united kingdom
ukraine

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa M.11071 - DEUTSCHE LUFTHANSA / MEF/ ITA

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Sprawa M.11071 - DEUTSCHE LUFTHANSA / MEF/ ITA
(C/2025/1342)

1. WPROWADZENIE

1. 30 listopada 2023 r. Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo

Deutsche Lufthansa AG ("Lufthansa") oraz włoskie Ministerstwo Gospodarki i Finansów ("MEF") przejmą wspólną kontrolę 2 , w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 3 , nad przedsiębiorstwem Italia Trasporto Aereo S.p.A. ("ITA") (wraz z Lufthansą i MEF - "strony") w drodze zakupu akcji ("proponowana transakcja").

2. Lufthansa i ITA prowadzą działalność w zakresie świadczenia usług regularnego pasażerskiego transportu lotniczego oraz usług regularnego towarowego transportu lotniczego.

3. Lufthansa jest spółką holdingową grupy Lufthansa z siedzibą w Kolonii (Niemcy) i obsługuje węzły lotnicze we Frankfurcie, Monachium, Brukseli, Zurychu i Wiedniu.

4. ITA jest włoskim przewoźnikiem lotniczym utworzonym przez państwo włoskie w dniu 9 października 2020 r., prowadzącym działalność na całym świecie i obsługującym węzły lotnicze w portach lotniczych Rzym-Fiumicino i Mediolan-Linate. ITA jest w całości własnością MEF.

2. PROCEDURA

2.1. Etap poprzedzający zgłoszenie i wniosek o udzielenie odstępstwa

5. W okresie od marca do listopada 2023 r. Komisja i strony przeprowadziły rozmowy przed dokonaniem zgłoszenia.

6. 22 czerwca 2023 r. Lufthansa i ITA zwróciły się do Komisji o zezwolenie na pewne działania zmierzające do

integracji Lufthansy i ITA przed zatwierdzeniem, na zasadzie odstępstwa od obowiązku zawieszenia koncentracji przewidzianego w art. 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

7. 7 sierpnia 2023 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w odniesieniu do tego wniosku o udzielenie

odstępstwa, w którym wstępnie uznała, że przewidywane środki Lufthansy i ITA (i) stanowiłyby istotny krok w kierunku integracji działalności Lufthansy i ITA, a tym samym wchodziły w zakres obowiązku zawieszenia przewidzianego w art. 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, oraz (ii) nie spełniały warunków określonych w art. 7 ust. 3 tego rozporządzenia.

8. 21 sierpnia 2023 r. Lufthansa i ITA wycofały swój wniosek o udzielenie odstępstwa.

2.2. Wniosek dotyczący środka zaradczego na etapie I i decyzja na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c)

9. 8 stycznia 2024 r., na podstawie art. 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, strony

zaproponowały swoje zobowiązania. Zobowiązania te nie zostały poddane testom rynkowym, ponieważ Komisja uznała, że nie odnoszą się one do wszystkich obszarów wstępnie wykrytych problemów w zakresie konkurencji określonych przez Komisję.

10. 23 stycznia 2024 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c)

rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("decyzja na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c)"), ponieważ w ramach pierwszego etapu postępowania wyjaśniającego Komisja zgłosiła poważne wątpliwości dotyczące zgodności zaproponowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym, a zobowiązania zaproponowane przez strony 8 stycznia 2024 r. nie odpowiadały w wystarczającym stopniu na wstępnie wykryte problemy w zakresie konkurencji zgłoszone przez Komisję.

11. 5 lutego 2024 r. strony przedstawiły pisemne uwagi dotyczące decyzji na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c).

2.3. Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń

12. 25 marca 2024 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, o którym strony oficjalnie powiadomiono

26 marca 2024 r. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń stwierdzono wstępnie, że proponowana transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji na znacznej części rynku wewnętrznego.

2.4. Odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń i złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym

13. 11 kwietnia 2024 r. strony przedstawiły odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w terminie wyznaczonym

przez DGT ds. Konkurencji. Strony zwróciły się o możliwość przedstawienia swoich argumentów na spotkaniu wyjaśniającym.

14. Spotkanie wyjaśniające odbyło się 19 kwietnia 2024 r.

2.5. Przedłużenie terminu

15. 26 kwietnia 2024 r. Komisja, za zgodą stron, podjęła decyzję o przedłużeniu postępowania o łącznie 5 dni

roboczych zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie trzecie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W związku z tym ustawowy termin wydania decyzji przez Komisję przedłużono do 13 czerwca 2024 r.

