa bułgarskiego. Wymóg ten jest zakazany na mocy art. 16 ust. 2 lit. a), a także tytułem ewentualnym - na mocy art. 16 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2006/123/WE.
Po drugie, nawet przy założeniu, że dyrektywa 2006/123/WE nie ma zastosowania do spornych przepisów Zakon za sociałnite usługi lub do określonych rodzajów działalności, Komisja uważa, że ustawodawstwo bułgarskie mające zastosowanie do transgranicznego świadczenia usług społecznych narusza art. 56 i 57 TFUE.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1413 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-25/25: Skarga wniesiona w dniu 17 stycznia 2025 r. - Komisja Europejska / Republika Bułgarii |
Data aktu: | 10/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |