united kingdom
ukraine

Sprawa C-39/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (piąta izba) wydanego w dniu 6 listopada 2024 r. w sprawie T-520/22, Karić/Rada, wniesione w dniu 22 stycznia 2025 r. przez Bogoljuba Karicia

Odwołanie od wyroku Sądu (piąta izba) wydanego w dniu 6 listopada 2024 r. w sprawie T-520/22, Karić/Rada, wniesione w dniu 22 stycznia 2025 r. przez Bogoljuba Karicia
(Sprawa C-39/25 P)

(C/2025/1225)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)

Strony

Wnoszący odwołanie: Bogoljub Karić (przedstawiciele: W. Julié, A. Beauchemin, T. Marembert i A. Bass, avocats)

Druga strona postępowania: Rada Unii Europejskiej

Żądania wnoszącego odwołanie

Wnoszący odwołanie zwraca się do Trybunału:

- o uchylenie zaskarżonego wyroku;

- o orzeczenie co do istoty sprawy i o stwierdzenie nieważności następujących aktów w zakresie, w jakim dotyczą one Bogoljuba Karicia: decyzji wykonawczej Rady (WPZiB) 2022/881 1  z dnia 3 czerwca 2022 r. w sprawie wykonania decyzji 2012/642/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy; rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2022/876 2  z dnia 3 czerwca 2022 r. w sprawie wykonania art. 8a ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006; decyzji Rady (WPZiB) 2023/421 3  z dnia 24 lutego 2023 r. w sprawie zmiany decyzji 2012/642/WPZiB; rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2023/419 4  z dnia 24 lutego 2023 r. w sprawie wykonania art. 8a rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006;

- tytułem żądania ewentualnego - o uchylenie wyroku i przekazanie sprawy Sądowi do ponownego rozpoznania;

- o obciążenie Rady kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Wnoszący odwołanie podnosi w jego uzasadnieniu sześć zarzutów.

Zarzut pierwszy dotyczy naruszenia przez Sąd prawa przy wykładni i stosowaniu art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 4 ust. 1 lit. b) decyzji Rady 2012/642/WPZiB 5  oraz art. 2 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006 6 .

Zarzut drugi dotyczy tego, że Sąd naruszył prawo, nie dokonując rozróżnienia między rzekomą "korzyścią" a rzekomym "wsparciem", jak wymaga tego art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 4 ust. 1 lit. b) decyzji Rady 2012/642/WPZiB oraz art. 2 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006.

Zarzut trzeci dotyczy przeinaczenia przez Sąd szeregu dowodów.

Zarzut czwarty dotyczy tego, że Sąd naruszył zakres kontroli sądowej i uchybił art. 263 TFUE, istotnym wymogom proceduralnym oraz obowiązkowi uzasadnienia, o których mowa w art. 296 TFUE i art. 36 statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ze względu na to, że przyjęte przezeń uzasadnienie jest niewystarczające i wewnętrznie sprzeczne.

Zarzut piąty dotyczy naruszenia prawa polegającego na nieuwzględnieniu orzecznictwa dotyczącego upływu czasu.

Zarzut szósty dotyczy naruszenia art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 4 ust. 1 lit. b) decyzji Rady 2012/642/WPZiB oraz art. 2 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006, uchybienia istotnym wymogom proceduralnym i obowiązkowi uzasadnienia, o których mowa w art. 296 TFUE i art. 36 statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ze względu na brak stosownego uzasadnienia, a także naruszenia przez Sąd zakresu kontroli sądowej i uchybienia art. 263 TFUE.

1 Dz.U. 2022, L 153, s. 77.
2 Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2022/876 z dnia 3 czerwca 2022 r. w sprawie wykonania art. 8a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 765/2006 dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz.U. 2022, L 153, s. 1).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2023/421 z dnia 24 lutego 2023 r. w sprawie zmiany decyzji 2012/642/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz.U. 2023, L 61, s. 41).
4 Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2023/419 z dnia 24 lutego 2023 r. w sprawie wykonania art. 8a rozporządzenia (WE) nr 765/2006 dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz.U. 2023, L 61, s. 20).
5 Decyzja Rady 2012/642/WPZiB z dnia 15 października 2012 r. dotycząca środków ograniczających skierowanych przeciwko Białorusi (Dz.U. 2012, L 285, s. 1).
6 Rozporządzenie Rady (WE) nr 765/2006 z dnia 18 maja 2006 r. dotyczące środków ograniczających skierowanych przeciwko prezydentowi Aleksandrowi Łukaszence i niektórym urzędnikom z Białorusi (Dz.U. 2006, L 134, s. 1).

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1225

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-39/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (piąta izba) wydanego w dniu 6 listopada 2024 r. w sprawie T-520/22, Karić/Rada, wniesione w dniu 22 stycznia 2025 r. przez Bogoljuba Karicia
Data aktu: 03/03/2025
Data ogłoszenia: 03/03/2025