- po wysłuchaniu wyjaśnień Anny Julii Donath, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając art. 8 i 9 protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
- uwzględniając art. 4 ust. 2 węgierskiej ustawy zasadniczej, art. 10 ust. 2 i 12 ust. 1 Aktu LVVII z 2004 r. w sprawie statusu prawnego węgierskich posłów do Parlamentu Europejskiego oraz art. 74 ust. 1 i 3 Aktu XXXVI z 2012 r. w sprawie Zgromadzenia Narodowego Węgier,
- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w dniach 21 października, 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 "
- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0168/2024),
A. mając na uwadze, że 19 grudnia 2023 r. prokurator generalny Węgier złożył wniosek o uchylenie immunitetu Anny Julii Donath, wybranej na Węgrzech posłanki do Parlamentu Europejskiego, w związku z postępowaniem karnym, które prokuratura regionalna w Budapeszcie zamierza wszcząć przeciwko Annie Julii Donath na podstawie domniemanego naruszenia art. 310 ust. 1 lit. a) węgierskiej ustawy C z 2012 r. ustanawiającej węgierski kodeks karny w związku ze zdarzeniami, które miały miejsce 21 lutego 2022 r. podczas przeszukania prowadzonego w ramach innego postępowania karnego dotyczącego osoby trzeciej;
B. mając na uwadze, że 21 lutego 2022 r. podczas przeszukania pomieszczeń należących do znanego węgierskiego duchownego w ramach postępowania karnego w związku z domniemanym przestępstwem oszustwa budżetowego rzekomo popełnionego przez tego duchownego Anna Julia Donath, wraz z trzema posłami z węgierskiego parlamentu narodowego i innymi osobami, była obecna w miejscu, w którym odbywało się przeszukanie; mając na uwadze, że według informacji podanych we wniosku o uchylenie immunitetu doszło do incydentu ze służbami policji ds. finansowych, które miały obowiązek zapewnienia ochrony miejsc, w których odbywało się przeszukanie; mając na uwadze, że obecne wśród tłumu osoby, które uczestniczyły w tych działaniach, w tym Anna Julia Donath i trzech posłów z węgierskiego parlamentu narodowego, miały wstrzymać się od dalszego działania dopiero wówczas, gdy na miejsce dotarli funkcjonariusze policji wezwani w związku z utrudnianiem poszukania;
C. mając na uwadze, że Anna Julia Donath została wybrana do Parlamentu Europejskiego w wyborach europejskich w 2019 r.;
D. mając na uwadze, że zgodnie z art. 310 ust. 1 lit. a) węgierskiej ustawy C z 2012 r. w sprawie kodeksu karnego każda osoba, która z użyciem siły uniemożliwia urzędnikowi publicznemu wykonywanie czynności w ramach zgodnego z prawem postępowania, jest winna popełnienia przestępstwa; mając na uwadze, że Anna Julia Donath została poddana przesłuchaniu jako podejrzana podczas wszczętego później dochodzenia; oraz mając na uwadze, że wszczęto przeciwko niej postępowanie karne;
E. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;
F. mając na uwadze, że z jednej strony Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej, że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 2 ;
G. mając na uwadze, że zarzucane czyny nie dotyczą opinii wyrażonych lub głosów oddanych przy wykonywaniu przez Annę Julię Donath obowiązków posłanki do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;
H. mając na uwadze, że art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej przewiduje, iż posłowie do Parlamentu Europejskiego na terytorium swojego państwa korzystają z immunitetów przyznawanych posłom do parlamentu ich państwa;
I. mając na uwadze, że zgodnie z art. 4 ust. 2 węgierskiej ustawy zasadniczej posłom do węgierskiego parlamentu przysługuje immunitet; mając na uwadze, że zgodnie z art. 10 ust. 2 Aktu LVII z 2004 r. w sprawie statusu prawnego węgierskich posłów do Parlamentu Europejskiego posłom tym przysługuje taki sam immunitet jak posłom do parlamentu Węgier, oraz że zgodnie z art. 12 ust. 1 decyzja o uchyleniu immunitetu posła do Parlamentu Europejskiego należy do kompetencji Parlamentu Europejskiego; mając na uwadze, że zgodnie z art. 74 ust. 1 węgierskiej ustawy nr XXXVI z 2012 r. o Zgromadzeniu Narodowym, można wszcząć lub prowadzić postępowanie karne lub - w przypadku immunitetu, którego w danej sprawie nie można się zrzec - postępowanie w sprawie o wykroczenie oraz zastosować środki przymusu wobec posła tylko za uprzednią zgodą Zgromadzenia Narodowego;
J. mając na uwadze, że z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości wynika, iż Parlament dysponuje "bardzo szerokim zakresem uznania co do kierunku, jaki zamierza nadać decyzji w następstwie wniosku o uchylenie immunitetu (...), ze względu na polityczny charakter takiej decyzji" 3 ;
K. mając na uwadze, że węgierski duchowny, w którego sprawie wydano nakaz przeszukania, jest postrzegany jako przeciwnik obecnego rządu węgierskiego; mając na uwadze, że w debatach w swojej grupie politycznej w Parlamencie Europejskim Anna Julia Donath wielokrotnie zabierała głos z celu udzielenia wsparcia temu duchownemu w kontekście walki z korupcją; mając na uwadze, że Anna Julia Donath zasiada w Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych Parlamentu Europejskiego, która regularnie omawia wszystkie kwestie dotyczące praworządności, w tym sytuacji na Węgrzech; mając na uwadze, że regularnie wypowiada się krytycznie wobec władz politycznych swojego kraju;
L. mając na uwadze, że zarzucane czyny przypisywane Annie Julii Donath zostały rzekomo popełnione 21 lutego 2022 r., natomiast wniosek o uchylenie immunitetu złożono dopiero 19 grudnia 2023 r.; mając na uwadze, że w związku z tym wniosek złożono dopiero dwa lata po odnośnych wydarzeniach i w kontekście zbliżających się wyborów europejskich w 2024 r.; mając na uwadze, że wydaje się, iż spośród wszystkich posłów, którzy byli obecni na miejscu i uczestniczyli w zarzucanych czynach, tylko w sprawie dwóch posłów, w tym Anny Julii Donath, wszczęto postępowanie krajowe; mając na uwadze, że obaj ci posłowie do PE mieliby kandydować w wyborach europejskich na Węgrzech w 2024 r.;
M. mając na uwadze, że połączenie tych konkretnych elementów nasuwa poważne wątpliwości wskazujące na ewentualny zamiar zaszkodzenia działalności politycznej Anny Julii Donath, a w szczególności jej działalności jako posłanki do Parlamentu Europejskiego;
N. mając na uwadze, że w związku z tym wydaje się, iż w przedmiotowej sprawie istnieje fumus persecutionis, tj. "konkretne elementy" 4 wskazujące na to, że sprawę wniesiono do sądu z zamiarem zaszkodzenia politycznej działalności posłanki, której dotyczy wniosek o uchylenie immunitetu, a w szczególności jej działalności jako posłanki do Parlamentu Europejskiego kandydującej w wyborach europejskich w 2024 r. jako główna kandydatka swojej partii politycznej;
1. podejmuje decyzję o odmowie uchylenia immunitetu Anny Julii Donath;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji właściwym władzom Węgier i Annie Julii Donath.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1283 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Anny Júlii Donáth (2024/2002(IMM)) |
Data aktu: | 11/04/2024 |
Data ogłoszenia: | 13/03/2025 |