Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: Bogoljub Karić (przedstawiciele: W. Julié, A. Beauchemin, T. Marembert i A. Bass, avocats)
Druga strona postępowania: Rada Unii Europejskiej
Żądania wnoszącego odwołanie
Wnoszący odwołanie zwraca się do Trybunału:
- o uchylenie zaskarżonego wyroku;
- o orzeczenie co do istoty sprawy i o stwierdzenie nieważności następujących aktów w zakresie, w jakim dotyczą one Bogoljuba Karicia: decyzji wykonawczej Rady (WPZiB) 2022/881 1 z dnia 3 czerwca 2022 r. w sprawie wykonania decyzji 2012/642/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy; rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2022/876 2 z dnia 3 czerwca 2022 r. w sprawie wykonania art. 8a ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006; decyzji Rady (WPZiB) 2023/421 3 z dnia 24 lutego 2023 r. w sprawie zmiany decyzji 2012/642/WPZiB; rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2023/419 4 z dnia 24 lutego 2023 r. w sprawie wykonania art. 8a rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006;
- tytułem żądania ewentualnego - o uchylenie wyroku i przekazanie sprawy Sądowi do ponownego rozpoznania;
- o obciążenie Rady kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Wnoszący odwołanie podnosi w jego uzasadnieniu sześć zarzutów.
Zarzut pierwszy dotyczy naruszenia przez Sąd prawa przy wykładni i stosowaniu art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 4 ust. 1 lit. b) decyzji Rady 2012/642/WPZiB 5 oraz art. 2 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006 6 .
Zarzut drugi dotyczy tego, że Sąd naruszył prawo, nie dokonując rozróżnienia między rzekomą "korzyścią" a rzekomym "wsparciem", jak wymaga tego art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 4 ust. 1 lit. b) decyzji Rady 2012/642/WPZiB oraz art. 2 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006.
Zarzut trzeci dotyczy przeinaczenia przez Sąd szeregu dowodów.
Zarzut czwarty dotyczy tego, że Sąd naruszył zakres kontroli sądowej i uchybił art. 263 TFUE, istotnym wymogom proceduralnym oraz obowiązkowi uzasadnienia, o których mowa w art. 296 TFUE i art. 36 statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ze względu na to, że przyjęte przezeń uzasadnienie jest niewystarczające i wewnętrznie sprzeczne.
Zarzut piąty dotyczy naruszenia prawa polegającego na nieuwzględnieniu orzecznictwa dotyczącego upływu czasu.
Zarzut szósty dotyczy naruszenia art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 4 ust. 1 lit. b) decyzji Rady 2012/642/WPZiB oraz art. 2 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006, uchybienia istotnym wymogom proceduralnym i obowiązkowi uzasadnienia, o których mowa w art. 296 TFUE i art. 36 statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ze względu na brak stosownego uzasadnienia, a także naruszenia przez Sąd zakresu kontroli sądowej i uchybienia art. 263 TFUE.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1225 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-39/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (piąta izba) wydanego w dniu 6 listopada 2024 r. w sprawie T-520/22, Karić/Rada, wniesione w dniu 22 stycznia 2025 r. przez Bogoljuba Karicia |
Data aktu: | 03/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/03/2025 |