2.6. Pismo przedstawiające okoliczności faktyczne

16. 29 kwietnia 2024 r. Komisja przesłała pierwsze pismo przedstawiające okoliczności faktyczne, aby poinformować

strony o dodatkowych elementach stan faktycznego, których nie uwzględniono w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i które potwierdzały wstępne wnioski sformułowane przez Komisję w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń ("pierwsze pismo przedstawiające okoliczności faktyczne"). 5 maja 2024 r. Komisja wystosowała drugie pismo przedstawiające okoliczności faktyczne w tym samym celu ("drugie pismo przedstawiające okoliczności faktyczne").

17. Strony odpowiedziały na pisma przedstawiające okoliczności faktyczne w terminach wskazanych przez DG ds. Konkurencji, tj. odpowiednio 6 maja 2024 r. i 14 maja 2024 r.

2.7. Dostęp do akt

18. 26 marca 2024 r. stronom udzielono po raz pierwszy dostępu do akt w związku z wydaniem pisemnego zgłoszenia

zastrzeżeń. Następnie strony otrzymały dostęp do akt 26 kwietnia, 7 maja, 24 maja, 20 czerwca i 28 czerwca 2024 r.

19. W odniesieniu do niektórych poufnych dokumentów, na których Komisja oparła się w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, a także w pierwszym i drugim piśmie przedstawiającym okoliczności faktyczne, stronom zapewniono dostęp w biurze danych. Biuro danych zostało otwarte najpierw 26 i 27 marca 2024 r., a następnie 9, 17, 18 kwietnia 2024 r. i 2 maja 2024 r.

20. Nie otrzymałam od stron żadnych skarg ani wniosków dotyczących dostępu do akt sprawy.

2.8. Oferty zobowiązań

21. 11 kwietnia 2024 r. strony przedstawiły zobowiązania w ramach etapu II postępowania wyjaśniającego w celu

zapewnienia zgodności koncentracji z rynkiem wewnętrznym zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("zobowiązania wstępne"). Komisja postanowiła nie przeprowadzać testów rynkowych zobowiązań wstępnych, ponieważ uznała, że nie rozwiązywały one wszystkich problemów w zakresie konkurencji wynikających z proponowanej transakcji i prawdopodobnie nie rozwiązałyby problemów w zakresie konkurencji, na które były ukierunkowane.

22. 6 maja 2024 r. strony przedstawiły drugi zestaw zobowiązań ("drugi zestaw zobowiązań"), których celem było

rozwiązanie wstępnie wykrytych problemów w zakresie konkurencji wynikających z proponowanej transakcji. Zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit pierwszy zdanie drugie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw termin podjęcia przez Komisję decyzji w tej sprawie przedłużono o 15 dni roboczych, tj. do 4 lipca 2024 r.

23. 13 maja 2024 r. Komisja rozpoczęła test rynkowy w związku z drugim zestawem zobowiązań. Komisja

poinformowała strony o wynikach testu rynkowego na spotkaniu podsumowującym, które odbyło się 23 maja 2024 r.

24. 18 czerwca 2024 r. strony przedłożyły ostateczny zestaw zobowiązań ("zobowiązania ostateczne").

2.9. Zainteresowane osoby trzecie

25. W trakcie całego postępowania dopuściłam 14 podmiotów (przedsiębiorstwa, związki przedsiębiorstw, a także organizacje konsumenckie i przedstawicieli pracowników) jako zainteresowane osoby trzecie, zgodnie z art. 5 decyzji 2011/695/UE.

26. Po wydaniu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń DG ds. Konkurencji poinformowała wszystkie zainteresowane osoby trzecie o charakterze i przedmiocie postępowania, zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 4  poprzez dostarczenie im nieopatrzonej klauzulą poufności wersji pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń pod warunkiem podpisania oświadczenia o zachowaniu poufności.

27. Osiem z tych zainteresowanych osób trzecich dopuszczono, na ich wniosek, do udziału w spotkaniu wyjaśniającym. Odmówiłam udziału jednej stronie trzeciej, głównie ze względu na opóźnienie w złożeniu wniosku.

3. WNIOSEK

28. W projekcie decyzji uznaje się, że proponowana transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem EOG pod warunkiem przestrzegania ostatecznych zobowiązań.

29. Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE w projekcie sprawozdania końcowego wskazuje się, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk. Po dokonaniu przeglądu projektu decyzji stwierdzam, że tak istotnie jest.

30. Ogólnie uważam, że przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.

Brukseli, dnia 28 czerwca 2024 r.

1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Projekt decyzji, motyw 1 i sekcja 2.3.
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/914 z dnia 20 kwietnia 2023 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 (Dz.U. L 119 z 5.5.2023, s. 22) ("rozporządzenie wykonawcze do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1342

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa M.11071 - DEUTSCHE LUFTHANSA / MEF/ ITA
Data aktu: 27/02/2025
Data ogłoszenia: 27/02/2025