Język postępowania: niderlandzki
(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Grondwettelijk Hof
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Orde van Vlaamse Balies, Institut des Juristes d'Entreprise, Ordre des barreaux francophones et germanophone, Institute for Tax Advisors & Accountants, ZH, SR
Druga strona postępowania: Ministerraad, Conseil des ministres
Interwenient: Association Européenne des Juristes d'Entreprise ASBL
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 3 ust. 3 lit. b) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 1 z dnia 23 października 2019 r. "w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii" należy interpretować w ten sposób, że zobowiązuje on państwa członkowskie do tego, by dokonując transpozycji dyrektywy na grunt prawa krajowego, z zakresu stosowania uregulowań prawnych dotyczących ochrony dla osób zgłaszających naruszenia prawa Unii wyłączyły nie tylko informacje objęte prawniczą tajemnicą zawodową [adwokacko-radcowską], lecz także informacje objęte ustawowym obowiązkiem zachowania poufności, któremu podlegają osoby będące przedstawicielami innych zawodów prawniczych?
2) W razie udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie pierwsze: czy art. 3 ust. 3 lit. b) dyrektywy (UE) 2019/1937 należy interpretować w ten sposób, że daje on państwom członkowskim możliwość, by dokonując transpozycji dyrektywy na grunt prawa krajowego, z zakresu stosowania uregulowań prawnych dotyczących ochrony dla osób zgłaszających naruszenia prawa Unii wyłączyły zarówno informacje objęte prawniczą tajemnicą zawodową [adwokacko-radcowską], jak i informacje objęte ustawowym obowiązkiem zachowania poufności, któremu podlegają osoby będące przedstawicielami innych zawodów prawniczych?
3) W razie udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytania pierwsze i drugie: czy art. 3 ust. 3 lit. b) dyrektywy (UE) 2019/1937 - w zakresie, w jakim stanowi on, iż dyrektywa ta nie wpływa na stosowanie prawa Unii lub prawa krajowego w odniesieniu do ochrony prawniczej tajemnicy zawodowej, rozumianej jako ochrony tajemnicy zawodowej obowiązującej wyłącznie adwokatów lub radców prawnych, a nie osoby będące przedstawicielami innych zawodów prawniczych, które podlegają ustawowemu obowiązkowi zachowania poufności - narusza prawo do poszanowania życia prywatnego zagwarantowane w art. 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (oraz w art. 8 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności), wolność prowadzenia działalności gospodarczej zagwarantowaną w art. 16 tejże Karty, prawo do poszanowania mienia zagwarantowane w art. 1 Protokołu nr 1 do europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności lub zasadę równego traktowania i niedyskryminacji, o których mowa w art. 20 i 21 tejże Karty?
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1215 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-796/24: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Grondwettelijk Hof (Belgia) w dniu 18 listopada 2024 r. - Instituut voor bedrijfsjuristen i in./ Ministerraad, Conseil des ministres; przy udziale: Association Européenne des Juristes d’Entreprise ASBL |
Data aktu: | 03/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/03/2025 |