Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Landgericht Saarbrücken
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Verband Sozialer Wettbewerb eV
Druga strona postępowania: GLOBUS Handelshof GmbH & Co.
Pytania prejudycjalne
1) Czy wykładni prawa Unii - w szczególności w odniesieniu do rozporządzenia (UE) 2018/848 1 (zwanego dalej "rozporządzeniem nr 2018/848") - należy dokonywać w ten sposób, że doręczane gospodarstwom domowym konsumentów gazetki reklamowe sieci handlowej, których przedmiotem oprócz szeregu innych towarów są również produkty ekologiczne w rozumieniu rozporządzenia nr 2018/848, muszą zawierać informację o kodzie właściwego organu kontrolnego lub właściwej jednostki certyfikującej, a więc jednostki, której podlega podmiot, który zrealizował ostatni etap produkcji lub przygotowania?
2) a) Czy wykładni art. 3 pkt 52 rozporządzenia nr 2018/848 należy dokonywać w ten sposób, że każda "reklama" produktu ekologicznego w rozumieniu art. 3 pkt 53 rozporządzenia nr 2018/848 stanowi również "znakowanie" tego produktu w rozumieniu art. 3 pkt 52 rozporządzenia nr 2018/848?
b) Czy z art. 32 ust. 1 rozporządzenia nr 2018/848 wraz z odesłaniem do art. 30 ust. 1 rozporządzenia nr 2018/848 wynika obowiązek podawania kodu jednostki certyfikującej również w wypadku reklamy, która jest przestrzennie oddzielona od produktu, jeżeli w znakowaniu, w materiałach reklamowych lub dokumentach handlowych taki produkt opisywany jest za pomocą terminów sugerujących nabywcy, że chodzi o ekologiczną produkcję żywności?
c) Czy powyższe obowiązuje również w wypadku sprzedawcy detalicznego reklamującego produkty producenta, które pochodzą (mogą pochodzić) z różnych fabryk i podlegają różnym jednostkom certyfikującym?
d) W wypadku niemożności udzielenia na pytanie drugie lit. a)-c) jednoznacznych odpowiedzi "tak" albo "nie": Według jakich kryteriów należy ewentualnie dokonywać rozróżnienia w sytuacjach, o których mowa w pytaniu drugim lit. a) lub b)?
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1405 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-745/24, GLOBUS Handelshof: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landgericht Saarbrücken (Niemcy) w dniu 24 października 2024 r. - Verband Sozialer Wettbewerb eV/GLOBUS Handelshof GmbH & Co. KG |
| Data aktu: | 10/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |