(Odesłanie prejudycjalne - Zamówienia publiczne - Dyrektywa 2004/18/WE - Artykuł 31 pkt 1 lit. b) - Procedura negocjacyjna bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu - Przesłanki - Przyczyny techniczne - Przyczyny związane z ochroną praw wyłącznych - Możliwość przypisania instytucji zamawiającej - Okoliczności faktyczne i prawne, które należy wziąć pod uwagę) (C/2025/1204)
Język postępowania: czeski
(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Nejvyšší správní soud
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Česká republika - Generální finanční ředitelství
Strona przeciwna: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
Sentencja
Artykuł 31 pkt 1 lit. b) dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi
należy interpretować w ten sposób, że:
w celu uzasadnienia zastosowania procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu w rozumieniu tego przepisu instytucja zamawiająca nie może powoływać się na ochronę praw wyłącznych, jeżeli można jej przypisać zaistnienie przyczyny związanej z tą ochroną. Taką możliwość przypisania należy oceniać nie tylko na podstawie okoliczności faktycznych i prawnych towarzyszących zawarciu umowy dotyczącej pierwotnego świadczenia, lecz również na podstawie wszystkich okoliczności charakteryzujących okres od dnia tego zawarcia umowy do dnia, w którym instytucja zamawiająca podejmuje decyzję, jaką procedurę należy zastosować w celu udzielenia kolejnego zamówienia publicznego.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1204 |
Rodzaj: | Wyrok |
Tytuł: | Sprawa C-578/23, Česká republika - Generální finanční ředitelství: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 9 stycznia 2025 r. - Česká republika - Generální finanční ředitelství v. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže |
Data aktu: | 09/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/03/2025 |