INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ
"Valdeorras"
PDO-ES-A1132-AM04
Data przekazania informacji: 4 grudnia 2024
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. WPROWADZENIE WIN RÓŻOWYCH DO KATEGORII 1
OPIS
Wina różowe należy dodać do istniejących win białych i czerwonych objętych tą nazwą w kategorii 1 - wino. Dodano zatem opis cech analitycznych i organoleptycznych wina różowego.
Zmieniono pkt 2 specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.
Uzasadnienie
Ten rodzaj wina niektóre wytwórnie wina w regionie produkowały bez ochrony nazwy pochodzenia pod koniec ubiegłego stulecia, ale produkcję wstrzymano ze względu na niewystarczający popyt. W związku z rosnącym popytem na więcej win orzeźwiających o niższej zawartości alkoholu wzrasta obecnie zainteresowanie winami różowymi.
2. ZMIANA NIEKTÓRYCH PARAMETRÓW ANALITYCZNYCH
OPIS
Dostosowano niektóre parametry analityczne win:
- w przypadku win czerwonych minimalną kwasowość ogólną obniżono z 4,5 g do 4,0 g na litr kwasu winowego;
- dopuszczalną całkowitą zawartość siarki w winach białych, musujących i Tostado zwiększono z obecnych 160 g/l do 200 g/l;
- minimalną rzeczywistą i całkowitą zawartość alkoholu w winach Tostado zmniejszono z 13 % do 11 % obj.
Zmieniono pkt 2 specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.
Uzasadnienie
Zmiany te są związane ze zmianą klimatu, która już wpływa na ten obszar. Przyczyniło się to do powstania wyraźnej tendencji dotyczącej wyższej zawartości alkoholu w produkowanych winach, co z kolei wpływa na inne parametry analityczne, w szczególności kwasowość ogólną i kwasowość lotną. Wprowadzono również zmiany w metodach produkcji wina. Produkuje się wina, które - choć młode - są coraz dłużej przechowywane w tankach, nawet do następnego roku, w przeciwieństwie do tego, co miało miejsce w przeszłości, gdy wina zazwyczaj przechowywano w tankach przez krótki czas. Zmiany te wpływają na wzrost kwasowości lotnej i spadek kwasowości ogólnej, a także na wzrost zawartości dwutlenku siarki, aby uniknąć nadmiernej kwasowości lotnej.
Jeśli chodzi o wina Tostado, wysokie stężenie cukru powstającego w procesie podsuszania utrudnia osiągnięcie obecnej minimalnej zawartości alkoholu, w związku z czym proponuje się jej zmniejszenie.
3. ZMIANY W OPISACH WŁAŚCIWOŚCI ORGANOLEPTYCZNYCH
OPIS
Zmieniono opisy właściwości organoleptycznych różnych rodzajów wina.
Zmieniono pkt 2 i 7.2 specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.
Uzasadnienie
Opisy zmieniono, aby uczynić je bardziej obiektywnymi i zgodnymi z rzeczywistymi właściwościami win objętych chronioną nazwą pochodzenia, a zarazem uniknąć opisów hedonicznych, które utrudniają utrzymanie akredytacji według normy ISO 17065 i są zgodne z przepisami rozporządzenia z dnia 14 listopada 2023 r. ustanawiającego zasady badania win z obszarów objętych nazwą pochodzenia przez ich Rady Regulacyjne w celu weryfikacji, czy wina te spełniają wymogi galisyjskich chronionych nazw pochodzenia.
4. WPROWADZENIE WIN CZERWONYCH I RÓŻOWYCH DO KATEGORII GATUNKOWEGO WINA MUSUJĄCEGO
OPIS
Uwzględniono również możliwość produkcji czerwonego i różowego wina musującego z różnych czerwonych odmian winorośli dopuszczonych do produkcji wina w ramach tej nazwy, podczas gdy do tej pory wino musujące mogło być produkowane wyłącznie z białych winogron odmiany Godello.
Zmieniono pkt 2 i 3 specyfikacji produktu oraz pkt 4 i 5 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.
Uzasadnienie
Powodem tej zmiany jest potrzeba poszerzenia asortymentu produktów objętych nazwą oraz lepszego wykorzystania możliwości oferowanych przez rynek.
5. ZMIANY W PRAKTYKACH ENOLOGICZNYCH
OPIS
W przypadku win Tostado minimalny okres suszenia winogron pod przykryciem skrócono z 90 do 30 dni.
Usunięto zakaz stosowania technik wstępnego podgrzewania winogron lub podgrzewania moszczu lub wina w obecności wytłoków.
Ponadto zmieniono sposób obliczania okresu dojrzewania w beczkach; okres ten liczy się od dnia umieszczenia wina w beczce, a nie od ustalonej daty 1 grudnia.
Zmieniono pkt 3 specyfikacji produktu oraz pkt 5 jednolitego dokumentu.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.
Uzasadnienie
W okresie, który upłynął od włączenia win Tostado do wykazu win objętych nazwą, producenci wina zaobserwowali, że 30 dni podsuszania jest wystarczające i że dłuższy czas może prowadzić do nadmiernego stężenia cukru i znacznego spadku wydajności ekstrakcji moszczu.
Jeśli chodzi o techniki podgrzewania wstępnego lub podgrzewania, możliwe jest obecnie stosowanie nowoczesnych metod termowinifikacji w celu produkcji win o wyraźniejszym profilu aromatycznym, na które wzrasta popyt, a tym samym przyciągnięcia młodszych konsumentów.
Ponieważ zbiory są coraz częściej przyspieszane, z technicznego punktu widzenia właściwsze wydaje się obliczanie okresu dojrzewania w oparciu o daty rzeczywiste, a nie datę ustaloną, która staje się coraz bardziej oddalona od momentu wprowadzenia winogron do wytwórni wina.
6. ZMIANY W WYMOGACH DOTYCZĄCYCH ETYKIETOWANIA
OPIS
Usunięto wymóg, zgodnie z którym nazwisko lub nazwa firmy podmiotu dokonującego butelkowania muszą być wydrukowane na etykietach win butelkowanych.
Zmieniono pkt 8 lit. b) ppkt 3 specyfikacji. Zmiana nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.
Uzasadnienie
Powodem tej zmiany jest fakt, że Rada Regulacyjna pragnie uelastycznić wymogi dotyczące etykietowania i zrezygnować z wymogów wykraczających poza wymogi określone w odpowiednich przepisach.
7. POPRAWKI DO TEKSTU
OPIS
Zaktualizowano kilka odniesień do przepisów, które z czasem stały się nieaktualne, wprowadzono niewielkie zmiany w logo w celu aktualizacji projektu, a także uaktualniono niektóre informacje dotyczące Rady Regulacyjnej.
Zmieniono pkt 2, 8 i 9 specyfikacji produktu oraz załącznik II do specyfikacji. Zmiana nie ma wpływu na jednolity dokument.
Jest to zmiana standardowa, ponieważ nie odpowiada ona żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych.
Uzasadnienie
Zmiana specyfikacji produktu stała się dobrą okazją do ulepszenia tekstu w sposób przedstawiony powyżej.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1383 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina na podstawie art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
Data aktu: | 28/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 28/02/2025 |