Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Teva Pharmaceutical Industries Ltd (Tel Awiw, Izrael), Teva Pharmaceuticals Europe BV (Amsterdam, Niderlandy) (przedstawiciele: D. Tayar i J. Killick, prawnicy)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Skarżące wnoszą do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności w całości lub w części decyzji Komisji Europejskiej C(2024) 7448 final z dnia 31 października 2024 r. w sprawie AT.40588 - Teva Copaxone (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją");
- obniżenie wysokości grzywny nałożonej na skarżące w przypadku, gdyby Sąd nie stwierdził nieważności zaskarżonej decyzji w całości;
- przyjęcie określonych środków organizacji postępowania lub środków dowodowych lub wszelkich innych środków, jakie Sąd uzna za konieczne;
- obciążenie Komisji kosztami niniejszego postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżące podnoszą sześć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że w zaskarżonej decyzji popełniono błąd w ocenie definicji rynku, w szczególności poprzez brak należytego uwzględnienia substytucyjności ekonomicznej w oparciu o wskazówki udzielone w sprawie C-176/19 P, Komisja/Servier i in.
2. Zarzut drugi dotyczący błędnego uznania w zaskarżonej decyzji, w oparciu o nieprawidłową definicję rynku, że Teva posiadała pozycję dominującą. W każdym razie nawet przy założeniu istnienia hipotetycznego rynku ograniczonego do octanu glatirameru czas trwania pozycji dominującej zawyżono we Włoszech, w Hiszpanii, Polsce i Niderlandach, ponieważ Teva nie była w stanie działać w znacznym stopniu niezależnie na tym hipotetycznym rynku w okresach wskazanych w zaskarżonej decyzji.
3. Zarzut trzeci dotyczący błędnego ustalenia w zaskarżonej decyzji, że Teva nadużyła pozycji dominującej poprzez niewłaściwe wykorzystanie systemu patentów wydzielonych. Między innymi w zaskarżonej decyzji nie zbadano odpowiedniego kontekstu prawnego i faktycznego systemu EUP i błędnie go zinterpretowano, w wyniku czego błędnie uznano, że Teva nadużywała patentów wydzielonych chroniących Copaxone, podczas gdy w rzeczywistości zgłoszenia patentowe Tevy były w pełni zgodne z prawem i z regułami konkurencji pozacenowej. Ponadto w zaskarżonej decyzji nie wykazano, że postępowanie to mogło mieć skutki antykonkurencyjne.
4. Zarzut czwarty dotyczący błędnego ustalenia w zaskarżonej decyzji, że Teva nadużyła pozycji dominującej, dyskredytując swoich konkurentów, ponieważ w zaskarżonej decyzji nie wykazano, że Teva rozpowszechniała jakiekolwiek wiadomości, które in concreto zawierały obiektywnie wprowadzające w błąd informacje mogące zdyskredytować tych konkurentów.
5. Zarzut piąty dotyczący tego, że Komisja naruszyła podstawowe prawo Tevy do obrony, nie nagrywając licznych spotkań między Komisją a skarżącymi lub nagrywając je w nieodpowiedni sposób.
6. Zarzut szósty dotyczący tego, że przy obliczaniu grzywny w zaskarżonej decyzji naruszono prawo oraz zasady dobrej administracji i proporcjonalności.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1126 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-19/25: Skarga wniesiona w dniu 15 stycznia 2025 r. - Teva Pharmaceutical Industries i Teva Pharmaceuticals Europe/Komisja |
Data aktu: | 24/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 24/02/2025 |