Konsultacje publiczne dotyczące ewentualnych środków ograniczających dostęp podmiotów gospodarczych i wyrobów medycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej do unijnego rynku zamówień publicznych na wyroby medyczne zgodnie z art. 6 Instrumentu Zamówień Międzynarodowych

Konsultacje publiczne dotyczące ewentualnych środków ograniczających dostęp podmiotów gospodarczych i wyrobów medycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej do unijnego rynku zamówień publicznych na wyroby medyczne zgodnie z art. 6 Instrumentu Zamówień Międzynarodowych 1
(C/2025/1259)

Powody prowadzenia konsultacji przez Komisję:

24 kwietnia 2024 r. Komisja Europejska ("Komisja") wszczęła postępowanie wyjaśniające zgodnie z art. 5 ust. 1 Instrumentu Zamówień Międzynarodowych ("IZM") 2  w sprawie zarzutów dotyczących środków i praktyk Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL") mających wpływ na jej rynek zamówień publicznych na wyroby medyczne.

Po zamknięciu postępowania, 14 stycznia Komisja opublikowała sprawozdanie dotyczące postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 5 ust. 4 IZM 3 . W sprawozdaniu Komisja po pierwsze stwierdziła, że środki i praktyki zidentyfikowane w toku postępowania wyjaśniającego wprowadzone przez ChRL w odniesieniu do zamówień wyrobów medycznych istnieją, są stosowane na całym terytorium ChRL i mają wpływ na wszystkie kategorie wyrobów medycznych. Po drugie te środki i praktyki wyraźnie powodują w praktyce poważne i powtarzające się ograniczenia dostępu unijnych wykonawców oraz wyrobów medycznych wyprodukowanych w Unii do rynku zamówień publicznych na wyroby medyczne w ChRL. W związku z tym Komisja ocenia obecnie, czy warunki określone w art. 6 IZM dotyczące wprowadzania środków ograniczających dostęp wykonawców i wyrobów medycznych pochodzących z ChRL do unijnego rynku zamówień publicznych, w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. j) rozporządzenia IZM (środki IZM), zostały spełnione.

W drodze obecnych konsultacji Komisja pragnie zgromadzić opinie podmiotów, na które mogą mieć wpływ ewentualne środki IZM zgodnie z art. 6 IZM, ograniczające dostęp wykonawców i wyrobów medycznych pochodzących z ChRL do unijnego rynku zamówień publicznych na wyroby medyczne. Komisja jest zainteresowana otrzymaniem uwag na temat tych środków od podmiotów, na które środki mogą mieć wpływ.

Termin przekazania informacji:

3 marca 2025 r., 23:59 (CET)

Do kogo kierowana jest prośba o przekazanie uwag:

Komisja zaprasza do przesyłania uwag wszystkie podmioty, na które mogą mieć wpływ potencjalne środki IZM opisane poniżej.

Kontekst i możliwe środki IZM w przedmiotowej sprawie:

Zgodnie z art. 6 ust. 3 IZM środki IZM należy określić na podstawie następujących kryteriów:

- proporcjonalność środka IZM wobec środka lub praktyki państwa trzeciego oraz

- dostępność alternatywnych źródeł dostaw danych towarów i usług, w celu uniknięcia lub zminimalizowania znaczącego negatywnego wpływu na instytucje zamawiające i podmioty zamawiające.

Zgodnie z art. 6 ust. 9 IZM przy określaniu możliwych środków IZM Komisja decyduje o rodzaju środka, który byłby proporcjonalny i najskuteczniej zaradziłby danemu poziomowi ograniczeń dostępu unijnych wykonawców w sektorze wyrobów medycznych oraz unijnych wyrobów medycznych do rynku zamówień publicznych w ChRL.

Zgodnie z art. 6 ust. 6 IZM w przedmiotowej sprawie Komisja rozważa, czy ograniczyć dostęp wykonawców pochodzących z ChRL do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w UE w przypadku wszystkich kategorii wyrobów medycznych o szacowanej wartości równej lub przekraczającej 5 000 000 EUR bez podatku VAT, przez nakazanie wszystkim unijnym instytucjom zamawiającym i podmiotom zamawiającym, aby a) stosowały korektę punktacji na oferty złożone przez wykonawców pochodzących z ChRL lub b) wykluczały oferty złożone przez wykonawców pochodzących z ChRL.

W przypadku wprowadzenia środka lub środków IZM instytucje zamawiające i podmioty zamawiające z UE byłyby również zobowiązane do zamieszczenia w dokumentach zamówienia publicznego zobowiązań określonych w art. 8 ust. 1 IZM.

W związku z tym Komisja jest zainteresowana opiniami podmiotów, na które mogą mieć wpływ wszelkie środki IZM ewentualnie wprowadzone w przyszłości przez Komisję, na temat skutków takich środków.

Wykorzystanie informacji i poufność

Aby uwagi na piśmie zostały w pełni rozpatrzone, powinny być jak najbardziej szczegółowe i należy do nich dołączyć dokumenty potwierdzające. Uwagi należy przesyłać na adres e-mail TRADE-EU-INTERNATIONAL-PROCUREMENT- INSTRUMENT@ec.europa.eu lub pocztą na adres:

European Commission

Directorate-General for Trade

Directorate E/Unit E4

Office: CHAR 05/052

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

Informacje otrzymane na podstawie tych konsultacji zostaną wykorzystane wyłącznie do celów, w związku z którymi o nie wystąpiono.

