Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: Bogoljub Karić (przedstawiciele: W. Julié, A. Beauchemin, T. Marembert i A. Bass, avocats)
Druga strona postępowania: Rada Unii Europejskiej
Żądania wnoszącego odwołanie
Wnoszący odwołanie zwraca się do Trybunału:
- o uchylenie zaskarżonego wyroku;
- o orzeczenie co do istoty sprawy i o stwierdzenie nieważności następujących aktów w zakresie, w jakim dotyczą one Bogoljuba Karicia: decyzji wykonawczej Rady (WPZiB) 2022/881 1 z dnia 3 czerwca 2022 r. w sprawie wykonania decyzji 2012/642/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy; rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2022/876 2 z dnia 3 czerwca 2022 r. w sprawie wykonania art. 8a ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006; decyzji Rady (WPZiB) 2023/421 3 z dnia 24 lutego 2023 r. w sprawie zmiany decyzji 2012/642/WPZiB; rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2023/419 4 z dnia 24 lutego 2023 r. w sprawie wykonania art. 8a rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006;
- tytułem żądania ewentualnego - o uchylenie wyroku i przekazanie sprawy Sądowi do ponownego rozpoznania;
- o obciążenie Rady kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Wnoszący odwołanie podnosi w jego uzasadnieniu sześć zarzutów.
Zarzut pierwszy dotyczy naruszenia przez Sąd prawa przy wykładni i stosowaniu art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 4 ust. 1 lit. b) decyzji Rady 2012/642/WPZiB 5 oraz art. 2 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006 6 .
Zarzut drugi dotyczy tego, że Sąd naruszył prawo, nie dokonując rozróżnienia między rzekomą "korzyścią" a rzekomym "wsparciem", jak wymaga tego art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 4 ust. 1 lit. b) decyzji Rady 2012/642/WPZiB oraz art. 2 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006.
Zarzut trzeci dotyczy przeinaczenia przez Sąd szeregu dowodów.
Zarzut czwarty dotyczy tego, że Sąd naruszył zakres kontroli sądowej i uchybił art. 263 TFUE, istotnym wymogom proceduralnym oraz obowiązkowi uzasadnienia, o których mowa w art. 296 TFUE i art. 36 statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ze względu na to, że przyjęte przezeń uzasadnienie jest niewystarczające i wewnętrznie sprzeczne.
Zarzut piąty dotyczy naruszenia prawa polegającego na nieuwzględnieniu orzecznictwa dotyczącego upływu czasu.
Zarzut szósty dotyczy naruszenia art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 4 ust. 1 lit. b) decyzji Rady 2012/642/WPZiB oraz art. 2 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006, uchybienia istotnym wymogom proceduralnym i obowiązkowi uzasadnienia, o których mowa w art. 296 TFUE i art. 36 statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ze względu na brak stosownego uzasadnienia, a także naruszenia przez Sąd zakresu kontroli sądowej i uchybienia art. 263 TFUE.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1225 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-39/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (piąta izba) wydanego w dniu 6 listopada 2024 r. w sprawie T-520/22, Karić/Rada, wniesione w dniu 22 stycznia 2025 r. przez Bogoljuba Karicia |
| Data aktu: | 03/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/03/2025 |