Komisja będzie traktować takie informacje zgodnie z zasadą poufności, jeżeli istnieją rozsądne przyczyny uzasadniające takie traktowanie. Jeżeli istnieje potrzeba, aby którąkolwiek część informacji i dokumentów potwierdzających traktowano jako poufną, należy jasno wyrazić takie żądanie i przedstawić jego motywy. Informacje lub dokumenty zawierające poufne informacje należy oznaczyć jako "Confidential" ("Poufne").

Do wszystkich informacji poufnych należy dołączyć ich niepoufne streszczenie. Streszczenie musi być wystarczająco szczegółowe, aby umożliwić prawidłowe zrozumienie istoty informacji przekazanych z klauzulą poufności. Jeżeli okaże się, że wniosek o zachowanie poufności nie jest uzasadniony, lub jeżeli respondent nie dostarczy niepoufnego streszczenia wniosku, Komisja może nie uwzględnić takich informacji.

Informacje przekazywane Komisji muszą być wolne od praw autorskich. Przed dostarczeniem Komisji informacji lub danych, które są objęte prawami autorskimi osób trzecich, podmioty przekazujące informacje muszą zwrócić się do podmiotu praw autorskich o udzielenie wyraźnego specjalnego zezwolenia na wykorzystanie przez Komisję tych informacji i danych w zamierzonym celu.

Aby uzyskać dodatkowe informacje lub w przypadku problemów z wypełnieniem formularza, prosimy o kontakt pod adresem e-mail:

TRADE-EU-INTERNATIONAL-PROCUREMENT-INSTRUMENT@ec.europa.eu

FORMULARZ PRZEKAZANIA INFORMACJI

1. INFORMACJE O RESPONDENCIE:

1.1. Imię:

1.2. Nazwisko:

1.3. E-mail:

1.4. Telefon (w tym międzynarodowy numer kierunkowy):

1.5. Adres do korespondencji:

1.6. Proszę wskazać, czy respondent przekazuje informacje jako:

- Osoba fizyczna

- Przedsiębiorstwo, tj. podmiot gospodarczy

- Związek przedsiębiorstw

- Ważna organizacja międzybranżowa reprezentująca partnerów społecznych

- Inna odpowiedź (proszę wyjaśnić).

1.7. W przypadku przesłania odpowiedzi jako podmiot gospodarczy/związek/organizacja/inny podmiot proszę wskazać następujące elementy:

- Nazwa podmiotu gospodarczego/związku/organizacji/innego podmiotu i szczegółowe informacje

- Przedstawiciel prawny

- Przedmiot działalności

- W przypadku podmiotu reprezentującego interesy wykonawców/sektorów gospodarczych proszę opisać, jacy wykonawcy lub jakie sektory gospodarcze są reprezentowani(-ne).

1.8. Proszę wskazać, czy respondent wyraża zgodę na ujawnienie jego tożsamości przez Komisję. Jeśli nie, proszę podać powody.

2. ODPOWIEDŹ

Proszę przedstawić swoje odpowiedzi i uwagi.

Aby przesłać dokumenty potwierdzające, należy załączyć je do przesłanych informacji i wskazać, do której części odpowiedzi się odnoszą.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1031 z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie dostępu wykonawców, towarów i usług z państw trzecich do unijnych rynków zamówień publicznych i koncesji oraz procedur wspierających negocjacje dotyczące dostępu unijnych wykonawców, towarów i usług do rynków zamówień publicznych i koncesji państw trzecich (Instrument Zamówień Międzynarodowych - IZM) (Dz.U. L 173 z 30.6.2022, s. 1).
2 Zob. Ogłoszenie o wszczęciu postępowania wyjaśniającego na podstawie Instrumentu Zamówień Międzynarodowych w odniesieniu do środków i praktyk Chińskiej Republiki Ludowej na rynku zamówień publicznych dla wyrobów medycznych (Dz.U. C, C/2024/2973, 24.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/2973/oj).
3 Sprawozdanie Komisji na podstawie art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1031 dotyczące postępowania wyjaśniającego zgodnie z Instrumentem Zamówień Międzynarodowych w sprawie środków i praktyk Chińskiej Republiki Ludowej stosowanych na rynku zamówień publicznych na wyroby medyczne, COM(2025)5 oraz towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji "Ustalenia faktyczne z postępowania wyjaśniającego na podstawie IZM dotyczące rynku zamówień publicznych na wyroby medyczne w Chińskiej Republice Ludowej" towarzyszący sprawozdaniu Komisji na podstawie art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1031 dotyczącym postępowania wyjaśniającego zgodnie z Instrumentem Zamówień Międzynarodowych w sprawie środków i praktyk Chińskiej Republiki Ludowej stosowanych na rynku zamówień publicznych na wyroby medyczne, SWD(2025)2 - dostępny na stronie: https://ec.europa.eu/transparency/documents-register/detail?ref=COM(2025)5&lang=pl.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1259

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konsultacje publiczne dotyczące ewentualnych środków ograniczających dostęp podmiotów gospodarczych i wyrobów medycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej do unijnego rynku zamówień publicznych na wyroby medyczne zgodnie z art. 6 Instrumentu Zamówień Międzynarodowych
Data aktu: 19/02/2025
Data ogłoszenia: 19/02/2025